Kirjoittaja Aihe: Motoboxin Centauro?  (Luettu 34597 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #15 : Marraskuu 01, 2008, 19:29:22 ip »
Hepcon sivulaukkuraudat jo Piikkiön kautta tilaukseen. Perätelinettä en ottanut, koska se asentuu sen verran taakse, että toimisi varmaan wheelie barsinakin.

Ihan näin etukäteen varoitan, että matkapyöränä ko. laite on kyllä aika keskinkertainen kompromissi.

Toimivan plexin rakentelu on aika hankalaa ja se satula kannattaa ensitilassa vaihtaa tai sitten pehmustella uudelleen.

Ohjaustanko voi myös kaivata päivitystä. Tosin se nyt riippuu vähän käsien mitasta ja mieltymyksistä.

Mulla on takalaukkutelineenä sellainen rakennelma, joka tulee osittain takapenkin päälle, jottei kerry painoa ihan niin taakse kuin normaalilla takalaukkutelineellä.

En ole Centaurolla tehnyt oikeastaan mitään kovin pitkää matkaa. Pisin oli yksi Tanskan/Saksan reissu. Lähinnä satula muodostui esteeksi kolmea tankillista pidemmille päivämatkoille.

Vaihdevälityskin on vähän outo. alle 120 nopeuksissa kannattaa ajaa nelosella. Katteettomuus taas puolestaan rajoittaa kovien vauhtien ajamista, vaikka koneessa kyllä kulkuhaluja olisi ihan kivasti.

heikkil

  • Viestejä: 136
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #16 : Marraskuu 01, 2008, 19:46:57 ip »
Matkaominaisuuksien alaspäinpäivitys rankalla tavalla oli jo etukäteen tiedossa. Penkkiin saa kyllä fylliä ja pleksiä nokille, mutta ei siitä silti RS:ää tule. Joskus vaan motovalinnassa ei tarvitse käyttää järkeä ja harraste- / ajomopona Kentauri on kuitenkin sieltä mielenkiintoisimmasta päästä.

Nimim. "Pemarinrakentelu on tylsää"

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #17 : Marraskuu 01, 2008, 21:22:46 ip »
Silloinhan se vasta perseelleen menis, jos Guzzi muuttuisi Bemuksi:)

Luonnetta Centaurossa kyllä on.

Meikäläisen ideaalinen matka-Guzzi olisi tonninen sp varustettuna 1100-sportin koneella.

Täytyy varmaan vielä rakennella sellainen.


heikkil

  • Viestejä: 136
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #18 : Marraskuu 06, 2008, 09:30:05 ap »
Nonnih - Kentauri nyt omistuksessa (vaan ei vielä tallissa...), niin mitä olisi mekaaniselta puolelta välttämättä tutkittava talven aikana?

Kuukletuksella ainakin seuraavat jo listassa:
- kannet ja varsinkin "nostintapit" + nokkien tarkastus
- öljypumpun veto (onko vaihdeltu aluratasta vai V11:n öljypumppua ketjuvetoineen?)
- nokkaremmit menevät vaihtoon heti ajokauden alkaessa
- PowerCommander / lastu / My16M? Mielellään myös heivaisin sen ison kokoojapöntön hiiteen ja korvaisin X-putkella.

IiPeistä jo huudettu toinen satula, josta askarrellaan-paskarrellaan kyytiläiselle sopivampi versio.
Paljonko on pakoröörin halkaisija, jos alkaisi pikkuhiljaa etsiskelemään sopivia äänenvaimentimia?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #19 : Marraskuu 06, 2008, 10:21:49 ap »
Nonnih - Kentauri nyt omistuksessa (vaan ei vielä tallissa...), niin mitä olisi mekaaniselta puolelta välttämättä tutkittava talven aikana?

Kuukletuksella ainakin seuraavat jo listassa:
- kannet ja varsinkin "nostintapit" + nokkien tarkastus
- öljypumpun veto (onko vaihdeltu aluratasta vai V11:n öljypumppua ketjuvetoineen?)
- nokkaremmit menevät vaihtoon heti ajokauden alkaessa
- PowerCommander / lastu / My16M? Mielellään myös heivaisin sen ison kokoojapöntön hiiteen ja korvaisin X-putkella.

IiPeistä jo huudettu toinen satula, josta askarrellaan-paskarrellaan kyytiläiselle sopivampi versio.
Paljonko on pakoröörin halkaisija, jos alkaisi pikkuhiljaa etsiskelemään sopivia äänenvaimentimia?

Jos kerran meinaat jakopään avata, niin mahdollisesti kannattaisi avata öljypumppukin. Eikös se Centaurossa pyöri suoraan alumiinissa? Noilla kilsoilla ei ainakaan olisi pahasta tarkastaa toimintavälyksiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #20 : Marraskuu 06, 2008, 18:03:00 ip »
Noissa muissa mainitsemissasi kohteissa, paitsi öljypumpussa, ei ole ilmennyt ehkä vikaa. Ehkä siksi että en ole katsonut. Yli 100000 km kuitenkin takana.
Öljypumpun akselin "laakerointi" oli väljääntynyt. JL Mekaniikka korjasi asian ja holkitti laakeripesän tiukaksi. Kyseessä on siis vain poraus öljypumpun seinämän läpi. Ei varsinaista laakeria.
Jakopään iso alumiinipyörä oli myös kuluttanut osan hammastuksestaan niin että mekaanista ääntä syntyi kuultavia määriä. Käänsin alumiinipyörän toisin päin jolloin nokka-akselikoneiston aiheuttama kuormitus osuu eri kohdalle hammaskehässä. Moottoria ei ole muutoin auottu. Ehkä venat pitäisi tarkastaa...

Nämä toimenpiteet tein noin 80000 km kohdalla jolloin Centauroon asennettiin mekaaninen ahdin.

Alkuperäinen ulkonäkö on tosin kokenut kolauksen takarungon ja -katteen vaihdon yhteydessä jolloin alkuperäinen ohjaustanko ryhtyi istumaan käsissä oikein hyvin. Jalkatapit ovat alkuperäistä taaempana vivustoineen.

Muutoksen myötä painopiste siirtyi hieman taaemmaksi jolloin eturenkaan pito heikkeni. Tämän kompensoimiseksi tein takaiskarin yläkorvakkeeseen lisäosan jolla rungon kulmaa saa muutettua portaattomasti ja siten eturenkaan pitoa perannetuksi ja ohjausta ketterämmäksi. Tuntuu nyt ajolleen aika kivalta.

Perävaihteen laakerointia taka-akseliin nähden piti muuttaa. Liian hento neulalaakeri se alkuperäinen. Nyt on leveämpi pesä ja pidempineulainen laakeri. Huolensa niistäkin. Aion muuttaa ko laakeroinnin liukulaakeriksi ja varustaa rasvanipalla.

Kardaanin niveliä kannattaa rasvata säännöllisesti. Mulla edelleen alkuperäinen akseli. Sen kiinnitykset saattavat löystyä.  Kiristyskohdista olen poistanut yhdet spooritparit perän ja vaihdelaatikon akseleista. Värinät hävis.
Pyöränlaakerit ovat herkkiä saamaan kosteutta sisäänsä. Pari settiä oon kuluttanut.

WP:n jousitus on toiminut moitteettomasti. Eteen öljynvaihdot suoritettu kilometrien mukaan huoltokirjan ohjeita noudattaen. Ohjausiskari on korjattu kerran.

Sulakerasia hapettuu herkästi. Moottorinohjauksen asentoanturi on vaihdettu kerran.

Ahtopainetta huipputeholla on vain 0,25 bar, mutta alakierroksilla kiihdytettäessä hetkellisesti 1 - 1,7 bar riippuen kaasukahvan kiertonopeudesta. Hevosvoimia näillä lukemilla kampiakselin päästä irtoaa  noin 120 / 9000 rpm ja vääntöä 115 Nm / 3600 - 9000 rpm alueella. Väittäisin että moottorin ajokäytös on paremi näin kuin vakiona ja kiihtyvyys kohtuullisen hyvä pikkukierroksilla.

Ahtojärjestelmä on suunniteltu siten että ahtopaine ja lisäruiskutus ei ole käytössä jos ajo tapahtuu rauhallisesti kaasukapulaa kääntelemällä mutta reagoi nopeisiin liikkeisiin välittömästi. Samoin ylämäkiin vaikka kaasua ei kiertäisikään lisää.

Mulla on ylimääräinen Mistralin X-kappale.

mm




heikkil

  • Viestejä: 136
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #21 : Marraskuu 06, 2008, 22:06:35 ip »
Kiitokset Matille infosta!

Mistralin X-yhde kiinnostaa kovasti - pistin yksityisviestiä tulemaan...

heikkil

  • Viestejä: 136
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #22 : Marraskuu 13, 2008, 22:04:09 ip »
Kiitokset Matille infosta!

Mistralin X-yhde kiinnostaa kovasti - pistin yksityisviestiä tulemaan...
Eipä tarvita enää erillisiä X-putkiloita: iipeistä haaviin tarttui hetpaikalla DÄS-Mototecin rosterikäyrät sekä tärkeimmät puuttuneet pisteosat eli venakoppa ja sivutuki. Aiemmin viikolla tilaukseen meni "Creedonin lastu" eli uusi ja etevämpi EPROM-chippi mustan laatikon uumeniin.

Asevarustelu on taas alkanut!   ;D
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2008, 07:41:06 ap kirjoittanut heikkil »

heikkil

  • Viestejä: 136
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #23 : Joulukuu 05, 2008, 08:41:03 ap »
Nonniin, nyt on pyörä turvallisesti tallilla. Näkemättä tuli Kentauri ostettua, joten Worst Case Scenariot pyörivät mielessä, kun kurvailin sitä tutkailemaan. Muutama edellisomistajan tekemä oma patentti, jotka olivatkin tiedossa (jalkatappien ja ohjaustangon siirrot sekä puusta vuoltu tankinkylkilogo [hieno!  :D ] ja omatekoinen sivutuki [paremmassa paikassa kuin orggis, mutta syönee kallistusvaroja] + kötöstyskorjattu venankoppa), mutta muutenhan tuo vaikutti oikeinkin ryhdikkäältä - pientä ptsausta ja hinkkausta, niin siitähän voi tulla melkein hiäno. Mittarissa oleva 50.000 km voi jopa pitää paikkansa. Moottorikin kuulosti hyvälle ja ainakin tunsi että se on käynnissä ilman kierroslukumittariin vilkaisua. Talvipuuhastelua toki tulee olemaan sopivasti (ja jos kuitenkin osaisi olla purkamatta koko pyörää nippeleiksi...).

[ylläpito on poistanut liitteen]

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #24 : Joulukuu 05, 2008, 14:14:10 ip »
Terve!
Parin viikon kuluttua alkaakin päivät taas pitenemään. Ens´kuun jälkeen on jo helmikuu ja sitten enää pari tilipäivää ja taas se hunajainen alkaapi... ;D

Tuota, tuota...kun >> ...tilaukseen meni "Creedonin lastu" eli uusi ja etevämpi EPROM-chippi mustan laatikon uumeniin <<
niin tämän pohjalta kyselen mottipäisiä ( taas kerran ): ???
Onkos noissa Calin pruiskuissa vastaavaa "vaihda-lastu-aja-lujempaa" -tyyppistä vaihtomahdollisuutta? Mullahan on se ei-nuorisopyörä, johon tätä kyselen.
Motomatti tämänkin tiätystenkin tiätää! ::)

Tiedä sitten onko vastauksella ja asialla mitään käytännön merkitystä, mutta nais kun tiätäis  ( "nice to know" ).



I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #25 : Joulukuu 05, 2008, 15:12:57 ip »
Terve!
Parin viikon kuluttua alkaakin päivät taas pitenemään. Ens´kuun jälkeen on jo helmikuu ja sitten enää pari tilipäivää ja taas se hunajainen alkaapi... ;D

Joo ja sitten vielä noi MP-messut sopivasti odottavan aikaa lyhentämään  ;D
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #26 : Joulukuu 05, 2008, 19:55:11 ip »
Laitahan Heikki lähikuvaa siitä puumerkistä! Pian! Heti! Kansa janoaa kuvia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

heikkil

  • Viestejä: 136
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #27 : Joulukuu 05, 2008, 20:20:00 ip »
Laitahan Heikki lähikuvaa siitä puumerkistä! Pian! Heti! Kansa janoaa kuvia.
Heti kun seuraavan kerran pääsen tallille (lue: ensi viikolla)...  :D

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #28 : Joulukuu 06, 2008, 16:27:39 ip »

Onkos noissa Calin pruiskuissa vastaavaa "vaihda-lastu-aja-lujempaa" -tyyppistä vaihtomahdollisuutta? Mullahan on se ei-nuorisopyörä, johon tätä kyselen.
Motomatti tämänkin tiätystenkin tiätää! ::)

Tiedä sitten onko vastauksella ja asialla mitään käytännön merkitystä, mutta nais kun tiätäis  ( "nice to know" ).




Kaipa niihinkin voi vaihtaa ruiskuboxin kokonaan uuteen kuten noihin Centauroihin ja 1100 sporttiin, mutta hyöty jäänee pienemmäksi kuin noissa edellämainituissa, kun se Calin ruisku kuitenkin lienee jo vakiona aika paljon parempi kuin noissa vanhoissa ruisku-Guzzeissa.

Tehohyötyä tuskin saat mitään, mutta kaasuun vastaavuus pienillä kierroksilla parantunee, jos vaan jaksat säätää sitä kyllin kauan sopivan kartan löytämiseksi.

Ps. Luin vähän väärin tuon alkuperäisen viestisi. Kaipa Caliinkin saa pelkää lastua, mutta hyöty lienee vieläkin pienempi tuohon koko boxin vaihtoon verrattuna. Amerikan maalla ovat kyllä saaneet positiivisiä vaikutuksia laittamalla Power Commander.


MikaA

  • Viestejä: 47
Vs: Motoboxin Centauro?
« Vastaus #29 : Joulukuu 07, 2008, 13:50:59 ip »
Onkos noissa Calin pruiskuissa vastaavaa "vaihda-lastu-aja-lujempaa" -tyyppistä vaihtomahdollisuutta? Mullahan on se ei-nuorisopyörä, johon tätä kyselen.

Vai ei se Timon Cali sittenkään kulje tarpeeksi. Syksyllä vielä liikkui ihan tarpeeksi. ;D
Ei muuta kun Piikkiön hemmoille tilausta Power Commanderista. Ei kai uusiin ruiskuihin mitään vaihtolastua olekaan. PC:llä saat kartat kohdalleen ja kulkua alkaa löytymään.