Kirjoittaja Aihe: Jäsenistön Moto Guzzit  (Luettu 205533 kertaa)

Kulkija63

  • Viestejä: 5
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #120 : Huhtikuu 08, 2022, 15:41:59 ip »
Terve kaikille!
Vähän aikaa sitten alkoi tuntua siltä että on aika liittyä Gruppoon, koska noita Guzzeja on jo parittain. Kuvassa molemmat juuri taluteltuina talviunilta.
Mallit ovat 1100 Cal EV Touring vm. -02 ja vanhempi hieman harvinaisempaa sorttia, eli Dingo Cross 50 vm. -72 (entisöity).
Turvallista ajokautta vaan kaikille Gruppolaisille.

 

Jouko S

  • Viestejä: 829
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #121 : Huhtikuu 09, 2022, 12:29:58 ip »
Tervetuloa porukkaan ja turvallisia kilometrejä sinullekin!
t. Jouko

JK

  • Viestejä: 8
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #122 : Joulukuu 18, 2022, 16:18:28 ip »
Vm.2020, mutta alkaa elämänsä ajamattomana keväällä 2023.
Matkavarusteita lisätty ja jotain pientä vielä tulossa.

Scrambler69

  • Viestejä: 1
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #123 : Huhtikuu 09, 2023, 01:33:31 ap »
Viime vuoden lokakuussa ostettu alta 9000 km ajettuna. Putket menee vaihtoon ensi viikolla. Minun ensimmäinen Moto Guzzi moottoripyörä.

Kaljee

  • Viestejä: 43
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #124 : Toukokuu 01, 2023, 22:06:03 ip »
Tervehdys kaikille! Useamman vuoden "piilossaelon" jälkeen päätin sitten minäkin liittyä gruppoon, Breva 750 vuosimallia 2004 on tullut omistettua loppusyksystä 2019 asti. A-kortti tuli hankittua mopokortin pohjalta 24 vuotta täytettyäni, ensimmäinen pyörä oli museoikäinen V4 moottorilla varustettu Honda VFR. Kun samalta kylältä sai sellaisen halvalla... Sillä ajettiin vuoden verran, kunnes sekä kuljettaja että matkustaja päättivät katsoa ruohoa aidan toiselta puolelta. Ajoasento päällimmäisenä aiheutti harmia... Nettiä selatessa silmiin iski selvästi silloista pyörää myöskin "roplausystävällisempi" kulkine, lisäksi ulkonäkö mielletty niin minun kuin puolisoni silmää. Taisi tuo matkustaja myös ihastua silloin pyörässä kiinni olleisiin kuljetusmahdollisuuksiin, oli kapsäkkiä oli niin takana, sivulla, tankin päällä kuin eturenkaan päällä ;D

Tähän mennessä meno ollut varsin huoletonta, foorumilta löytynyt apua ja hyvää keskustelua ilman että minun on tarvinnut asiaan puuttua... Toivotaan tähän pientä muutosta, jospa sitten minusta ja brevan reissuista kuuluisi muillekkin kanssakulkijoille hieman enemmän ;)

Kesän tähän mennessä pisin reissu tehty tänään Parolan panssarimuseon kewätsavutukseen, sää mitä mainion ja paljon harrastekalustoa liikkellä :)
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

MarkkuEVP

  • Viestejä: 965
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #125 : Toukokuu 29, 2023, 19:05:11 ip »
Mitenkä siinä taas näin kävi ?
Lyhyen harkinnan tuloksena ostin taas Guzzin.... seitsemännen. Aikaisemmat pyörät vuosimallia 1972-2001. Nyt minulle uutta teknikkaa ja varmaan uusia harmaita hiuksia.
Eli Breva 1100 matalalla satulalla. Vuosimalli 2006 ja ajettukin jo 12 tkm.

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

JBJ

  • Viestejä: 25
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #126 : Toukokuu 29, 2023, 20:29:41 ip »
Tämmönen

V9

  • Viestejä: 1
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #127 : Kesäkuu 12, 2023, 15:17:32 ip »
Ensimmäinen Guzzi tarttui mukaan kun keltaisena suorastaan hyppäsi silmille, vaikka motoilut piti olla loppu. Foorumille liitytty, lippis ja avaimenperä tilattu, josko vielä oikein maksaisi jäsenmaksunkin ???

Kaijus

  • Viestejä: 750
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #128 : Kesäkuu 19, 2023, 21:20:38 ip »
Liity nyt ihmeessä Gruppoon, kun pyörän lisäksi tunnuksetkin on hankittu.
Onhan tietenkin muutenkin sallittua kantaa Gruppon tunnuksia, mutta.... ;)

T. Kaijus, the jäsensihteeri

RStone

  • Viestejä: 88
  • "Well, hang in there"
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #129 : Syyskuu 05, 2023, 20:53:01 ip »
Tervehdys kaikille ja kiitos.
Mukava olla uudelleen mukana liki kymmenen vuoden itse aiheutetun katkon jälkeen. Viime vuonna mp-harrastus oli kokonaan katkolla 50-vuotiaan museohondan katastrofaalisen remontin ja rahanmenon takia, Vespan potkulautakin oli ohikiitävän hetken harkinnassa kauppakassiksi.
Tammisaaren sairaalan vuoteessa koronan ja keuhkokuumeen kourissa viime talvena ajattelin, ettei tämä voi nyt tähän päättyä ja periksi ei saa antaa, vaikka sydämeen jäi flimmeri jälkitautina. Vanha suola janotti ja tunne voitti järjen vai menikö se toisin päin?
Kerhoilut ja miitit ovat jääneet riskiryhmäläisenä koronan takia ja pikkukaupunkiin muuton jälkeen, enempi sitä ajelee "bronsonina" omaan tahtiin paikallisia mutkateitä.
Uusi perheenjäsen California Touring löytyi kevättalvella Pietarsaaren RE Motorsilta etänä ja Mats Kockin toimesta kotiin toimitettuna.
Kaksi vuosikymmentä vanha ja paljon reissuja nähnyt, mutta ollut samalla entisellä omistajallaan uudesta pitäen Tampereen suunnalla.
Hieman painavahan Pulteripyörä on vanhalle miehelle käsitellä, mutta ajo on vanhaa tuttua kuin kotkan lentoa.
Kulutusosina piti silestone eturengas ja hengetön akku vaihtaa, muuten koputan puupäätäni, että PI-isolohko toimii hyvin ja on "pientä pintaremonttia" on tehty, tietysti taas entiseen malliin... 😉

Hyvää syksyn jatkoa ja terveyttä kaikille!
Reima "RStone"
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2024, 11:46:45 ap kirjoittanut RStone »
Member of The Clan Moto Guzzi Proud Owners * Basic Instinct * Una Storia Importante * Deep Vibrations * Forza In Movimento

Jojje

  • Viestejä: 18
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #130 : Marraskuu 25, 2023, 16:20:39 ip »
Terve!
Mopoilun aloitin 1976 ja pyöriä on tullut ja mennyt ja välillä ollut taukoakin. Persaukiselle tekniikan on täytynyt olla yksinkertaista, että sitä on itse pystynyt huoltamaan. Ihan poropeukalo en ole, on koneistajankin koulutus muiden papereiden lisäksi.
Moto Guzzi -konsepti, etenkin moottori on aina minua miellyttänyt. Joskus Piikkiössä istahdin Le Mansin päälle ja totesin, että vaikka pitkä olenkin, en kuitenkaan orangutangi, eli tämä ergonomia ei minulle! No käyttöpyöränä oli 18 vuotta Royal Enfield Electra (2005), se viimeinen kaasutinmalli. Helppo pyörä kaikin puolin, mutta viime kesänä tuli kyllästyminen: en viitsinyt enää ruveta kaikkia sähköjä uusiksi tekemään, vaan laitoin työkaverille eteenpäin.
Aloin silmin avoimin katselemaan Nettimotoa, ja totesin, ettei nuo käytetyt Guzzit ihan älyttömän hintaisia ole. Koska kyse on arkipyörästä, jolle tulee taajama-ajoakin, en halunnut isoa pyörää (sellainen on jo, BMW R100RS), ja mieluummin ilman ruiskua. No, löytyi tuollainen vain 36 000 ajettu 2002 Nevada. Ostopäätöstä tuki tietysti myös toimivan huollon läheisyys Piikkiössä, asun Turussa. Ikivanhat kumit meni heti vaihtoon, keskiseisontatuki löytyi Ebaystä ja viime maanantaina vein satulan Nummenpakan Classic-verhoomoon. Eli pientä nyppimistä, mutta periaatteessa varmaan terve pyörä, jolla vielä paljon kilometrejä edessä.
Tuntui heti ensimmäisellä ajokerralla jotenkin tutulta ja käteenkäyvältä. Tuntuma on itse asiassa hyvin samanlainen kuin Royalissa, mutta potkua onkin sitten ihan eri malliin.

Talvisin terveisin,

Jojje

motomatti

  • Viestejä: 13 125
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #131 : Marraskuu 25, 2023, 17:21:16 ip »
Menestystä hankinnalle! Pakoputken suojat ovat persoonalliset.
Eipä siinä isompaa eroa ole onko kaasutin vai ruisku. Eivät ole ruutat juuri ajoa haitanneet ja ovat siistimpiä ohjelmoida uudelleen. Näppäimistön näpyttelyä on se. Sytytys onkin sitten täyssähköinen ohjausbokseineen.

Itselläni on ollut kaksi pikkulohkoa 90-luvulla. Jälkimmäien samalla koneella, mallia NTX, kuin hankintasi ja toinen, vanhempi TT. Eli enduromeininkiä. NTX:n vaihdoin pikkusummalla vuotta nuorempaan Ducati 906 Pasoon. Se olikin kiva laite ja helppohuoltoinen.
Sen opin että Guzzin moottorin tekniikka ei kestä talviajoa. Kuluu hurjasti. Ryhtyy savuttamaan. Viileillä säillä kannattaa kone lämmityskäyttää ennen ajosuoritusta. Tai vähintäänkin lähteä lämpimästä tallista. Helteestä kone tykkää. Vaihteisto on semmoin että alakierroksilla ei pidä rytkyttää menemään vaan ajella reiluilla kierroksilla. Kolmea tonnia pidetään yleisesti ajokierrosluvun alarajana jos moottoria kuormitetaan. Tämä maininta siksi että vikaantuneita vaihteistoja olen nähnyt liian monta mainitusta syystä. Mutta on näillä ajettu hyvinkin pitkiä rupeamia ja samalla omistajalla kymmenen vuotta ei ole poikkeus.

Jojje

  • Viestejä: 18
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #132 : Marraskuu 25, 2023, 19:51:42 ip »
Kiitos, Matti!

Telakoillakin työskennelleenä nykyisenä merimuseotyöntekijänä turkkilevystä (ks. esim: https://www.metallvaror.se/shop/halkfri-durkskiva-i-13554p.html ) tehdyt suojat puhuttelevat minua siinä määrin, että saatan jättää ne silleen. On meinaan sen verran monta kertaa saappaiden pohjien kiinnipalamia äänenvaimentimista raavittu. Äläkä huoli, olen koneita tottunut kierrättämään, toisin kuin vaimoni, (jolla pitäisi olla diesel) jota jaksan huomauttaa vedättämisestä Opelillaan! Opin tämän asian autoteknikkoisältäni. Minulla oli Royal Enfield Electrassa Smithsin kierroslukumittari, kone kiersi nätisti tuonne 5800, sitten rupesivat jouset lepattamaan ja hupi loppui! Lukema, jossa Norton Manx oli parhaimmillaan.
Kaasutin/ruisku -asiaan totean vain, että parasta on tekniikka, jota ei ole: siihen ei tule vikoja.
 

motomatti

  • Viestejä: 13 125
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #133 : Marraskuu 26, 2023, 00:34:31 ap »
Ne on nuo massan hitaudet ja löysät vieterit kierrosluvun surma. Toisaalta, ei tule huonosta voitelusta johtuen ennenaikaisia kulumia.
Dieseleitä tutuinpia on Valmetin vanhat kolmos- ja neloskoneet tasapainoitusakseleilla ja ilman. Muutoin olen työskennellyt ihan männättömien moottoreiden parissa. Jo teini-iässä.

Kokolailla kierretettävimpiä koneita haarovälissäni ovat olleet Guzzin Daytona (En ole omistanut mutta radalla koittanut.) ja Centauro jolla taisin vaeltamaan tuhansia km ilman merkittäviä  ongelmia. Se on edelleenkin liikenteessä toisaalla. Tulkitsin kyseisen moottorin neliventtiilirakenteen olleen Guzzin isolohkon viimeinen virsi. Ei ollut, tuli vielä 1100, 1200 ja 1400 joihin olen ollut tyytyväinen. Paskaa en osta. Joita Guzzilla on ollut toisinaan tarjolla. 1200 neliventtiilikone oli alkuunsa surkea. Sitten korjasivat suuntaa ja siitäkin on tulut käypäinen. Osaava ostaja tietää ettei osta sutta joita vielä on kierrossa muutamia. Kyse on vain teknisistä muutoksista. Muu tekniikka kyllä toimii. Poikkeuksena Daytonan/Centauron kone kiertää kevyesti 12000 kierrosta minuutissa. Ilman oireita. Enempää en ole uskaltanut. Koneessa ei ole kierroslukurajoitinta. Mp-kokoontumisissa on kierrätysvillitys päättynyt usein omaan esitykseeni. Daytonan/Centaron kone on merkittävästi vähävikaisin Guzzin myllyistä. Mutta on siihen tehdas satsannutkin. Tekniikkaratkaisut on pääosin peräisin Amerikasta. Dr. Wittner duunasi. Oli ilo ajaa pyörällä jonka ajo-ominaisuudet ylittivät omat kykyni mutta jännää ja hauskaa oli. https://www.facebook.com/media/set/?set=a.518694904864958.1073741842.433971970003919&type=3

Valitettavasti tehdas teki loppusarjaa vakiovaihteistolla joka on hitaampi vaihtamisen suhteen. Tuskin haittaa harrastajaa. Itse en ole sellaiseen törmännyt. Toisaalta, kisalaatikon remontoiminen voi olla haastavaa koska vaeaosia on harvassa. Tähän asti loorat ovat toimineet hyvin. Suomessa taitaa olla yhden käden sormien verran Daytonoita ja Centauroja. Hyvä, jos on enemmän. Ykkössarjan Daytonaa ei liene yhtään mutta seuraavia on. Se jonka rakentelin mieleisekseni eroaa kyllä tehdasvehkeistä. Eikä ole kaksipaikkainen, hyh.

Pääosin Guzzin koneet ja pyörät ovat olleet varsin käyttökelpoisia. Sopivat myös ahdettaviksi suht alhaisen puristussuhteen vuoksi. Muutaman olen tehnyt ja osin teettänyt. Yksi on työn alla. Malli vuodelta -82. Poikkeavasti 950 cc. Mekaaninen Eaton tarjoaa ilmaa ja MegaSquirt häppää. Ensi keväänä nähdään josko hörähtää. Jos hörähtää 120-leveä takarengas on kulutustavaraa...

-mek-

  • Viestejä: 3
Vs: Jäsenistön Moto Guzzit
« Vastaus #134 : Maaliskuu 27, 2024, 08:46:12 ap »
En ole koskaan ajanut edes Fiatilla, en autolla enkä traktorilla, vaikka kyydissä olenkin ollut. Kaikkea pitää kuitenkin elämässä kerran kokeilla, joten 15 vuoden saksalaisten matkaenskojen jälkeen innostuin Guzzista. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka tästä innostuisi ihan jäseneksikin. Maanantaina kävin hakemassa RE Motorsilta V7:n.