Kirjoittaja Aihe: Uusi Guzzi-kuski :)  (Luettu 32312 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #75 : Elokuu 30, 2017, 23:06:26 ip »
Kuvassa yksikkönä on lbf.
Yksi lbf on n. 1,35Nm, joten sadan Nm pintaan Guzzilla päästään.




Juu, osaan kyllä muunnoksen. Silti jää lupauksista ja siitä, mitä voisi koneessa olla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #76 : Elokuu 31, 2017, 00:17:09 ap »
Tämä vääntö ja sen puute on aika mielenkiintoinen juttu. Numerot ovat tietysti faktaa, mutta taitaa perstuntumalla olevan asian kanssa aika paljon tekemistä, eli ajotyylillä, odotuksilla ja kokemuksilla aiemmista kulkineista. Juffellakin tuntuma Guzzin alaväännöstä on eri kuin hänen odotuksensa(?) Kuitenkin se on numeroissa ihan samaa luokkaa (95 Nm/2500 rpm) kuin edeltävällä Bemarillaankin. Guzzilla toki se jääkin samoihin lukemiin hamaan punaviivaan asti, kun taas Bemulla vääntö kasvaa 6000 asti (120 Nm).

Eli alavääntö (2500 ->) on itseasiassa numeroissa ihan ok, mutta tuntuma ei.. Pyörän paino ja moottorin muu luonne tehnevät tehtävänsä..

Tuhatkuussatasella varmasti vääntöä piisaa.. (mihin ikinä sitä sitten tarvitaankaan  :o)

Toivottavasti Juffe kuitenkin jatkat Gruppon jäsenyyttäsi, koska sinussa on selvästi kauneutta (Jennifer L.) arvostavaa Guzzi-henkeä  ;D


Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #77 : Elokuu 31, 2017, 06:04:12 ap »
Tien päällä.., mitä hiton on väliä Guzzin koneiden tehokäyrillä.
Onko ohitukset liikenteessä jotenkin liian hitaita?
Entä jos pykälää/ paria pienemmälle vaihde, niin mikä jäi ohittamatta halutessa ripeästi.
Jotenkin tuntuu välillä ettei kansalaiset oikein tajua miten sähäkkä teho/paino suhde m-pyörässä on.
Tai sitten ei osata käyttää sitä mikä tarvittaessa pyörästä lähtisi?
Veikkaan jälkimmäistä.

Tien päällähän Guzzi toimiikin hyvin. Mulla on paljon taajama-ajoakin, ja siinä tuo alle 3000 olisi toivottava alue. Suorituskyky laulattamalla on tosiaan hämmästyttävänkin hyvä, eli siitä ei ole kyse.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #78 : Elokuu 31, 2017, 12:14:48 ip »
Juu, se näkyy noissa vääntökäyrissä, että Guzzissa riittää lähes täyttä vääntöä pari tuhatta kierrosta ylemmäksi kuin vertailuryhmässä. Kun huuhtelu ajoitetaan niin, että vääntökäyrä saa alkaa sukeltaa alle 6000 rpm, niin alakierroksillle saa maksimivääntöä lisää. Kardaanipyöräällä on matalilla kierroksilla vedätys melkoista vaihdelaatikon hakkaamista. Jos kampiakseli on poikittain ja ensiövedossa välitystä vaikka 1:3 niin laatikko pyörii paljon hitaammin ja siellä jää kiihtyvyydet pienemmiksi ja moottorin epätasaisesta käynnistä johtuva kolkatus pienemmäksi. Sehän on tuttu asia ihan V7 ja GT 850:stä lähtien, että laatikon saa vonkumaan nopeastikin jos ottaa tavaksi ajella kaupungilla isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla. En usko, että 1400 olisi täysin immuuni samalle ilmiölle.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #79 : Elokuu 31, 2017, 12:50:40 ip »
Lainaus
Sehän on tuttu asia ihan V7 ja GT 850:stä lähtien, että laatikon saa vonkumaan nopeastikin jos ottaa tavaksi ajella kaupungilla isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla. En usko, että 1400 olisi täysin immuuni samalle ilmiölle.

Ei ole immuuni ei.
Vaikka C.14 onkin teknisesti tehty niin että pienilläkin kierroksilla voi ajaa hitaasti ilman isompia kolinoita voimansiirrossa niin ahterissa tuntuu nyintää ja moottori ravistaa kiinnityksissään. Aiemmissa Guzzimalleissa on usein mukana myös voimansiirron välysten kolinat joita meikäläisen korvat eivät siedä. Mieluimmin ajan aina 3000 kierroksen päältä mikäli se on mahdollista.

Monta 5-vaihteista olen korjannut ja monissa on 5-vaihteen hammaspyörät vikaantuneet. Käytännössä ajettu liian hiljaa isolla vaihteella.

Ykkösvaihde on onneksi varsin "lyhyt" 1400 malleissa ja sillä toki joutuu taajamissa ja muualla missä hidasajoa joutuu harjoittamaan, ajamaan liki tyhjäkäyntikierroksia. Moottorinohjaus estää moottoria "tumppaamasta" jos kierrokset ovat liian pienet. Se voi tulla yllätyksenä että moottori kiihdyttää itsekseen eli niissä tilanteissa on kytkimen käyttö suotavaa. Sama toiminto, mutta lievempänä, on myös CARC-malleissa. Kaasukahvaan koskematta voi kytkimen nostaa niin pyörä lähtee liikkeelle.

Palaan vielä mieliaiheeseeni eli takapyörän navan kahteen sysäyksenvaimentimeen. Navassa on sekä kumivaimennin ja kitkavaimennin. Molempia pitää huoltaa. Kitkalevy voi olla kulunut ja kumit kovettuneet tai murtuneet. Jopa vaimentimen keskiö on ruostunut voitelun puutteesta jumiin. Silloin saa vaihteisto kestää kaikki nykäykset. Vaihteistossa on myös 5-vaihteisessa sysäyksenvaimennin. (On myös osassa CARC-malleja.) Sen kunto on hyvä tarkistaa silloin tällöin. Kitkavaimenninta on kahta tyyppiä. Tässä toinen: http://www.motomatti.fi/2012/02/californian-takanapa.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #80 : Elokuu 31, 2017, 13:17:51 ip »
Tämä vääntö ja sen puute on aika mielenkiintoinen juttu. Numerot ovat tietysti faktaa, mutta taitaa perstuntumalla olevan asian kanssa aika paljon tekemistä, eli ajotyylillä, odotuksilla ja kokemuksilla aiemmista kulkineista. Juffellakin tuntuma Guzzin alaväännöstä on eri kuin hänen odotuksensa(?) Kuitenkin se on numeroissa ihan samaa luokkaa (95 Nm/2500 rpm) kuin edeltävällä Bemarillaankin. Guzzilla toki se jääkin samoihin lukemiin hamaan punaviivaan asti, kun taas Bemulla v..



Tämä on todella perstuntumajuttuja. Kun penkitin omaa Californiaani, saatiin ulos pöydän mallinen vääntökäyrä. Penkittäjä sanoi, että tuo on sitä tylsää voimaa, kiihdytyksessä ei juuri tunnu kiihtyvän, mutta suoran päässä onkin yllättäen reilusti vauhtia. Vääntö kun omassakin nousee muutaman sadan kierroksen alueella parista-kolmestakympistä täyteen mittaansa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #81 : Syyskuu 07, 2017, 09:41:41 ap »
No entisenä Guzzikuskina vähän huomioita tähän asiaan. Entinen pyöräni oli siis Cali -06 Classic. 1100 cc kone, vääntöä ja heppojaki piisas omiin tarpeisiin tavaroineen kaksi päällä. No, kuitenkin mieli teki isommalla koneella olevaa customia ja sitten tuli Triumph 1600 T-bird. Hevosvoimia on hyvä olla mutta jossain menee (missä kelläkin) se raja, että siitä ylimenevä usein turhaa. Saman huomasin oikeastaan väännönkin suhteen Triumpilla ajellessa, jossa sitä vääntöä kyllä piisaa. Varjopuoli  "liiallisessa" väännössä on minusta moottorin tunnottomuus, jolloin moottori voi alkaa tuntumaan jotenkin tylsältä. Hiukan se häiritsi T-Birdin kohdalla kun ei tarvinnut muuta kuin latoa vaihdetta sisään välittämättä missä asennossa kaasu on, näin karrikoidusta sanottuna. Nämä on näitä perstuntuma-asioita, mutta jotenkin itse tykkään, että moottorissa on tietynlaista tarvetta kaasun vasteelle, jolloin ajotuntuma on mukavampi. Ehkä siksi varmaan tykkäsin oikeastaan enemmän Calin 1100 cc moottorista kuin Triumphin 1600cc myllystä, vaikka heppoja ja vääntöä vähemmän. Itselle nämä 1000 - 1200 cc V2:set tuntuvat mukavilta ajaa, kun sitä vääntöä on mukavasti mutta ei "liikaa", jolloin moottori ei tunnut tunnottomalta. Nykyinen Aprilia Caponordin 90 asteinen 1200cc V2 on mukavan piristävä jatkumo entiselle Guzzille, hienon pehmeä ja tehokas moottori. Hyviä syksyn ajoja vaan vielä kaikille :)

Nämä analyysit siis omien perskarvojen tutinasta 10 vuotisella ajotuntumalla... :)
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #82 : Syyskuu 07, 2017, 15:17:01 ip »
Tehon määrällä ja sen ulostulotuntumalla on merkitystä. Nyt kun muutamia kertoja pääsi radalle piikillä, voi sanoa senkin olevan koukuttavaa! Tehoa on kolmenkympin nurkilla ja sitä on kapealla alueella, mutta miten se tulee ulos. Varmaan vajaan tuhannen kierroksen alueella kaikki. Voi veljet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

matmakela

  • Viestejä: 7
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #83 : Syyskuu 29, 2017, 06:26:32 ap »
 California 3 -88 Tampereelle :)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #84 : Syyskuu 29, 2017, 07:30:54 ap »
Tervetuloa joukkoon matmakela!
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #85 : Syyskuu 29, 2017, 10:13:32 ap »
Mulla on Tampere - Ylöjärvi - akselilla melkoinen määrä Kolmosen osia. Uusia ja vanhoja. Jos satut tarvitsemaan....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #86 : Syyskuu 29, 2017, 22:59:08 ip »
California 3 -88 Tampereelle :)

Ihan mielenkiinnosta; minkälainen pyörähistoria on takana? Onneksi olkoon silti mainiosta valinnasta!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

matmakela

  • Viestejä: 7
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #87 : Syyskuu 30, 2017, 01:43:30 ap »
Kiitoksia! Kytkinvikaisena ostin ja nyt tänään 100km ajon jälkeen sain ensimmäisen kerran luistamaan kiihdytyksessä paikaltaan. Aiemmin ei luistanut Lukonmäen mäessäkään(tamperelaiset tietää) nelosella kiihdytettäessä. Eli pitänee avata talvella. Itsellä ei tiloja joten täytyy löytää tekijä.
Motomatille kiitoksia vinkistä varaosiin! Kierroslukumittari on ainakin rikki.
Pyörähistoriaa itsellä vähänlaisesti. Lapsena mopoilua ja viiskymppisenä bmw k100 josta siskonmies muokkasi raaseria. Homma jäi selvittämättömien sähkövikojen takia vaiheeseen ja k taitaa mennä paaliin.
Guzzi on kiehtonut pitkään ja nyt kun sopivan hintainen osui niin hain pois.
Oletteko muuten seuranneet, kun nuorimies Hollannista? ajaa samanlaisella pyörällä kuin itselläni New Yorkista ensin Alaskaan ja sieltä Cap Horniin? https://www.youtube.com/watch?v=zzEVYgupQ9Q
Lähti viime keväänä ja pitää tubessa matkapäiväkirjaa. Muutaman jakson kun katselee, niin rupeaa hollantikin? taipumaan :)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #88 : Syyskuu 30, 2017, 16:56:38 ip »
The Longest Road videopätkät on tosiaan mielenkiintoisia seurata.
Mahtavia maisemia!
Ja hienoa mainosta Guzzeille, reissumies on yli 35v ikäisellä pyörällä kuitenkin liikkeellä.

Iso pleksi on jätetty pois pyörästä ilmeisesti kuvauksellisista syistä.
Alaskassa kesällä, mutta mites Chilessä mahtaa käydä?
En tiedä millaisella aikataululla reissua on heitetty, mutta talvihan siellä on silloin kun kesä pohjoisessa.

Innostavaa kaikkiaan!
Kyllä niin kauan kun tielle kykenee olisi heitettävä edes euroopassa hieman vastaavaa pohjoisimmasta eteläisimpään.
Eiköhän tuosta 10.000e budjetilla selviäisi kun keksisi jonkun pyörittämään firmaa siksi aikaa, iisisti pari kuukautta ja totaalisen vain nautiskellen.
Pyöräkin nyökkäilee ihan selvästi, pikku huoltopiteillä olisi vaikka heti valmis.