Kirjoittaja Aihe: Uusi Guzzi-kuski :)  (Luettu 32330 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #60 : Marraskuu 11, 2016, 17:40:47 ip »
Tervetuloa porukkaan!
Oletkin jo varmaa lukenut kaiken mitä täällä Foorumissa on kirjoitettua Isosta Calista.
Omat omituisuutensa ja puutteensa siinäkin mutta valtaosin pyörä tyydyttää erinomaisesti matkapyöräntarvetta olematta erityisen paljon matkapyörän näköinen. Onpa suunnitellulle moottoripyöräverollekin veroperustetta.

Kevätkuumetta on täälläkin mutta onneksi siihen on vielä aikaa. Pitää saada "pörssi" kuntoon kesään mennessä. Tänäänkin kävin Kerholla ihailemassa kulkupeliä ja suunnittelemassa lisäpitkille ja mahdollisesti sumuvaloille telinettä etuhaarukkaan. Rautalankamallin sain aikaiseksi jonka perusteella taivutan putkesta telineen.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #61 : Marraskuu 11, 2016, 21:49:30 ip »
Tervetuloa. Sata kisaa varmaan jätti aikamoisen poltteen ensi keväälle  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #62 : Marraskuu 11, 2016, 22:08:22 ip »
Tervetuloa porukkaan!
Oletkin jo varmaa lukenut kaiken mitä täällä Foorumissa on kirjoitettua Isosta Calista.
Omat omituisuutensa ja puutteensa siinäkin mutta valtaosin pyörä tyydyttää erinomaisesti matkapyöräntarvetta olematta erityisen paljon matkapyörän näköinen. Onpa suunnitellulle moottoripyöräverollekin veroperustetta.

Kevätkuumetta on täälläkin mutta onneksi siihen on vielä aikaa. Pitää saada "pörssi" kuntoon kesään mennessä. Tänäänkin kävin Kerholla ihailemassa kulkupeliä ja suunnittelemassa lisäpitkille ja mahdollisesti sumuvaloille telinettä etuhaarukkaan. Rautalankamallin sain aikaiseksi jonka perusteella taivutan putkesta telineen.
Kiitos kiitos.

Onhan siinä omat piirteensä. Pemarin bokseriin verrattuna tuntuu tyhjäkäynnin ja 2500 kierroksen välillä vähän hengettömyyttä ja tarpeetonta tärinää, mutta alueelle päästynä kone käy aivan hienosti. Jotenkin tuo ulkonäkö vie mennessään kuitenkin. Ihan kuin Jennifer Lopez asuisi talven mun autotallissa  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #63 : Marraskuu 11, 2016, 22:25:33 ip »
Lainaus
Pemarin bokseriin verrattuna tuntuu tyhjäkäynnin ja 2500 kierroksen välillä vähän hengettömyyttä ja tarpeetonta tärinää, mutta alueelle päästynä kone käy aivan hienosti.
Se on aina ollut V2-Guzzeille ominaista että veto alkaa vasta 3000 kierroksen kohdalta kunnolla. Muutenkin vanha totuus pitää paikkansa että voimansiirtoa ei pidä hakkauttaa pienillä kierroksilla vaikka se paras vääntömomentti onkin hyvin alhaalla. Kierroskone. Tykkää pörryyttää punarajan tuntumassa ei ole siitä minään. Eikä vatkaa. Kuutosvaihde on melko tarpeeton jos ajelee paikallisteillä rajoituksen mukaan. Enempi "saksavaihde" moottoritielle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #64 : Marraskuu 12, 2016, 19:49:33 ip »
Eihän noita kierroksia käytetä, kuin hetken aikaa paikaltaan lähtiessä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #65 : Elokuu 30, 2017, 14:59:05 ip »
Täälläpä ilmoittautuu syksyn kunniaksi uusi Guzzi-kuski.

Varmaan aika klassinen polku, miten Guzziin tuli päädyttyä. Teininä tietty kevarilla, ja sitten lähes 30 vuoden tauko. Innostuin ostamaan BMW F650 Funduron kaverin kanssa puoliksi halvalla (!) ja sitten heti perään oman F650 GS:n, jolla ajelin vuoden verran. Vaihdoin sen sitten BMW R1200RT:hen, jolla ajelinkin kolme vuotta.

Tänä syksynä tuli semmonen olo, että pemarin matkapyörä on nähty, ja rupesin katselemaan muita koneita. Customit ei ole koskaan säväyttäneet, mutta kun paikalliseen liikkeeseen tuli Cali 1400 myyntiin, ajattelin, että käympä kokeilemassa, kun tuo ulkonäkö on jotain aivan jumalaisen kaunista.

3h koeajon jälkeen tein kaupat.

En tiedä pyörästä mitään, enkä kuvittelekaan kuuluvani motomattien ja muiden konkarien joukkoon, mutta ilmoittauduin kuitenkin. Käyn päivittäin autotallissa katselemassa ja ihailemassa pyörääni, johon ehdin ajaa n. 100 kilsaa ennen lumien tuloa... Ciao...




En sitten kovasta yrittämisestä huolimatta tottunut tuohon moottorin alaväännön puutteeseen. Jotenkin se vei maun koko pyörästä. Muutenhan se on ihan mahtava kampe.

Vaihtuupi nyt tulevana lauantaina K1600 GTL:ään. Pitäis siis riittää löylyä alhaaltakin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #66 : Elokuu 30, 2017, 15:19:11 ip »
En ole vieläkään päässyt kokeilemaan, miltä tuo tuntuu, mutta ei tuo käyrä paperilla pahalta näytä.



Toki tuon kokoisessa patissa pitäisi enemmän olla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #67 : Elokuu 30, 2017, 21:38:25 ip »
Enköhän jossain vaiheessa puutun tuohon vääntömomenttiasiaan kunhan pyörän takuuaika vain kuluisi umpeen.....

Tosin olen varsin tyytyväinen pyörän kulkuun. Ripeä ohituksissa eikä yleensäkään ole jäänyt jalkoihin. Kierroksia pitää käyttää. Kuten V2-Guzzeissa aina.

Alle 3000 kierroksen alueelle tuskin lisää vääntöä tarvitsee sillä moottori käy silloin sykkivästi ja ravistaa ikävästi jos sitä yrittää niillä kierroksilla kiihdyttää. Mutta siinä 4000 kierroksen kohdalla vetoa alkaa olemaan kivasti. Sitä sitten riittää koko varvikellon mitalta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #68 : Elokuu 30, 2017, 21:51:03 ip »
Aiemminkin ihmetelty seikka, mutta minne Guzzilla on suorituskyky hukattu? Tuon kokoisen neliventtiilisen tulisi luovuttaa "ominaisvääntöä" reilusti päälle sata newtonia. Käyrän muotokin on sellainen, että sitä on ikään kuin leikattu koko kierrosalueella. Sama käyrä parikymmentä numeroyksikköä ylemmäs. Sitä en epäile, etteikö riittäisi jo tuolleen, mutta kaiken järjen mukaan enemmän pitäisi irrota.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #69 : Elokuu 30, 2017, 22:05:28 ip »
Paperilla on luvattu Customista 120 Nm 2800 rpm. Liekö tuo siis totuus mitä käyrästössä kuvataan. Lieneekö eri markkina-alueille sitten erilaisia tehoja päästömääräyksistä johtuen.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #70 : Elokuu 30, 2017, 22:36:29 ip »
Tien päällä.., mitä hiton on väliä Guzzin koneiden tehokäyrillä.
Onko ohitukset liikenteessä jotenkin liian hitaita?
Entä jos pykälää/ paria pienemmälle vaihde, niin mikä jäi ohittamatta halutessa ripeästi.
Jotenkin tuntuu välillä ettei kansalaiset oikein tajua miten sähäkkä teho/paino suhde m-pyörässä on.
Tai sitten ei osata käyttää sitä mikä tarvittaessa pyörästä lähtisi?
Veikkaan jälkimmäistä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #71 : Elokuu 30, 2017, 22:40:03 ip »
Tuossa yllä kirjoitin, että en epäile ettei riittäisi, mutta muitakin mittauksia on nähty. Ja kaikissa on ollut tuossa sadan pinnassa väännöt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #72 : Elokuu 30, 2017, 22:47:58 ip »
Kuvassa yksikkönä on lbf.
Yksi lbf on n. 1,35Nm, joten sadan Nm pintaan Guzzilla päästään.



motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #73 : Elokuu 30, 2017, 22:48:32 ip »
Veikkauksesi voi olla hyvinkin osuva. Kiihdytetään vain nopeusrajoituksen puitteissa. Eipä siinä mitään jos suoraa ja tilaa riittää. Nykypyörillä tehon käyttö on valmiiksi hallittua: luistonesto estää luistamasta kiihdytyksissä.

Tähän aiheeseen kuulinkin Mustassalahdessa jutun kun eräs kaveri oli säikähtänyt kesken ohituskiihdytyksen kun mittaristossa olivat alkaneet valot vilkkua ja oli ryhtynyt jarruttamaan. Takana tullut ehti väistämään. Niin tekee nykyGuzzeissakin mikäli luistonesto on säädetty tiukimpaan asetukseensa. Kyseisellä asetuksella ei pääse soratiellä ylämäkeen. Tehot vain katoavat. Pitää vaihtaa asetusta sallivampaan.

Tuosta ohittamisesta muutoin: jos ajetaan porukassa niin vain yksi ohittaa kerrallaan. Ei lähdetä heti kaverin perään. Siinä voi tulla ahdasta jos tulee tilanne päälle. Kyllä niitä ohituskohtia löytyy myöhemminkin.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Uusi Guzzi-kuski :)
« Vastaus #74 : Elokuu 30, 2017, 22:52:39 ip »
Kuvassa yksikkönä on lbf.
Yksi lbf on n. 1,35Nm, joten sadan Nm pintaan Guzzilla päästään.

Päässälasku takkuaa mutta käytin laskuria että muunto onnistuu: http://muunnin.com/momentti/