>>Systeemi on ihan sikasiisti.<<
Ei tämänkään insinööripähkäily kamalan kelvoton ole...
Eka kerran tämän nähneenä luulin sen olevan jokin pila, mutta osoittautui hyväksi vekottimeksi.
Jep, oikea laitteisto oikeaan paikkaan.
Aavalla ulapalla seilataan yksinkertaisella ja hyötysuhteeltaan hyvällä systeemillä.
Ahtaammissa paikoissa tarvitaan ohjailukykyä ja siihen Azipod lienee parasta mitä rahalla saa.
Tuo Elecia on minusta nätti hahmotelma. olisi varmaan ihan toteuttamiskelpoinenkin kun tehtäisiin
yksinkertaisesti.
Jos moottorin paikalle tungetaan akkuja ja vaihteiston seutuville moottori niinkuin kuvista voisi päätellä,
tuosta voisi tulla ihan kiva peli ajaa pari kierrosta radallakin.
Ei siitä vielä nykyisellä akkutekniikalla matkapyörää tulisi mutta jos käytän "lähdeaineistona" noita 22,2V/5Ah Lipoa:ja
mitä tässä tyhjennän ja latailen päivittäin niin, niitä mahtuisi 50kg:n n.60kpl.
Noista syntyisi vaikkapa 222V/30Ah akkupaketti. Sen ulkomitat olisivat, sijoittelusta riippuen, vaikkapa n. 200mm x 300mm x 600mm.
Jos valitaan "halpis" akut joita voi purkaa tässä 6x 100A virralla saataisiin huipputehoa 133kW kW, n.180hv.
Tuossa akkupaketissa olis energiaa 6,66 kWh.
6,66Kw teholla voisi päästä 80km/h. Toimintamatkaksi tulisi siis 80km.
Ei paha.
Jos akkupaketin rakentaisi noista "halpis" 5Ah akuista tulisi sille hintaa n. 3600€

Nykyisellä latauskalustollani noiden lataamiseen menisi kaikkine kiemuroineen n. viikko.

Paljonkohan tuosta selviävä nopeudensäädin ja sähkömootori mahtaisi kustantaa?
Tarkistakkaas viisaammat noi mun laskelmat, tuo näyttää hintaa lukuunottamatta liian hyvältä

Hyötysuhteen jätin sivuun ihan tarkoituksella, paljonkohan olisi? Noissa RC-vekottimissa lupaavat 80-90%.
Niin ja pitää muistaa että, Litiumpolymeeriakku menee piloille jos sen kapasiteetista käyttää yli 80%.
Ainakin senverran noista luvuista pitää ottaa pois.
80km x 0,8 x 0,8= 51,2 km jääkin enää toimintamatkaksi

.
100kg akkuja

Pekka