Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TK - Maaliskuu 19, 2019, 11:29:12 ap
-
Paljonko noin suunnilleen pitäisi kardaanista pyöritettäessä tuntua tyhjää liikettä?
-
Pyörä keskituella, takapyörä ilmassa, vaihde ykkösellä, pyöritetään takapyörää niin noin 10 - 15 senttiä on tyhjää liikettä renkaan ulkopinnalta mitattuna joka johtuu vaihteiton hammaspyörien ja orjarenkaiden kytkentätappien keskinäisestä välyksestä. Jos on liikerataa runsaasti on hyvin todennäköistä että sysäyksenvaimentimen jousi on poikki. Edellyttäen tietysti että takanavan sysäyksenvaimennin on kunnossa eikä aiheuta tyhjää liikettä.
Perän, takanavan ja kardaanin välykset takapyörän kiertoliikkeessä ovat millimetriluokkaa.
Kysymys koski kuitenkin kardaania niin enpä ole sieltä koittanut. Perän välityssuhde on silloin laskettava pois niin kiertovälys kardaanin takapäästä on muutamia asteita kunnossa olevassa vaihteistossa. Tarkemmin en tätä osaa ilmaista.
Onko vaihteisto irtaallaan vaiko vain perävaihde irti?
-
Loota on irti, tutkin kytkimestä kuuluvaa kilinää joka ilmeisesti johtui väljästä kytkimen keskiöstä.
Kokeilin pyöritellä eri vaihteilla, kardaanista pyörittämällä ja kytkimen rattaasta kiinnipitämällä väljää on välissä ehkä 30-40 astetta.
Ei vaikuta normaalilta, ihme etten huomannut syksyllä ajossa mitään??
-
Pitkä on liike.
Harva on huomannut että jousi on poikki ilman tutkimatta. Ajossa sitä ei ihmeemmin huomaa.
Kyseinen jousi ja siihen liittyvät liukupinnat toimivat yhteen. Jos jousi on poikki niin vaimennus puuttuu ja kiertovälys on suuri.
Uudemmissa pyörissä on erilainen jousi kuin ennen. Ennen oli vieteri joka oli esijännityksessä, myöhemmin tuli ns. belleville-jousi joka muodostuu nipusta lautasjousia ja on toiminnaltaan progressiivinen. Laittaa aluksi enemmän hanttiin ja loppuisku on pehmeämpi. Vaihtokelpoisia keskenään vanhan jousen kanssa.
Yllätysvaraosa: http://www.motomatti.fi/2015/12/varavaihteiston-erikoisuuksia.html
Belleville: http://www.motomatti.fi/2016/12/vanha-5-vaihteinen_28.html
Jos jousi on rikki (Rikkinäiseen bellevilleen en ole törmännyt.) niin pitää samalla katsoa vierintälaakereiden kunto. Mattapinnat ja naarmut kavaltavat kuluneet laakerit. Edellä olevissa linkeissä on kuvia varsin loppuun kuluneista osista. Sysäyksenvaimentimesta valitettavasti irtoaa, hajottuaan, runsaasti metallisilppua joka on erityisesti rullalaakereiden surma. Samoin hammaspyöristä joiden ryntöpinnat ajossa "viheltävät" tai jopa ulisevat.
-
Lautasjousi ei tuollaisessa paikassa normaalisti mennäkään rikki.
-
Eikös noissa 1100 sporteissa ole kaikissa lautasjouset jo, ainakin alkujaan. Ja tuskin sitä vanhaa mallia sinne kukaan on vaihtanut.
Mutta kun laatikko on jo tuossa irti niin samalla vaivallahan sen avaa ja saa mielenrauhan.
-
Eikös noissa 1100 sporteissa ole kaikissa lautasjouset jo, ainakin alkujaan. Ja tuskin sitä vanhaa mallia sinne kukaan on vaihtanut.
Mutta kun laatikko on jo tuossa irti niin samalla vaivallahan sen avaa ja saa mielenrauhan.
Lautasjousi ainakin oletusarvoisesti. 96-mallisessa Centaurossa sen sijaan oli poikkileikkaukseltaan neliö-lankainen kierrejousi. Kuten sitä edeltävissäkin malleissa.
Paljonko vaihteistolla on matkaa takana? Jossain vaiheessa pitää laakereita vaihtaa jos toivoo varmaa toimintaa. Itse olen vikaissut vaihteistoon 60.000 km kohdalla ja vaihdoin osan laakereista. Kuten kaksiriviset ja kaksi rullalaakeria ja kytkimen painelaakerin. Samalla huulitiivisteet. Hienosti pelaa. Tosin Centauron vaihteisto on erilainen hammastukseltaan eikä osat ole V11-mallien kanssa samanlaisia.
-
Lautasjousethan siellä tosiaan oli, eikä mitään muutakaan näkyvää vikaa.
Laakerit vaikutti kaikki olevan ihan kunnossa, lukuunottamatta painelaakeria jonka rullat levittelin pitkin pöytää niin että pari jäi löytymättä. Rattaat näytti nopeesti katottuna ihan hyviltä, tutkin vielä tarkemmin kun saan putsailtua.
-
Käytin purkaessa Pete Roperin shimmaus ohjetta: http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/pdf/gearbox-shim-pete-roper-new-tools.pdf
Kokeilin lopuksi ko. ohjeen mukaan pelkkää rumpua laatikkoon ilman peräkopan tiivistettä ja päittäisvälystä tuntuu paljon, mittaamaan ei pääse mutta kyllä rumpu ainakin 0.5mm liikkuu.
Siirtohaarukat näyttää kuluneen aika samoin molemmilta puolilta.
-
Jos neulat tai rullat irtoavat laakerista niin kuluminen on jo pitkällä. Aika vaihtaa. Osa laakereista on suht halpoja ihan laakerikaupasta mutta kaikkia ei sieltä saa. Joutuu merkkiliikkeen asiakkaaksi tai tilaa ulkomaasta.
Kun olet pessyt öljyt pois hammaspyöristä niin katso erityisesti ensiövedon, kakkosvaihteen ja viitosen rattaiden hammastusten kuntoisuudet. Vaihteensiirtäjähaarukoiden kunto kannattaa myös tarkastaa. Kulumaa pyrkii olemaan yleensä ykkös- ja kakkosvaihteen haarukassa.
Jos osat ovat kunnossa niin uusilla laakereilla ja tiivisteillä nippuun ja ajoon.
Jaa, kerkisitkin jo kirjoittaessani kommentoimaan.
-
Oliko kytkimen hammastuksen kiinnitys tiukka? Ettei sen boori ole väljä. Lisäisi yhden välyksen tuohon osaketjuun.
-
Tutkin lisää kun seuraavan kerran on aikaa, toivottavasti viimeistään viikonloppuna. Kytkimen rattaan vaihdoin muutama vuosi sitten uuden kytkimen mukana.
Mitä mieltä ootte tosta Roperin jutusta? Onko havaittavaa vaikutusta? Samallahan tässä muutaman shimmikin menisi. Välivapaita mulla on aina löytyny.
-
Keksiikö kukaan miksi tämän sopivuusluettelossa ei oo i sporttia? Ei kai laatikoissa paljoa eroja ole? Tartten ainakin kaks sarjaa ja Quota 1000 löytyykin listasta.
https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=1912#prettyPhoto[pr_gal]/0/
-
Paljon ajetussa laatikossa shimmaaminen on tarpeen jo siitä syystä, että vaihteet menee päälle perille saakka, mutta omassa on ollut jopa sitä, että tyhjäkäynnillä saattoi joku kytkentärengas hienokseltaan naksuttaa hammaspyörän sakaroihin. Edellisen kerran kun katsoin lootaan sisään, piti yhteen siirtohaarukkaan tehdä juottamalla täytöstä toiseen kylkeen ja vielä shimmata rumpu käytännössä nollavälykselle, että sai kaikki pelittämään ilman ylimääräisiä napsutuksia. Viitosen pyörät olisi pitänyt taas uusia, mutta ensiövedon pyörissä on jo sen verran kariesta, että seuraava remppa taitaa olla laajempi sisuskalujen vaihto tai sitten hyvän käytetyn loodan etsintä ja vaihto.
-
Loota on irti, tutkin kytkimestä kuuluvaa kilinää joka ilmeisesti johtui väljästä kytkimen keskiöstä.
Kokeilin pyöritellä eri vaihteilla, kardaanista pyörittämällä ja kytkimen rattaasta kiinnipitämällä väljää on välissä ehkä 30-40 astetta.
Ei vaikuta normaalilta, ihme etten huomannut syksyllä ajossa mitään??
Sinulla on purettuna suorahampainen "kisalaatikko". Ei se tavallinen Guzzin 5-vaihteinen.
Kytkentärenkaissa ja hammaspyörissä on vain kolme nokkaa ja mitoitus sellainen, että vaihteen ollessa kytkeytyneenä
pyörimissuunnassa on runsaasti välystä. Tällä yritetään varmistaa hätäisemmänkin vaihtamisen onnistuminen. Ei siis ole vika.
Akseleiden ja valitsinrummun päittäisvälyksiä säätäessä pyri mahdollisimman pieneen välykseen, kuori on alumiinia ja laajenee enemmän
kuin rautaiset sisäkalut.
Valitsinrummun ja pääakselin keskinäinen sijainti niin, että vaihteiden ollessa vapaalla, kytkentärenkaat ovat keskellä. Varmistus vielä,
ettei vaihteen ollessa kytkettynä siirtohaarukka jää painamaan kytkentärengasta ja toisaalta vaihde on täysin kytkeytynyt.
Jos haluaa hifistellä, voi joutua valmistamaan omia säätöprikkoja. Tätä tehdessä askin joutuu purkamaan ja kasaamaan useamman kerran.
Lopuksi vielä takakannen säätöruuvista vaihdevivun liike yhtä suureksi molempiin suuntiin.
-
Viikonloppu meni kaljan juomiseksi mutta nyt on vähän putsailtu ja tutkittu. Tarkemmin kun katto niin kyllähän se tyhjä liike Pekan mainitsemista ominaisuuksista johtuu.
Rattaat näyttää kaikki oikein hyviltä, viitosenkin hampaat. Kytkentä pateissa näkyy pientä kulmien pyöristymistä, varsinkin kakkosen osissa.
-
Haarukatkin on ihan hyvässä kunnossa, aika tasanen kiillottuma molemmilla puolilla mutta ei tuntuvaa uraa.
-
Kunhan painelaakeri, shimmit ja tiivisteet tulee germaaneilta laitan loodan kasaan vanhoilla laakereilla. Kuoren maali on alkanu jo vähän irtoilla.
-
Anteeksi nyt vain mutta haluaisin huomauttaa että hammaspyörien hampaissa on, kuvien perusteella, voimakastakin pittingiä ja monia ryntöpintoja rikki. Katsoin kuvat kuvakatselimella ja suurensin kuvia riittävästi.
Mielestäni on virhe kasata vanhoilla laakereilla koska vaihteistossa on kiertänyt kytkentähampaista ja rattaiden hampaista irronnutta metallijauhoa. Samalla laitat uudet tiivisteet.
Liitteenä osasuurennos omasta kuvastasi.
Siinä näkyy kahden hampaan juuressa melkoiset lovet. Todennäköisesti niitä on muuallakin.
Itselläni on lähes samanlainen Centauron vaihteisto. Olen siinä käyttänyt Red Linen "marjapuuroa" ja lisänä RVS kaiken varalta.
-
Näyttää enemmänkin kahden hampaan korroosiolta, kuin varsinaiselta öljykalvon pettämisen aiheuttamalta pittingiltä. Eikös toisessa orkosessa ole ruskeatakin.
-
Oli mitä oli mutta pinta on rikki. Eikä korjaannu itsestään. Myös muissa kuvissa oli havaittavissa vaikka kuvakulmat ovat hieman huonoja. Vian etenemistä voi kuitenkin hidastaa jatkossa.
Vinohampaisissa vaihteistoissa ilmenee vähemmän hammasvaurioita mutta on niissäkin toisinaan vastaavaa jo alle 100.000 km ajon jälkeen. Paljon on kiinni ajotavastakin.
-
Joo, suurensin ittekin kuvaa kun sain läppärin ruudulle ja näyttää paljon pahemmalta noin kun tallin pöydällä paljaalla silmällä. Eka parin minuutin "tutkimiseni" oli selkeesti turhan huolimatonta. Tutkin äsken vähän lisää ja toi viitosen rattaan rupi on pahin mitä löyty, ensiörattaissa oli pari eri näköistä viivamaisempaa.
Koko homman ajatuksena on, tai ainkin oli, koota laatikko ja pyörä äkkiä ja ajaa kauden ajelut. Ongelmana on ettei yksikään muista pyöristäni ole ajokunnossa enkä haluaisi nyt käyttää hirveesti aikaa laatikkohommiin. Tarkoitus on todennäkösesti jo seuraavana talvena tehdä isompi remontti koko pyörälle ja siinä menisi mukavasti vaihteistokin samalla.
Ehkä mun vaan pitää ostaa taas lisää mopoja..
-
Olisko tässä RVS-testin paikka? Sehän ei korjaa, mutta korjaa. Ulinaahan se ei tietenkään suorahampaisesta laatikosta poista :D
-
Olisko tässä RVS-testin paikka? Sehän ei korjaa, mutta korjaa. Ulinaahan se ei tietenkään suorahampaisesta laatikosta poista :D
Todennäköisesti käyntiääni vaimenee RVS:n käytön myötä. Ainakin pikkulohkoisten suorahampaisten vaihteistojen osalta on näin käynyt. Siihen kyllä kuluu 1000 - 2000 km ennen kuin vaikutus kunnolla alkaa. Erityisesti sen isoimman vaihteen osalta.
En siis suurentanut kuin tuo yhden kuvan näytiksi mutta tässä kuvassa näkyy, tosin hieman sumeasti kun kuvausvälineen focus ei ole aivan kohdalla: http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?action=dlattach;topic=7468.0;attach=14950
Tuon näköinen on hampaan ulkokulma joka on aiheuttanut sen toisen rattaan juureen syöpymän. Tuolla aiemmin mainitsin että vasta kun öljy on pesty pois osista voi niiden kuntoa arvioida paremmin ja tarkemmin. Samoin laakereiden kuntoa. Jos laakereiden juoksupinnoissa on mattaharmaata pintaa, pesun jälkeen, niin vaihtokunnossa on.
Myös tuo ilmiö että vaurio ei ole koko leveydeltään samanlainen, vaan leviää toiseen suuntaan kertoo että hammaskosketus ei ole suora vaan akseli on vinossa. Se aiheuttaa sen että hammastus kulkee "kulmallaan" ja pintapaine on kovin kova kohdistuessaan pienelle alueelle. Laakerin kuluessa akseli menee vinoon.
Pääosan laakereista saa paikallisesta laakerikaupasta mutta kaksi rullalaakeria, iso painelaakeri sekä huulitiivisteet kannattaa tilata merkkiliikkeestä alkuperäisosina.
Lohduksi että kyllä vinohampainenkin kuluu kun sitä kulutetaan: http://www.motomatti.fi/2016/12/vanha-5-vaihteinen_28.html
Tuostakin saatiin melu pääosin pois RVS:llä. Kuvista näkee miten lopussa kyseinen vaihteisto oli. Tarvitsee paljon uusia osia jos sen kunnostaa. Ei taida 1000€ riittää.
-
Tuon ei kovin tarkennetun kuvan perusteella ei kyllä voi tehdä juuri mitään johtopäätöksiä. Monen HD:n tarvikerattaat on uutena saman näköisiä. Pesu, tarkemmat kuvat tai osat käteen, niin sitten voi arvailla.
-
Juurikin näin.
Pesu ja tarkastus. Myös rattaiden ja akseleiden välissä on laakereita. Onneksi ne eivät ole yleensä kovin kuluneita.
Uudelleen laakeroinnilla voi pelastaa paljon.
Mutta jos ajokilometreja tulee vain noin 1000 km vuodessa tai on myymässä pyörää pois niin vaiva ei välttämättä kannata.
-
En ole myymässä, perikunta saa hoitaa semmoset. Ajokilometrit voi jäädä vähäiseksi mutta vaihdan nyt kaikki laakeritkin, rattaat saa vielä kelvata.
Otin kasan kuvia pesun jälkeen, pitää laittaa niitä johonkin varmaan talteen koska nythän olisi tosiaan hyvä paikka kokeilla onnistuuko lisäaineilla ja vaikka shock prooffilla pysäyttämään vaurioiden etenemistä. Laatikon avaaminen ei kuitenkaan ole kovin iso homma, voin hyvin tehdä tarkistuksen ja uuden kuvauksen vaikka parin kauden jälkeen.
Alla pari kuvaa 5. rattaista. Vaurioita on vaan muutamassa hampaassa.
-
Muutama ensiövetorattaiden kuva. Vauriot ihan erilaisia eri akseleilla.
-
Ainoat mattapinnat löyty akseleiden päistä sisäholkeista, laakerien neulat näytti kaikki ehjiltä.
Kolmannessa kuvassa näkyy että akselin pää oli vähän raapinut koppaa.
-
Otin kasan kuvia pesun jälkeen, pitää laittaa niitä johonkin varmaan talteen koska nythän olisi tosiaan hyvä paikka kokeilla onnistuuko lisäaineilla ja vaikka shock prooffilla pysäyttämään vaurioiden etenemistä.
Shockproof sinällään jo estää mekaanista kosketusta ja on nimenomaan suorahampaiseen vaihteistoon tarkoitettu. Se on yksi vaihtoehto joka pidentää kulumisen alkuun päässeiden hammaspyörien ikää.
Toinen vaihtoehto, johon itsen ryhtyisin, on normaali mineraalipohjainen vaihteistoöljy ja RVS yhdessä. Sillä ensin kesän ajot eli muutama tuhat kilometriä. Käyntiääni vaimenee samalla.
Seuraaviksi suviksi sitten Shockproof sisään.
Näin saa ensin hieman siliteltyä kuluneita kohtia ja sen jälkeen kuluneet kohdat eivät enää kulu kovinkaan kun "marjapuuro" estää ainakin osan metallisesta kosketuksesta. Yhdessä RVS ja Shockproof eivät toimi kovin hyvin kun kun toinen yrittää tarttua metalliin ja toinen pyrkii metallisen kosketuksen estämään. Tosin mitään haittaa muutamasta milligrammasta RVS:sää seassa ei ole.
Vaikuttaa myös siltä että suorahampaiseen vaihteistoon on vaikea löytää uusia hammaspyöriä ylipäätään tai edes kohtuuhintaan. Kuten kerroin, on itsellänikin pyörässäni samanlainen vaihteisto. Shockproof on ollut sisällä yli vuosikymmenen.
-
5. vaihteeseen olisi näköjään tarjolla vinohampaiset rattaat: https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?language=en&products_id=244949
Toimii varmaan ihan hyvin vaikka ei olekaan kolmella kytkentähampaalla, vitoselle tulee kuitenkin vaihdettua pääsääntöisesti aika nätisti ilman isompaa kiirettä.
-
Varsin looginen ja kestävämpi vaihtoehto.
Helppo vaihtaa kun on muutenkin loora levällään.
-
Ja ilmeisesti tulisi samalla vähän lyhyempi 5. vaihde, sekin olisi ainakin mun käyttöön hyvä asia.
21/28 ja alkuperäisenä ilmeisesti 19/26?
-
Onko vinohampaisissa ja suorahampaisissa samanlainen shimmaus päittäin? Ettei tuosta suorahampaisesta ole poistettu mitään päittäislaakerointia tms? Ettei siis sillä vinolla vitosella pyri akseli pois laatikosta?
-
Onko vinohampaisissa ja suorahampaisissa samanlainen shimmaus päittäin? Ettei tuosta suorahampaisesta ole poistettu mitään päittäislaakerointia tms? Ettei siis sillä vinolla vitosella pyri akseli pois laatikosta?
Siinä suhteessa ei ole eroa laatikoissa vino- vs suorahampainen. Se isokokoinen painelaakeri hoitaa juuri tätä asiaa ryhmäpyörän päässä. Vaihdeakselilla on takapäässä iso kaksirivinen kuulalaakeri joka ottaa myös päittäiskuormaa vastaan. Toisessa päässä on uiva rullalaakeri kompensoimassa lämpölaajenemista.
Asia selviää myös varaosakuvista katsomalla.
Se sitten on asia erikseen että Guzzilla ei ole vaivauduttu tekemään kuvia suorahampaisesta vaihteistosta. Samoilla kuvilla mutta eri varaosanumeroilla.
-
No ei nyt taas herjata tehdasta. ;D Kyllä siellä varaosaohjelman kuvissa on suorahampaisen kuvat ihan oikein piirrettynä. Sport 1100 ie:n kohdalla molemmat laatikkon osat ihan niin kun pitääkin. Tietysti Centauron kohdalla niitä suorahampaisen kuvia ei löydy, koska kaikki tehtiin vinohampaisella vaihteistolla.
Mutta tosiaan noiden suorahampaisten osat on ollut jo pitkään aikaan lähes mahdottomia löytää. Suosittelen koko laatikon korvaamista käytetyllä vinohampaisella ja jättää sen suorahampaisen hyllylle koristeeksi.
-
No ei nyt taas herjata tehdasta. ;D Kyllä siellä varaosaohjelman kuvissa on suorahampaisen kuvat ihan oikein piirrettynä. Sport 1100 ie:n kohdalla molemmat laatikkon osat ihan niin kun pitääkin. Tietysti Centauron kohdalla niitä suorahampaisen kuvia ei löydy, koska kaikki tehtiin vinohampaisella vaihteistolla.
Mutta tosiaan noiden suorahampaisten osat on ollut jo pitkään aikaan lähes mahdottomia löytää. Suosittelen koko laatikon korvaamista käytetyllä vinohampaisella ja jättää sen suorahampaisen hyllylle koristeeksi.
Muiden Centauroista en tiedä mutta alkuperäinen suorahampainen on Centaurossani. Huoltoa sekin on tarvinnut vuosikymmenien aikana.
-
Se sitten on asia erikseen että Guzzilla ei ole vaivauduttu tekemään kuvia suorahampaisesta vaihteistosta. Samoilla kuvilla mutta eri varaosanumeroilla.
LM IV varaosaluttelossa myös kuvat/osanumerot kahdella viimeisellä sivulla suorahampaiselle laatikolle. Oli -87 SE juhlamallissa -lieko yhtään suomessa?
-KG-
-
Se on maailman mittakaavassakin harvinainen paketti. Suurin osa niistä laatikoista ilmeisesti ajettu loppuun ratakahinoissa. Jos Tonti-runkoisen löytää, jota markkinoidaan sellaisena, johon kuuluu suorahampainen, kannattaa varmistua osien mukana olo. Ei ole ihan sanottua, että vielä lootassa olisi.
Olikos Suomessa myynnissä sellainen musta, valkoisilla vanteilla? Siinä ehkä oli suorat.
-
Kaivelin eri lähteistä suorahampaisen vaihteiston osakuvia.
Niissä on pieniä eroja niissäkin mutta yhteistä, ja tärkeää, on se että rakenne vino- ja suorahampaisilla muutoin on sama.
Liitekuvassa on suorahampaisen ryhmäpyörästö jonka päässä on juurikin tuo painelaakeri, 16, joka on tarpeen ilmeisesti tässäkin mutta vielä tarpeellisempi vinohampaisessa jossa tulee päittäiskuormaa.
Kuvassa sysäyksenvaimentimen jousi on kierrejousi mutta on näitä myös belleville-jousillakin. Niissä on pieni ero rakenteessa sillä kierrejousimallissa pitää olla eri muotoinen sysäyksenvaimentimen liukupinta eli hieman loivempi kuin "prikoista" kootussa jousimallissa. (Osat 9 ja 8.)
Ryhmäpyörässä on vain yksi erikseen pyörivä hammaspyörä (Nro7.) eli viitosen ratas. Sen lukitus on erillisellä tapilla ja jousella. Rattaan sisällä on laakeri ja laakerin sisällä sen kiinnitysosa jota jousi ja tappi (19 ja 18) lukitsevat. Sen avaamista varten on pieni reikä josta ohuella teräslangalla painaen tai paineilmalla saa lukituksen auki. Mutta aina ei olekaan ollut tuota reikää. Ilman reikääkin saa lukitustapin ronkittua akselin sisään jos on hammalääkärin piikkisondi käytössä.
(Erään ruostuneen vaihteiston purkamisessa oli juurikin tuon pikkuruisen jousen, 19, ruostumisen vuoksi hieman talkoita. Lukitustappi ei hievahtanutkaan. Pitkällinen ruosteensyöjällä käsittely, lämpöä ja kylmää vuorotellen, paineilmaa sekä kolistelua niin tappi siirtyi akselin sisään vähitellen ja purkaminen pääsi jatkumaan. Vain jousi, tappi ja laakeri sisäkehineen piti vaihtaa. Hammaspyörän sisäkehä oli yllättäen aivan kunnossa kuten hammastuskin.)
-
Kävin vähän kyselemässä alkuperäisosien hintoja kun satuin nykyisen maahantuojan naapuriin. Akselien päihin neulalaakerit noin 70e/kpl ja rattaiden sisään tulevat kehät reilu 20e/kpl. Italian saldot näytti että kaikkea on saatavilla ja toimitusaikaa noin viikko, myyjä ei kuitenkaan uskaltanu luvata että tulisi viikossa kun italiaanoilla saattaa kuulemma mennä viikko vastata että ei löydykkään..
Läheisessä laakerikaupassakin kävin kyselemässä. Neulalaakerit oli kaikki eri mitoilla kun luetteloista löytyvät. Kuulalaakerit olis löytyny mutta ei Guzzi-palstoilla suositeltuina useammalla kuulalla ja metallipitimellä varustettuna vaan alkuperäistyyppisenä, isot kaksiriviset maksoivat jotain yli 30e kipale ja pienempi 15e.
Lopulta tilasin tämän satsin HMB:ltä https://hmb-guzzi.de/Bearing-set-5-speed-gearbox
ja samasta paikasta kaikki rattaiden sisään tulevat kehät.
-
Hieno homma.
Laakerit tulossa ja näköjään kohtuuhinnoin.
Mutta hyvä kun kävit merkin edustajan tiskillä kyselemässä osia. Saimme hyvää vertailutietoa.
-
Suosittelen koko laatikon korvaamista käytetyllä vinohampaisella ja jättää sen suorahampaisen hyllylle koristeeksi.
Jos tätä ehdotusta lähdetään miettimään tarkemmin niin mistä mallista löytyis paras lähtökohta joka sopisi sporttiin, vaihtaisi sulavasti ja olisi välityksiltäänkin lähellä alkuperäistä?
Guzziologyssa Richardson kertoo 2002 tulleen uuden paremmin toimivan rummun, niin uusia 5-vaihteisia ei taida olla kun californioissa?
Avokardaani malleissa on ilmeisesti takakansi erilainen kuin muissa mutta jos ajatellaan että kokoaisi eri malleista parhaat palat, niin ehkä sitä voisi hommata melkeen minkä vaan mahdollisimman uuden laatikon johon sovittaisi em. uudemman rummun ja sportista takakannen?
-
Jos näin käy, niin minua kyllä kiinnostaisi suorat hampaat..
-
Takakannen ero on suojakumin kauluksen puuttuminen avokardaanilootista. Siihen voi sorvauttaan kauluksen alumiinista ja kiinnittää kolmella 4-5mm ruuvilla. Nimim. kokemusta on.
-
Jos näin käy, niin minua kyllä kiinnostaisi suorat hampaat..
En mä vinoihin vaihda ellei ihan pakko ole, mietin vaan minkälainen laatikko kannattaa ostaa varastoon jos tulee jossain vastaan.
Takakannen ero on suojakumin kauluksen puuttuminen avokardaanilootista. Siihen voi sorvauttaan kauluksen alumiinista ja kiinnittää kolmella 4-5mm ruuvilla. Nimim. kokemusta on.
Sopiiko toisin päin? Eli kauluksellinen takakansi avokardaanipyörään?
-
Jos näin käy, niin minua kyllä kiinnostaisi suorat hampaat..
En mä vinoihin vaihda ellei ihan pakko ole, mietin vaan minkälainen laatikko kannattaa ostaa varastoon jos tulee jossain vastaan.
Takakannen ero on suojakumin kauluksen puuttuminen avokardaanilootista. Siihen voi sorvauttaan kauluksen alumiinista ja kiinnittää kolmella 4-5mm ruuvilla. Nimim. kokemusta on.
Sopiiko toisin päin? Eli kauluksellinen takakansi avokardaanipyörään?
Kauluksen voi sipaista pois edestä tai tehdä reiän sen kylkeen sopivalle kohtaa että saa kiristetyksi avokardaanin kaksi kiristysruuvia.
Avokardaanin kiinnityksessä on tehty tehtaalla virhe. Kiinnitys on kiinni vain kahdessa vastapuolilla olevien spoorin harjoissa. Alkaa klonksumaan ajan kanssa tai akselista lohkeavat nämä kohdat. Hioin kardaanin puolelta näitä kahta uraa leveämmiksi etteivät ne kohdat kiristy lainkaan vaihteiston tai perän spooreihin niiltä kohdin vaan kiristyy koko kehän alalta tasaisesti. Ei ole kardaani sen koommin täristänyt.
Olen nähnyt molempia tapauksia: kardaani on löysä kiinnityksessään tai vaihteiston ja perän akseleista on lohjennut spoorien paloja pois.
-
Jep , sama boorin modaus tuli tehtyä myös V11 -nyt akseli pysynyt kiinni.
-KG-
-
Minulla Centaurossa tämä kardaanin kiinnityksen epämääräisyys tuli ilmi melko alussa. Kiristelin ruuveja, ei auttanut, liimasin nivelet kiinni akseleihin, se auttoi mutta ei pitkään. Sitten lohkesivat, ahtimen asennuksen jälkeen, vaihdelaatikon akselista ja perävaihteen akselista spoorit koska kaikki voima kulki molemmissa päissä vain kahden spoorin kautta. Kun tein muutoksen niin värinöitä ei ole ilmennyt eikä välyksiä. Tästä rohkaistuneena otin myös nivelen "räjähdyssuojan" pois perän päästä. Vara-akseli on ollut hyllyssä vara-akselina. Sitä ei ole tarvittu. Tarkistan huollon yhteydessä että akselissa ei tunnu välystä ja laitan pidemmän ajon jälkeen vaseliinia niveliin. Yli pursuneen pyrin pyyhkimään pois. Etupään rasva-aukkoa olen avartanut niin rasvaprässin liitin osuu helpommin nippaan. Takapäässä ei ole ongelmaa voitelussa. Keskellekin "jatkoskohtaan" laitan voidetta hiukan.
Tässä ratkaisussa on yhdistetty ketjun ja kardaanin huonot puolet: rasvattava kardaani. Mutta kestävä se on kunhan saa lastentaudit pois. Perävaihteeseen olen myös tehnyt modifikaation lisäämällä yhden laakerin. Tosin en omaani, vielä. Perävaihteesta saa kestävämmän ja toimivamman varsin pienellä muutoksella.
Tämän jutun lopussa on asiaa lyhyesti: http://www.motomatti.fi/2014/04/peravaihteiden-eroja.html
-
Taas rupee nopee pikku huolto lähtemään pahasti käsistä mutta nyt tekisi kovasti mieli kokeilla samalla tämmöstä: https://hmb-guzzi.de/RAM-single-disc-clutch
Paketissa pitäisi ilmeisesti olla kaikki tarvittava? Jostain luin että tarvitsee pidemmän kytkimen työntötangon mutta ei ainakaan tuolla HMB:llä näkynyt.
Tarvitsen joka tapauksessa Quotaan uuden kevyemmän vauhtipyörän ja jos laitan sporttiin ramin voisin käyttää sen kevyttä alle 2 kiloista vauhtipyörää ja tuoretta vakiokytkintä quotassa.
-
Minulta löytyy käyttämätön Moto Italiasta ostettu RAM kytkin...
Sopiiko 1100 Sporttiin? Quota näyttää olevan listassa.
T,
Jukka
-
HMB:n lista on erikoinen, quota tarttee vauhtipyörän anturille patin, kolon, tms. mutta 1100 sport ei joten luulis että vanhempiin malleihin sopiva kytkin sopisi sportiin mutta ei quotaan?
Mä en keksi miksi RAM ei sopisi sporttiin, siinähän tulee laatikon rataskin mukana ja oikeestaan kaikki kytkimen osathan on vaihtokelpoisia käytännössä kaikkien isolohkojen kesken? Siis jos vaihdetaan koko paketti vauhtipyörineen.
Mun Quotassa on tai tulee olemaan dellortot ja jakajaan kiinnittyvä sytkä joten sportin vauhtipyöränkin pitäis toimia.
Mitä RAM maksaisi? ja onko miten vanha? Puhuvat tuolla HMB:lläkin uudesta kestävämmästä versiosta?
-
Moto Italiasta ostettu on vanhempaa versiota - mikäli kiinnostaa, niin laita yv:llä yhteystietosi...
T,
Jukka
-
Kuukausi näköjään mennyt mutta päivitetään vähän tätäkin farssia.
Tilasin siis laakerit HMB:ltä josta ilmoitettiin tilauksen lähteneen matkaan 4.4. Kahden viikon jälkeen kysyin sähköpostilla olisiko jotain seurantatietoja tms. vastausta ei tullut. Kolmannen viikon lopussa kävin kylän postissa kyselemässä olisiko mitään paketteja, olihan siellä yksi joka oli odottanut jo viikon. DHL ei ollut katsonut tarpeelliseksi ilmoittaa saapumisesta mitenkään. Avasin laatikon heti postin pihalla ja huomasin että vaihteiston laakerisarjassa oli neljä laakeria ja kaksi brembon ilmausruuvia. Himassa laitoin heti sähköpostia HMB:lle ja tilasin samalla puuttuvat laakerit myös Stein-Dinseltä, molemmat saapuivat reilun viikon päästä, SD:ltä ekana.
HMB ei saa muutenkaan ihan täysiä pisteitä, "Top quality bearings made in Germany" kuvauksella myyty paketti ei sisältänyt yhtään saksalaista tuotetta, Slovakia, Korea, yksi kokonaan tuntematon, jne.
(https://img.aijaa.com/t/00971/14698416.t.jpg) (https://aijaa.com/sNgNlI)
-
Pari viestiä aikaisemmin mainittu akselivaurio löyty multakin:
(https://img.aijaa.com/t/00242/14698414.t.jpg) (https://aijaa.com/zmym5X)
-
En saa oikeen mitään selkeetä muutosta vaihtamiseen vaikka testailin rummun shimmausta välillä 1,0/1,2mm ja 1,6/0,6mm, sopiva shimmien kokonaismäärä jolla rumpu on ilman tiivistettä välyksetön on siis 2,2mm, nyt on paikoillaan etupäässä 1,4mm ja takana 0,8mm.
1-2 rattaita öljykorkista kattelemalla tuntuu aika sopivalta, vapaalla ei ole ihan keskellä mutta molemmat vaihteet kytkeytyy suunnilleen yhtä "tiukasti" pohjaan asti.
Kuvissa vapaalla:
(https://img.aijaa.com/t/00201/14698420.t.jpg) (https://aijaa.com/ttltEk)
(https://img.aijaa.com/t/00562/14698419.t.jpg) (https://aijaa.com/oXJRkl)
-
Motonetissä oli sopivasti vaihteiston RVS töhnä tarjouksessa 29.90e, pitäis riittää ainakin kahteen guzzin laatikkoon.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/606176/RVS-T3-Vaihteiston-kasittely