Kirjoittaja Aihe: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?  (Luettu 17562 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 26, 2019, 21:34:46 ip »
Viikonloppu meni kaljan juomiseksi mutta nyt on vähän putsailtu ja tutkittu. Tarkemmin kun katto niin kyllähän se tyhjä liike Pekan mainitsemista ominaisuuksista johtuu.
Rattaat näyttää kaikki oikein hyviltä, viitosenkin hampaat. Kytkentä pateissa näkyy pientä kulmien pyöristymistä, varsinkin kakkosen osissa.
 

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 26, 2019, 21:39:13 ip »
Haarukatkin on ihan hyvässä kunnossa, aika tasanen kiillottuma molemmilla puolilla mutta ei tuntuvaa uraa.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 26, 2019, 21:43:46 ip »
Kunhan painelaakeri, shimmit ja tiivisteet tulee germaaneilta laitan loodan kasaan vanhoilla laakereilla. Kuoren maali on alkanu jo vähän irtoilla. 

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #18 : Maaliskuu 26, 2019, 22:19:54 ip »
Anteeksi nyt vain mutta haluaisin huomauttaa että hammaspyörien hampaissa on, kuvien perusteella, voimakastakin pittingiä ja monia ryntöpintoja rikki. Katsoin kuvat kuvakatselimella ja suurensin kuvia riittävästi.

Mielestäni on virhe kasata vanhoilla laakereilla koska vaihteistossa on kiertänyt kytkentähampaista ja rattaiden hampaista irronnutta metallijauhoa. Samalla laitat uudet tiivisteet.

Liitteenä osasuurennos omasta kuvastasi.
Siinä näkyy kahden hampaan juuressa melkoiset lovet. Todennäköisesti niitä on muuallakin.

Itselläni on lähes samanlainen Centauron vaihteisto. Olen siinä käyttänyt Red Linen "marjapuuroa" ja lisänä RVS kaiken varalta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 26, 2019, 22:29:20 ip »
Näyttää enemmänkin kahden hampaan korroosiolta, kuin varsinaiselta öljykalvon pettämisen aiheuttamalta pittingiltä. Eikös toisessa orkosessa ole ruskeatakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #20 : Maaliskuu 26, 2019, 22:43:12 ip »
Oli mitä oli mutta pinta on rikki. Eikä korjaannu itsestään. Myös muissa kuvissa oli havaittavissa vaikka kuvakulmat ovat hieman huonoja. Vian etenemistä voi kuitenkin hidastaa jatkossa.

Vinohampaisissa vaihteistoissa ilmenee vähemmän hammasvaurioita mutta on niissäkin toisinaan vastaavaa jo alle 100.000 km ajon jälkeen. Paljon on kiinni ajotavastakin.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #21 : Maaliskuu 26, 2019, 23:39:06 ip »
Joo, suurensin ittekin kuvaa kun sain läppärin ruudulle ja näyttää paljon pahemmalta noin kun tallin pöydällä paljaalla silmällä. Eka parin minuutin "tutkimiseni" oli selkeesti turhan huolimatonta. Tutkin äsken vähän lisää ja toi viitosen rattaan rupi on pahin mitä löyty, ensiörattaissa oli pari eri näköistä viivamaisempaa.

Koko homman ajatuksena on, tai ainkin oli, koota laatikko ja pyörä äkkiä ja ajaa kauden ajelut. Ongelmana on ettei yksikään muista pyöristäni ole ajokunnossa enkä haluaisi nyt käyttää hirveesti aikaa laatikkohommiin. Tarkoitus on todennäkösesti jo seuraavana talvena tehdä isompi remontti koko pyörälle ja siinä menisi mukavasti vaihteistokin samalla.

Ehkä mun vaan pitää ostaa taas lisää mopoja..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 27, 2019, 08:39:47 ap »
Olisko tässä RVS-testin paikka? Sehän ei korjaa, mutta korjaa. Ulinaahan se ei tietenkään suorahampaisesta laatikosta poista  :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #23 : Maaliskuu 27, 2019, 10:11:51 ap »
Olisko tässä RVS-testin paikka? Sehän ei korjaa, mutta korjaa. Ulinaahan se ei tietenkään suorahampaisesta laatikosta poista  :D

Todennäköisesti käyntiääni vaimenee RVS:n käytön myötä. Ainakin pikkulohkoisten suorahampaisten vaihteistojen osalta on näin käynyt. Siihen kyllä kuluu 1000 - 2000 km ennen kuin vaikutus kunnolla alkaa. Erityisesti sen isoimman vaihteen osalta.

En siis suurentanut kuin tuo yhden kuvan näytiksi mutta tässä kuvassa näkyy, tosin hieman sumeasti kun kuvausvälineen focus ei ole aivan kohdalla: http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?action=dlattach;topic=7468.0;attach=14950
Tuon näköinen on hampaan ulkokulma joka on aiheuttanut sen toisen rattaan juureen syöpymän. Tuolla aiemmin mainitsin että vasta kun öljy on pesty pois osista voi niiden kuntoa arvioida paremmin ja tarkemmin. Samoin laakereiden kuntoa. Jos laakereiden juoksupinnoissa on mattaharmaata pintaa, pesun jälkeen, niin vaihtokunnossa on.

Myös tuo ilmiö että vaurio ei ole koko leveydeltään samanlainen, vaan leviää toiseen suuntaan kertoo että hammaskosketus ei ole suora vaan akseli on vinossa. Se aiheuttaa sen että hammastus kulkee "kulmallaan" ja pintapaine on kovin kova kohdistuessaan pienelle alueelle. Laakerin kuluessa akseli menee vinoon.

Pääosan laakereista saa paikallisesta laakerikaupasta mutta kaksi rullalaakeria, iso painelaakeri sekä huulitiivisteet kannattaa tilata merkkiliikkeestä alkuperäisosina.

Lohduksi että kyllä vinohampainenkin kuluu kun sitä kulutetaan: http://www.motomatti.fi/2016/12/vanha-5-vaihteinen_28.html
Tuostakin saatiin melu pääosin pois RVS:llä. Kuvista näkee miten lopussa kyseinen vaihteisto oli. Tarvitsee paljon uusia osia jos sen kunnostaa. Ei taida 1000€ riittää.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #24 : Maaliskuu 27, 2019, 10:44:34 ap »
Tuon ei kovin tarkennetun kuvan perusteella ei kyllä voi tehdä juuri mitään johtopäätöksiä. Monen HD:n tarvikerattaat on uutena saman näköisiä. Pesu, tarkemmat kuvat tai osat käteen, niin sitten voi arvailla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #25 : Maaliskuu 27, 2019, 11:41:38 ap »
Juurikin näin.
Pesu ja tarkastus. Myös rattaiden ja akseleiden välissä on laakereita. Onneksi ne eivät ole yleensä kovin kuluneita.
Uudelleen laakeroinnilla voi pelastaa paljon.

Mutta jos ajokilometreja tulee vain noin 1000 km vuodessa tai on myymässä pyörää pois niin vaiva ei välttämättä kannata.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #26 : Maaliskuu 27, 2019, 22:35:48 ip »
En ole myymässä, perikunta saa hoitaa semmoset. Ajokilometrit voi jäädä vähäiseksi mutta vaihdan nyt kaikki laakeritkin, rattaat saa vielä kelvata.
Otin kasan kuvia pesun jälkeen, pitää laittaa niitä johonkin varmaan talteen koska nythän olisi tosiaan hyvä paikka kokeilla onnistuuko lisäaineilla ja vaikka shock prooffilla pysäyttämään vaurioiden etenemistä. Laatikon avaaminen ei kuitenkaan ole kovin iso homma, voin hyvin tehdä tarkistuksen ja uuden kuvauksen vaikka parin kauden jälkeen.

Alla pari kuvaa 5. rattaista. Vaurioita on vaan muutamassa hampaassa.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #27 : Maaliskuu 27, 2019, 22:39:28 ip »
Muutama ensiövetorattaiden kuva. Vauriot ihan erilaisia eri akseleilla.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #28 : Maaliskuu 27, 2019, 22:43:37 ip »
Ainoat mattapinnat löyty akseleiden päistä sisäholkeista, laakerien neulat näytti kaikki ehjiltä.

Kolmannessa kuvassa näkyy että akselin pää oli vähän raapinut koppaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #29 : Maaliskuu 28, 2019, 11:09:26 ap »
Lainaus
Otin kasan kuvia pesun jälkeen, pitää laittaa niitä johonkin varmaan talteen koska nythän olisi tosiaan hyvä paikka kokeilla onnistuuko lisäaineilla ja vaikka shock prooffilla pysäyttämään vaurioiden etenemistä.

Shockproof sinällään jo estää mekaanista kosketusta ja on nimenomaan suorahampaiseen vaihteistoon tarkoitettu. Se on yksi vaihtoehto joka pidentää kulumisen alkuun päässeiden hammaspyörien ikää.

Toinen vaihtoehto, johon itsen ryhtyisin, on normaali mineraalipohjainen vaihteistoöljy ja RVS yhdessä. Sillä ensin kesän ajot eli muutama tuhat kilometriä. Käyntiääni vaimenee samalla.
Seuraaviksi suviksi sitten Shockproof sisään.
Näin saa ensin hieman siliteltyä kuluneita kohtia ja sen jälkeen kuluneet kohdat eivät enää kulu kovinkaan kun "marjapuuro" estää ainakin osan metallisesta kosketuksesta. Yhdessä RVS ja Shockproof eivät toimi kovin hyvin kun kun toinen yrittää tarttua metalliin ja toinen pyrkii metallisen kosketuksen estämään. Tosin mitään haittaa muutamasta milligrammasta RVS:sää seassa ei ole.

Vaikuttaa myös siltä että suorahampaiseen vaihteistoon on vaikea löytää uusia hammaspyöriä ylipäätään tai edes kohtuuhintaan. Kuten kerroin, on itsellänikin pyörässäni samanlainen vaihteisto. Shockproof on ollut sisällä yli vuosikymmenen.