Kirjoittaja Aihe: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?  (Luettu 17550 kertaa)

TK

Vs: 5-vaihteisen laatikon sysäyksenvaimentimen jousi poikki?
« Vastaus #45 : Huhtikuu 05, 2019, 08:15:31 ap »
Jos näin käy, niin minua kyllä kiinnostaisi suorat hampaat..

En mä vinoihin vaihda ellei ihan pakko ole, mietin vaan minkälainen laatikko kannattaa ostaa varastoon jos tulee jossain vastaan.

Takakannen ero on suojakumin kauluksen puuttuminen avokardaanilootista. Siihen voi sorvauttaan kauluksen alumiinista ja kiinnittää kolmella 4-5mm ruuvilla. Nimim. kokemusta on.

Sopiiko toisin päin? Eli kauluksellinen takakansi avokardaanipyörään?

motomatti

« Vastaus #46 : Huhtikuu 05, 2019, 08:52:08 ap »
Jos näin käy, niin minua kyllä kiinnostaisi suorat hampaat..

En mä vinoihin vaihda ellei ihan pakko ole, mietin vaan minkälainen laatikko kannattaa ostaa varastoon jos tulee jossain vastaan.

Takakannen ero on suojakumin kauluksen puuttuminen avokardaanilootista. Siihen voi sorvauttaan kauluksen alumiinista ja kiinnittää kolmella 4-5mm ruuvilla. Nimim. kokemusta on.

Sopiiko toisin päin? Eli kauluksellinen takakansi avokardaanipyörään?

Kauluksen voi sipaista pois edestä tai tehdä reiän sen kylkeen sopivalle kohtaa että saa kiristetyksi avokardaanin kaksi kiristysruuvia.

Avokardaanin kiinnityksessä on tehty tehtaalla virhe. Kiinnitys on kiinni vain kahdessa vastapuolilla olevien spoorin harjoissa. Alkaa klonksumaan ajan kanssa tai akselista lohkeavat nämä kohdat. Hioin kardaanin puolelta näitä kahta uraa leveämmiksi etteivät ne kohdat kiristy lainkaan vaihteiston tai perän spooreihin niiltä kohdin vaan kiristyy koko kehän alalta tasaisesti. Ei ole kardaani sen koommin täristänyt.

Olen nähnyt molempia tapauksia: kardaani on löysä kiinnityksessään tai vaihteiston ja perän akseleista on lohjennut spoorien paloja pois.

kvlm

« Vastaus #47 : Huhtikuu 05, 2019, 09:53:51 ap »
Jep , sama boorin modaus tuli tehtyä myös V11 -nyt akseli pysynyt kiinni.

-KG-

motomatti

« Vastaus #48 : Huhtikuu 05, 2019, 19:00:49 ip »
Minulla Centaurossa tämä kardaanin kiinnityksen epämääräisyys tuli ilmi melko alussa. Kiristelin ruuveja, ei auttanut, liimasin nivelet kiinni akseleihin, se auttoi mutta ei pitkään. Sitten lohkesivat, ahtimen asennuksen jälkeen, vaihdelaatikon akselista ja perävaihteen akselista spoorit koska kaikki voima kulki molemmissa päissä vain kahden spoorin kautta. Kun tein muutoksen niin värinöitä ei ole ilmennyt eikä välyksiä. Tästä rohkaistuneena otin myös nivelen "räjähdyssuojan" pois perän päästä. Vara-akseli on ollut hyllyssä vara-akselina. Sitä ei ole tarvittu. Tarkistan huollon yhteydessä että akselissa ei tunnu välystä ja laitan pidemmän ajon jälkeen vaseliinia niveliin. Yli pursuneen pyrin pyyhkimään pois. Etupään rasva-aukkoa olen avartanut niin rasvaprässin liitin osuu helpommin nippaan. Takapäässä ei ole ongelmaa voitelussa. Keskellekin "jatkoskohtaan" laitan voidetta hiukan.

Tässä ratkaisussa on yhdistetty ketjun ja kardaanin huonot puolet: rasvattava kardaani. Mutta kestävä se on kunhan saa lastentaudit pois. Perävaihteeseen olen myös tehnyt modifikaation lisäämällä yhden laakerin. Tosin en omaani, vielä. Perävaihteesta saa kestävämmän ja toimivamman varsin pienellä muutoksella.
Tämän jutun lopussa on asiaa lyhyesti: http://www.motomatti.fi/2014/04/peravaihteiden-eroja.html

TK

« Vastaus #49 : Huhtikuu 07, 2019, 12:19:08 ip »
Taas rupee nopee pikku huolto lähtemään pahasti käsistä mutta nyt tekisi kovasti mieli kokeilla samalla tämmöstä: https://hmb-guzzi.de/RAM-single-disc-clutch
Paketissa pitäisi ilmeisesti olla kaikki tarvittava? Jostain luin että tarvitsee pidemmän kytkimen työntötangon mutta ei ainakaan tuolla HMB:llä näkynyt.

Tarvitsen joka tapauksessa Quotaan uuden kevyemmän vauhtipyörän ja jos laitan sporttiin ramin voisin käyttää sen kevyttä alle 2 kiloista vauhtipyörää ja tuoretta vakiokytkintä quotassa.

FOT

« Vastaus #50 : Huhtikuu 07, 2019, 21:16:16 ip »
Minulta löytyy käyttämätön Moto Italiasta ostettu RAM kytkin...
Sopiiko 1100 Sporttiin? Quota näyttää olevan listassa.

T,
Jukka

TK

« Vastaus #51 : Huhtikuu 07, 2019, 22:29:56 ip »
HMB:n lista on erikoinen, quota tarttee vauhtipyörän anturille patin, kolon, tms. mutta 1100 sport ei joten luulis että vanhempiin malleihin sopiva kytkin sopisi sportiin mutta ei quotaan?
Mä en keksi miksi RAM ei sopisi sporttiin, siinähän tulee laatikon rataskin mukana ja oikeestaan kaikki kytkimen osathan on vaihtokelpoisia käytännössä kaikkien isolohkojen kesken? Siis jos vaihdetaan koko paketti vauhtipyörineen.
Mun Quotassa on tai tulee olemaan dellortot ja jakajaan kiinnittyvä sytkä joten sportin vauhtipyöränkin pitäis toimia.

Mitä RAM maksaisi? ja onko miten vanha? Puhuvat tuolla HMB:lläkin uudesta kestävämmästä versiosta?

FOT

« Vastaus #52 : Huhtikuu 08, 2019, 20:42:12 ip »
Moto Italiasta ostettu on vanhempaa versiota - mikäli kiinnostaa, niin laita yv:llä yhteystietosi...

T,
Jukka

TK

« Vastaus #53 : Toukokuu 09, 2019, 23:04:10 ip »
Kuukausi näköjään mennyt mutta päivitetään vähän tätäkin farssia.

Tilasin siis laakerit HMB:ltä josta ilmoitettiin tilauksen lähteneen matkaan 4.4. Kahden viikon jälkeen kysyin sähköpostilla olisiko jotain seurantatietoja tms. vastausta ei tullut. Kolmannen viikon lopussa kävin kylän postissa kyselemässä olisiko mitään paketteja, olihan siellä yksi joka oli odottanut jo viikon. DHL ei ollut katsonut tarpeelliseksi ilmoittaa saapumisesta mitenkään. Avasin laatikon heti postin pihalla ja huomasin että vaihteiston laakerisarjassa oli neljä laakeria ja kaksi brembon ilmausruuvia. Himassa laitoin heti sähköpostia HMB:lle ja tilasin samalla puuttuvat laakerit myös Stein-Dinseltä, molemmat saapuivat reilun viikon päästä, SD:ltä ekana.
HMB ei saa muutenkaan ihan täysiä pisteitä, "Top quality bearings made in Germany" kuvauksella myyty paketti ei sisältänyt yhtään saksalaista tuotetta, Slovakia, Korea, yksi kokonaan tuntematon, jne.

TK

« Vastaus #54 : Toukokuu 09, 2019, 23:09:44 ip »
Pari viestiä aikaisemmin mainittu akselivaurio löyty multakin:

TK

« Vastaus #55 : Toukokuu 09, 2019, 23:18:46 ip »
En saa oikeen mitään selkeetä muutosta vaihtamiseen vaikka testailin rummun shimmausta välillä 1,0/1,2mm ja 1,6/0,6mm, sopiva shimmien kokonaismäärä jolla rumpu on ilman tiivistettä välyksetön on siis 2,2mm, nyt on paikoillaan etupäässä 1,4mm ja takana 0,8mm.
1-2 rattaita öljykorkista kattelemalla tuntuu aika sopivalta, vapaalla ei ole ihan keskellä mutta molemmat vaihteet kytkeytyy suunnilleen yhtä "tiukasti" pohjaan asti.

Kuvissa vapaalla:

TK

« Vastaus #56 : Toukokuu 16, 2019, 09:57:58 ap »
Motonetissä oli sopivasti vaihteiston RVS töhnä tarjouksessa 29.90e, pitäis riittää ainakin kahteen guzzin laatikkoon.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/606176/RVS-T3-Vaihteiston-kasittely