Kaivelin eri lähteistä suorahampaisen vaihteiston osakuvia.
Niissä on pieniä eroja niissäkin mutta yhteistä, ja tärkeää, on se että rakenne vino- ja suorahampaisilla muutoin on sama.
Liitekuvassa on suorahampaisen ryhmäpyörästö jonka päässä on juurikin tuo painelaakeri, 16, joka on tarpeen ilmeisesti tässäkin mutta vielä tarpeellisempi vinohampaisessa jossa tulee päittäiskuormaa.
Kuvassa sysäyksenvaimentimen jousi on kierrejousi mutta on näitä myös belleville-jousillakin. Niissä on pieni ero rakenteessa sillä kierrejousimallissa pitää olla eri muotoinen sysäyksenvaimentimen liukupinta eli hieman loivempi kuin "prikoista" kootussa jousimallissa. (Osat 9 ja 8.)
Ryhmäpyörässä on vain yksi erikseen pyörivä hammaspyörä (Nro7.) eli viitosen ratas. Sen lukitus on erillisellä tapilla ja jousella. Rattaan sisällä on laakeri ja laakerin sisällä sen kiinnitysosa jota jousi ja tappi (19 ja 18) lukitsevat. Sen avaamista varten on pieni reikä josta ohuella teräslangalla painaen tai paineilmalla saa lukituksen auki. Mutta aina ei olekaan ollut tuota reikää. Ilman reikääkin saa lukitustapin ronkittua akselin sisään jos on hammalääkärin piikkisondi käytössä.
(Erään ruostuneen vaihteiston purkamisessa oli juurikin tuon pikkuruisen jousen, 19, ruostumisen vuoksi hieman talkoita. Lukitustappi ei hievahtanutkaan. Pitkällinen ruosteensyöjällä käsittely, lämpöä ja kylmää vuorotellen, paineilmaa sekä kolistelua niin tappi siirtyi akselin sisään vähitellen ja purkaminen pääsi jatkumaan. Vain jousi, tappi ja laakeri sisäkehineen piti vaihtaa. Hammaspyörän sisäkehä oli yllättäen aivan kunnossa kuten hammastuskin.)