Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: MotoJussi - Toukokuu 11, 2013, 11:18:57 ap
-
Kävin toissapäivänä kuuntelemaan California Jackalin konetta että "ei se kyllä ihan noin paljon pitäisi metelöidä" kun kävin vaimon kanssa ajelulla.
Jätin pyörän jäähtymään ja avasin tänään vasemman venttiilikopan.
Just riitti rakotulkissa lehdet välyksen mittaamiseen: 1.8 milliä.
- säätöruuvi ja lukitusmutteri olivat tiukassa (ei siis kiertynyt auki itsekseen)
- työntötanko on ihan hyvän näköinen (ei siis pää irronnut eikä kiero)
Nyt on vaihtoehtona pistää työntötanko paikalleen, keinuvipu paikalleen ja säätää välykset kohdalleen tai tehdä jotain muuta.
Jotain muuta voisi olla esimerkiksi: ottaa moottorin etuseinä pois, purkaa nokkaketjut rattaineen pois, vetää nokka-akseli pois, kaivaa nostikupit pois .... vai mistä hiton kautta niihin pääsikään käsiksi, ei muista enää.
Mistä voisi johtua 1.8 millin venttiilivälys? Aiheutanko välittömästi moottorin räjähtämisen jos pistän palikat paikalleen ja säädän ohjearvoihin?
-
Kävin toissapäivänä kuuntelemaan California Jackalin konetta että "ei se kyllä ihan noin paljon pitäisi metelöidä" kun kävin vaimon kanssa ajelulla.
Sellainen seikka tuli myös mieleen, että pienellä kaasulla pienillä kierroksilla yskii ja aivastelee. Vaan liittyykö nämä asiat toisiinsa ja miten?
-
Varsin tyypillinen vika kun nostimen (ien) voitelu epäonnistuu tai nostin on vähitellen kulunut ohi sen pisteen jolloin se alkaa kulua vauhdilla. Homma ei ole vaikea mutta työläs. Nokka-akseli on todennäköisesti kulunut myös ja se pitää vaihtaa/kunnostaa. Nostimien katsominen sujuu kivahkosti kun ottaa sylinterit pois.
Lisää ajaminen saa vain metallipurun seikkailua aikaiseksi moottorissa ja nokka-akselin totaalisen tuhon. Myös nostimien sylinterit voivat vaurioitua.
-
Varsin tyypillinen vika kun nostimen (ien) voitelu epäonnistuu tai nostin on vähitellen kulunut ohi sen pisteen jolloin se alkaa kulua vauhdilla. Homma ei ole vaikea mutta työläs. Nokka-akseli on todennäköisesti kulunut myös ja se pitää vaihtaa/kunnostaa. Nostimien katsominen sujuu kivahkosti kun ottaa sylinterit pois.
Lisää ajaminen saa vain metallipurun seikkailua aikaiseksi moottorissa ja nokka-akselin totaalisen tuhon. Myös nostimien sylinterit voivat vaurioitua.
Nyt on matkaa mittarissa 115 000, ja nostimet vaihdettiin kertaalleen muistaakseni noin 60 000 kohdalla. Oma shownsa oli siinäkin; sain kaupasta liian paksut nostinkupit (!!!) jotka sitten hölmöyttäni kuitenkin pistin paikalleen. Tokihan ne jumittivat ja siitä seurasi sitten kaikenlaista hauskaa.
Kone ei ole käynyt kuivana, nytkin on öljyä asteikon puoleen väliin.
Voihan vee. Bemari on bemarihuollossa, ollut jo pari kuukautta. Viimeksi kävin katsomassa sitä vajaa kuukausi sitten. Laskua oli kertynyt pari tonnia, mutta vielä ei ollut viasta selvyyttä.
Pitäiskö tästä hankkia väliajaksi Goldwing.
-
Voihan vee.
Uskaltaako tuolla ajaa "tyhjäkäynnillä" tallille 25 kilometriä ilman vasemman imupuolen työntötankoa?
Jos ottaa vasemmasta ruutasta piuhan pois, voiko se rikkoa ECUn ?
Ajatuksena siis olla nostelematta vasemman puolen venttiileitä, ja kun sinne kuitenkin bensaa sit ruiskitaan, niin jos mielummin ei kuitenkaan ruiskittaisi sitä bensaa ?
Suunnitelma alkoi muotoutua:
- california tallille
- sylinterit (molemmat) irti
- nostinkupit tarkasteltavaksi
- tässä vaiheessa näkee nokat (eikö vaan?) ja jos nokat näyttää hyviltä, antaa nokka-akselin olla
- uudet nostinkupit sisään
- sylinterit paikalleen
- kovaa ajoa
Sylinterien poisotto ja takaisinlaitto on kypsää hommaa, mutta olen tehnyt sen ennenkin ja todennäköisesti onnistun siinä itse tälläkin kertaa. Nokka-akselin kanssa puljaaminen on sellaista minkä mielummin jätän muille. Pari kertaa on tuosta vehkeestä nokka-akseli otettu irti ja laitettu takaisin ja hyvin se ei ole mennyt, päinvastoin. Olen saanut rikki vaikka mitä sitä tehdessäni.
edit: 16.5.2013 Juu, sain öljypumpun rikki purkaessani. Tuli hommalle hintaa sitten ihan huolella ja nyt on vasta paikat purettu.
-
Voihan vee.
Uskaltaako tuolla ajaa "tyhjäkäynnillä" tallille 25 kilometriä ilman vasemman imupuolen työntötankoa?
Jos ottaa vasemmasta ruutasta piuhan pois, voiko se rikkoa ECUn ?
Pistin työntötangon paikalleen ja ajoin 25 km tallille. Pikkaisen aivasteli, mutta muuten sujui ok.
Jospa odottelen hetken ja käyn sitten irrottelemaan sylintereitä. Hieman sylettää, vasta toissakesänä oli lohkoa myöten purettuna, silloin ihan turhan takia.
Joka hiton nakkikioskikierroksen jälkeen huvittaisi pistää pyörää atomeiksi, ei viime kesänäkään Roomaa kauempana käyty.
edit: Mielestäni tein toissakesänä sylinterien jälkikiristyksen ihan speksin mukaan ja olen kokolailla varma että välyksen säätöruuvin lukitusmutteri oli just sopivan napakasti kiinni, kun sen äsken avasin. Toisaalta mielummin avaan pyörän turhan takia kuin jään kone revenneenä autobaanan levikkeelle etelä-Saksaan.
-
Joka hiton nakkikioskikierroksen jälkeen huvittaisi pistää pyörää atomeiksi, ei viime kesänäkään Roomaa kauempana käyty.
Kävin purkuhommiin.
Kertokaas, kansiin kun menee ne teräspunoksilla vahvistetut letkut, se "Y-mallinen" häsäkkä, siellä pitäisi kai olla öljyä sisällä kun sitä purkaa? Oli ihan kuiva vasemmanpuoleinen haara :I Nyt alkoi pelottaa.
edit: Vasemmat nostinkupit nostettu koloistaan. Pakokuppi tuli ihan työntötangolla vetämällä, imukuppi (heh) piti kiskoa pihdeillä.
Imukupin pää oli tyssääntynyt tatiksi ja imukuppi on muutenkin "millin" lyhyempi kuin pakopuolen kuppi. Lisäksi imukuppi on kulunut isosti montulle.
Se mitä taskulampun kanssa näkee nokkia, mietityttää. Ei näy tasaisia alueita eikä muutakaan kummaa maallikon silmiin. Koitan ottaa kuvan noista kupeista ja pistää jonnekin näkösälle.
-
Viime kesänä alkoi vuotaa lievästi se sama öljyletku, joka nostaa kaikki öljyt vintille. Saattaa että on mennyt tukkoon jossain vaiheessa. Kannattaa hieman tutkia onko sisäputki tai kanava ollut jopa tukossa .
Mr
-
Tsemppiä tuossa purku-kasaushommassa sulle!
Kuten mainitsin, ei vaikeaa mutta työlästä. Olisipa hyvä jos nokka-akselissa ei ole mitään hämminkiä. Jos nokka on vaurioitunut niin kohta on taasen sama homma edessä että tarkkana sen kanssa. Öljykanavan aukeuden varmistaminen on hyvä tehdä nyt samalla. Öljypohjakin on irrotettava ja "metallinhohto" sieltä poistettava.
Äsken käytiin vaimon kanssa yhteisajelulla Brevalla pikkuteitä myöden Hattulassa. Eikös sitten rengas tyhjentynyt. Varsinaista vikaa ei löytynyt ja uudelleen täyttämisen jälkeen pysyi täynnä kotitalliin asti. Kelit oli liki sataprosenttiset mutta aina jotain vastusta...
-
Tsemppiä tuossa purku-kasaushommassa sulle!
Kiitos kiitos.
Vaan mikä on vikana kun nämä guzzin nostinkupit eivät kestä juuri mitään? Onko olemassa parempia vakiopyörään?
Näistä neljästä:
1 oli priima (tasainen kiiltävä pinta)
2 oli "hieman rupisia" mutta "toimivia"
1 oli lyhentynyt millillä ja kosketuspinta merkittävässä määrin lommolla
pistän kaikki neljä vaihtoon kun ne on kerran kaikki neljä otettu pois.
näillä on kaikilla ajettu joko 35 000 tai 55 000 kilometriä, en muista oliko se 60 vai 80 tkm kun vaihdoin nuo.
-
Noiden palikoiden kulumiseen on niin monia mahdollisuuksia että on vaikea osoittaa yhtä vikaa jos sitä (kuten öljyn vähyys ko kohteessa) ei ole välittömaästi tai edes välillisesti havaittavissa.
Nostimissa voi olla yksilökohtaisia eroja. (Karkaisu, pinnoitus, nostajan pesän laatu.)
Em voiteluhäiriö tai väärän tyyppinen öljy.
Nokka-akselin tyyppi ja kunto. (Nosto ja ajoitus.)
Venttiilikoneiston viat. (Kiinnileikkautuma tai karstoittuma venttiilinvarressa, venttiilijousen tyyppi, keinuvipuakselin kiinnileikkautuma. Vrt. öljynpaineen puute em akselilla.)
Liian pieni tai liian iso venttiilivälys.
Voi olla muutakin mutta noi nyt tuli ekaksi mieleen. Järjestys mielivaltainen.
Itse laitoin kotimaista valmistetta olevat nitratut nostimet joskus -90 -luvun alussa 850 GT:hen. Olikohan välimiehenä Kuusisen Topi toimittamassa niitä? Kyseinen Guzzi on tietääkseni vieläkin ajokunnossa. Vai tietääkö joku siitä? Viimeksi huolsin sitä kun se oli vielä 69 Eyesin basistilla keikkapyöränä.
Väljiä nostinpesiä tiedän joidenkin koneistaneen ylikokoon ja holkittamisestakin olen kuullut...
-
Kyllä tuo lähinnä öljyvaivalta kuulostaa. Ei rasva liiku sinne minne pitäisi. Pumpun tatkastus olisi vähintään paikallaan, sekä kanavien aukiolo.
-
Noiden palikoiden kulumiseen on niin monia mahdollisuuksia että on vaikea osoittaa yhtä vikaa jos sitä (kuten öljyn vähyys ko kohteessa) ei ole välittömaästi tai edes välillisesti havaittavissa.
No näinhän se toki menee. Ei ole käynyt öljyn määrä eikä ikä vaarallisissa lukemissa.
Nostimissa voi olla yksilökohtaisia eroja. (Karkaisu, pinnoitus, nostajan pesän laatu.)
Todella! Nuo mitkä nyt nostin pois, on ostettu samalla kertaa ja samasta paikasta. Liekö vieläpä samaa erää.
Em voiteluhäiriö tai väärän tyyppinen öljy.
Valvoline racing on tainnut olla öljy viime aikoina. Tai sitten jotain aivan muuta. Viskositeettejä en muista. Enpä tiedä kyllä öljyistä. Guzzin papereissahan sanotaan jotkin speksit öljyille, ja niin laaduttomia öljyjä ei taida ollakaan, jotka eivät speksejä täyttäisi.
Irrotanpa kuitenkin öljypohjan, niin näkee, onko siellä näkyviä ongelmia.
Tästä tulikin mieleeni että taidan laittaa piiiiitkän letkuklemmarin uuden öljynsuodattimen ympäri, kuten kansanperinne opastaa. Ajatuksena siis estää suodattimen aukikiertyminen itsestään. En ole tähän asti moisia laittanut. Ei haittaisi, halpa henkivakuutus.
Nokka-akselin tyyppi ja kunto. (Nosto ja ajoitus.)
Vakio. Lienee OK. Taisin jopa ihan asiantuntijalta kysellä, eikä ole tiedossa ongelmia.
Venttiilikoneiston viat. (Kiinnileikkautuma tai karstoittuma venttiilinvarressa, venttiilijousen tyyppi, keinuvipuakselin kiinnileikkautuma. Vrt. öljynpaineen puute em akselilla.)
Ei tiedossa leikkautumia tai pahempia karstoittumia venttiileissä. Karstaa on, muttei järkyttäviä määriä. Venttiilijouset itse asiassa ovat alkuperäistä pinkeämmät, jos en väärin muista. Keinuvipuakselit ovat siistin näköiset ja niistä valui öljyä runsaasti kun irrotin ne.
Liian pieni tai liian iso venttiilivälys.
Paha sanoa kun ei noita normihuoltojen välissä tule tarkisteltua. Lopulta mittasin 1.8 milliä tuossa yhdessä, mutta se tuskin on syy vaan seuraus.
Voi olla muutakin mutta noi nyt tuli ekaksi mieleen.
Niippä, niippä. Vaan jännästi on kyllä kulunut tuo yksi kuppi. Ihan siististi kulunut milliä lyhyemmäksi kuin kaverinsa. Eikös nuo kaikki neljä kuppia ole identtisiä tehtaalta lähtiessään?
Ainakin tämän lähteen mukaan: http://www.hmb-guzzi.de/shop/product_info.php?info=p606_stoesseltasse--gr--modelle-ab-t3--standardmass.html
No miten vaan. Pistän neljä uutta kuppia koneeseen, putsaan öljypohjan, tarjoan paineilmaa öljykanaviin ja pistän paikat nippuun. Öljynpainemittari olisi kyllä kiintoisa lisä. Jos nokka-akseli syö uuden kupin, tietääpä asennoitua valmiiksi.
-
Ei siihen vanhaan ja vaurioituneeseen nokka-akseliin kannta uusia nostimia laittaa.
Uusi vaurio on lähes 100% varma.
Tietysti jos sinulla on vanhoja nostimia voihan niitä koittaa syöttää sille nokka-akselille.
Uudet tai korjatut palikat nitrattuina paikalleen öljyksi samaa mitä suositellaan uudempiin Guzzeihin.
Minusta näyttää siltä että, nokka-akseli siellä lohkon korkeimmalla kohdalla on jotenkin öljyn suhteen kuivassa paikassa.
Voitelun se saa kampikammion öljysumusta. Sitä tulee kampiakselilta, valuu nostimien ohi ja roiskuu nokka-akselissa olevista reijistä.
Lisäksi nokan ja nostimen materiaalit ja karkaisu eivät taida olla ihan niin kohdallaan kuin voisi olla. Näin ainakin näissä vähän vanhemmissa, toivottavasti tilanne uudemmissa malleissa on jo korjautunut.
Itse välttäisin tarpeetonta joutokäyntiä ja lämmityskäyttöä. Heti vaan liikkeelle tai jos pitää paikallaan
konetta lämmitellä myös kierroksia reilummin että öljy kiertää ja roiskuu kampikammiossa.
Pekka
-
Ei siihen vanhaan ja vaurioituneeseen nokka-akseliin kannta uusia nostimia laittaa.
Jos olisi tiedossa että nokka-akseli olisi vaurioitunut, sille toki kannattaisi tehdä jotain. Nokka-akselin vaurioitumisesta ei kuitenkaan minulla ole tietoa.
Uusi vaurio on lähes 100% varma.
Jossain vaiheeessa noille joutuu taas tekemään jotain. Jos siihen menee 60 000 km, olen kohtuullisen ärtynyt. Jos vähemmän, olen enemmän ärtynyt.
Tietysti jos sinulla on vanhoja nostimia voihan niitä koittaa syöttää sille nokka-akselille.
On niitä varmaankin jossain, mutta jos nostin maksaa parikymppiä, en taida käydä siitä säästämään. Ennenkaikkea, kun ei ole tiedossa että nokka-akselissa olisi jotain varsinaista vikaa. Voi siinä toki ollakin, mutta tämä silmä ei sellaista nähnyt kun taskulampun kanssa tiiraili.
Uudet tai korjatut palikat nitrattuina paikalleen öljyksi samaa mitä suositellaan uudempiin Guzzeihin.
Ei noita nostinkuppeja kannattane korjata. Germaanien maalta saa uusia hintaan 25 euroa kappale.
Minusta näyttää siltä että, nokka-akseli siellä lohkon korkeimmalla kohdalla on jotenkin öljyn suhteen kuivassa paikassa.
Voitelun se saa kampikammion öljysumusta. Sitä tulee kampiakselilta, valuu nostimien ohi ja roiskuu nokka-akselissa olevista reijistä.
Minulla on muistikuva että nokka-akseli olisi ontto, sinne pumpattaisiin öljyä sisään ja siinä olisi voitelureiät joista voiteluaine pääsee nokka-akselin ja nostinkupin väliin.
Lisäksi nokan ja nostimen materiaalit ja karkaisu eivät taida olla ihan niin kohdallaan kuin voisi olla. Näin ainakin näissä vähän vanhemmissa, toivottavasti tilanne uudemmissa malleissa on jo korjautunut.
Itse välttäisin tarpeetonta joutokäyntiä ja lämmityskäyttöä. Heti vaan liikkeelle tai jos pitää paikallaan
konetta lämmitellä myös kierroksia reilummin että öljy kiertää ja roiskuu kampikammiossa.
Enpä tiedä, onko vuoden 2000 peli vanhempi vai uudempi, mutta ei se taida ihan täydellinenkään olla.
-
öljyksi samaa mitä suositellaan uudempiin Guzzeihin
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4085.0 (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4085.0)
"
WWW.SERVICEMOTOGUZZI.COM/TECHNICAL NOTE No. 010-2006 28-07-2006
1100 SERIES California - Mechanical Tappets
Engine oil: RACING 4T 10W-60
Transmission oil: ROTRA MP 80 W -90
Gearbox oil: ROTRA MP 80 W -90
Please also note that the above specifications refer to Agip branded products
"
-
Jäykemmät venttilin jouset kuluttavat enemmän kuin vakiot. Älä vaihda kaikkia vaan vain se yksi. Laita uusi jonkun muun tilalle. Voihan se olla materiaalivika siinä yhdessä kupissa tai vain sen yhden nokan pinta on vaurioitunut. Tsekkat sitten tavallista tiuhempaan välyksen. Niin sitä meinaan, että sulla on kolme valan tehnyttä nostinkuppia käytettävissä.
-
Tuli mieleen että onko siinä kuluneessa kupissa semmosta ympyräkuviota näkyvillä? Nostajienhan pitäisi pyöriä sielä kolossaan ja siten kulua tasaisesti. Jospa siinä yhdessä on pikkasen liian tiukka välys ja kuppi ei pääse pyörimään.
Enivei, kollasin " hylkylaatikkoa" ja jokusen vielä käyttökelpoisen nostajan löysin. Jos et uutta malta laittaa niin nuo lähtee postimaksun hinnalla.
-
Tuli mieleen että onko siinä kuluneessa kupissa semmosta ympyräkuviota näkyvillä? Nostajienhan pitäisi pyöriä sielä kolossaan ja siten kulua tasaisesti. Jospa siinä yhdessä on pikkasen liian tiukka välys ja kuppi ei pääse pyörimään.
Enivei, kollasin " hylkylaatikkoa" ja jokusen vielä käyttökelpoisen nostajan löysin. Jos et uutta malta laittaa niin nuo lähtee postimaksun hinnalla.
Oli pyörähdyssymmetrinen se kulunut kuppi, eli oli pyörinyt varmastikin ihan OK, vaikka olikin julmetun kulunut.
Humm. Jos yllättäisi itsensä ja jättäisi vaihtamatta nuo 3 "kelpoista" kuppia. Samalla voisi näyttää keskisormea varaosien myynnille.
Vaan vaan, onko siitä jotain harmia että kupin pohja on pikkaisen rupinen?
-
Kuppien kuluminen tapahtuu eroosion kaltaisesti: ensin irtoaa pienenpieni pala, sitten pikkaraiseen loveen joutuu öljyä ja nokan aiheuttama paineisku välittyy öljyyn joka taasen irrottaa pienen palan lisää. Näin pieni lovi kasvaa hiljalleen ja kun pinta on tarpeeksi paljon rikki alkaa mekaaninen, kitkaan perustuva kuluminen.
Jos homma tehdään oikein ja on aikaa ja rahaa käyttää niin nokka-akseli ja kupit vaihtoon. Vaihda samalla alkuperäiset venttiilijouset kireiden tilalle ja vältä yli 8000 kierroksia.
Jos haluttaa kokeilla ja koittaa onnea niin yhdistä kaiden ja Ikkalan hyvät neuvot. Tulee halpa mutta ei välttämättä hyvä.
-
Välilla kun näitä juttuja lueskelee...tulee epäluuloiseksi ja odottelee.. milloinkahan Cali leviää..
T: Ev vm. 2000 ja 105 tuhatta mittarissa
-
Mulla on menny alffoista kuppeja ja, ne on tosin suoraan kepin alla kannessa mutta kuitenkin, ihan sattuman varasesti niitä menee että viereinen voi kestää 100 tkm enemmän että yksilöitä on, pyörimis jäljet on ihan selvät on niin kun paino sorvattu kuopalle ne, vielä ei ole ko syy takia nokka-askelia tarvinnu vaihtaa
britti auto harrastajat sanoo että kun heillä on neliskanttiset kupit mitkä ei pyöri niin ei voi käyttää nykyöljyjä, katti ajan tultua öljyistä on kuulemma poistttu aine joka antaa pinta paineen kestoa koska ko aine vahingoittaa kattia, olisko niin että jos ei kunnolla pyöri niin hajoaa nopeammin, vanhan ajan öljy ehkä sitten muuten huonompi, mulla millessä 113 tkm ja alkuperäset kupit
-
Onpa vaikea näillä vehkeillä koittaa saada edustavaa kuvaa noista kuppiloista.
Pari huonoa kuvaa on nyt kuitenkin täällä: http://motojussi.blogspot.fi/2013/05/18-millimetria.html (http://motojussi.blogspot.fi/2013/05/18-millimetria.html)
Ehkä en kuitenkaan a) vaihda kaikkia neljää b) pistä pelkästään käytettyjä. Tuo Matin kuvaus vaurion etenemisestä kuulosti sellaiselta ettei enää tee mieli laittaa noita rupisia takaisin. Jospa laittaisin sen priiman takaisin ja ostaisin kolme uutta sille kaveriksi.
Tänään voisi käydä tiputtamassa öljypohjan ja tarjoamassa paineilmaa kaikkiin kanaviin mitä löytyy.
Jospa pyrkisin jatkossa pitämään 10w-60 öljyjä sisällä.
Taidan uskoa mainosmiesten puheita ja käsitellä koneen RVS-taikaliemellä. Nääs nääs tuo nokkahan on rautaa ja juuri tuollaisissa paikoissahan sen RVS:n pitäisi tehdä taikansa.
Matti: ei oikein ole aikaa eikä rahaakaan ylimääräistä.
-
Voihan vee. Bemari on bemarihuollossa, ollut jo pari kuukautta. Viimeksi kävin katsomassa sitä vajaa kuukausi sitten. Laskua oli kertynyt pari tonnia, mutta vielä ei ollut viasta selvyyttä.
Pitäiskö tästä hankkia väliajaksi Goldwing.
[/quote]
Mikäs sitä Bemaria oikein riivaa. Onko tullut mitään tolkkua. Niin ja sori kun kusti palstalla tämmösiä kyselen. :D
-
Kuvat on huonoja mutta asia selvisi ja loput uskotaan kirjoitetusta sanasta.
Jussi kun ei ole taustaa valaissut niin niille joita ryhtyy pelottamaan nostinasiat niin kavallan että Jussin pyörää on kiusattu ajoittain mm ahtimella ja kilometrejä on syntynyt pääosin hyvän polttoaineen Euroopassa: sitähän se Ural-vuoristokin puoliksi on.
Tiedän, kun näitä pumppuja ajoittain korjailen, että monenmoista vikaa ilmenee. Jos haluaa siedätyshoitoa niin voi lukea mun blogistani "Pikkuremonttia"-osiosta pikku vaurioista.
Tämä sivu on myös hyvä karaisemaan: http://archive.guzzitech.com/Shrapnel.html
Jussille: väittäisin että se nokka-akselin irrotus/asennus ei ole mikään ongelmallinen. Toki pitää ottaa ajoitus huomioon ja käyttää oikeita työkaluja.
Rohkeutta!
-
Jos öljykanavassa on silppua, niin sen pitää sitten olla molemmista päistä auki kun puhaltaa muuten se ei sieltä lähde. Jää vaan tulpaksi kanavan toiseen päähän.
Vähän kyllä näyttää, että joko nokka tai nostaja on ollut huono. Sitten siitä edennyt terminaalivaiheeseen. Heikosti pyörivä kuppi kyllä edes auttaisi vaurion alkua.
-
Otan riskin ja jätän nokan avaamatta.
Nyt kun on päässyt näkemään (taas kerran) rakenteet läheltä, lähden siitä että vika oireilee ja varoittaa ennen täystuhoa, mikä se tässä tapauksessa olisikaan.
Erikoista kyllä, ettei 1.8 mm välys suoranaisesti tuhonnut mitään.
Pidän mielessä että erityisesti vasemman imuventtiilin välystä on syytä tarkkailla ja koetan olla masentumatta jos se (välys) alkaa kasvaa. Silloin on syytä pistää nokka huoltoon.
Mikäs olikaan se germaanifirma joka diilasi "nokka + jouset + ohjurit" paketteja ja muitakin, en muista.
Tuuppaan koneeseen RVS-liemet ja pidän peukkuja.
Tämäkin tuhoutunut nostaja on pyörinyt, ei ole jumittamisen merkkejä nähtävissä.
Ah, tiputin öljypohjan tänään pois. Sieltä ei yllättäen löytynyt mitään kummallista, ei edes efektihitusia sillai että olisi silmään sattunut. Magneetissa oli hippuja, muttei paljoa. Öljynsuodatin oli kiinni, ja järkevässä momentissa, ja sen ulkopuoli oli ehjä. Suodatin näytti muutoin ihan vieraalta, oli pitkä, eikä ollut tunnettua merkkiä. Pistän tilalle vakiosuodattimen.
-
Jos nostinkupin pää on kulunut kuopalle niin nokka-akseli on vastaavasti kulunut kuperaksi. Noita on nähty joskus autojen moottoreissa kun nostin on alkanut naputtaa. Jos nokka-akseli on kupera niin uuden kupin kanssa siihen syntyy pistekosketus kun pitäisi olla viivakosketus. Uuden kupin elinaikaenusteeksi voi antaa muttamia tuhansia km:iä ellei nokka-akselia käytä uudelleen muotoiltavana. Isolohkoon voi löytää hyvän käytetyn nenäkepin jostakin varsin sopivasti.
Nuo vastakkain kahnuttavat osat on tavallisesti pintakarkaistuja / nitrattuja ja kun kova pinta on kulahtanut pois niin kuluminen etenee nopeasti.
-
Jos nokka-akseli on kupera niin uuden kupin kanssa siihen syntyy pistekosketus kun pitäisi olla viivakosketus. Uuden kupin elinaikaenusteeksi voi antaa muttamia tuhansia km:iä ellei nokka-akselia käytä uudelleen muotoiltavana.
Hyvä pointti. Tuota en tullut ajatelleeksi.
-
Kyllä nokka-akseli kannattaa tarkistaa, vaikka tuskin
se näin kulunut on.
-
Täällä olen saanut hyvää palvelua: http://www.ihalines.fi/r/
R-Koneistus on tehnyt itselleni useita nokka-akseleita ja pelastanut vanhoja elämään. Jos haluaa oikein hifistellä niin pyytää nitrauksen nokka-akselin pintaan. Samalla selviää onko akselista vielä pitkäikäiseksi kaluksi: Saattaa murentua nitrauksessa muruiksi jos materiaalissa on hiushalkeamia tai muuta rasitusvaivaa.
Itselle olen lähinnä teettänyt Benellin kuutoskoneiden nokka-akseleita sekä muutaman V65 Larion nokka-akselin. (Leveät öljyreiälliset nokat + leveähattuiset nostimet.) Aihiot ovat olleet yleensä osittain nokattomia mutta tekevät uudet nokat koneistamalla jos on akselissa siihen varaa tai metalliruiskutuksella täyttämällä. Jälkimmäinen on hieman arvokkaampaa mutta silloin kun on harvinaisesta osasta kysymys niin homma on ollut kustannusvastaavaa.
Jussin tapauksessa taistaisi hionta ja nitraus olla oikea metodi.
-
Samalla lisää nostoa ja aukioloa. Jäykemmät jousethan sulla jo onkin.
-
Jussilla on Calissaan niin suuret venttiilit että männän päistä on otettu melkoinen määrä alumiinia pois mutta silti, erityisesti imuvena, käy hyvin lähellä mäntää. Että ei yhtään lisää nostoa. Siinä tapauksessa että Jussi haluaa kiinnittää ahtimen uudelleen koneen kupeelle ei ole syytä muuttaa ajoitustakaan. Koneen puristussuhde on muistaakseni vain 8,3 juuri ahtamisen vuoksi. Pitäisi siis vaihtaa kaikennäköistä osaa, mm sylinterikannet ja männät, ennen kuin koneen saa vakiotilaan.
-
Kun kerran on venttiilit jo isot, niin asteita lisää. Huuhtelu kuntoon. Tosin tuolla puristuksella ei juuri ole järkeä nokkaa parantaa. Siis vaparina. Ahdin sitten korvaa imunokan huonoja asteita ;)
-
Jos homma tehdään oikein ja on aikaa ja rahaa käyttää niin nokka-akseli ja kupit vaihtoon. Vaihda samalla alkuperäiset venttiilijouset kireiden tilalle ja vältä yli 8000 kierroksia.
Jep. Tuo kommentti siitä ettei kontakti ole enää linja vaan piste oli se joka sai minut päättämään ottaa nokka pois ja hoitoon.
Ja kommentti siitä kuinka kuppien pohjat murenevat sai vaihtamaan kaikki rupiset kupit.
Eipä tässä muuta kuin nokka irti ja hoitoon. Iso kiitos hoitopaikkavinkeistä. Saap nähdä mitä, jos mitä työkaluja pitää hankkia. Ressaava homma kyl tuo nokan vaihto :I
-
Jos kuppi on kulahtanut imupuolelta niin epäilen laatuvirhettä syyksi. Pakopuolen nostimet on yleisesti ottaen paljon kovemmalla kuormituksella koska pytyssä tahtoo olla vielä aika tavalla painetta kun nokka-akseli polkee venttiiliä auki. Imupuolella ei minusta vastaavaa efektiä pääse syntymään oikein mitenkään. Milleen olen vaihtanut kupit jossain 60 k kohdalla kun tuntui, että kupit kaputtaa, mutta ei niissä silloin ollut kuin ihan pientä pittinkiä. Toisen kerran laitettiin uutta jossain 200 k ja silloinkin vanhat oli hyväkuntoisen näköiset, mutta laitoin uudet kun ne oli tullut Piikkiöstä tilattua. Seuraavaa vaihtoa en ole siksi vielä ottanut suunitelmiin. Kuppihan pyörii lähes mitättömän pintapaineen alaisena kun vertaa sitä keivuvivun ja ventiilin pään kosketuspisteeseen, jonka kautta liikkuu lähes yhtä isot rasitukset. Pakopuolen venttiilien päitä on Millestä vuosien mittaan muutaman kerran hiottu sileiksi, samaten keivuvipujen tassuja. Ne alkaa nalkattaa aika pahasti jos sinne tulee rokamaa.
-
Kerro sitten oliko nokka kulunut.
-
Kerro sitten oliko nokka kulunut.
Toki. Mutta hitto perkeles sentään sen nokan kaivaminen on pepasta eritoten kun ei ole 32 millistä hylsyä jossa on 18+ millinen reikä keskellä.
Kävin ostamassa bilhelvetistä 32mm hylsyn, josta koitimme kairata reikää isommaksi. Loppui työkalut kesken. Ehkä huomenna saamme työkalun valmistettua.
Millä keinoin ja välinein ovat muut sankarit saanee kampiakselilla olevan rattaan irti?
Edit: Millä keinoin väki saa moottorin olemaan pyörimättä, kun nokkakoneistoa irrotetaan, erityisesti kun sylinterit ovat irrotetut? Onko viksut ihmiset rakentaneet viksuja työkaluja jolla kampuaksulin saa pyörimättömäksi?
-
Kerro sitten oliko nokka kulunut.
Toki. Mutta hitto perkeles sentään sen nokan kaivaminen on pepasta eritoten kun ei ole 32 millistä hylsyä jossa on 18+ millinen reikä keskellä.
Mä just katkaisin 32mm hylsyn ja hitsasin putkea väliin, ei tullu kaunis mutta toimii. Saat lainaan jos siitä vaan on apua. Voisin ottaa sen huomenna duuniin mukaan niin olis muistaakseni aika lähellä (Malmilla).
-
Mä just katkaisin 32mm hylsyn ja hitsasin putkea väliin, ei tullu kaunis mutta toimii. Saat lainaan jos siitä vaan on apua. Voisin ottaa sen huomenna duuniin mukaan niin olis muistaakseni aika lähellä (Malmilla).
no hitto. tallikaveri tekee just huomenna vastaavaa. jos se ei toimi, palataan asiaan. Asun Viherlaaksossa ja käyn Hyvinkäällä töissä, joten talli Tapanilassa on sopivasti matkan varrella :)
-
no hitto. tallikaveri tekee just huomenna vastaavaa. jos se ei toimi, palataan asiaan. Asun Viherlaaksossa ja käyn Hyvinkäällä töissä, joten talli Tapanilassa on sopivasti matkan varrella :)
Niin mä vähän muistelin että teillä oli talli jossain ihan naapurissa. Kyllä toi tosta joutais niin ei teiän tarttis hitsailla..
-
Jos moottori on irti rungosta ja vaihdelaatikosta on helppo laittaa reiällinen lattarauta vauhtipyörän ja pinnapultin välille pyörimisen estämiseksi.
Kuten taitaa nyt olla että kone on rungossa niin pitää ottaa startti irti ja näiden kahden startin pultin väliin latikka jossa on uloke vauhtipyörän starttikehän hammastukseen. Kapineen pitää olla kohtuullisen tukeva ja mielellään ottaisi kiinni useammasta hampaasta kuin vain yhdestä.
-
Tuossapa olisi tilausta laserleikkeelle, joka passaisi muutamaankin hampaaseen. Siihen sitten kiinnitysreiät, joilla lapun voisi pultata startin kiinnityspultteihin.
-
Tuossapa olisi tilausta laserleikkeelle, joka passaisi muutamaankin hampaaseen. Siihen sitten kiinnitysreiät, joilla lapun voisi pultata startin kiinnityspultteihin.
Veikkaisin, että kyllä niitä varmaan pienehkö erä menisi kaupaksi. Kun vaan joku teettää ja ottaa vastaan tilauksia, niin otan yhden.
-
Täytyypä laittaa tuotantolinja käyntiin....
-
Täytyypä laittaa tuotantolinja käyntiin....
Tarvetta olisi tänään.
Jos teet, tilaan yhden.
Samoin 32-millinen kampiakselipääavain olisi tarpeen, ellei kaveri olisi juuri tehnyt sellaista.
-
vit.
öljypumppu halkesi purkaessa.
nyt on nokka-akseli näpissä. nokan muoto on kupera kuten täällä arveltiinkin.
oli syytä ottaa pajalle tuo mutta ois tuon öljypumpun voinut jättää rikkomatta. ei ois varaa tehdä tuollaisia. prkl.
Edit: niin, sille moottorinpysäytyspulikalle olisi siis ollut oikeasti tarvetta.
-
öljypumppu halkesi purkaessa.
Jos jollakulla on ylimääräinen öljypumppu, niin saattaisin vaikka ostaa. (319 euroa hmb-guzzilla.)
-
MotoMatin suosittele paikka kyllä tekee nokka-akselin muotoon hionnan ja saa teetettyä karkaisun muualla. Kokonaishinnaksi muodostuu jopa 300 euroa.
GT-motor Pitäjänmäellä kaipaisi ehjää nokkaa malliksi, ja sellaistahan minulla ei ole.
Uusi nokka HMB:llä Jackaliin maksaa 321 euroa. http://www.hmb-guzzi.de/shop/product_info.php?info=p626_camshaft-california-jackal.html
Paketti jossa vääntönokka ja sopivat jouset "Valve-drive Kit HMB D-8.1" maksaa 492,34 euroa ja vanhan nokan vaihdossa.
Olen ollut lukevinani palstalta, että nykyään olisi mahdollista kirjoittaa uusi kartta M15 ECUun, kuten Jackalissa on.
Jos vehkeessä olisi "vääntönokka", tuplatulpat, avarretut kanavat, avarat pakoputket, isommat pakoventtiilit ja jos saisi vieläpä seokset kuntoon, moottori saattaisi toimia siedettävästi, vaikka puristussuhde olisi vain 8.3.
Tässä vaiheessa näyttää siltä että taidan tilata HMB D-8.1 paketin ja purkuosana öljypumpun TLM:ltä (100E).
Harmi vaan että "rahat on loppu", ja BMW:n korjaamisesta on tulossa parin tonnin lasku. Mitähän tässä tekisi ...
Edit: Osaako joku vahvistaa, toimiiko http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ softat siten että saan editoitua vm 2000 Cali Jackalin karttoja?
-
Paketti jossa vääntönokka ja sopivat jouset "Valve-drive Kit HMB D-8.1" maksaa 492,34 euroa ja vanhan nokan vaihdossa.
Kysyin HMB:ltä, onko nosto erilainen. Vastasivat samantien: "Sorry, lift and timing are of course different !"
Hitsin hitsi kun tietäisi paljonko on nosto nyt ja paljonko tuossa HMB D-8.1:ssä on nosto :I Tekisi mieli laittaa tuo, mutta jos ei sovi niin ei sovi. Tietäisi vaan varmaksi että sopiiko vai ei :I Mulla on siis alkuperäistä isommat venttiilit pakopuolella. Toisaalta taas mäntien laet ovat alempana kuin vakiossa.
Ei ole helppoa :I
-
Jos kyseessä on vääntönokka, en oikein usko, että olisi lisää nostoa. Lähinnä overlappia mulkattu ja aukioloa kohennettu.
-
Nykyään olisi mahdollista kirjoittaa uusi kartta M15 ECUun, osaako joku vahvistaa, toimiiko http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ softat siten että saan editoitua vm 2000 Cali Jackalin karttoja?
Sattuipa somasti kun itse olit juuri se joka ensimmäisenä Guzzidiag -ohjelmistoa käytti 8).
Ja sattuipa somasti kun juuri M15 ecun kohdalla kaikki toimii :).
Olen lukenut oman 15M karttani *.bin -tiedostoksi ja avannut sen TunerPro -ohjelmalla ja kokeillut naputtaa uusia arvoja karttaan. Takaisin sitä en ole toki sitä pyörään ladannut, kun ei ole lambdoja putkissa, dynoa, eikä osaamista. Joskus myöhemmin ehkä.
Tarvitset seuraavat ilmaisohjelmat:
IAW15xReader V.0.66; datan lukemiseen ecusta
TunerPro ohjelman; karttojen muokkaus
TunePro ohjelmaan XDF tiedoston 15M eculle; kartat näkyvät oikein
IAW15xWriter V.022; datan kirjoittamiseen takaisin ecuun
Ja yleisen tarkkailuun: Guzzidiag V0.32
-
tilasin vakionokkamaisen nokan ja muuta sälää.
tilaan kohta käytetyn öljypumpun.
kun palikat tulevat, pääsen asentamaan.
kun saan pakettiin, keskityn ecun säätöön, mutten ennen sitä :)
Edit: tai no ehkä sitä nyt voi kattoa että softat pyörivät...
Kiinnostaa kyllä tuo karttojen säätö. Tuplatulpat saattavat kaivata erilaista ajoitusta kuin yksinkertaiset jo ihan pelkästään nekin. Ja kun kaikki röörit ovat avarammat kuin vakiona, saattaa kaasujen vaihto olla tehokkaampaa ja siten saattaisi ehkä saada enemmänkin bensaa poltettua joissain olosuhteissa. Ja sepä vasta olisikin hauskaa :)
-
Edit: tai no ehkä sitä nyt voi kattoa että softat pyörivät...
No niin no hitto, tottakai pitää käydä koeajamassa softat ja piuhat, vaikkei pyörä itsessään toimikaan. Piuhat on hyvässä jemmassa paikassa nimeltä X. Muistais vaan... Toinen juttu mikä olisi hyvä muistaa, on ottaa virtajohto irti bensapumpusta kun pistää virtaa päälle :)
-
Tuplatulpat saattavat kaivata erilaista ajoitusta
Eikös softa ole ollut pakko muuttaa jo silloin kun tuplatulppaus tehtiin ? Olen ymmärtänyt että se tehdään silloin kun palotapahtuman olosuhteet ovat muuttunut jonkun toimenpiteet johdosta.
virtajohto irti bensapumpusta
Hyvä on näin menetellä, ettei ruikkaa kintuille. Kuvassa tulee 15M ecun data juuri ulos (tankkia ei ole - bensapumpun sulake on irti...).
-
Tuplatulpat saattavat kaivata erilaista ajoitusta
Eikös softa ole ollut pakko muuttaa jo silloin kun tuplatulppaus tehtiin ? Olen ymmärtänyt että se tehdään silloin kun palotapahtuman olosuhteet ovat muuttunut jonkun toimenpiteet johdosta.
Tehdään kun tehdään. Vehkeessä on vakio-ECU. Vakio-ECU antaa vakioaikaan vakiokipinän joka toteutetaan kahdessa tulpassa. Toimii se niinkin, vaikkei niin optimaalisesti kuin se voisi toimia. Viimein pääsee optimoimaan tuota kipinöintiä!
virtajohto irti bensapumpusta
Hyvä on näin menetellä, ettei ruikkaa kintuille. Kuvassa tulee 15M ecun data juuri ulos (tankkia ei ole - bensapumpun sulake on irti...).
Hitsin vitsi. Noin minäkin olisin tänään tehnyt, jos olisin löytänyt sähköletkut jostain. Muuttaminen on ihmeellistä puuhaa; jotain löytyy ja jotain katoaa. Aina.
-
Jos kyseessä on vääntönokka, en oikein usko, että olisi lisää nostoa. Lähinnä overlappia mulkattu ja aukioloa kohennettu.
Minulla oli sama fiilis, mutta en silti uskaltanut tilata virinokkaa. Mieli olisi kyllä tehnyt, mutta koitan ajatella niin että "säästin 200 euroa ja risan nokka-akselin!"
-
Vehkeessä on vakio-ECU
Ai sillai. Kun Matti der Grosse on kirjoittanut että sinun Calissasi oli ennen turbo ja hänellä itsellään on turbopyörässä muutettu moottorinohjausjärjestelmä, olin kuvitellut että näissä muutoksissa myös kartat menevät aina uusiksi. Oliko niin, että puristuksia ei ole nostettu palotilaa pienentämällä, vaan on normaalia suuremmat venttiilit ja niiden avutuminen ?
Viimein pääsee optimoimaan tuota kipinöintiä!
Ketjussa "miksi puuttuisin...moottorinohjausjärjestelmä" useampikin esitti näyttöä siitä, että ne syttykartat eivät ole tehtaan jäljiltä ollenkaan optimaalisia. Ei kun muuttamaan ja raporttia sitten myös Guzzidiag kehittäjille (Saksa/Hollanti). Ovat sitten hyvillään, kun kerran vaivaavat tiseään softan kehityksellä. Mutta eikös se vaadi lambdaa putkeen ja dynoa (+ osaava dynottaja) että tulee hyvä tulos. Sitten kun kartta on kondiksessa siinä on valmis data Calistinkuskeille tuplatulppaukseen?
-
Vehkeessä on vakio-ECU
Ai sillai. Kun Matti der Grosse on kirjoittanut että sinun Calissasi oli ennen turbo ja hänellä itsellään on turbopyörässä muutettu moottorinohjausjärjestelmä, olin kuvitellut että näissä muutoksissa myös kartat menevät aina uusiksi. Oliko niin, että puristuksia ei ole nostettu palotilaa pienentämällä, vaan on normaalia suuremmat venttiilit ja niiden avutuminen ?
Puristuksia on laskettu mäntiä sorvaamalla.
Pyörässäni oli mekaaninen ahdin, kuin myös Matilla nykyäänkin vieläkin on. Turbo on tuolla hyllyssä odottamassa että keksisin sille jotain käyttöä. Se vaan on niin iso, että mielummin myisin pois. Ostakaa ostakaa.
Kipinöinnin ajoitukseen ei ole oltunan puututtu kummallakaan, vaan kummallakin oli/on vain lisäruiskujärjestelmä alkuperäisen järjestelmän toimintaa "täydentämässä".
Matilla taitaa olla vakio venttiilit, mutta minun Jackalissani on niin iso pakolautanen kun saatiin sopimaan; imupuolen hengitys kun laitettiin muuten kuntoon (se ahdin).
Nokka on vakio. Niin taitaa olla Matinkin härvelissä.
Viimein pääsee optimoimaan tuota kipinöintiä!
Ketjussa "miksi puuttuisin...moottorinohjausjärjestelmä" useampikin esitti näyttöä siitä, että ne syttykartat eivät ole tehtaan jäljiltä ollenkaan optimaalisia. Ei kun muuttamaan ja raporttia sitten myös Guzzidiag kehittäjille (Saksa/Hollanti). Ovat sitten hyvillään, kun kerran vaivaavat tiseään softan kehityksellä. Mutta eikös se vaadi lambdaa putkeen ja dynoa (+ osaava dynottaja) että tulee hyvä tulos. Sitten kun kartta on kondiksessa siinä on valmis data Calistinkuskeille tuplatulppaukseen?
Kuvittelen että pyöräsi männät ovat liitekuvan näköisiä.
Kuvittele toki. Totuus on paljon tylsempi. Lattapää on mäntä, ja se on tehty alkuperäistä madaltamalla :)
Minun pyöräni asetukset eivät taatusti ole optimaaliset mihinkään muuhun pyörään :)
-
Kerro sitten oliko nokka kulunut.
Millä keinoin ja välinein ovat muut sankarit saanee kampiakselilla olevan rattaan irti?
Edit: Millä keinoin väki saa moottorin olemaan pyörimättä, kun nokkakoneistoa irrotetaan, erityisesti kun sylinterit ovat irrotetut? Onko viksut ihmiset rakentaneet viksuja työkaluja jolla kampuaksulin saa pyörimättömäksi?
Suurin vaihde päälle ja vaikka emäntä pitelemään jarruja pohjassa. Sitten napakkaa käsittelyä avaimen kanssa.
Millä sen pumpun sai rikki.... ???
-
Millä sen pumpun sai rikki.... ???
Oli vähän tiukassa ne rattaat akseleillaan, ja käytin liikaa voimaa väärään suuntaan. Ei siitä sen enempää.
TLM:ltä löytyi käytetty pumppu hintaan 100 euroa. Piikkiössäkin olisi ollut, mutta ei riitä rahat uuteen.
-
Jäsen Camn tuossa aiemmin tiedusteli myös minun pyöräni ahdiasetuksista: Ruisku on muutoin aivan vakio mutta siihen on vaihdettu hieman raikkaammin ruiskiva mikropiiri. Alkuperäinenkin chippi lienee jossain. Sama selitys kuin Jussilla osien ilmentymisen suhteen...
Mulla ja Jussilla ahtimen toimintaa tukemaan on (Jusilla toistaiseksi oli) erillinen digitaalinen ruisku joka saa signaalin varsinaisen moottorinohjauksen suutinsignaalista ja laskee alkuperäisen moottorinohjauksen perustoiminnon päälle vain ahtamisesta johtuvan lisäruokintatarpeen.
Tämän toteuttamiseksi tarvitaan kummallekin sylinterille yksi suutin lisää joka siis toimii vain silloin kun ahtopaine on käytössä. Lisäsuuttimet saavat polttoainepaineen alkuperäisestä järjestelmästä.
Järjestelmä on toteutettu siten että moottori toimii kuten Guzzin insinööri on suunnitellut kun ajetaan rauhallisesti tai ajetaan matka-ajoa. Ahdin pyörii kyllä mutta ei tuota ilmanpainetta silloin kun moottori käy sillä ilmamäärällä kuin aluperinkin. Vasta kaasukahvan ripeä käsittely saa aikaan tapahtumia. Järjestelmä yhdistää normipyörän taloudellisuuden mutta on koko ajan susi lampaan vaatteissa jos ajotapaa muutetaan.
Jussille homma tehtiin perusteellisemmin: Tuplatulppakannet, avarrettu pakokanavisto ja matalat puristukset. Tämä siksi että tarkoitus on/oli käyttää korkeampia ahtopaineita kuin omassa versiossani jonka koneelle ei tehty mitään. Olkoonkin että moottorit ovat erityyppiset: Jussilla OHV2V- ja mulla OHC4V-moottori.
Jussin moottorista on siis saatavissa huomattava määrä tehoa niin haluttaessa. Vieläkin. Ahtamalla.
-
Hitsin vitsi. Noin minäkin olisin tänään tehnyt, jos olisin löytänyt sähköletkut jostain. Muuttaminen on ihmeellistä puuhaa; jotain löytyy ja jotain katoaa. Aina.
löytyi! guzzi kun on 25 km pääsä ja kone auki, niin koetanpa saako tuon kiinni smart roadsteriin tuon piuhan. pitää vaan joku sopiva softa keksiä. ihan uusi maailma mulle :)
-
saako tuon kiinni smart roadsteriin
"Smart Roadster on 2-paikkainen urheiluauto. Smart Roadsteria valmistettiin vain noin kolmen vuoden ajan vuoden 2003 alusta vuoden 2005 marraskuuhun" ???
Olen siinä käsityksessä että tuossa 2000 -luvun alussa autojen OBD -tekniikka muuttui niin, että Guzzeissakin käytettävä KKL -tiedosiirto jäi historiaan. Samaan aikaan alettiin käyttää CAN -väylää. Tämä OBD -kaapeli toimii ainakin silloin kun on tuo KKL -tiedonsiirto käytössä. Yleisimpiä käyttökohteita lienevät VAG -ryhmän autot. Esim. 1999 Audissa kaapelini toimi (vag-com ilmaisversio), 2004 ei enää. Asiaton sivuhuomautus: Matti voisi kertoa (ehkä jossain miitissä) miten ammattiautoasentajan suu loksahti kun Matti totesi ohi kävelleelle kaverille että tässä otan Guzziin OBD -yhteyden... siinä mielessä samassa veneessä ollaan.
Guzzidag -koodaja Saksassa arvostaa tätä palstaa ylläpitävää kaveria, joka on kirjoittanut myös oppaita asiasta, täällä on listaa ilmaisohjelmista: http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t&hl=de&ie=UTF-8&eotf=1&u=http://www.blafusel.de/misc/obd2_soft.html (http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t&hl=de&ie=UTF-8&eotf=1&u=http://www.blafusel.de/misc/obd2_soft.html)
-
"Smart Roadster on 2-paikkainen urheiluauto. Smart Roadsteria valmistettiin vain noin kolmen vuoden ajan vuoden 2003 alusta vuoden 2005 marraskuuhun" ???
Yea, tollainenhan toi. Tää tykkää kovasti. On ollut minulla uudesta asti.
http://koti.kapsi.fi/~jsavola/smart/7.html
Olen siinä käsityksessä että tuossa 2000 -luvun alussa autojen OBD -tekniikka muuttui niin, että Guzzeissakin käytettävä KKL -tiedosiirto jäi historiaan. Samaan aikaan alettiin käyttää CAN -väylää. Tämä OBD -kaapeli toimii ainakin silloin kun on tuo KKL -tiedonsiirto käytössä. Yleisimpiä käyttökohteita lienevät VAG -ryhmän autot. Esim. 1999 Audissa kaapelini toimi (vag-com ilmaisversio), 2004 ei enää. Asiaton sivuhuomautus: Matti voisi kertoa (ehkä jossain miitissä) miten ammattiautoasentajan suu loksahti kun Matti totesi ohi kävelleelle kaverille että tässä otan Guzziin OBD -yhteyden... siinä mielessä samassa veneessä ollaan.
Guzzidag -koodaja Saksassa arvostaa tätä palstaa ylläpitävää kaveria, joka on kirjoittanut myös oppaita asiasta, täällä on listaa ilmaisohjelmista: http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t&hl=de&ie=UTF-8&eotf=1&u=http://www.blafusel.de/misc/obd2_soft.html (http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t&hl=de&ie=UTF-8&eotf=1&u=http://www.blafusel.de/misc/obd2_soft.html)
PS.
Listassa on myös "TuneECU, for motorcycles from Triumph, KTM, Aprilia and Benelli".... Nyt Matti ja Isa-Masa saavat Benelli Seit tikkiin :D
Niin, minä tiedän vähän Guzzin ECUn kanssa juttelemisesta, mutten mitään autojen ECUjen kanssa juttelemisesta. Paitti sen verran että "tuo piuha mikä toimii guzzin kanssa kun siihen laitetaan fiat-sovitin" on liittimeltään samanlainen kuin mikä Smartissa on. En tiedä edes sitä, onko mahdollista että tuo piuha toimii Smartin kanssa. Olisi tietty ihan kiva jos toimisi.
-
Sen verran noista nostajan kupeista että löysin yhen alffan kupin ja ohessa kuvia, varmaan joku 0,5 kuopalla en jaksanut mennä mittaamaan, ton tilalle laitettu uusi vanhalla akselilla ja meni vielä 100 tkm ennen auton myyntiä, aika ihme kyllä, naputti ostettaessa ja silloin toi kuppi vaihtoon en tiedä kuinka kauan oli naputtanut eikä ollut keppiä siihen hätää vaihtaa mutta meni äänettömänä ja pari kertaa kattoin välykset jälkeen eikä tarvinnu säätää
-
Tänään toi DPD:n kuriiri "uuden" eli käytetyn öljypumpun. Nokka-akseli, nostinkupit sun muut ovat vielä "jossain matkalla" Saksasta tänne. Olishan siellä näköjään vähän keliäkin, kun ikkunasta (auton) kattelee. Prkl. Ostaisko Hondan?
-
Tänään toi DPD:n kuriiri "uuden" eli käytetyn öljypumpun. Nokka-akseli, nostinkupit sun muut ovat vielä "jossain matkalla" Saksasta tänne. Olishan siellä näköjään vähän keliäkin, kun ikkunasta (auton) kattelee. Prkl. Ostaisko Hondan?
Mie myyn sulle hondan: www.nettimoto.com/honda/nt/1503293
-
Älähän vielä Jussi, olet juuri päässyt käsiksi Guzzin "sieluun".. Tätäkö se sitten parhaimmillaan on? ::)
-
Prkl. Ostaisko Hondan?
Mie myyn sulle hondan: www.nettimoto.com/honda/nt/1503293
[/quote]
Viimeksi kun uhosin Hondan ostamisella, ilmestyi talliin CBR600, kyykyssä ajettava versio.
Onneksi tällä hetkellä ei ole ylimääräistä rahaa, joten (valitettavasti?) jää Deauville hankkimatta. Vaikka vähän kyllä mieli tekisi. Hinta ei olis paha ... Hmm. Yltäisköhän vaimon jalat tosta maahan?
-
Maan mainio varapyörä Guzzille. Tuolla kun ajelee vähän aikaa, niin saa taas motivaatiota laittaa ykköstykkiä kuntoon.
-
Maan mainio varapyörä Guzzille. Tuolla kun ajelee vähän aikaa, niin saa taas motivaatiota laittaa ykköstykkiä kuntoon.
Niin. Toissa kesänä oli sekä guzzi että bemari telakalla (niinko on muuten taas) niin ostin hontran että pääsen ajamaan kioskia ympäri. Sitten sain guzzin iskuun niin hontra lähti kuin se kuuluisa leppäinen keihäs.
Älkää yllyttäkö hullua. Se saattaa yllyyntyä.
-
Prkl. Ostaisko Hondan?
Mie myyn sulle hondan: www.nettimoto.com/honda/nt/1503293
Viimeksi kun uhosin Hondan ostamisella, ilmestyi talliin CBR600, kyykyssä ajettava versio.
Onneksi tällä hetkellä ei ole ylimääräistä rahaa, joten (valitettavasti?) jää Deauville hankkimatta. Vaikka vähän kyllä mieli tekisi. Hinta ei olis paha ... Hmm. Yltäisköhän vaimon jalat tosta maahan?
[/quote]
Olettasin, että ei. Jos nimittäin tarttee sitä miettiä. Itte oon 180-senttinen ja mulla yltää hyvin. Puolisko on 167, eikä sillä yllä. Tosin sillä on lyhkäsenlaiset jalat. On se aika raskaskin. Siis toi ville.
-
Olettasin, että ei. Jos nimittäin tarttee sitä miettiä. Itte oon 180-senttinen ja mulla yltää hyvin. Puolisko on 167, eikä sillä yllä. Tosin sillä on lyhkäsenlaiset jalat. On se aika raskaskin. Siis toi ville.
No hyvä. Vaihtoehdoksi jää siis ... No. Honda Goldwing.
Anyway, tänään pääsin osien kanssa tallille. Sain selän kipeäksi ja hermot päreiksi, kun sovittelin "ketju + rattaat" pakettia paikalleen. Ehkä sain paketin paikalleen, ehkä en. Ennenkaikkea en ole 100% varma siitä, onko ajoitus kohdallaan. Lienee syytä soveltaa korjaamomanuaalia ja hankkia asiasta varmuus, ennenkuin pistää käyntiin.
Kertokaas, ne, jotka osaavat, miten htossa tuo nippu menee siivosti paikalleen?
Ja toinen kysymys, pahoittelen monimutkaisuutta. Purkaessa olivat rattaiden merkit vastakkain, ja lukitsin ketjun piikeille nippusiteellä. Asentaessa lipsahti ja ketju saattoi siirtyä pykälällä.
Jos lähdetään siitä että kampiakseli on pysynyt samassa asennossa, ja ketju on ehkä rattaan verran pielessä, onko suht turvallista toimia seuraavasti: pidetään kampiakseli paikallaan, sovitetaan kampiakselille sen ratas, sovitetaan öljypumpun ratas kohdalleen, pyöritetään nokka-akselia siten että tappi osuu kohdalleen ja laitetaan nokkaratas pohjaan.
Jos merkit osuvat kohdalleen, on asiat tod näk ok. (merkit olivat siis purkaessa vastakkain) ?
Jos merkit ovat "hampaan verran" ei-kohdallaan, voi ketjua siirtää rattaalla (ja pyörittää nokkaa) niin että merkit osuvat kohdalleen, ja asiat ovat tod näkok. ?
Korjaamokäsikirjasta löytyy ohje ajoituksen vamistamiseksi käyttäen kelloa ja astelevyä. Kumpaakaan ei ole, joten karkeampi mittaus on ehkä riittävä?
-
Astelevy.
Pieni askarteluhetki.
Tulosta tästä tarralle: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=85807
Leikkaa ja liimaa sopivalle taustalevylle.
Stormilla Vance&Hines astelevy maksaa muutaman kympin.
-
Astelevy.
Pieni askarteluhetki.
Tulosta tästä tarralle: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=85807
Leikkaa ja liimaa sopivalle taustalevylle.
Stormilla Vance&Hines astelevy maksaa muutaman kympin.
Kiitos linkistä.
Mistä tiedän mikä on "nolla" kampiakselilla? Vai onko se epäoleellista ja lukemat suhteellisia?
-
Pyörität moottoria siten, että teet esim pitkästä tulpasta esteen johon mäntä pysähyyy ennen yläkuolokohtaa. Kun pysähtyy, kierrät moottoria toiseen suuntaan samaan esteeseen. Näiden pysähdysten väli on ykk. Ja samalla se nollakohta.
-
Tarkoitat varmaan, että näiden pysähdysten välinen keskipiste on YKK.
-
Niin, astekiekosta katsottuna näiden keskikohta on ykk.
Eli: Astekiekko kiinni, pyöritä stoppariin, käännä astekiekko esim 0. Kierrä kampiakselia toiseen suuntaan, kun tapaa stopparin, lue asteluku. Jos esim 30 astetta, poista stoppari ja kierrä kampuraa astelukuun 15, olet YKK:ssa.
-
Niin, astekiekosta katsottuna näiden keskikohta on ykk.
Eli: Astekiekko kiinni, pyöritä stoppariin, käännä astekiekko esim 0. Kierrä kampiakselia toiseen suuntaan, kun tapaa stopparin, lue asteluku. Jos esim 30 astetta, poista stoppari ja kierrä kampuraa astelukuun 15, olet YKK:ssa.
näppärää.
mut joo. pistänpä sylinterit ja kannet paikalleen. vielä kun muistaisi momentit :I
-
Näkyiskö tuosta:
-
Näkyiskö tuosta:
Kiitos. Workshop manual ja guzziclub.fi forumin hakutoiminto jo auttoivat alkuun.
Kiire tosin loppui alkuunsa. Katkennut öljyrengas ei nosta tunnelmaa.
Huomenna soitto Piikkiöön. Taidan tilata muutaman "samalla vaivalla".
Tunnelma katossa. Onneksi ajokausi ei ole ihan vielä edes puolessa välissä.
-
Voit lohduttaa ittees sillä ettet ole ainut etkä viimmenen joka sen öljyrenkaan rikkoo kasatessa...
Sen saa kyllä niin helposti 1100 koneessa poikki ettei tosikaan.
Mä laitan nykyään ensin männän pyttyyn ja sitten vasta pakettina lohkoon paikalleen. Männäntapin ja sokat (tilaa samalla uudet sokat) mahtuu laittamaan paikalleen kun mäntä mahd. alas pyttyyn ja kiertokanki pitkälle. On helpompi asentaa noin.
-
Voit lohduttaa ittees sillä ettet ole ainut etkä viimmenen joka sen öljyrenkaan rikkoo kasatessa...
Sen saa kyllä niin helposti 1100 koneessa poikki ettei tosikaan.
Mä laitan nykyään ensin männän pyttyyn ja sitten vasta pakettina lohkoon paikalleen. Männäntapin ja sokat (tilaa samalla uudet sokat) mahtuu laittamaan paikalleen kun mäntä mahd. alas pyttyyn ja kiertokanki pitkälle. On helpompi asentaa noin.
Jep. Tämän kun muistaisi, mutta tottakai koitin laittaa sylinterin männän päälle siten että mäntä on kiinni kiertokangessa joka on kiinni kampiakselissa jnpp.
Tavoitteena tänä viikonloppuna:
- ottaa männät irti
- saada Piikkiöstä tai jostain muualta öljyrengas (varuiksi tilasin kaksi), uudet lukkorenkaat ja vielä yksi nostinkuppi
- laittaa sylinterit mäntien päälle käyttäen männänrengastyökalua
- pistää moottori kasaan
- kellottaa asteet ja tarvittaessa taas kerran irrottaa nokkaketju ja rattaat ja ottaa tarpeeksi monta kertaa uusiksi
- pistää moottori käyntikuntoon.
Jotkut kuulemma ajavatkin moottoripyörillään. Minusta on paljon jännempää rikkoa ja kasata ja rikkoa ja kasata uudelleen läpi kesän, vuodesta toiseen, moottoripyörää tallissa sen sijaan että ajaisin sillä.
edit: Nyt akuuttina haasteena saada tänäksi tai huomiseksi osat Piikkiöstä. Minä kun olen Hyvinkäällä tänään kello 17 asti ja Piikkiö sulkee ovensa tänään kello 18 ja avaa ne vasta maanantaina kello 10. Jos pyydän pistämään postiin, saanen osat vasta maanantaina, eli "se siitä viikonlopusta".
edit lisää: Hankin aikanaan BMW R1100GS-vehkeen, että olisi edes joku vehje jolla ajaa kun guzzi on palasina tallissa. Nyt on BMW ollut jo pari kuukautta tai kauemmin merkkihuollossa, enkä vieläkään tiedä, mikä siinä on vikana. Pitäis varmaan lopettaa nämä hommat.
-
Eikö voisi ehdottaa että vaihtaisivat sen johonkin toimivaan vehkeeseen?
Ei riitä miulla rahat. Eikä ne varmaan sitä haluaiskaan.
Mut joo. Öljyrenkaita ei saa erikseen, ja koko sarja maksaa 120 euroa. Ei hyvä ollenkaan, saatanan kalliita. Vaan nyt on vaihtoehdot vähissä.
edit: Hetkinen. Onko tämä vastaava osa? http://www.hmb-guzzi.de/shop/product_info.php?info=p997_piston-ring--oil-scraper--92mm--griso--breva-etc-.html Satanen lisää siitä että saan männänrenkaan muutaman päivän nopeammin saattaa tuntua kalliilta.
-
Öljyrengas 92mm mäntään. Saattais käydäkin. Eikös aihio ollut Jackal. Vuosimallia en muista. Kuka uskaltaa vahvistaa. On muuten uusi kauppa minulle.
-
Eri numero, ymmärrän tuon niin että ei käy.
No niinpä sitä varovaisempi ajattelis. Ja niin se voi jopa ollakin. Jopa ihan oikeastikin. Vaan nyt on taas kerran kaikki tarvittavat palikat. Ei tarvi enää kuin pistää nippuun .... ja tietty olla rikkomatta lisää osia matkan varrella.
Toivottavasti murheet loppuvat tähän tältä kertaa, ettei tarvi ruveta miettimään mistä saisi halpalla 92mm mäntään öljyrengasta ;)
edit: mikä lie "uusien" ja "vanhojen" 92mm mäntien ero olla muuten; saiskohan muutettua puristusta suuntaan tai toiseen.
-
Jussi, jos oikein muistan niin puristussuhteen muutos tehtiin kokonaan mäntää muokkaamalla.
-
Jussi, jos oikein muistan niin puristussuhteen muutos tehtiin kokonaan mäntää muokkaamalla.
Eli jos kaipaa enemmän tai vähemmän puristusta uuteen tai vanhaan, saattaa guzzin ihan omat männät hoitaa homman siististi. No, itsellähän on puristukset jo valmiiksi lähinnä naurettavan matalat, eli siihen suuntaan ei tarvitse liikkua :)
-
Tossa uudemmassa Brevaosaisessa Calissa olisi Jackalia hieman kovempi purtsi; 9,5-> 9,8. Eli eri männät lienee.
-
noin. yksi mäntä sylinterissä, renkaat ehjänä.
vielä kun muistaisi, mihin kaikkiin kohtiin pitää laittaa O-rengas kasatessa.... hämärä muistikuva että myös jonnekin sylinterin ja lohkon väliin...
eikun etsimään räjäytyskuvaa.
-
Eikös se o-rengas tule siihen pytyn alle, tiivisteessä isompi reikä sillä kohtaa.
-
Eikös se o-rengas tule siihen pytyn alle, tiivisteessä isompi reikä sillä kohtaa.
workshop manual ei minun nähdäkseni mainitse asiasta mitään, mutta sylinterissä on ylä- ja ala-laidassa keskimmäisissä pultinrei'issä syvennys joka näyttää juuri o-renkaan kokoiselta. lisäksi renkaita toimitettiin 6 kpl per puoli: 4 yläpuolelle ja sit pitäis ne kaksi vielä laittaa jonnekin.
edit: minulla on pdf-muotoinen workshop manual, mutta siitä puuttuu kokonaan se kohta missä kerrotaan sylinterin nosto pois paikaltaan. tai ei minun silmiini osu. Osa M sivu 20 kertoo kannen noston mutta siitä eteenpäin on hiljaista. sivulla M34 on kuva, mutta siitä ei saa selvää. tiivisteessä ei ole isompaa reikää niiden "ylä" ja "ala"pulttien kohdalla.
-
Tämän linkin olen laittanut jo useita kertoja näkysälle mutta silti aina kysellään noita räjäytyskuvia: http://guzzitek.org/
Jos tuolta ei tietoa löydy niin sitten voi olla jo hakijassa vikaa...
Laittakaa sinne tietsikkanne kirjanmerkkeihin talteen.
Ja muistakaa lahjoittaa aineiston käytöstä vähistä varoistanne muutama ropo.
-
Eikös se o-rengas tule siihen pytyn alle, tiivisteessä isompi reikä sillä kohtaa.
workshop manual ei minun nähdäkseni mainitse asiasta mitään, mutta sylinterissä on ylä- ja ala-laidassa keskimmäisissä pultinrei'issä syvennys joka näyttää juuri o-renkaan kokoiselta. lisäksi renkaita toimitettiin 6 kpl per puoli: 4 yläpuolelle ja sit pitäis ne kaksi vielä laittaa jonnekin.
edit: minulla on pdf-muotoinen workshop manual, mutta siitä puuttuu kokonaan se kohta missä kerrotaan sylinterin nosto pois paikaltaan. tai ei minun silmiini osu. Osa M sivu 20 kertoo kannen noston mutta siitä eteenpäin on hiljaista. sivulla M34 on kuva, mutta siitä ei saa selvää. tiivisteessä ei ole isompaa reikää niiden "ylä" ja "ala"pulttien kohdalla.
sen sijaan sivulla http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php?sid=c4c4gc933d2gg&lg=en annetaan ymmärtää että kyllä sinne jonnekin pitäisi o.-renkaita laittaa. argh.
-
Tämän linkin olen laittanut jo useita kertoja näkysälle mutta silti aina kysellään noita räjäytyskuvia: http://guzzitek.org/
Jos tuolta ei tietoa löydy niin sitten voi olla jo hakijassa vikaa...
Laittakaa sinne tietsikkanne kirjanmerkkeihin talteen.
Ja muistakaa lahjoittaa aineiston käytöstä vähistä varoistanne muutama ropo.
kiitos, on tuo linkki avattu ennenkin. ja ennenkin havaittu että vikaa on joko hakijassa tai muualla.
heh. tuolla oleva pdf-tiedosto on rikki, eikä aukea. tehtaan workshop manual ei mainitse o-rengasta, kun taas stein dinsen räjäytyskuva mainitsee o-renkaat.
ehkäpä laitan tuonne o-renkaat vastoin tehtaan ohjetta, kun kerran sylinterissä on noiden pinnapulttien kohdalla syvennys ja o-renkaita on tosiaan toimitettu kuusi kpl puoli.
edit: guzzitek.org sivulla on jackalin pdf-tiedosto rikki, mutta specialin räjäytyskuvissa on mainittu o-renkaat.
-
tässä taisi käydä niin että jako oli mennä pieleen.
kun vasen sylinteri on yläkuolokohdassa, merkit ovat ylärattaan hampaan verran pielessä.
se on paljon parempi havaita tuollainen pikkuseikka nyt kuin sitten kun kaikki osat ovat laitettu kiinni ja kuski ryhtyy starttailemaan laitettaan.
vinkki: jos on tällaisesta hommasta kyse, mitä nyt teen, ei kannata laittaa öljypohjaa paikalleen ennenkuin esimerkiksi männäntapin lukkorenkaat ovat paikallaan.
-
Epäilyttävästi vaikuttaa siltä että männän sylintereineen ja renkaineen olisivat paikallaan.
Samoin vaikuttaa siltä että jako olisi nyt kohdallaan, vasemman YKK:n ja vauhtipyörän merkin perusteella.
Veemäinen homma on "ottaa rattaat ja ketju pois ja laittaa ne takaisin" kun pitää lukkokiiloja olla paikallaan jnpp jnpp.
-
jos on osan haku ongelmaa niin moto italia on tossa 4 km tästä että saattaa onnistuakkin että hajen osat meille ja toimitus illemalla
-
jos on osan haku ongelmaa niin moto italia on tossa 4 km tästä että saattaa onnistuakkin että hajen osat meille ja toimitus illemalla
Kiitos tarjouksesta. Muuten hyvä mutta liike on lauantaisin sulki. Itse kävin eilen hakemassa Moto Italiasta männänrengasta ja muuta pienempää tilpehööriä. Nyt näyttää vaihteeksi siltä että "ehkä tuo vielä toimii"; kannet on momentissa, öljypohja paikallaan, ... Jos hermot kestää niin huomenna saattaa jo lähteä käyntiinkin.
-
Öljyt sisällä, kannet momentissa, venttiilit välyksissä. Pyörittelin startilla konetta ja odottelin öljyä kansiin.
Eipä näkynyt, mutta ajattelin että voi olla ettei starttaminen ihan heti sitä toisikaan; suodatin on tyhjä, letkut ja putket sun muut on tyhjiä.
Tuumasin että päräytän varovasti tulille. Suoritin tarpeelliset toimenpiteet (tankki paikalleen, tulpat paikalleen ja ennen kaikkea bensapumpun piuhat kiinni).
Starttasin mutta lopetin samantien, kun huomasin, että bensaletkut vuotavat kuin seula. Kaaressa suihkusi bensa läpi bensaletkun seinämän.
Mistähän sitä löytäisi bensaletkua sunnuntai-iltapäivänä :)
Hyvä että letkut korkkasivat tallissa eivätkä esimerkiksi siellä Tienpäällä, minne olen joidenkin joskus moottoripyörillään ajaneen.
-
Tallin kaapin päältä löytyi juuri sopiva letkunpätkä.
Suosittelen olemaan käyttämättä bensaletkuja, joissa lukee:
IVG RUBBER HOSE CARBUR 10 50% AROMATICO 8x15 MM MADE IN ITALY L. 3570029-31
Jackal lähti uudella letkulla käyntiin ja voitelukin näyttää toimivan; kansiin tursuaa öljyä juuri mukavasti.
Edit: 25 kilometriä ajettu menestyksekkäästi. Tilanne ei ole enää päällä.
-
Onnittelut Työvoitosta!!!!!!
-
Onnittelut Työvoitosta!!!!!!
Kiitos tuesta ja onnitteluista.
Tiesin kyllä mihin ryhdyin ja mitä oli tarkoitus saada aikaan, mutta se ei tarkoita, että homma menisi kuin Strömsössä.... Olen suunnilleen saman homman tehnyt ennenkin, joskin silloin TopiK oli kaverina. Nyt tein ihan ittekseni.
-
Tuli hommalle hintaa sitten ihan huolella ja nyt on vasta paikat purettu.
Uskaltaakohan tätä arvioida näin jälkikäteen... Numerot on osin muistinvaraisia arvioita.
Teo Lamers: Öljypumppu + rahti Hollannista: 110 EUR
HMB-Guzzi: Nokka-akseli (uusi) + tiivisteet + 3 nostinkuppia + öljysuodatin + kumisuoja öp-anturille + rahti 493,10 EUR
Öljyrengas (eli koko männänrengassarja) + yksi nostinkuppi + bensat: 210 EUR
Hermoja, kaljaa, sikaareita, bensaa kodin ja tallin välillä ehkä 7 kertaa: 1 EUR
Ennenaikainen määräaikaishuolto (öljyt, syt tulpat, ...): 1 EUR
Rakennetut tai tuhoutuneet työkalut: 15 EUR
Ehkä 20 tuntia raakaa työtä: 1 EUR
----------------------
Yhteensä: 830 EUR
Jos en olisi rikkonut purkaessani öljypumppua eikä katkaissut asentaessani öljyrengasta, olisi koko homman hinnaksi muodostunut:
Yhteensä 510 EUR
Mutta turha näitä on laskea. Jos ajaa meinaa, on vehkeiden oltava käyntikuntoisia.
Tänään kävin ensimmäistä kertaa kotikulmia kauempana tuolla vasta niputetulla Jackalilla. Pääsin ongelmitta Hyvinkäälle asti. Ajaa pitäisi ja antaa jäähtyä ja lämmitä, että saa kannet jälkikiristettyä ennen pidempään reissuun lähtöä.
-
Pääsin ongelmitta Hyvinkäälle asti.
Ööö, tota, mikäs ongelma Hyvinkäällä tuli?
Lauserakenne antaa ymmärtää että jotain oli mutta viestin kokonaissisältö oli kuitenkin positiivinen. Siinä ristiriita.
Sinänsä hyvä että pääsit Hyvinkäälle koska seuraava "pidempi" reissusi, tietojeni mukaan, yltää vain hieman yli puoleen matkaan edellisestä eli Nurmijärvelle.
Keskustelkaamme siellä moottorinohjauksen kopeloinnista. Itsellä on ideoita asian kehittämisen suuntaan. Uusia syventäviä tietoja on ilmennyt.
-
Pääsin ongelmitta Hyvinkäälle asti.
Ööö, tota, mikäs ongelma Hyvinkäällä tuli?
Piti lopettaa ajaminen kesken kun työpaikka tuli vastaan :( Olisin mielummin jatkanut yksintein vaikka Ivaloon.
-
Itse olen hyvien ajokelien vallitessa joskus venyttänyt ruokatuntia, kyn on "pitänyt käydä" asioilla.