Kirjoittaja Aihe: Tilanne päällä (venttiilivälys)  (Luettu 57668 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Tilanne päällä (venttiilivälys)
« : Toukokuu 11, 2013, 11:18:57 ap »
Kävin toissapäivänä kuuntelemaan California Jackalin konetta että "ei se kyllä ihan noin paljon pitäisi metelöidä" kun kävin vaimon kanssa ajelulla.
Jätin pyörän jäähtymään ja avasin tänään vasemman venttiilikopan.

Just riitti rakotulkissa lehdet välyksen mittaamiseen: 1.8 milliä.

- säätöruuvi ja lukitusmutteri olivat tiukassa (ei siis kiertynyt auki itsekseen)
- työntötanko on ihan hyvän näköinen (ei siis pää irronnut eikä kiero)

Nyt on vaihtoehtona pistää työntötanko paikalleen, keinuvipu paikalleen ja säätää välykset kohdalleen tai tehdä jotain muuta.

Jotain muuta voisi olla esimerkiksi: ottaa moottorin etuseinä pois, purkaa nokkaketjut rattaineen pois, vetää nokka-akseli pois, kaivaa nostikupit pois .... vai mistä hiton kautta niihin pääsikään käsiksi, ei muista enää.

Mistä voisi johtua 1.8 millin venttiilivälys? Aiheutanko välittömästi moottorin räjähtämisen jos pistän palikat paikalleen ja säädän ohjearvoihin?



MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #1 : Toukokuu 11, 2013, 11:33:46 ap »
Kävin toissapäivänä kuuntelemaan California Jackalin konetta että "ei se kyllä ihan noin paljon pitäisi metelöidä" kun kävin vaimon kanssa ajelulla.


Sellainen seikka tuli myös mieleen, että pienellä kaasulla pienillä kierroksilla yskii ja aivastelee. Vaan liittyykö nämä asiat toisiinsa ja miten?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2013, 11:37:32 ap »
Varsin tyypillinen vika kun nostimen (ien) voitelu epäonnistuu tai nostin on vähitellen kulunut ohi sen pisteen jolloin se alkaa kulua vauhdilla. Homma ei ole vaikea mutta työläs. Nokka-akseli on todennäköisesti kulunut myös ja se pitää vaihtaa/kunnostaa. Nostimien katsominen sujuu kivahkosti kun ottaa sylinterit pois.

Lisää ajaminen saa vain metallipurun seikkailua aikaiseksi moottorissa ja nokka-akselin totaalisen tuhon. Myös nostimien sylinterit voivat vaurioitua.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2013, 11:50:47 ap »
Varsin tyypillinen vika kun nostimen (ien) voitelu epäonnistuu tai nostin on vähitellen kulunut ohi sen pisteen jolloin se alkaa kulua vauhdilla. Homma ei ole vaikea mutta työläs. Nokka-akseli on todennäköisesti kulunut myös ja se pitää vaihtaa/kunnostaa. Nostimien katsominen sujuu kivahkosti kun ottaa sylinterit pois.

Lisää ajaminen saa vain metallipurun seikkailua aikaiseksi moottorissa ja nokka-akselin totaalisen tuhon. Myös nostimien sylinterit voivat vaurioitua.

Nyt on matkaa mittarissa 115 000, ja nostimet vaihdettiin kertaalleen muistaakseni noin 60 000 kohdalla. Oma shownsa oli siinäkin; sain kaupasta liian paksut nostinkupit (!!!) jotka sitten hölmöyttäni kuitenkin pistin paikalleen. Tokihan ne jumittivat ja siitä seurasi sitten kaikenlaista hauskaa.

Kone ei ole käynyt kuivana, nytkin on öljyä asteikon puoleen väliin.

Voihan vee. Bemari on bemarihuollossa, ollut jo pari kuukautta. Viimeksi kävin katsomassa sitä vajaa kuukausi sitten. Laskua oli kertynyt pari tonnia, mutta vielä ei ollut viasta selvyyttä.

Pitäiskö tästä hankkia väliajaksi Goldwing.


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2013, 12:14:04 ip »
Voihan vee.

Uskaltaako tuolla ajaa "tyhjäkäynnillä" tallille 25 kilometriä ilman vasemman imupuolen työntötankoa?

Jos ottaa vasemmasta ruutasta piuhan pois, voiko se rikkoa ECUn ?

Ajatuksena siis olla nostelematta vasemman puolen venttiileitä, ja kun sinne kuitenkin bensaa sit ruiskitaan, niin jos mielummin ei kuitenkaan ruiskittaisi sitä bensaa ?

Suunnitelma alkoi muotoutua:

- california tallille
- sylinterit (molemmat) irti
- nostinkupit tarkasteltavaksi
- tässä vaiheessa näkee nokat (eikö vaan?) ja jos nokat näyttää hyviltä, antaa nokka-akselin olla
- uudet nostinkupit sisään
- sylinterit paikalleen
- kovaa ajoa

Sylinterien poisotto ja takaisinlaitto on kypsää hommaa, mutta olen tehnyt sen ennenkin ja todennäköisesti onnistun siinä itse tälläkin kertaa. Nokka-akselin kanssa puljaaminen on sellaista minkä mielummin jätän muille. Pari kertaa on tuosta vehkeestä nokka-akseli otettu irti ja laitettu takaisin ja hyvin se ei ole mennyt, päinvastoin. Olen saanut rikki vaikka mitä sitä tehdessäni.

edit: 16.5.2013 Juu, sain öljypumpun rikki purkaessani. Tuli hommalle hintaa sitten ihan huolella ja nyt on vasta paikat purettu.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2013, 22:00:34 ip kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #5 : Toukokuu 11, 2013, 14:08:08 ip »
Voihan vee.

Uskaltaako tuolla ajaa "tyhjäkäynnillä" tallille 25 kilometriä ilman vasemman imupuolen työntötankoa?

Jos ottaa vasemmasta ruutasta piuhan pois, voiko se rikkoa ECUn ?

Pistin työntötangon paikalleen ja ajoin 25 km tallille. Pikkaisen aivasteli, mutta muuten sujui ok.

Jospa odottelen hetken ja käyn sitten irrottelemaan sylintereitä. Hieman sylettää, vasta toissakesänä oli lohkoa myöten purettuna, silloin ihan turhan takia.

Joka hiton nakkikioskikierroksen jälkeen huvittaisi pistää pyörää atomeiksi, ei viime kesänäkään Roomaa kauempana käyty.

edit: Mielestäni tein toissakesänä sylinterien jälkikiristyksen ihan speksin mukaan ja olen kokolailla varma että välyksen säätöruuvin lukitusmutteri oli just sopivan napakasti kiinni, kun sen äsken avasin.  Toisaalta mielummin avaan pyörän turhan takia kuin jään kone revenneenä autobaanan levikkeelle etelä-Saksaan.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #6 : Toukokuu 11, 2013, 15:48:38 ip »
Joka hiton nakkikioskikierroksen jälkeen huvittaisi pistää pyörää atomeiksi, ei viime kesänäkään Roomaa kauempana käyty.

Kävin purkuhommiin.

Kertokaas, kansiin kun menee ne teräspunoksilla vahvistetut letkut, se "Y-mallinen" häsäkkä, siellä pitäisi kai olla öljyä sisällä kun sitä purkaa? Oli ihan kuiva vasemmanpuoleinen haara :I Nyt alkoi pelottaa.

edit: Vasemmat nostinkupit nostettu koloistaan. Pakokuppi tuli ihan työntötangolla vetämällä, imukuppi (heh) piti kiskoa pihdeillä.
Imukupin pää oli tyssääntynyt tatiksi ja imukuppi on muutenkin "millin" lyhyempi kuin pakopuolen kuppi. Lisäksi imukuppi on kulunut isosti montulle.
Se mitä taskulampun kanssa näkee nokkia, mietityttää. Ei näy tasaisia alueita eikä muutakaan kummaa maallikon silmiin. Koitan ottaa kuvan noista kupeista ja pistää jonnekin näkösälle.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2013, 17:19:55 ip kirjoittanut MotoJussi »

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #7 : Toukokuu 11, 2013, 17:00:24 ip »

Viime kesänä alkoi vuotaa lievästi se sama öljyletku, joka nostaa kaikki öljyt vintille. Saattaa että on mennyt tukkoon jossain vaiheessa. Kannattaa hieman tutkia onko sisäputki  tai kanava ollut jopa tukossa .
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2013, 17:34:22 ip »
Tsemppiä tuossa purku-kasaushommassa sulle!

Kuten mainitsin, ei vaikeaa mutta työlästä. Olisipa hyvä jos nokka-akselissa ei ole mitään hämminkiä. Jos nokka on vaurioitunut niin kohta on taasen sama homma edessä että tarkkana sen kanssa. Öljykanavan aukeuden varmistaminen on hyvä tehdä nyt samalla. Öljypohjakin on irrotettava ja "metallinhohto" sieltä poistettava.

Äsken käytiin vaimon kanssa yhteisajelulla Brevalla pikkuteitä myöden Hattulassa. Eikös sitten rengas tyhjentynyt. Varsinaista vikaa ei löytynyt ja uudelleen täyttämisen jälkeen pysyi täynnä kotitalliin asti. Kelit oli liki sataprosenttiset mutta aina jotain vastusta...

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2013, 20:12:03 ip »
Tsemppiä tuossa purku-kasaushommassa sulle!


Kiitos kiitos.

Vaan mikä on vikana kun nämä guzzin nostinkupit eivät kestä juuri mitään? Onko olemassa parempia vakiopyörään?

Näistä neljästä:

1 oli priima (tasainen kiiltävä pinta)
2 oli "hieman rupisia" mutta "toimivia"
1 oli lyhentynyt millillä ja kosketuspinta merkittävässä määrin lommolla
 
pistän kaikki neljä vaihtoon kun ne on kerran kaikki neljä otettu pois.

näillä on kaikilla ajettu joko 35 000 tai 55 000 kilometriä, en muista oliko se 60 vai 80 tkm kun vaihdoin nuo.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #10 : Toukokuu 11, 2013, 20:42:13 ip »
Noiden palikoiden kulumiseen on niin monia mahdollisuuksia että on vaikea osoittaa yhtä vikaa jos sitä (kuten öljyn vähyys ko kohteessa) ei ole välittömaästi tai edes välillisesti havaittavissa.

Nostimissa voi olla yksilökohtaisia eroja. (Karkaisu, pinnoitus, nostajan pesän laatu.)
Em voiteluhäiriö tai väärän tyyppinen öljy.
Nokka-akselin tyyppi ja kunto. (Nosto ja ajoitus.)
Venttiilikoneiston viat. (Kiinnileikkautuma tai karstoittuma venttiilinvarressa, venttiilijousen tyyppi, keinuvipuakselin kiinnileikkautuma. Vrt. öljynpaineen puute em akselilla.)
Liian pieni tai liian iso venttiilivälys.

Voi olla muutakin mutta noi nyt tuli ekaksi mieleen. Järjestys mielivaltainen.

Itse laitoin kotimaista valmistetta olevat nitratut nostimet joskus -90 -luvun alussa 850 GT:hen. Olikohan välimiehenä Kuusisen Topi toimittamassa niitä? Kyseinen Guzzi on tietääkseni vieläkin ajokunnossa. Vai tietääkö joku siitä? Viimeksi huolsin sitä kun se oli vielä 69 Eyesin basistilla keikkapyöränä.

Väljiä nostinpesiä tiedän joidenkin koneistaneen ylikokoon ja holkittamisestakin olen kuullut...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #11 : Toukokuu 11, 2013, 21:34:59 ip »
Kyllä tuo lähinnä öljyvaivalta kuulostaa. Ei rasva liiku sinne minne pitäisi. Pumpun tatkastus olisi vähintään paikallaan, sekä kanavien aukiolo.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #12 : Toukokuu 11, 2013, 22:14:34 ip »
Noiden palikoiden kulumiseen on niin monia mahdollisuuksia että on vaikea osoittaa yhtä vikaa jos sitä (kuten öljyn vähyys ko kohteessa) ei ole välittömaästi tai edes välillisesti havaittavissa.
No näinhän se toki menee. Ei ole käynyt öljyn määrä eikä ikä vaarallisissa lukemissa.

Lainaus
Nostimissa voi olla yksilökohtaisia eroja. (Karkaisu, pinnoitus, nostajan pesän laatu.)

Todella! Nuo mitkä nyt nostin pois, on ostettu samalla kertaa ja samasta paikasta. Liekö vieläpä samaa erää.

Lainaus
Em voiteluhäiriö tai väärän tyyppinen öljy.

Valvoline racing on tainnut olla öljy viime aikoina. Tai sitten jotain aivan muuta. Viskositeettejä en muista. Enpä tiedä kyllä öljyistä. Guzzin papereissahan sanotaan jotkin speksit öljyille, ja niin laaduttomia öljyjä ei taida ollakaan, jotka eivät speksejä täyttäisi.
Irrotanpa kuitenkin öljypohjan, niin näkee, onko siellä näkyviä ongelmia.
Tästä tulikin mieleeni että taidan laittaa piiiiitkän letkuklemmarin uuden öljynsuodattimen ympäri, kuten kansanperinne opastaa. Ajatuksena siis estää suodattimen aukikiertyminen itsestään. En ole tähän asti moisia laittanut. Ei haittaisi, halpa henkivakuutus.

Lainaus
Nokka-akselin tyyppi ja kunto. (Nosto ja ajoitus.)

Vakio. Lienee OK. Taisin jopa ihan asiantuntijalta kysellä, eikä ole tiedossa ongelmia.

Lainaus
Venttiilikoneiston viat. (Kiinnileikkautuma tai karstoittuma venttiilinvarressa, venttiilijousen tyyppi, keinuvipuakselin kiinnileikkautuma. Vrt. öljynpaineen puute em akselilla.)

Ei tiedossa leikkautumia tai pahempia karstoittumia venttiileissä. Karstaa on, muttei järkyttäviä määriä. Venttiilijouset itse asiassa ovat alkuperäistä pinkeämmät, jos en väärin muista. Keinuvipuakselit ovat siistin näköiset ja niistä valui öljyä runsaasti kun irrotin ne.

Lainaus
Liian pieni tai liian iso venttiilivälys.

Paha sanoa kun ei noita normihuoltojen välissä tule tarkisteltua. Lopulta mittasin 1.8 milliä tuossa yhdessä, mutta se tuskin on syy vaan seuraus.

Lainaus
Voi olla muutakin mutta noi nyt tuli ekaksi mieleen.

Niippä, niippä. Vaan jännästi on kyllä kulunut tuo yksi kuppi. Ihan siististi kulunut milliä lyhyemmäksi kuin kaverinsa. Eikös nuo kaikki neljä kuppia ole identtisiä tehtaalta lähtiessään?

Ainakin tämän lähteen mukaan: http://www.hmb-guzzi.de/shop/product_info.php?info=p606_stoesseltasse--gr--modelle-ab-t3--standardmass.html

No miten vaan. Pistän neljä uutta kuppia koneeseen, putsaan öljypohjan, tarjoan paineilmaa öljykanaviin ja pistän paikat nippuun. Öljynpainemittari olisi kyllä kiintoisa lisä. Jos nokka-akseli syö uuden kupin, tietääpä asennoitua valmiiksi.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #13 : Toukokuu 11, 2013, 22:41:50 ip »
Ei siihen vanhaan ja vaurioituneeseen nokka-akseliin kannta uusia nostimia laittaa.
Uusi vaurio on lähes 100% varma.
Tietysti jos sinulla on vanhoja nostimia voihan niitä koittaa syöttää sille nokka-akselille.
Uudet tai korjatut palikat nitrattuina paikalleen öljyksi samaa mitä suositellaan uudempiin Guzzeihin.

Minusta näyttää siltä että, nokka-akseli siellä lohkon korkeimmalla kohdalla on jotenkin öljyn suhteen kuivassa paikassa.
Voitelun se saa kampikammion öljysumusta. Sitä tulee kampiakselilta, valuu nostimien ohi ja roiskuu nokka-akselissa olevista reijistä.
Lisäksi nokan ja nostimen materiaalit ja karkaisu eivät taida olla ihan niin kohdallaan kuin voisi olla. Näin ainakin näissä vähän vanhemmissa, toivottavasti tilanne uudemmissa malleissa on jo korjautunut.
 Itse välttäisin tarpeetonta joutokäyntiä ja lämmityskäyttöä. Heti vaan liikkeelle tai jos pitää paikallaan
konetta lämmitellä myös kierroksia reilummin että öljy kiertää ja roiskuu kampikammiossa.

Pekka
Sohc van Helmi.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #14 : Toukokuu 11, 2013, 22:57:58 ip »
Ei siihen vanhaan ja vaurioituneeseen nokka-akseliin kannta uusia nostimia laittaa.

Jos olisi tiedossa että nokka-akseli olisi vaurioitunut, sille toki kannattaisi tehdä jotain. Nokka-akselin vaurioitumisesta ei kuitenkaan minulla ole tietoa.

Uusi vaurio on lähes 100% varma.

Jossain vaiheeessa noille joutuu taas tekemään jotain. Jos siihen menee 60 000 km, olen kohtuullisen ärtynyt. Jos vähemmän, olen enemmän ärtynyt.

Lainaus
Tietysti jos sinulla on vanhoja nostimia voihan niitä koittaa syöttää sille nokka-akselille.
On niitä varmaankin jossain, mutta jos nostin maksaa parikymppiä, en taida käydä siitä säästämään. Ennenkaikkea, kun ei ole tiedossa että nokka-akselissa olisi jotain varsinaista vikaa. Voi siinä toki ollakin, mutta tämä silmä ei sellaista nähnyt kun taskulampun kanssa tiiraili.

Lainaus
Uudet tai korjatut palikat nitrattuina paikalleen öljyksi samaa mitä suositellaan uudempiin Guzzeihin.

Ei noita nostinkuppeja kannattane korjata. Germaanien maalta saa uusia hintaan 25 euroa kappale.

Lainaus
Minusta näyttää siltä että, nokka-akseli siellä lohkon korkeimmalla kohdalla on jotenkin öljyn suhteen kuivassa paikassa.
Voitelun se saa kampikammion öljysumusta. Sitä tulee kampiakselilta, valuu nostimien ohi ja roiskuu nokka-akselissa olevista reijistä.

Minulla on muistikuva että nokka-akseli olisi ontto, sinne pumpattaisiin öljyä sisään ja siinä olisi voitelureiät joista voiteluaine pääsee nokka-akselin ja nostinkupin väliin.

Lainaus
Lisäksi nokan ja nostimen materiaalit ja karkaisu eivät taida olla ihan niin kohdallaan kuin voisi olla. Näin ainakin näissä vähän vanhemmissa, toivottavasti tilanne uudemmissa malleissa on jo korjautunut.
 Itse välttäisin tarpeetonta joutokäyntiä ja lämmityskäyttöä. Heti vaan liikkeelle tai jos pitää paikallaan
konetta lämmitellä myös kierroksia reilummin että öljy kiertää ja roiskuu kampikammiossa.

Enpä tiedä, onko vuoden 2000 peli vanhempi vai uudempi, mutta ei se taida ihan täydellinenkään olla.