Kirjoittaja Aihe: Tilanne päällä (venttiilivälys)  (Luettu 57702 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #60 : Toukokuu 19, 2013, 10:07:07 ap »
Millä sen pumpun sai rikki.... ???

Oli vähän tiukassa ne rattaat akseleillaan, ja käytin liikaa voimaa väärään suuntaan. Ei siitä sen enempää.

TLM:ltä löytyi käytetty pumppu hintaan 100 euroa. Piikkiössäkin olisi ollut, mutta ei riitä rahat uuteen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #61 : Toukokuu 19, 2013, 10:52:17 ap »
Jäsen Camn tuossa aiemmin tiedusteli myös minun pyöräni ahdiasetuksista: Ruisku on muutoin aivan vakio mutta siihen on vaihdettu hieman raikkaammin ruiskiva mikropiiri. Alkuperäinenkin chippi lienee jossain. Sama selitys kuin Jussilla osien ilmentymisen suhteen...

Mulla ja Jussilla ahtimen toimintaa tukemaan on (Jusilla toistaiseksi oli) erillinen digitaalinen ruisku joka saa signaalin varsinaisen moottorinohjauksen suutinsignaalista ja laskee alkuperäisen moottorinohjauksen perustoiminnon päälle vain ahtamisesta johtuvan lisäruokintatarpeen.

Tämän toteuttamiseksi tarvitaan kummallekin sylinterille yksi suutin lisää joka siis toimii vain silloin kun ahtopaine on käytössä. Lisäsuuttimet saavat polttoainepaineen alkuperäisestä järjestelmästä.

Järjestelmä on toteutettu siten että moottori toimii kuten Guzzin insinööri on suunnitellut kun ajetaan rauhallisesti tai ajetaan matka-ajoa. Ahdin pyörii kyllä mutta ei tuota ilmanpainetta silloin kun moottori käy sillä ilmamäärällä kuin aluperinkin. Vasta kaasukahvan ripeä käsittely saa aikaan tapahtumia. Järjestelmä yhdistää normipyörän taloudellisuuden mutta on koko ajan susi lampaan vaatteissa jos ajotapaa muutetaan.

Jussille homma tehtiin perusteellisemmin: Tuplatulppakannet, avarrettu pakokanavisto ja matalat puristukset. Tämä siksi että tarkoitus on/oli käyttää korkeampia ahtopaineita kuin omassa versiossani jonka koneelle ei tehty mitään. Olkoonkin että moottorit ovat erityyppiset: Jussilla OHV2V- ja mulla OHC4V-moottori.
Jussin moottorista on siis saatavissa huomattava määrä tehoa niin haluttaessa. Vieläkin. Ahtamalla.




MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #62 : Toukokuu 19, 2013, 12:49:56 ip »

Hitsin vitsi. Noin minäkin olisin tänään tehnyt, jos olisin löytänyt sähköletkut jostain. Muuttaminen on ihmeellistä puuhaa; jotain löytyy ja jotain katoaa. Aina.


löytyi! guzzi kun on 25 km pääsä ja kone auki, niin koetanpa saako tuon kiinni smart roadsteriin tuon piuhan. pitää vaan joku sopiva softa keksiä. ihan uusi maailma mulle :)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #63 : Toukokuu 19, 2013, 13:06:13 ip »
Lainaus
saako tuon kiinni smart roadsteriin

"Smart Roadster on 2-paikkainen urheiluauto. Smart Roadsteria valmistettiin vain noin kolmen vuoden ajan vuoden 2003 alusta vuoden 2005 marraskuuhun"  ???

Olen siinä käsityksessä että tuossa 2000 -luvun alussa autojen OBD -tekniikka muuttui niin, että Guzzeissakin käytettävä KKL -tiedosiirto jäi historiaan. Samaan aikaan alettiin käyttää CAN -väylää.  Tämä OBD -kaapeli toimii ainakin silloin kun on tuo KKL -tiedonsiirto käytössä.  Yleisimpiä käyttökohteita lienevät VAG -ryhmän autot. Esim. 1999 Audissa kaapelini toimi (vag-com ilmaisversio), 2004 ei enää. Asiaton sivuhuomautus: Matti voisi kertoa (ehkä jossain miitissä) miten ammattiautoasentajan suu loksahti kun Matti totesi ohi kävelleelle kaverille että tässä otan Guzziin OBD -yhteyden... siinä mielessä samassa veneessä ollaan.

Guzzidag -koodaja Saksassa arvostaa tätä palstaa ylläpitävää kaveria, joka on kirjoittanut myös oppaita asiasta, täällä on listaa ilmaisohjelmista: http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t&hl=de&ie=UTF-8&eotf=1&u=http://www.blafusel.de/misc/obd2_soft.html
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 16:15:16 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #64 : Toukokuu 19, 2013, 15:13:18 ip »
"Smart Roadster on 2-paikkainen urheiluauto. Smart Roadsteria valmistettiin vain noin kolmen vuoden ajan vuoden 2003 alusta vuoden 2005 marraskuuhun"  ???

Yea, tollainenhan toi. Tää tykkää kovasti. On ollut minulla uudesta asti.

http://koti.kapsi.fi/~jsavola/smart/7.html

Lainaus
Olen siinä käsityksessä että tuossa 2000 -luvun alussa autojen OBD -tekniikka muuttui niin, että Guzzeissakin käytettävä KKL -tiedosiirto jäi historiaan. Samaan aikaan alettiin käyttää CAN -väylää.  Tämä OBD -kaapeli toimii ainakin silloin kun on tuo KKL -tiedonsiirto käytössä.  Yleisimpiä käyttökohteita lienevät VAG -ryhmän autot. Esim. 1999 Audissa kaapelini toimi (vag-com ilmaisversio), 2004 ei enää. Asiaton sivuhuomautus: Matti voisi kertoa (ehkä jossain miitissä) miten ammattiautoasentajan suu loksahti kun Matti totesi ohi kävelleelle kaverille että tässä otan Guzziin OBD -yhteyden... siinä mielessä samassa veneessä ollaan.

Guzzidag -koodaja Saksassa arvostaa tätä palstaa ylläpitävää kaveria, joka on kirjoittanut myös oppaita asiasta, täällä on listaa ilmaisohjelmista: http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t&hl=de&ie=UTF-8&eotf=1&u=http://www.blafusel.de/misc/obd2_soft.html

PS.
Listassa on myös "TuneECU, for motorcycles from Triumph, KTM, Aprilia and Benelli".... Nyt Matti ja Isa-Masa saavat Benelli Seit tikkiin  :D

Niin, minä tiedän vähän Guzzin ECUn kanssa juttelemisesta, mutten mitään autojen ECUjen kanssa juttelemisesta. Paitti sen verran että "tuo piuha mikä toimii guzzin kanssa kun siihen laitetaan fiat-sovitin" on liittimeltään samanlainen kuin mikä Smartissa on. En tiedä edes sitä, onko mahdollista että tuo piuha toimii Smartin kanssa. Olisi tietty ihan kiva jos toimisi.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #65 : Toukokuu 20, 2013, 09:13:18 ap »
Sen verran noista nostajan kupeista että löysin yhen alffan kupin ja ohessa kuvia, varmaan joku 0,5 kuopalla en jaksanut mennä mittaamaan, ton tilalle laitettu uusi vanhalla akselilla ja meni vielä 100 tkm ennen auton myyntiä, aika ihme kyllä, naputti ostettaessa ja silloin toi kuppi vaihtoon en tiedä kuinka kauan oli naputtanut eikä ollut keppiä siihen hätää vaihtaa mutta meni äänettömänä ja pari kertaa kattoin välykset jälkeen eikä tarvinnu säätää

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #66 : Toukokuu 30, 2013, 19:50:19 ip »
Tänään toi DPD:n kuriiri "uuden" eli käytetyn öljypumpun. Nokka-akseli, nostinkupit sun muut ovat vielä "jossain matkalla" Saksasta tänne. Olishan siellä näköjään vähän keliäkin, kun ikkunasta (auton) kattelee. Prkl. Ostaisko Hondan?

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #67 : Toukokuu 30, 2013, 19:54:55 ip »
Tänään toi DPD:n kuriiri "uuden" eli käytetyn öljypumpun. Nokka-akseli, nostinkupit sun muut ovat vielä "jossain matkalla" Saksasta tänne. Olishan siellä näköjään vähän keliäkin, kun ikkunasta (auton) kattelee. Prkl. Ostaisko Hondan?

Mie myyn sulle hondan: www.nettimoto.com/honda/nt/1503293

Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #68 : Toukokuu 30, 2013, 21:52:28 ip »
Älähän vielä Jussi, olet juuri päässyt käsiksi Guzzin "sieluun".. Tätäkö se sitten parhaimmillaan on?  ::)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #69 : Toukokuu 31, 2013, 07:39:29 ap »
Prkl. Ostaisko Hondan?
Mie myyn sulle hondan: www.nettimoto.com/honda/nt/1503293
[/quote]

Viimeksi kun uhosin Hondan ostamisella, ilmestyi talliin CBR600, kyykyssä ajettava versio.

Onneksi tällä hetkellä ei ole ylimääräistä rahaa, joten (valitettavasti?) jää Deauville hankkimatta. Vaikka vähän kyllä mieli tekisi. Hinta ei olis paha ... Hmm. Yltäisköhän vaimon jalat tosta maahan?

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #70 : Toukokuu 31, 2013, 10:44:32 ap »
Maan mainio varapyörä Guzzille. Tuolla kun ajelee vähän aikaa, niin saa taas motivaatiota laittaa ykköstykkiä kuntoon.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #71 : Toukokuu 31, 2013, 20:18:16 ip »
Maan mainio varapyörä Guzzille. Tuolla kun ajelee vähän aikaa, niin saa taas motivaatiota laittaa ykköstykkiä kuntoon.

Niin. Toissa kesänä oli sekä guzzi että bemari telakalla (niinko on muuten taas) niin ostin hontran että pääsen ajamaan kioskia ympäri. Sitten sain guzzin iskuun niin hontra lähti kuin se kuuluisa leppäinen keihäs.

Älkää yllyttäkö hullua. Se saattaa yllyyntyä.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #72 : Kesäkuu 01, 2013, 16:37:44 ip »
Prkl. Ostaisko Hondan?
Mie myyn sulle hondan: www.nettimoto.com/honda/nt/1503293

Viimeksi kun uhosin Hondan ostamisella, ilmestyi talliin CBR600, kyykyssä ajettava versio.

Onneksi tällä hetkellä ei ole ylimääräistä rahaa, joten (valitettavasti?) jää Deauville hankkimatta. Vaikka vähän kyllä mieli tekisi. Hinta ei olis paha ... Hmm. Yltäisköhän vaimon jalat tosta maahan?
[/quote]

Olettasin, että ei. Jos nimittäin tarttee sitä miettiä. Itte oon 180-senttinen ja mulla yltää hyvin. Puolisko on 167, eikä sillä yllä. Tosin sillä on lyhkäsenlaiset jalat. On se aika raskaskin. Siis toi ville.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #73 : Kesäkuu 05, 2013, 22:08:35 ip »

Olettasin, että ei. Jos nimittäin tarttee sitä miettiä. Itte oon 180-senttinen ja mulla yltää hyvin. Puolisko on 167, eikä sillä yllä. Tosin sillä on lyhkäsenlaiset jalat. On se aika raskaskin. Siis toi ville.


No hyvä. Vaihtoehdoksi jää siis ... No. Honda Goldwing.

Anyway, tänään pääsin osien kanssa tallille. Sain selän kipeäksi ja hermot päreiksi, kun sovittelin "ketju + rattaat" pakettia paikalleen. Ehkä sain paketin paikalleen, ehkä en. Ennenkaikkea en ole 100% varma siitä, onko ajoitus kohdallaan.  Lienee syytä soveltaa korjaamomanuaalia ja hankkia asiasta varmuus, ennenkuin pistää käyntiin.

Kertokaas, ne, jotka osaavat, miten htossa tuo nippu menee siivosti paikalleen?

Ja toinen kysymys, pahoittelen monimutkaisuutta. Purkaessa olivat rattaiden merkit vastakkain, ja lukitsin ketjun piikeille nippusiteellä. Asentaessa lipsahti ja ketju saattoi siirtyä pykälällä.

Jos lähdetään siitä että kampiakseli on pysynyt samassa asennossa, ja ketju on ehkä rattaan verran pielessä, onko suht turvallista toimia seuraavasti: pidetään kampiakseli paikallaan, sovitetaan kampiakselille sen ratas, sovitetaan öljypumpun ratas kohdalleen, pyöritetään nokka-akselia siten että tappi osuu kohdalleen ja laitetaan nokkaratas pohjaan.

Jos merkit osuvat kohdalleen, on asiat tod näk ok. (merkit olivat siis purkaessa vastakkain) ?

Jos merkit ovat "hampaan verran" ei-kohdallaan, voi ketjua siirtää rattaalla (ja pyörittää nokkaa) niin että merkit osuvat kohdalleen, ja asiat ovat tod näkok. ?

Korjaamokäsikirjasta löytyy ohje ajoituksen vamistamiseksi käyttäen kelloa ja astelevyä. Kumpaakaan ei ole, joten karkeampi mittaus on ehkä riittävä?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #74 : Kesäkuu 05, 2013, 22:38:05 ip »
Astelevy.
Pieni askarteluhetki.
Tulosta tästä tarralle: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=85807

Leikkaa ja liimaa sopivalle taustalevylle.

Stormilla Vance&Hines astelevy maksaa muutaman kympin.