Kirjoittaja Aihe: GPS-navigaattori moottoripyörään  (Luettu 25377 kertaa)

Kimmo Saarelainen

• Administrator
GPS-navigaattori moottoripyörään
« : Marraskuu 12, 2005, 06:04:59 ap »
Terve!
Vanhalla palstalla aloitettiin mielenkiintoinen keskustelu GPS-navigaattoreista mp-käytössä. Kekustelu katkesi, kun siirryttiin tälle uudelle palstalle. Sen verran kiinnostava juttu, että aloittaisin sen uudelleen.

Käväisin alan liikkeessä ja minulle esiteltiin TOM TOM RIDER mallia, joka on suunniteltu erityisesti mp-käyttöön (vesitiivis, kiinnityssarja stongaan ja kosketusnäyttöä voi käyttä mm. hanskat kädessä). Käy kuitenkin myös hyvin autokäyttöön. Onko joku jo ehtinyt kokeilla sitä käytännössä?

En haluaisi millään muotoa olla mainostaja, mutta www.tomtom.com sivulta siitä saa lisätietoja. Itse tarvitsisin sitä enemmän autokäytössä, mutta jos sama härveli sopisi myös Guzzin, sitä parempi! Hinta kipuaa kuulemma aika korkealle 800-900 eskoa?!

Onko muista malleista kokemusta, jotka sopisivat hyvin molempaan käyttöön (auto/mp)?

T: Kimmo

Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Rauno

« Vastaus #1 : Marraskuu 12, 2005, 06:59:47 ap »
Keskisellä Tuurissa pyytävät Skandiladatulla Tom Tom Riderillä 780€, mieli tekis vaan kun maksaa maksaa.

JukkaS

« Vastaus #2 : Marraskuu 12, 2005, 07:59:10 ap »
Pienenä vinkkinä.
TM nro 20 eli uusin testasi autonavigaattoreita
ja TOMTOM GO 500 voitti testin.
t:JukkaS

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #3 : Marraskuu 12, 2005, 12:00:35 ip »
Edellisellä keskustelupalstalla tulivat esiin Tom Tom Riderin lisäksi Garmin Quest ja Magellan Explorist 500 käytännössä testatuiksi vaihtoehdoiksi. Onko muita mp/auto käyttöön sopivia tiedossa?
Kimmo

MotoJussi

« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2005, 12:14:41 ip »
Tosiaan, tekniikan maailma testaili, pari edellistä numeroa, jopa.

Omat kokemukset Magellan Explorist 500:sta. Pikkuveikka toi  käsimatkatavarana New Yorkista amerikasta, hintana alle puolet suomen  hinnasta (190 USD vs 600 euroa).

Kartat tulivat ns. sopivasti vastaan. Ei niistä sen enempää.

Näppäimet ei valaistut. Näppäimet kovin pienet hanskakäyttöä ajatellen.

MP-kiinnike kosmisen kallis suomessa (50+ euroa), siksi tilasinkin sen  kanadasta (30+ euroa). Saman vehkeen autoteline oli suomessa kosmisen  kallis (90+ euroa), siksi tilasinkin sen kanadasta (25 tms euroa).  Mopoteline käy tietenkin myös kelkkaan ja fillariin ja mihin vaan missä  on about sopivan paksuinen tanko.

Silti, olen ollut pirun tyytyväinen, vaikkei laitte juttelekaan eikä  tarjoa 3d yläviistonäkymiä. Tilanteen mukaan laitan pulikan autoon /  mopoon, millä nyt milloinkin olen liikenteessä. Hyvin pysyy telineessä  vaikkei olekaan sen kummemmin kiinni siinä.

Pulikka on niin pieni että se sopii taskuunkin, jos jalkautuu välillä.

Akun lupaavat kestävän 4-17 tuntia valaistuksen määrästä riippuen  (kirkas taustavalo vie sähköä). Tupsy-laturin kun ottaa mukaan, pääsee  hyvin matkailemaan.

Lisäksi sellain ongelma ettei oo suojattu tasaista yläpuolista  painamista vastaan, eli tankkilaukun ylimmän muovin alle jos laittaa,  painautuvat nappulat sattumalta milloin mitenkin.

MotoJussi & Magellan eXplorist 500
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2006, 14:47:00 ip kirjoittanut MotoJussi »

• Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 16, 2005, 04:27:49 ap »
Kannattaa tilata nyt toi Norge 1200, näkyi olevan tomtom rider vakiona.

aripitka

« Vastaus #6 : Marraskuu 17, 2005, 09:00:34 ap »
Saattaapa olla että keväällä kinuan tukkurilta tuon Riderin testiin ja ruuvaan sen V11 Sporttiin kiinni. Käyttökokemuksia ja asennuskokemuksia kenties seuraa.

-Arska- 

jojo

« Vastaus #7 : Joulukuu 06, 2005, 10:40:50 ap »
Olen ajellut kaverini kanssa, ja hänellä on Nokia isompi uusikommunikaattori ja Bluetooth nappi ja bluetooth GPS ja Navikore. Kuulokkeesta saa ajo-ohjeet kun puhelin on taskussa tai laukussa. Sama on hänellä autokäytössä. ( ikävä kyllä hänellä on Kawasaki TurboGPZ750 ei siis oikea moottoripyörä. Hävettää Guzzin omistajana mutta ei kaikille riitä Guzzeja).

MakikEr

« Vastaus #8 : Maaliskuu 13, 2006, 07:54:57 ap »
:prof:Kovin kalliilta tuntuu tuo Rider, mutta on varmasti hyvä. Itse olen ajellut vuosia ns käsi kepsin kanssa, jossa ei ole reititysominaisuutta. Toimii hyvin jos karttapohja on kunnossa. Tosin virheen huomaa vasta sitten kun on jo kääntynyt väärään suuntaan, mutta eksymään ei pääse Euroopassakaan.

Viime kesän oli karttalaukussa Magellan RM300 joka reititti hyvin. Ongelma oikeastaan minulla on sijoitus karttalaukkuun, katsetta joutuu siirtämään "liikaa" ajaessa. Härpe pitäisi ruuvata johonkin mittariston läheisyyteen jotta sitä voisi kohtuudella ajon aikana seurata mutta kun on laiska niin on.  Puheohjeet tulee kyllä hyvin Autocomiin jos niitä jaksaa kuunnella.

TimoStone

• Vieras
« Vastaus #9 : Maaliskuu 14, 2006, 01:40:28 ap »
Valmistin itse visuaalisen manuaaligepsin:
Tulostin netistä tiekartat ja laminoin ne + kiinnitin muoviseen kierreselkään. Mahtuu tankkilaukkuun ja helppo seurata reittiä ja ottaa himaan suunnittelua varten. :) Toimii hanskat kädessäkin, eikä tarvi akkuja. Taustavalo puuttuu pimeäajoa varten...:cool:
Eikä maksanut mitään, sillä työmaalla...:vau: työaikana...:vau:

Ihan vakavasti: Alan ihmisenä kysyn mihin ihmeeseen gps:ää Suomessa tarvitaan?

Ykä

« Vastaus #10 : Maaliskuu 14, 2006, 03:34:25 ap »
Tässä voi leikkisästi todeta olevan kahta koulukuntaa: teknofriikit ja ns. vanhan kansan miehet:D.

Itse olen sitä mieltä, että kunnon fiilis tulee paperisten karttojen pläräilystä, matkareitin suunnittelusta  ja luontoretkeilyssä kompassilla suunnan ottamisesta

Totta varmasti on, ettei Suomessa gps oikeasti yleensä tarpeellinen ole - eksyminenhän on vain oikeastaan aikataulukysymys, perille tullaan aina mutta ajoissa jos ei eksy:cool:.

Keski-euroopassa gps varmaan antaa lisävarmuuden tunnetta ja turvaa muussa suunnistuksessa esim. jos vaikka Lapissa hiihtovaelluksella joutuu totaalisen eksyksiin, on väsy, pimeä ja tuuli vei kartan....

Mutta ehkä itsekin gps-laitteen ostaisin jos ei alituinen likviditeettikapeikko vaanisi palkkapäivää seuraavana päivänä!

YJ

• Vieras
« Vastaus #11 : Maaliskuu 14, 2006, 04:09:04 ap »
Lainaus käyttäjältä: Ykä
Totta varmasti on, ettei Suomessa gps oikeasti yleensä tarpeellinen ole - eksyminenhän on vain oikeastaan aikataulukysymys, perille tullaan aina mutta ajoissa jos ei eksy:cool:.

Niin ja jos suomessa sattuu eksymään niin silloin voi tehdä niinkuin se entinen lapin ukko eli jos eksytään niin sitten mennään kotiin...

MakikEr

« Vastaus #12 : Maaliskuu 14, 2006, 05:07:47 ap »
Pyörähommat on tietysti omansa, mutta autolla ajaessa olen tullut riippuvaiseksi gepsistä. Työni puolesta käyn usein minulle aiemmin tuntemattomissa osoitteissa joista ei tosissaankaan ole muuta tietoa kuin osoite. Esimerkiksi Helsingissä alkaa ihmiset hermostumaan vaikkapa valoissa kun jää karttaa ihmettelemään parin vihreän ajaksi.

Leluhan gepsi on mutta kiva sellainen. Vielä kun saavat karttapohjiin Puolan ja Balkanin niemen maat niin jo vain on hyvä.

Guzzipeikko

• Vieras
« Vastaus #13 : Maaliskuu 14, 2006, 15:36:44 ip »
T
Lainaus

Ihan vakavasti: Alan ihmisenä kysyn mihin ihmeeseen gps:ää Suomessa tarvitaan?

Tarkka nopeus ja kello, ylimääräinen trippi, keskinopeuslaskuri ja  päämäärätietoiset ihmiset kyllä tarvivat tuota reititystä. Itse olen  kyllä sitä mieltä että kun omaa kivaa lähtee tienpäältä hakemaan niin  korvaaan suloäänellä ajo-ohjeita huokaileva impi latistaa kummasti  tunnelmaa ja tuo elävästi mieleen kun anopin kanssa ajeltiin hänen  siskonsa hautajaisiin. Mutta tykkään minä sellaista käsikapulaa mukana  kantaa, antaa vähän realiteettia keskivahtiin ja sen sellaiseen. Ja  manuaaliversio on kyllä mainio ainakin talviaikaan ja peltikattoisessa  talossa.
Pekka

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #14 : Heinäkuu 31, 2006, 06:36:59 ap »
Käyttökokemuksia TOM TOM Raiderista,
Keväällä uhrasin vähiä varojani kyseiseen laitteeseen. Ajattelin kertoa teille muutamia käyttökokemuksia siitä. Olen tehnyt nyt muutaman pidemmän reissun sen kanssa ja tässä kokemuksia:
1. Kiinnitys moottoripyörään. Kiinnikevalikoima on laaja, joten kiinnitys vaihtoehtoja on runsaasti. Jokaiselle löytyy omansa. Itse teline on jämpti johon laite on helppo kiinnittää ja se pysyy siinä kovasskin röykytyksessä. Laitteelle saa myös toimivan kiinnityksen autoon, mutta se pitää ostaa erikseen.
2. Käytettävyys. Laite on erittäin monipuolinen joten valikkojen käytöön pitää uhrata hieman aikaa, mutta se kannatta jotta voi hyödyntää useimpia hyviä ominaisuuksia. Kosketusnäyttö on aika toimiva ratkaisu.
3. Näytön näkyvyys päivällä. Suoraan auringon paisteessa näyttö haalistuu lähes näkymättömäksi, mutta hieman hanskalla varjostamalla saa näkymään hyvin.
4. Ääniohjaus. Omassa Nevadassa ajoviima ja kypärän kohinat ovat sen verran voimakkaat että ääniohjauksesta ei tullut "mitään". Eli ajelen käytännössä katse kontaktin varassa. Itse asiassa se on jopa parempi, koska usein tulee poikettua alkuperäiseltä reitiltä ja silloin alkaisi kuulokkeesta kuulua "kauhia nalkutus" väärästä tiestä.
5. Navigointi pelaa mallikkaasti. Osoitehaku toimii kunhan osaa etsiä katuosoitetta oikean kaupungin kohdalta. Eli pitää osata hahmottaa mihin kuntaan kyseinen katu kuuluu eikä mistä kylästä se löytyy (näin ainakin pienempien kylien kohdalla).
6. Reittisuunnitelman teko on selkeää ja parasta mitä laite tarjoaa moottoripyöräilijälle tai kesälomatkalaiselle. Aamulla kartta pöydälle ja sieltä valitaan sopiva reitti mitä halutaan päivän aikana ajella. Valikosta on kätevä valita kohteeksi kylän/kaupungin keskusta, jos ei tiedä sen kummempaa osoitetta. Kun yhteen kylään on päästy merkitään se käydyksi ja jatketaan seuraavaan kohteeseen. Karttaa tarvitsee vasta seuraavana aamuna...
7. Reitistön valintaan on useita vaihtoehtoja: nopein, lyhyin, vältä moottoriteitä jne. Yksi selkeä puute on ettei voi valita: "vältä hiekkateitä". Välillä Raider opastaa jopa metsäiselle tukkitielle, jos sielät löytyy sen mielestä sopivin reitti. Tämä on selkeä puute, koska ainakaan minun Nevada ei rakasta hiekkateitä :(
8. Sopii käytettäväksi vaikkei ole menossa "minnekkään". Näytöltä voi tarkistaa minkälainen mutka on tulossa ja mitä on tulossa sen jälkeen (risteykset yms.)!

Summa summarum: Oiva peli pidemmillä reissuilla niin moottoripyörässä kuin autokaytössä. Ilmankin tulee toimeen mutta maailmassa on turhempiakin vempeleitä kuten "shampanja vispilä" :)

Kimmo

Varsinkin reittisuunnitelma on toimiva
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2006, 06:40:00 ap kirjoittanut Kimmo »