Käyttökokemuksia TOM TOM Raiderista,
Keväällä uhrasin vähiä varojani kyseiseen laitteeseen. Ajattelin kertoa teille muutamia käyttökokemuksia siitä. Olen tehnyt nyt muutaman pidemmän reissun sen kanssa ja tässä kokemuksia:
1. Kiinnitys moottoripyörään. Kiinnikevalikoima on laaja, joten kiinnitys vaihtoehtoja on runsaasti. Jokaiselle löytyy omansa. Itse teline on jämpti johon laite on helppo kiinnittää ja se pysyy siinä kovasskin röykytyksessä. Laitteelle saa myös toimivan kiinnityksen autoon, mutta se pitää ostaa erikseen.
2. Käytettävyys. Laite on erittäin monipuolinen joten valikkojen käytöön pitää uhrata hieman aikaa, mutta se kannatta jotta voi hyödyntää useimpia hyviä ominaisuuksia. Kosketusnäyttö on aika toimiva ratkaisu.
3. Näytön näkyvyys päivällä. Suoraan auringon paisteessa näyttö haalistuu lähes näkymättömäksi, mutta hieman hanskalla varjostamalla saa näkymään hyvin.
4. Ääniohjaus. Omassa Nevadassa ajoviima ja kypärän kohinat ovat sen verran voimakkaat että ääniohjauksesta ei tullut "mitään". Eli ajelen käytännössä katse kontaktin varassa. Itse asiassa se on jopa parempi, koska usein tulee poikettua alkuperäiseltä reitiltä ja silloin alkaisi kuulokkeesta kuulua "kauhia nalkutus" väärästä tiestä.
5. Navigointi pelaa mallikkaasti. Osoitehaku toimii kunhan osaa etsiä katuosoitetta oikean kaupungin kohdalta. Eli pitää osata hahmottaa mihin kuntaan kyseinen katu kuuluu eikä mistä kylästä se löytyy (näin ainakin pienempien kylien kohdalla).
6. Reittisuunnitelman teko on selkeää ja parasta mitä laite tarjoaa moottoripyöräilijälle tai kesälomatkalaiselle. Aamulla kartta pöydälle ja sieltä valitaan sopiva reitti mitä halutaan päivän aikana ajella. Valikosta on kätevä valita kohteeksi kylän/kaupungin keskusta, jos ei tiedä sen kummempaa osoitetta. Kun yhteen kylään on päästy merkitään se käydyksi ja jatketaan seuraavaan kohteeseen. Karttaa tarvitsee vasta seuraavana aamuna...
7. Reitistön valintaan on useita vaihtoehtoja: nopein, lyhyin, vältä moottoriteitä jne. Yksi selkeä puute on ettei voi valita: "vältä hiekkateitä". Välillä Raider opastaa jopa metsäiselle tukkitielle, jos sielät löytyy sen mielestä sopivin reitti. Tämä on selkeä puute, koska ainakaan minun Nevada ei rakasta hiekkateitä

8. Sopii käytettäväksi vaikkei ole menossa "minnekkään". Näytöltä voi tarkistaa minkälainen mutka on tulossa ja mitä on tulossa sen jälkeen (risteykset yms.)!
Summa summarum: Oiva peli pidemmillä reissuilla niin moottoripyörässä kuin autokaytössä. Ilmankin tulee toimeen mutta maailmassa on turhempiakin vempeleitä kuten "shampanja vispilä"

Kimmo
Varsinkin reittisuunnitelma on toimiva