Kirjoittaja Aihe: Calin kilinät  (Luettu 10779 kertaa)

  • Vieras
Calin kilinät
« : Kesäkuu 23, 2007, 08:59:04 ap »
    Ja asiaan,tuossa ennen jussia päätin säätää venttiilit calistani ja kummastusta aiheutti se että D eli oikean pytyn pakoventtiilin välys oli melkein kymmenen milliä,no sitä sen kummemin ällistellyt,kiersin välyksen kohdalleen ja tietty pieni epäilys mielessäni ja pelko peessä läksin käymään koeajolla tommmosen reilun sadan km kiekalla alkoi (jotenkin odotetusti:O)kuulua sellasta pientä epäsäännöllistä "kilahtelua"oikealta puolen.Ja nyt se kysymys,mitä arvelisitte hyvät kanssaguzzistit,mikä calissa kilisee?
Valistunut arvauskin käy,nimittäin en ole vielä rohjennut koskea ystävääni,jätin hänet varovati lepäilemään talliin,ja odottelemaan isäntänsä rohkeuden palaamista.:)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Calin kilinät
« Vastaus #1 : Kesäkuu 24, 2007, 02:23:11 ap »
Sanoitko 10mm???
Ei kai siinä niin paljon välystä ole voinut olla?
Silloinhan ko. venttiili on tuskin edes toiminut!
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Calin kilinät
« Vastaus #2 : Kesäkuu 24, 2007, 03:32:42 ap »
Kyllähän tuo 10mm alkaa siinä ylärajalla olla.

Janne K

  • Viestejä: 154
Calin kilinät
« Vastaus #3 : Kesäkuu 25, 2007, 04:16:01 ap »
Jos välystä todella on ollut 10mm, jotain on mennyt pieleen edellisellä säätökerralla. Teitkö sen itse vai tekikö sen joku muu? Itsellä kerran kävi niin, että kun olin käyttänyt pytyt irti, oli joko nokka-akselin seuraajakuppi tai tönäri jotenkin kanissa huonosti. Jouduin pyörittelemään yhden venttiilin säätöruuvia aukipäin ties kuinka paljon ennenkuin sain keinuvivun paikalleen. Venttiileitä säädellessä konetta pyöritellessä kuului sitten pieni kloks ja yht' äkkiä tuossa venttiilissä oli ihan tolkuton välys. Toinen vaihtoehto on, että edellisellä säätökerralla ko. venttiili on säädetty vahingossa poistotahdin yläkuolokohdassa - tällöin tosin vastaavaa virhettä pitäisi esiintyä myös imuventtiilissä.

Tuosta säädön jälkeen esiintyvästä kilinästä taas en osaa sanoa. Miten kone muuten käyttäytyy nyt vs. ennen säätöä? Jos välystä todella oli 10mm aiemmin, luulisi ettei se silloin ole paljoa tuolla pytyllä vetänyt? Paljonkos tuon nokan maksiminosto on? Kai se vena on vähän raottunut, mutta ei paljon muuta.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Calin kilinät
« Vastaus #4 : Kesäkuu 25, 2007, 06:19:37 ap »
Tarkista nyt vielä että tuo säätökohta D on varmasti oikea. Vanha konsti voisi tässä kohtaa olla kova sana nimittäin ruuvimeisselillä tulpan reiästä tarkistaa että mäntä on tuolloin yläkk:ssa . Pyörä vaan keskijalalle ja takapyörästä pyörittelemään
Titaniumin kuski

Janne K

  • Viestejä: 154
Calin kilinät
« Vastaus #5 : Kesäkuu 25, 2007, 06:23:19 ap »
Tuo YKK on hyvä tarkistaa, mutta välyksen pitäisi olla aika maksimissaan YKK:ssa, eikä missään tapauksessa ainakaan niin, että olisi 10mm jossain muualla ja 0.20mm YKK:ssa (tai mikä tuo välys sitten Calissa onkaan).

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Calin kilinät
« Vastaus #6 : Kesäkuu 25, 2007, 08:50:17 ap »
Meinasin puhua läpiä päähäni joten vedän takaisin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2007, 08:52:00 ap kirjoittanut Antsu »

millegt

  • Viestejä: 598
Calin kilinät
« Vastaus #7 : Kesäkuu 25, 2007, 16:00:01 ip »
glider hei, mikä oli välys enne ? 1.0 mm vai 0,1 mm ?

mikä mahtaa olla nokan nosto , alle 10 mm, eipä välys voi olla niin iso, ei kai nyt käy jos vena ei aukee

jos on säädetty maksimi 0,22 niin silloin on merkin kohdalla ehkäpä 0,15 tai jotain

eihän siinä ruuvissakaan ole kierrettä niin paljon

glider, päästä meidät pahasta ja kerro mikä oli välys ennen ja jälkeen niin voidaan ihmetellä miksi kilisee tai ei kilise

  • Vieras
Calin kilinät
« Vastaus #8 : Kesäkuu 26, 2007, 04:14:57 ap »
kiitoksia monille vastaajille,huono kun olen kiireiltäni on palstalle pääsy tuottanut tuskaa.Mutta nyt,juu kyllä olen ihan itse säädellyt venttiilit Calista ja ei siinä koskaan aiemmin ole ollut moista ongelmaa.Männän ykk tarkastin sekä merkistä että ruuvaria seuraamalla,joka oli tulpanreiässä.
Ennen säätöjä kone kävi kohtuu hyvin ja veti aika normaalisti,ainoastaan jonkinmoisen kovempi venttiiliääni sai tarkastamaan ko.paikat ja niinku sanottu oikean männän pakventtiilin välys oli hurjan suuri silmämääräisesti tuo mainitsemani 1.0 mm.Josta säädin sen 0.20.En ole vielä "kiireiltäni"saanut avattua koppaa etten tiedä mikä siellä kilahtelee.

Olli

  • Viestejä: 264
Calin kilinät
« Vastaus #9 : Kesäkuu 26, 2007, 06:34:55 ap »
glider kirjoitti 26-06-2007 11:14:
Lainaus
kiitoksia ... ja niinku sanottu oikean männän pakventtiilin välys oli hurjan suuri silmämääräisesti tuo mainitsemani 1.0 mm...


Paitsi että eka viestissäsi kirjoitit:

glider kirjoitti 23-06-2007 15:59:
Lainaus
...oikean pytyn pakoventtiilin välys oli melkein kymmenen milliä...


1.0 mm on eri asia kuin kymmenen milliä ja sentin välys todella kuulostikin epäuskottavalta. Sitä täällä porukka kommentoi. No, onneksi asia selveni...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2007, 06:50:00 ap kirjoittanut Olli »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Calin kilinät
« Vastaus #10 : Kesäkuu 26, 2007, 07:29:20 ap »
löyhästi aihetta sivuten:

Itselläni joskus päätti Opel Rekordista keinuvipu säätää välyksen äärettömäksi. Nimittäin kiersi mutterinsa auki ja kiepahti poikittain muiden vipujen lomaan. Äityi kyllä yllättävän vedottomaksi, kun neljännes öljykirnuista ei ollut hengessä mukana. 2 litraa/neljä pyttyä ->1.5 litraa/kolme pyttyä ei ole kovin hyvä muutos.

Kuten myös se tämän keväinen Larion vasemman pytyn lepuutusoperaatio.. Voiman tuotto katkesi heti. Ja venttiilin välys oli sen pari senttiä, nääs lautasen ja varren välistä mitattuna :O
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Janne K

  • Viestejä: 154
Calin kilinät
« Vastaus #11 : Kesäkuu 26, 2007, 07:37:22 ap »
Mulle tuli kanssa mieleen, että kilinän syy voi olla että lukitusmutteri ei ole ollut tarpeeksi tiukassa ja säätömutteri on siten alkanut pyöriä itsestään => nyt välystä jo reippaammin.

Avaa laite, niin tiedetään lisää!

  • Vieras
Calin kilinät
« Vastaus #12 : Kesäkuu 28, 2007, 06:06:24 ap »
jou,sain kun sainkin koneen auki.Eli keinuvivut ja työntimen tangon poistettuani näin yläpuolelta mikä oli aiheuttanut ylisuuren välyksen.Venttiilinostimen kupin pohja on kadonnut,ts.venttiilinostimen porauksesta katsottuna näkyy nokka-akselin nokka,eikä öljy joka on kertynyt nostimen kuppiin,kuten näkyy imuventtiilin  vastaavasta paikasta katsottuna.
Sorry porukat edellisessä viestissä oli pilkkuvirhe,alunperin välystä oli tosiaankin tuo n. 10.00 MM eli melkein sentti.
Joka nyt siis selvisi.
Mutta voisiko joku kertoa millä ilveellä saisin nostimen kupin nostettua ylös ja pois että saisin vaihdettua uuden,vai onko koko kone purettava osiin?
Yrittäessäessäni nostella imuventtiilin vastaavaa työntimellä,se kyllä imi öljyn ansiosta kiinni nostintangon päähän ja nousikin muutaman sentin,kunnes pito loppui ja kuppi kilahti takaisin.
Pakoventtiilin kupistahan puuttuu pohja joten on keksittävä muuta,mutta mitä?
hyviä ehdotuksia otetaan nöyrästi vastaan.
Samoin kuin kuinka saada kansi irti,olen irroittanut neljä keinuvipujen alla olevaa muttari ja yhden tulpan vieressä olevan,mutta kansi senkun pysyy kiinni,onko muttereita lisää jossain "piilossa"vaiko vain nämä viisi.
Ja sitten jos joku voisi antaa kiristystiukkuudet muttereille,kun ja jos joskus siihen asti rosessissa pääsen.
Kyseessähän on vuoden 1988 mallinen California.
Kiitokset etukäteen vastauksista.

MattiV

  • Viestejä: 77
Calin kilinät
« Vastaus #13 : Kesäkuu 28, 2007, 07:20:48 ap »
Siellä on kuudes tulpanreijan pultin vastapäätä jonkun tulpan alla. Olikohan siinä tulpassa kuusiokoloavaimen paikka
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2007, 07:21:00 ap kirjoittanut MattiV »
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

Janne K

  • Viestejä: 154
Calin kilinät
« Vastaus #14 : Kesäkuu 28, 2007, 07:28:00 ap »
Jep. Venttiilikopan sisällä on tulppa, jonka alla on kuudes mutteri. Tulppa saattaa olla melko kovassakin. Kun saat pytyn pois, on nuo nokka-akselin seuraajakupit helppo poistaa ihan sormin.

Tässä kuva hommasta: http://rides.webshots.com/photo/1374582744015228991qxsGwu?vhost=rides

Eli tuo työntötankojen yläpuolella oleva kuusiokolotulppa auki ja sen jälkeen sen alla oleva kuusiokolomutteri auki. Vaatii pitkähkön kuusiokoloavaimen. Voi tehdä esim. katkaisemalla rälläkällä 10mm kuusiokolon ja pyörittelemällä sitä hylsyllä - tai sitten ostaa vastaava kaupasta.