Kirjoittaja Aihe: Nevadan perä vuotaa.  (Luettu 251 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 149
Nevadan perä vuotaa.
« : Heinäkuu 02, 2025, 21:13:48 ip »
Nonih.

Perässsä oli vuoto. Ihmettelin tätä jo ulkomaan foorumeillakin mutten tullut hullua hursaammaksi.

Roiskeita renkaalla. Kumminkin perän ja pyörännavan väli kuiva. -> iso stefa ehjä.

Takarengas pois, akselin reikäkin kuiva. -> pikku stefa ehjä.

Perä irti, tunnelista tulee öljyä. Mustaa. Kardaanitunneli on täynnä öljyä ja se valuu palkeesta linkun alapintaa pitkin kunnes löytää öljypropun ja kapillaarisesti hiipii sen pintaa pitkin pudoten renkaalle kun pyörä seisoo.

Vaihdelaatikon pään tunneli on kuiva lukuunottamatta roiskuneita kardaanirasvoja.

Johtopäätös: perän stefa vaihtoon. Stefa oli kolonsa ulkopinnan tasalla mutta selvästikin se on aiemmin ollut kolonsa pohjan tasalla: sekä kolon reunoissa että akselissa on ruostetta siinä kohtaa missä stefa oli. Eihän se siis voikaan pitää. Uusi stefa paikalleen ja pohjaan, mopo kasaan.

Kovaa ajoa pari-kolme päivää. Taas on öljyä renkaalla. Ja sormella koittaen palje märkä alapuolelta.

Perä käteen, kardaanitunneli taas täynnä mustaa öljyä. Joo.

Purkaamolla olisi "uusi" perä. Hintakin harkittavissa. Paitsi että siinäkin on vikana että kardaanin puoleinen stefa ei pidä.

Eli näissä on tyyppivika. Miten se korjataan ? Vai etsinkö paremmin pitävän palkeen ja ylitäytän perän huolella ? Vai siirrynkö takaisin japanialaisiin ?

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #1 : Heinäkuu 02, 2025, 23:17:27 ip »
Jos jokin työntää pikkuvetopyörän stefaa pois paikaltaan, se jokin voisi olla ylipaine perän sisällä. Onko huohotin tukossa ja/tai perässä liikaa öljyä?
Onko pikkuvetopyörän laakerointi välyksetön?
Kyseessä ei liene kuitenkaan tyyppivika, tuliko aika pitkäksi japanilaisten kanssa kun vaihdoit Guzziin ;D
Sohc van Helmi.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2025, 00:07:22 ap »
Perässä on voinut olla liikaa öljyä. Kukapa sen varmasti tietää ? Niin tai näin, luulisi että ylimääräiset poistuu huohottimen kautta. Joka on voinut olla tukossa, mutta kun uhkuin ja puhkuin kuin iso paha susi niin kyllä siitä ilma läpi menee.

Laakereissa ei välystä. Piti oikein asiata tehden käydä tarkistamassa.

Tuossa kuvaa ongelmakohdasta


Silmällä katsoen se uusi stefa oli kyllä tuon ruosterannun alapuolella. Hyviä neuvoja kaivataan.

Japanialaisissakin on omat murheensa. Tyypillisesti insinööri ensin suunnittelee hyvän ja helposti huollettavan koneen. Sitten muotoiluosasto tunkee sen väkisin liian pieneen runkoon. Tästä johtuen sitten mikä hyvänsä huolto alkaa takamatkustajan kahvojen ja katteiden irrottamisella. Ei sillä etteikö Luigikin osaisi: Niinkuin nyt vaikka Nevadan ilmansuodatin...

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #3 : Heinäkuu 03, 2025, 13:11:13 ip »
No.

Katselin että se holkki sinä mutterin alla mitä vastaan stefa on on symmetrinen. Jos pyöräyttäisi stefan alle puhtaan puolen - tai vaikka ostaisi ihan uuden niin homma ratkeaisi.

Vaan kun ei se mutteri tule pois. Lukitus on pistepuikolla naputettu auki. Pooreista pehmeisiin leukoihin ruustukkiin kiinni ja joko leuat liukuu tai poorit jauhaa leuat. Tehtaalla on toki erikoistyökalu jonka voisi "näppärästi" tehdä siitä kardaaniholkista.

Mitäs nyt ? Rälläköi pooreihin avainvälin ? Hitsaa mutterin akselin päähän ja rälläköi sen lopuksi irti ? Lähtee kalijalle ?

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #4 : Heinäkuu 03, 2025, 17:17:52 ip »
Ei ole minulla kokemusta pikkulohkon perän korjaamisesta. Korjausohjeen mukaan mutteri pitää avata stefan vaihdon onnistumiseksi.
Mutta onko mutteri oikeasti pienempi kuin sen holkin ulkomitta? Jos mutteria pitää väistellä stefaa vaihtaessa, stefa todennäköisesti siinä kärsii. Tulee huuleen koloja, jousi venähtää tai irtoaa.
Jossain siellä holkin ja laakerin välissä on o-rengas, jos se on kovettunut, öljyä voi sieltäkin vuotaa.
Mutteri on saatava auki, holkin pinta kiilloitettava tai jos on kulunut sitten uusittava. Sinne myös uusi o-rengas. Uusi stefa puristettava/lyötävä paikalleen sopivalla holkilla, mikä painaa stefaa ulkoreunasta. Mutterin kiristys momenttiin ja laakerivälyksen tarkastus. Välystä ei saa olla mutta pyörii herkästi.
Oikeasti laakerivälyksen tarkastus, kiristämällä mutteri momenttiin, kaannattaa tehdä ennen kuin laittaa uuden tiivisteen.
Se kiinnipitotyökalu ilmeisesti tarvitaan, mutterin lämmitys kuumailmapuhaltimella voi auttaa jos on liimaa kierteessä tai mutteri on kiristetty aiemmin kuumana.
Jos mutterin kierteeseen ei ole aiemmin laitettu liimaa, nyt kierteessä on ruostetta. Voi olla avaamaton paikka tai kierre leikkaa kiinni mutteria avattaessa.
Jos alkaa tuntua tuolta, harkitse mutterin halakaisemista vaikka poraamalla tai rälläkällä jos se mahtuu.
Sohc van Helmi.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #5 : Heinäkuu 03, 2025, 18:04:03 ip »
Kyllä se stefa siitä mutterin yli tulee. Katselin sitä pois repäisemääni uutta stefaa niin ei siinä huulessa ollut mitään silmin havaittavaa.

Holkki kyllä vaatisi hoitamista. On se naarmuinen kun sitä nyt katsoo. Vaan sitäpä ei saa pois jos ei ole erikoistyökalua.

Tilasin uuden käytetyn samasta paikasta vuotavan perän ja kardaaniholkin. Toivottavasti tuossa olisi ehjä holkki, jos ei niin siitä kardaaniholkista ja lattaraudasta saa tehtyä sen erikoistyökalun.

Vaan näin sitä parasta ajokautta taas kuluu turhuuteen. Vielähän näitä talvella rassaisi...

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #6 : Heinäkuu 03, 2025, 22:21:23 ip »
Jaa. Lähtihän se sitten irti. Syvä 27mm voimahylsy ja pärts. Olisi heti pitänyt tuollainen hakea. Holkin sai kiillotettua, enää pitää laittaa vekotin nippuun.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #7 : Heinäkuu 04, 2025, 08:57:43 ap »
>> Lähtihän se sitten... <<
Nevadasta en tiedä, mutta Calin perän olen avannut. Sen piti lähteä naks, mutta eipäs auennut. Minä sitä viikonpäivät jopa unissani arvuuttelin ja manailin. Soittelin muille ja kyselin, jotta kuinkas... Peräähän ei voi kovin rankasti käsitellä, kun se on jotain "alumiinivalua".
Kunnes sitten kypsyin ja kokeilin; Kerta iskulla lähti. Olin vain ollut liian varovainen. Syykin tiukkaan selvisi...Luigi oli tehtaalla saanut ison purkin tiivisteliimaa halvalla ja oli sitten voidellut runsaalla kädellä. Sitä sitten sai rapsutella pari päivää pois.

Niin että  tehtaan jäljiltäkään kaikki ei aina ole niin, kuin pitäisi.