Tuanoinnii– mitenkäs se menikään se Matin ECU-sääntö? Jotenkin niin, että ECU ei ole rikki! Jos kuitenkin epäillään ECU:n olevan rikki, kannattaa vikaa etsiä muualta, sillä ECU ei ole sittenkään rikki!
Asiassa on vinha perä, sillä ECU vikaantuu todella harvoin. Rohkenekin suositella sen liittimen irtoavan plukin tarkastelua. Siinä on paljon pinnejä ja jokaisella pinnillä johdin, tai lähes jokaisella, ja niillä on yleensä puristusliitos, jolla pinni kontaktoi johtimeensa. Vanuusoireisiin kuullu tyypillisesti, että näiden kaikkein pienimpien pinnien puristusliitos löystyy mekaanisen tärinän takia tai kemiallisen syöpymisen takia, koska niissä usein on kahta eri metallia ja vanhemmiten vesitiiviys pettää ja vesi tekee tarvittavan elektolyytin ja loppu on pläkki.
ECU:n puolella on kolmea rakennetta sisällä: voi olla yhdistetty rakenne, jossa pinnit on juotettu suoraan piirilevyyn, tai erillinen rakenne, jossa pinneillä on pätkä johdinta niiden toinen pää taas juotettu piirilevyyn. Voi olla myös kolmas rakenne, joka on kuten jälkimmäinen, mutta johtimet on juotettu piirilrvyn reunaliittimeen ja piirilevyn reunan kosketinrivi on työnnetty siihen.
Viimeinen on kallein ja vanhin rakenne ja siinä on eniten kontaktihäiriön mahdollisuuksia. Kaksi viimeksimainittua tunnistaa siitä, että runkoliittimen pinnit heiluvat paikoissaan, vähän ja pientä liikettä mutta heiluvat kuitenkin, siksi, että on tavoiteltu pientä joustoa liittimen ja plukin asennuksessa.
Kannattaa tarkistaa: onko joku niistä liikkuvista pinneistä painunut sisään eristeessään plukia kiinnitettäessä. Sillehän ei sitten voi mitään avaamatta ECU:n koteloa.
Ensinmainitussa tapauksessa runkoliittimen pinnit ovat "jäykässä" asennuksessa ja tarpeellinen kiinnitysjousto on plukin puolella. Siinä plukissa on siis vähän heiluvat pinnit. Tällöin jokaisen pinnin ympärillä muovieristeessä on pieni tila. Se tila vanhemmiten täyttyy liasta. Se hoituu pesemällä asiaan kuuluvalla kemikaalilla. Kaikki sähkökontaktien puhdistukseen tarkoitetut sprayt varmaankin toimivat siinä. Samalla kannattaa tarkistaa se johtimen kiinnitys varovaisella, mutta päättäväisellä nykäisyllä pienillä kärkipihdeillä. Sen korjaaminen vaatii asiaan kuuluvan puristuspihdin ja uuden pinnin. Koska niitä ei yleensä ole saatvilla voi "korjauksen" tehdä juottamallakin, mutta oikea tapa on uusi pinni.
Koska pinni heiluu paikassaan sen muovinen eriste kuluu väljäksi ja kytkettäessä sekin pinni saattaa painua sisään. Se on aika tavallinen vanhuusoire. Olen joskus "korjannut" sellaisia epoksiliimalla, mutta oikea korjaus tietysti olisi vaihtaa uusi liitin. Se taas on kokonaan toinen juttu.