Kirjoittaja Aihe: V11 ei käynnisty  (Luettu 1356 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
V11 ei käynnisty
« : Kesäkuu 13, 2025, 11:21:02 ap »
V11 on käynnistynyt jo parikymmentä vuotta luotettavasti kylmällä ja kuumalla, joten vianhakurutiinit
eivät ole oikein kehittyneet. Nyt se sitten yhtäkkiä kieltäytyy käynnistymästä, startti pyörittää kyllä.
Huomasin, että virrat kytkettäessä ei kuulu tuttua polttoainepumpun vinkaisua.
Releet ovat kunnossa, samoin sulakkeet. Tappokytkin ja kytkimen kytkin toimivat.
Minulla on manuaali ainoastaan malliin, jossa pumppu on tankin ulkopuolella. Sen mukaan pumpun
rele on takimmainen. Sinne tulee käämille vain 0,25V virrat kytkettäessä. Jossain on varmaan huono liitin
tai johto poikki. Onko kenellekään tuttua?

Turpon Bimotassa muutama vuosi sitten bensapumppu ei toiminut hajonneen releen takia. Tämä ei valitettavasti ole
yhtä helppo tapaus.

ALi

  • Viestejä: 1 051
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2025, 13:36:28 ip »
Sivujalan kytkin ja vaihde vapaalla... ?
Kytkimiä vielä tutkiskelisin, että sen bensapumpun surahduksen saisi kuulumaan.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2025, 13:39:40 ip »
Sivujalka ei vaikuta tähän mitään. Vapaavalo palaa.


ALi

  • Viestejä: 1 051
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2025, 08:26:36 ap »
Mikäli mahdollista, niin GuzziDiag ohjelmalla alkuun selvittäisi mahdolliset vikakoodit.
Ohjelma kertoo myös miten ECU näkee eri kytkimien asennon ja voi tehdä pumpputestin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #4 : Kesäkuu 14, 2025, 08:47:57 ap »
Ei ole tullut hankittua GuzziDiag kun tätä ennen ei ole ollut ongelmia.
Mistähän sellaisen kaapelin saisi helpoimmin?


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2025, 00:00:53 ap »
Tänään myös omalla kohdalla ensimmäiset savut V11 Guzzista, huoltoa/pientä laittoa on tiedossa.  Näköjään liitteiden lisääminen ei onnistu, eikä vanhojakaan liitteitä näy (jos näin on, tuntuva vahinko).  Tuossa on kattimallien sähkökuva väritettynä: https://www.thisoldtractor.com/guzzi007/pdfs/2004_V11_Sport_Catalytic.pdf, ei tosin suoraan tehtaan paperista.  Aina olen keväällä tottunut itse myös ensin kuuntelemaan, surahtaako bensapumppu.

Kun kerran starttaa, moni kohta on siis jo kunnossa (virtalukko/sivujalka ylhäällä tai vaihde vapaalla/tappokytkin asennossa käy/start painike toimii/kytkinkahva vedettynä) ja rele 49/ecu on vetäneenä (?).
Jotta bensapumppu, sytytys ja ruiskutus myös toimisivat, näyttäisi vaativan: sulake F2/rele 46 (”injection”).  V11 LeMans palstalla nimimerkki ”KiWi_Roy” on tehnyt paljon kaavioita.  Tähän sopisi hänen ”V11 Sport Simplified Wiring Diagram Starting & ECU Circuit” (ei siis voi liittää). Onko jännitettä F2 sulakkeella ja siitä eteenpäin (F2 - Rele 46/injection)...  Moni on sitä mieltä että V11 mallissa releet kannattaa vaihtaa 4 vuoden välein, niin säästyy monelta vaivalta (pitääkin tilata... Bosch 0 332 201 107, sopii jokaiseen relepaikkaan)
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2025, 17:21:17 ip »
>>...releet kannattaa vaihtaa 4 vuoden välein,...<<

Samaa mieltä vahvasti! Releet on kuluvaa / rikkoutuvaa tavaraa. Ne maksaa jonkun euron per palikka. Hinnalla saa itselleen varmuuden, että kaikki ( releet ainaskin ) pelittää.

Minä vaihdoin keväällä kaikki releet ja kaikki sulakkeet. Eipähän tarvi miettiä onkos ne syöpyneet tms. riemukasta...

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #7 : Kesäkuu 16, 2025, 08:40:57 ap »
Vika olikin PowerCommanderin liitinkontakteissa. Palikka on ollut pyörässä kiinni uudesta saakka,
eikä liittimiä ole koskaan avattu.
Yhdessä releessä oli vähän kasvaneet kontaktivastukset, mutta se ei ollut tässä pääongelma.
Kiitos Camnille kytkentävinkeistä. Kiwi_Roy ei ole ilmeisesti enää näissä hommissa, mutta kytkennät
oli ystävällisesti siirretty Dropboxiin.


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2025, 09:14:45 ap »
Liitin temppuilee vieläkin ja näyttää valitettavasti siltä, että vika
olisi nimenomaan ECU:n liittimessä. Rupeaa toimimaan kun vähän renkkaa.
Olisiko liittimen juotos löystynyt ECU:n sisällä?
Näitä ei vissiin korjata eikä uusiakaan saa?
Täytyy pitää vähän tuumaustaukoa, ideoita otetaan vastaan.



Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #9 : Syyskuu 18, 2025, 10:28:23 ap »
Suomessakin on useampia yrityksiä, jotka korjaavat ainakin autojen ja erilaisten työkoneiden mootorin ja muidenkin toimintojen ohjainlaitteita. Hakusanoilla ECU korjaus löytyy netistä useampia kotimaisia yrityksiä, joilta kannattanee ainakin kysyä korjausmahdollisuuksia.

Hajakenttä

  • Viestejä: 952
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #10 : Syyskuu 19, 2025, 17:07:46 ip »
Tuanoinnii– mitenkäs se menikään se Matin ECU-sääntö? Jotenkin niin, että ECU ei ole rikki! Jos kuitenkin epäillään ECU:n olevan rikki, kannattaa vikaa etsiä muualta, sillä ECU ei ole sittenkään rikki!

Asiassa on vinha perä, sillä ECU vikaantuu todella harvoin. Rohkenekin suositella sen liittimen irtoavan plukin  tarkastelua. Siinä on paljon pinnejä ja jokaisella pinnillä johdin, tai lähes jokaisella, ja niillä on yleensä puristusliitos, jolla pinni kontaktoi johtimeensa. Vanuusoireisiin kuullu tyypillisesti, että näiden kaikkein pienimpien pinnien puristusliitos löystyy mekaanisen tärinän takia tai kemiallisen syöpymisen takia, koska niissä usein on kahta eri metallia ja vanhemmiten vesitiiviys pettää ja vesi tekee tarvittavan elektolyytin ja loppu on pläkki.

ECU:n puolella on kolmea rakennetta sisällä: voi olla yhdistetty rakenne, jossa pinnit on juotettu suoraan piirilevyyn, tai erillinen rakenne, jossa pinneillä on pätkä johdinta niiden toinen pää taas juotettu piirilevyyn. Voi olla myös kolmas rakenne, joka on kuten jälkimmäinen, mutta johtimet on juotettu piirilrvyn reunaliittimeen ja piirilevyn reunan kosketinrivi on työnnetty siihen.

Viimeinen on kallein ja vanhin rakenne ja siinä on eniten kontaktihäiriön mahdollisuuksia. Kaksi viimeksimainittua tunnistaa siitä, että runkoliittimen pinnit heiluvat paikoissaan, vähän ja pientä liikettä mutta heiluvat kuitenkin, siksi, että on tavoiteltu pientä joustoa liittimen ja plukin asennuksessa.

Kannattaa tarkistaa: onko joku niistä liikkuvista pinneistä painunut sisään eristeessään plukia kiinnitettäessä. Sillehän ei sitten voi mitään avaamatta ECU:n koteloa.

Ensinmainitussa tapauksessa runkoliittimen pinnit ovat "jäykässä" asennuksessa ja tarpeellinen kiinnitysjousto on plukin puolella. Siinä plukissa on siis vähän heiluvat pinnit. Tällöin jokaisen pinnin ympärillä muovieristeessä on pieni tila. Se tila vanhemmiten täyttyy liasta. Se hoituu pesemällä asiaan kuuluvalla kemikaalilla. Kaikki sähkökontaktien puhdistukseen tarkoitetut sprayt varmaankin toimivat siinä. Samalla kannattaa tarkistaa se johtimen kiinnitys varovaisella, mutta päättäväisellä nykäisyllä pienillä kärkipihdeillä. Sen korjaaminen vaatii asiaan kuuluvan puristuspihdin ja uuden pinnin. Koska niitä ei yleensä ole saatvilla voi "korjauksen" tehdä juottamallakin, mutta oikea tapa on uusi pinni.

Koska pinni heiluu paikassaan sen muovinen eriste kuluu väljäksi ja kytkettäessä sekin pinni saattaa painua sisään. Se on aika tavallinen vanhuusoire. Olen joskus "korjannut" sellaisia epoksiliimalla, mutta oikea korjaus tietysti olisi vaihtaa uusi liitin. Se taas on kokonaan toinen juttu.



Sentire la forza!
Terv: Timo

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #11 : Syyskuu 19, 2025, 17:23:45 ip »
Sama vika kahdella eri ulkoisella liittimellä. Siitä päättelin, että vika ECU:n liittimessä.
ECU:n liittimessä ei ulkoisia vaurioita. Pinnit puhtaat ja mikään ei ole painunut sisään.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #12 : Syyskuu 20, 2025, 10:42:39 ap »
Kun en ole ECUjen kanssa ähränny, niin en tiijä josko ECUn saa avattua rikkomatta.
Tuollon vois ehkäpä nähä liittimen juotokset ja niiden mahollisen irtoamisen.
Joskus vanhoissa piireissä tina on kiinni piirilevyssä, mutta pinni on tinan sisällä liikkuvassa tilassa ja satunnaisesti kontaktissa.
Tuollon uudelleen juottaminen saattaapi auttaa.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #13 : Syyskuu 20, 2025, 10:53:43 ap »
Juottaminen ei ole ongelma vaan kotelon avaus ja sulku ehjänä.
Pitäisi löytää paja, joka osaa sen tehdä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 ei käynnisty
« Vastaus #14 : Syyskuu 28, 2025, 12:38:51 ip »
Lainaus
Matin ECU-sääntö
Tämä Wiion laeista johdettu "Ecu sääntö" riemastuttaa minua aina  :).
Lainaus
Kotelon avaus ja sulku ehjänä
En ole varmaankaan referoinut jo vuosia sitten tapahtunutta hölmöilyäni, joka johti 15M ecun monenlaiseen näpelöimiseen (varsinainen syy: vanhimmat mallien V11 "A" ecut käyttivät eri ilmanpaineanturia, ja softa oli sen mukainen - minun tapauksessani ecu oli yleisintä tyyppiä IAW15M.C5 mutta softa oli saksalaisen viripajan "A" mallin eculle tekemä => softan näyttämät ilmanpainearvot olivat "mahdottomia").  Kun alkuperäinen ecu oli tärvelty TV korjaajaan tunaroimien tinailujen jälkeen (5V jännite tps:lle hävisi ecun liittimen pinnistä 1), vinkistä löysin hyvän käytetyn ebaystä (180 €).

Ensimmäinen toimi: Kaikki softa nykyisestä 15M ecusta GuzziDiag -työkaluilla ("Reader") talteen (kun liitin toimii).  Tuon jälkeen on mahdollisuus ostaa "C mallin" käytetty 15M ja syöttää sinne nykyinen softa.  Ainut joka ei siirry mukana on "tyhjäkäynnin päästöarvon säätö", mutta senkin voi joko katsoa ennakkoon (GuzziDiag) ja merkitä muistiin ja säätää viimeiseksi (GuzziDiag) tai sitten vähän työläämmin lukea myös ecun "muuttumattomat arvot" "Guzzidiag Tools" -perheen "Eeprom Tool" -ohjelmalla ja syöttää nekin ostettuun Ecuun.

Onnellista tässä on se, että 15M Ecu on vielä niin suuri kooltaan ja komponenteiltaan, että on hyvin korjattavissa.  Sain aikanaan ohjeet saksalaiselta tietäjältä, joka tunsi Ecut kuin omat taskunsa, mutta oli niin hankala persoona, että ajettiin ulos foorumeiltä.  Minun kanssani suostui muutamia s-postikeskusteluja käymään, kunnes suuttui minuunkin...  Mutta kerkesi antaa hyvät neuvot ja kertoa 15M ecujen "A" ja "C" mallien eroista.
V11 - it defines you.