Kirjoittaja Aihe: Aloittelin ajokautta 2025  (Luettu 1491 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Aloittelin ajokautta 2025
« : Toukokuu 02, 2025, 23:18:30 ip »
Tällä kertaa Cali 1400:lla johon tein kevyen huollon talvella mikä olikin erityisen tarpeen startin osalta. Oli päässyt likaantumaan tosi vahvasti ja voitelu puuttui pääosin. Tämmöistä oli startin sisällä ympäriinsä:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEitE7pePJMjl2n9rpE9JSXT6ws9hso2If-cpSQcjniitKlvAWu2j7P5bsZVk85WY2m_V6jHxCeOGFhlvolIETYwfJR_PR1LjR38r4-re3HdZQRknmIbiN1pz1Xk-5mGxJ3PXGDeYJXVT_WdjYVy1jGQdEjpcTBUQHf1nNpZv3duWccyS1kejZg6uKnLHn4Q/w640-h330/C1400_startti_etuosa_likaa.JPG

Jatkossa huollan sähkölaitteet useammin.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 047
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #1 : Toukokuu 03, 2025, 08:06:52 ap »
Sportin (2007) startin avasin ja putsasin keväällä. Oli sangen siistissä kondiksessa johtuen varmaan osin aiemman omistajan suorittamasta
avauksesta, koskapa rungossa oli valamiina kohistusmerkki. Hyvä mieli kuitennii ku tietää startin olevan puhtoinen ja juohevasti toimiva.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #2 : Toukokuu 03, 2025, 09:03:02 ap »
>> Hyvä mieli kuitennii ku tietää startin olevan puhtoinen ja juohevasti toimiva. <<

Toimintatapa, jota kannattaa käyttää. Vanha asentajan ohje on kylläkin "jos se toimii - älä koske siihen", mutta huono on, jos et todellakaan tiedä mikä on kapineen kunto. Huollon tarkoituksena on nimenomaan varmistaa toiminta ilman, että täytyy matkalla miettiä pääseekö kotiin tms. murheita. Monesti nämä työt ovat lopultakin helppoja ja yksinkertaisia, eikä maksa juuri mitään.  Esim. tulpat varmuuden vuoksi vaihtoon ( 20'000 km ), 2kpl à 4€.

Kuten MM on monesti kertonut, motoristit suhtautuvat yllättävän huolimattomasti pyöräänsä.

MUTTA HEI! Säät lämpenee ja tiet puhtaita!



Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2025, 09:18:46 ap »
Useimmille tulee jossain elämänvaiheessa pakonomainen tarve avata startti. Itselle tämä
tapahtui kymmenkunta vuotta sitten. Ei V11:n startissa mitään vikaa ollut.
Mieleen on jäänyt, että akselin ympärille pianolangasta taivuteltu rengas oli tosi hankala
irroitettava.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2025, 11:04:31 ap »
Lainaus
"jos se toimii - älä koske siihen"
Kaupallinen lause on tuo ja asentajan suusta paljastaa että hänhän remontin tekee hyvällä hinnalla kun osa on vaurioitunut riittävästi ilman ennakoivaa huoltoa sekä saa myydä työaikaa ja varaosia.
Itse kun olen työskennellyt ilmailu- ja avaruustekniikka-alalla niin on jäänyt paha tapa tehdä "liki ikuista" joka, kuitenkin, ei onnistu tavallisilla maa-ajoneuvotason laatuisilla komponenteilla sillä niitä voi vain elvyttää toimimaan pidempään huoltamalla. Viimein huolto tai korjaus tulee kalliimmaksi kuin uuden hankinta. Kun tekee itse itselleen niin kustannus huoltamisesta jää vähäisemmäksi. Toki työvälineisiin ja mahdollisiin työtiloihin sijoittaminen tekee oman kustannuksensa.

Muiden jäljiltä eli liian innokkaiden omatoimihuoltajien työn jälkiä on tarvinnut korjailla jokusia kertoja. Korjaamiseen tarvitaan, työvälineiden lisäksi, osaamista. Kokemus tulee siinä ohessa jos on tullakseen. Toki mokaamisista saa myös oppia kätevästi negaation ja pankkitilin vajumisen kautta.

Sain kyllä ohjeen ostaa uusi startti koska, kuulemma, jo 60000 km ajettu startti on jo vanha... Katsoin ensin Stein Dinsen katalogia ja sen perusteella kunnostin alkuperäisen ja uskon että pääsin kovin hyvin palkoille. Useamman satasen tuntipalkka työlleni verrattuna siihen että ostaisin varaosana: https://www.stein-dinse.com/en/moto-guzzi-starter-from-2014-v7-ii-iii-v9-v85/item-1-1320094.html

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #5 : Toukokuu 03, 2025, 11:49:05 ap »
Kaikille eri tyyppisille lukituksille on olemassa omat avaimensa. Tähän startin lukitusrinkulaan käy putkenpätkä tai pitkä hylsy. Joka koolle omansa. Lukitseminenkin voi olla oma projektinsa mutta kalut on niihinkin löytyneet. Yleensäkin monille purku- ja kokoonpanotöille on hyvä olla erilaisilla leukavaihtoehdoilla varustettu viilapenkki. Viilapenkki on monen homman yleistyökalu kunhan on lujasti kiinni jossakin tukevassa rakenteessa. Olen törmännyt muutamassa harrastelijatallissa viilapenkin kiinnityksen epäonnistumiseen. Takaleuka, yleensä se kiinteä on kiinnitystason, usein pöydän reunan, takapuolella. Silloin ei voi käsitellä pitkiä kappaleita vertikaalisuunnassa. Toki on viilapenkkejä joiden takaleuka on se liikkuva osa. Silloin on laitteen tarkoitus, jossain määrin, muunlainen. Vaan näkeepä niitäkin työpöydälle asennettuina.

Viilapenkin massa on yksi homman onnistumisen tae. Kun on riittävän painava niin isonkin osan "pajoittaminen" on helpompaa. Jos on kuitenkin tullut hankittua pienehkö viilapenkki niin sen massaa voi lisätä asettamalla sen alle paksun rautalevyn. Se kompensoi myös hentoisen työpöydän hataruutta. Juuri viilapenkin alapuolella pitää olla pöydän jalka, vaikka ylimääräinenkin, mutta mielellään, lattiaan asti. Eikä mitään muovituppea sen alapäässä vaan levymäinen.

Monessa verstaassa, joissa olen vieraillut, on viilapenkin huolto laiminlyöty ja sen vuoksi leukojen kiristys osan pitämiseksi paikallaan on heikennyt. Suosittelen viilapenkin huoltamista aika-ajoin, käytön määrästä riippuen, ottamalla se irti tasostaan purkamalla tai, ainakin irroitettuna pöydästä, pestä sen kierreosat eli trapetsikierteen ja sen mutterin jengat kuntoon ja voitelemalla kierreosat ja vääntiön vastinpinta grafiiittivaseliinilla. Saa viilapenkki uusia ulottuvuuksia. 50€ saa jo varsin päteviä ruuvi/viilapenkkejä marketin hyllystä. Muistakaa että kiinteän takaleuan on oltava vähintään pöydän reunan etäisyydellä tai ulompana. Kaikkien viila/ruuvipenkkien kiinnitystapa ei tätä salli. Valikoidessa pitää olla "silmä kourassa".

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #6 : Toukokuu 03, 2025, 16:47:33 ip »
>>...60000 km ajettu startti on jo vanha... <<

Kummallinen luulo! Kukahan tämmösen... Laskin juuri ajaneeni tänään ~250km ja startin pyörineen ~15 sekuntia. Jos startti olisi pyörinyt "mukana" olisi se todellakin pitänyt uusia; Kimmo S. tutustui tähän tilanteeseen Rokuan rallissa 2010.


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #7 : Toukokuu 03, 2025, 18:36:06 ip »
Vanha ja vanha. Kauppiaan mielipide oli se. En tuntenut kauppiasta ennen eikä hänkään minua. Startti pyöritti heikosti jäähtynyttä moottoria mutta lähti käyntiin. Se käynnistys jäikin syksyn viimeiseksi sillä pyörällä. Ajelin eri vehkeellä syyskaudella muutaman viikon. Talvella kun oli aikaa niin purin ja putsasin kapineen. Nyt toimii ärhäkästi. Pitkästä aikaa. Runsas lika ja puuttuva voitelu oli syynä huonoon toimintaan.

Jos Stein Dinsen hinnoilla ostaa startin ja teettää vaihdon huoltoliikkeessä niin veikkaan että tonni kuluu vaurautta pois. Toki vastineena on se että suostuuko mikään korjaamo tekemään sen työn kohtuuhinnoin jonka tein eli irrotin, purin kaikki osat erikseen, pesin, kokoonpanin ja asensin startin paikoilleen. (Toki samalla tuli pestyä vaihteiston kylki startin ympäristöstä ja sen takaa ja katsottua että runsas sähköjohtimien määrä on hyvin tuettu ja kaukana liikkuvista kohteista. Alueella sijaitsee nippu johtimia ja niiden kiinnikkeitä ja liittimiä. Johtoliitokset liittimen ja johdinsukan väliltä olivat jo osin luopuneet teippauksistaan. Repsottavia teipin päitä oli useammassa kohdassa ja johtimet paljaana suojasukan ja liitinrungon väliltä. Lienee "luonnollista kulumista".

Kaljee

  • Viestejä: 56
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #8 : Toukokuu 04, 2025, 18:32:32 ip »
Omassa Brevassani luulin aluksi olevan vikaa akussa tai starttimoottorissa, vaan pyörimättömyyden syyksi paljastuikin se että solenoidin virta kulkee pitkän matkan akulta käynnistinnapille ja takaisin. Solenoidi vaan naksutteli tällöin, ja oikein kovasti nappia renkuttamalla saattoi taas käynnistin pyörähtää. Teki tätä säännöllisen epäsäännöllisesti, täyteen ladatulla akulla ei välttämättä olleenkaan. Viikon tai puolentoista käyttämättömyyden jälkeen ongelmia enemmän. Nyt käynnistinnappi hoitaa pelkästään lisäreleen ohjauksen, jolloin akusta lyhyellä kaapelilla sulakkeen ja releen kautta kulkeva virta on jättänyt nämä kummallisesti käynnistysepisodit pois. Onko tämä vain tyyntä myrskyn edellä, sitä on paha sanoa.

Brevaan ei uusi halpatyövoiman tekemä starttimoottorikaan olisi maksanut jokunen vuosi sitten kuin noin 150€, ihan kotimaan verkkokaupasta. Ulkomailta sitten alle satasen + tietysti toimituskulut. Tuolla hintaa on turha korjata vanhaa ainakaan palkatulla työvoimalla... Itse tehden, sorapihalla vesisateessa sanomalehden päällä polvillaan, pääsee tietysti halvemmalla ;D  Tietysti huomioonotettavaa on sekin, jos uudet osat ovat jo sellaisia susia etteivät jostain syystä toimisi kunnolla kuin hetken niin vanhan kunnostus saattaa olla mielekkäämpää. Toisena harrastuksena kun on nämä rajanaapurin vanhat bokserikulkineet niin on tullut huomattua että sananlasku "vanhassa vara parempi", voi hyvinkin pitää paikkansa uuteen kiinalaiseen verrattuna!

Voi kun joku olisi aikoinaan kertonut nuoremmalle veljelleni että "jos se toimii, älä korjaa sitä". Mopoaikanaan kun kaikki ehjä ja toimivakin piti mennä purkamaan mielenkiinnon vuoksi. Toisinpäin tapahtunut tekeminen, kasaaminen toimivaksi kun jäi useimmiten kesken. Jospa tuolla lauseella olisi yritetty estää muita omatoimisia tekijöitä tekemästä hallaa laitteilleen ;)

Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #9 : Toukokuu 04, 2025, 19:54:59 ip »
Henkilöillä on erilaisia kykyjä, tarpeita ja osaamista. Pelkkä tarve ei anna kykyä eikä osaamistakaan jos se puuttuu. Nykyään on tekniikkaa helppo opiskella. Kiinalaiset ja muutkin tahot ovat laittaneet juutuupiin ja muihin palveluihin sen verran paljon eläviäkuvia miten jokin asia tehdään. Ei tarvitse selata kuivia opuksia läpi. Itse en kestä katsella videota jostain hommasta miten se tehdään. Tekniikan kirjoissa asia kun on luettavissa äkimmin. Joskus on kuviakin.

Keronpa tarinan mennävuosilta. Suomessa ryhdyttiin valmistamaan osia Hornet-monitoimihävittäjiin ja nimenomaan lentotukialusmalliin. Kielitaitoisia työntekijöitä oli vaikea saada hommiin sillä jos osasivat teknistä amerikanenglantia niin ei työvälineet ja menetelmät olleet tuttuja ja päinvastoin.
Tehtaan johto keksi kysyä Boeingiltä onko heillä laittaa työvoimaa Suomeen. Oli. Sikälaisiä työttömiä tuli töihin. Toki olivat lentokeneasentajia ja koonneet Horneteja jo kauan sitten. Heille laitettiin oma osastonsa missä he työskentelivät. Toki heillä oli ohessa esimiehensäkin.
Alkoivat hommat. Tekivät aika rivakkaan yhden eturungon puolikkaan. Sitä ihmeteltiin. Meikäläiset insinöörit moittivat meitä kotimaisia asentajia hitaiksi. Kun tuotetta tarkastamaan pääsivät suomalaiset tarkastajat niin tuli hylkäys. Amerikkalaiset ihmettelivät että miten muka. Syynä oli että olivat tehneet väärän rakenteen eikä sitä koneversiota joka olisi pitänyt tehdä niillä piirustuksilla jotka heille oli täällä annettu. Eivät olleet niitä katselleet. Selvisi että heillä olikin useita paksuja kansioita joissa oli valokuvia eri työvaiheista. Selvisi myös että piirustustenlukutaitoa eikä parilla lukutaitoakaan ollut. Tuote oli sekä koulutuksellisesti ja rakenteellisesti susi Ilmavoimien käyttöön. Lähtivät vähin äänin takaisin. Mutta ihan mukavia kavereita baarissa. Oluen hinta heitä hieman kauhistutti.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #10 : Toukokuu 05, 2025, 08:37:52 ap »
Itse tehden, sorapihalla vesisateessa sanomalehden päällä polvillaan, pääsee tietysti halvemmalla ;D

Unohdit tuulen joka vie sanomalehden mennessään ja pudottaa pikkuruuvit soran sekaan mistä niitä ei löydy - ennenkuin kuukauden päästä kulutuspinnasta >:-)

Jottei menisi otsikon viereen niin ajokausi on tosiaan auki. Kävin sunnuntaina Viitapohjan mutkat edestakaisin. Kylmää oli, lämpökahvoista huolimatta. Kulkupelin kulutus näytti olevan 5.4l/100km eli oletettavasti kaasarijumppa on ihan onnistunut. Synkronointia tuo kyllä vielä selvästi on vaille mutta eipä siihen kauaa saa aikaa hukattua kun vain saa aloitettua.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #11 : Toukokuu 05, 2025, 20:50:00 ip »
Tänään ajokauden aloitus osa kaksi. Ajelin isoa tietä Peltsulta Kangasalle ja siitä jatkaen Vehoniemen Automuseolle. Kävin kahviossa syömässä Leilan juustokakunpalan ja ryystin mukillisen kohtuullisen hyvää kahvia. Kiersin automuseon nykyisen näyttelyn. Siellä oli monia itselleni uusia vanhoja ajoneuvoja näytillä. Suosittelen ajelukohteena. Lämpötila oli plus 6 astetta ja pilvipoutaa. Bilteman sadan euron lämpöajoasu oli jo liiankin lämpöinen. Onneksi siitä saa riisuttua lämpövuorin pois varsin helposti.

Aikaa meni noin tunti museolla. Ei ollut ravintolassa ruuhkaa. Ajelin sitten muuten vain Kangasalan maisemia. Keskustassa on menossa remontti mutta ei häirinnyt kovin kun huomioi että asfaltin päällä on soraa paikoitellen. Kotiin palatessa paikallisessa kävin yhdellä tuopillisella juhlistamassa ajelun päätöstä. Ja suihkussa sen jälkeen. Ihmeesti sitä ajellessa nuhrautuu. Autoilijat, vain kaksi tällä kertaa, ajoivat liian liki takanani mutta eivät ohittaneet vaikka olisi ollut vieressä kaista vapaana Tampereen itäisellä ohitustiellä. Reilua satasta huristelin.

California 1400:sen vakionopeussäädin kiihdyttelee ylämäissä: tasasella mennään kokolailla asetettua vauhtia mutta kun ylämäki alkaa niin ensin vauhti hiljenee hiukan alle asetetun nopeuden mutta kohta kiihdyttää reilusti yli asetetun lukeman. Ottaa vahingon takaisin. Tätä on tapahtunut uudesta asti. Kun sen tietää niin ei haittaa varsinaisesti mutta omituista sinänsä. Muutoin pyörä kulkee nätisti ja reagoi kaasukahvan liikkeisiin herkästi. Ajan turismo-asetuksella joka on sopivan säyseä. Sport-asetus on hermostuttava ja sadeasetus todella lapanen. Tarkoitettu varmaan kaatosateiden varalle. En ole käyttänyt kuin kokeeksi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2025, 22:23:22 ip kirjoittanut motomatti »

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #12 : Toukokuu 06, 2025, 12:14:22 ip »
Ajamiset on jäänyt ilmoja odotellessa. Kaapissa olisi kyllä varusteita näillekin ilmoille, mutta ei se ole oikein mieleistä ajelua kun ei soolberg paista. Anni on peiton alla pihassa, eikä tee mieli siellä ulkona edes huoltotoimia askarrella kun palelee. Kerran kun olin menossa Vuosaareen laivaan kesäkuun alkuviikolla oli 4° lämmintä ja stadissakin vaan 10°, mutta oli vaan puettava kampetta päälle ja mentävä kun oli ne laivaliput.

Pisti silmään tuo vakionopeussäädin ja sen soutaminen. Ostin joskus -80 luvulla Ameriikanihmelaitteen – vakionopeussäätimen. Se on ollut hyvä laite autossa. Kun on vaivana kaasujalan puutuminen ja särkeminen pitkällä ajolla kun jalka on aina samassa asennossa. Se laite oli hyvä apu. Se on ollut jo monessa autossa sen jälkeen. En ole raaskinut jättää sitä romutukseen vaan purkanut asennuksen pois ja rustannut sen seuraavaan autonronttoseen. Tämä viimeinen Corsa, jonka ostin 25 vuotta sitten (minulla on ollut tapana ajaa autot aina loppuun asti) on ensimmäiseni, jossa on tätä ruiskutusta ja digiohjausta moottorille sa sytytykselle. Siitä ei ollut saatavissa sitä vanhanaikaista 300 V:n syttypulssijunaa vakkarille, joka sille on tarkoitettu. Oli vaan TTL-tasoinen 5 V:n pulssijuna. Piti avata sen vakkarin kotelo ja puukottaa piirilevyä, jotta sain sen tottelemaan. Muuten se on toiminut moitteetta. Se on paineilmatoiminen, tai paremminkin alipainetoiminen, se otetaan jarrutehostimen pöntöstä letkulla, joka on parasta pitää kunnossa ja vaihtaa uuteen kun alkaa pykiä, että ei jarrutehostus pääse yllättäen loppumaan.

Tämän tarvikevakionopeussäätimen kotelossa on pari säätöä. Kumitulpan alta löytyy potikka, jonka vieressä on merkintä 'gain'. Siitä säädetään se vahvistus, joka määrää kaasun lisäyksen ja vähentämisen "äkäisyys". On aina auton vaihtuessa kova homma kun ei sitä voi ajaessa säätää. Pitää hiukan kääntää ja kokeilla ajamalla ja kääntää taas jne... Muuten se kaasun asento soutaa juuri kuten MM esitti.

Mitenkähän se California 1400:ssa  on järjestetty? Onko se vakionopeussädin oma laitteensa vai onko integroitu muuhun moottorin ohjaukseen? Tietysti se on samaa laitteistoa sähköisen kaasun kanssa. Voisiko olla mahdollista, että sillä on digitaalinen asetus nimeltä gain, tai jokin vastaava?



Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #13 : Toukokuu 06, 2025, 22:29:21 ip »
Lainaus
Onko se vakionopeussädin oma laitteensa vai onko integroitu muuhun moottorin ohjaukseen?

On 1400:ssa vakkari on integroitu samaan boksiin kuin muutkin digitaaliset elektroniikkakilkkeet. Käytännössä laitteesta vain puuttuu kuormitusmittaus. Kun jarrua painaa tai kytkinkahvaan kajoaa vakkari menee valmiustilaan. Kuormitustilan hallinta olisi mahdollista liittää abs:n antureihin mutta sitä ei ole tehty. Ehkä ei ole haluttu tehdä.

Kaverin, hieman iäkkäämmässä, ameriakanvalmisteessa kaasukahva kiertää sähköisesti kaasukahvan asentoa. Hyvä palaute sinänsä. Mutta ylämäkeen sekin kiskoo ylinopeudelle vakkarin päällä ollessa. Aluksi.
Jos jotain negatiivista haluaa asiasta mainita niin tasamaalta mäkeen lähtiessä, mäen alkaessa ilmenee pikku nyykähdys mutta sitten alkaa kiihdytys. Joka kohta tasoittuu asetettuun nopeuteen. Alamäessä moottori jarruttaa ettei vauhti nouse yli asetetun.  Vaan eihän digitaalisen kaasukahvan vääntö voimaa tarvitse. Toki keinotunto siinäkin on. Käsitykseni on että vain Pohjanmaan lakeuksilla pääsee vakionopussäätimellä polttoainesäätöihin.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Aloittelin ajokautta 2025
« Vastaus #14 : Toukokuu 07, 2025, 17:51:23 ip »
Lainaus
tasamaalta mäkeen lähtiessä, mäen alkaessa ilmenee pikku nyykähdys mutta sitten alkaa kiihdytys.

Tuo viittaa siihen, että tämän yksinkertaisen säätöjärjestelmän takaisinkytkennän vahvistus on liian pieni. Jos se on oikean suuruinen ei tule mitään nytkähdystä ylä- eikä alamäen alkaessa. Jos se on liian suuri syntyy laajeneva värähtely ja kiihdytykset ja moottorijarrutukset vuorotelevat ja kasvavat sietämättömiksi.

Voidaan myös kysyä: milloin vakionopeussäädintä käytetään? Tietysti silloin kun ajetaan vakionopeutta. Mutkaisella tai mäkisellä tiellä ei tietenkään ajeta vakionopeutta, varsinkaan moottoripyörällä. Ei myöskään liikenneruuhkassa tai sadekelillä. Tappavan tasaisella suoralla tai loivakaarteisella tai loivamäkisellä moottoritiellä kyllä. Ei siinä silti tarvitse Pohjanmaalle mennä. Tänäänkin kävin Mikkelissä asioilla, 5-tietä ja pienempiä mutkateitä ja lähes koko matkan vakkarilla, siis autolla, ja tiedätte varmaan kuinka paljon mäkiä on täällä Keski-Suomen ja Savon välillä. Tilapäisesti se auttaa jossain muuallakin kun kaasujalka puutuu, tai – voisin kuvitella – moottoripyörällä kun tarvitaan käsiä johonkin namikoihin tjsp...kun on irrotettava käsi kaasukahvasta lyhytaikaisesti. Autolla olen napsauttanut vakkarin päälle saavutettuani jonon pään ja en halua ruveta ohitteluhurjasteluun. Kun ajan jonon nopeutta ja laitan vakkarin päälle ja napsautan kerran miinusnappia alkaa jono loitota hiljaista kävelynopeutta, ja kohta huomaan, että mitään jonoa ei ole. En usko, että vakoinopeussäädintä on edes tarkoitettu säästämään polttoainetta...

Voi sitä väärinkin käyttää. Taannoin naapurini sanoi koko härpäkettä raivostuttavaksi turhakkeeksi. Kun sen laittaa päälle niin kohta kuitenkin on jono edessä! Mitä sellaisella lelulla tekee? Turha oli mitään – "opettaa".


Sentire la forza!
Terv: Timo