Kirjoittaja Aihe: Nevada track/scrambler/cross  (Luettu 7141 kertaa)

LPRBenny

  • Viestejä: 4
Nevada track/scrambler/cross
« : Joulukuu 31, 2024, 16:31:46 ip »
Nevada tuli hankittua ja tarkoitus olisi pitää se A2 liikenteessä. Ensimmäinen guzzi talossa.

Pyörän hinta oli 1100,- ja siinä oli jonkinlainen käyntihäiriö. Käynniltään tuo tasoittui ajossa, joten varsinaista vikaa ei löydetty. Nyt voi todeta, että lähtee pakkasellakin helposti käyntiin.

Rakentelussa on tarkoitus mennä ajettavuuden ja ulkonäön suhteen pois customin olomuodosta eikä se haittaisi, vaikka tuo pysyisi edes jossain määrin ajettavana. Laittelen tähän kommentteja matkan varrelta.

Pyörä on siis ihan perus nevada. Vaikuttaisi olevan hyvinkin originaali. Ostamisen jälkeen ensimmäisenä ruuvattiin irti tuulilasi ja laukkusarja.
- Tuulilasi on numerolla: GU29575150. Tumma, sama taitaapi olla myös calissa. Joutaa seuraavalle.
- sivulaukkusarja hepco & becker  junior 30. Avaimet on tämä siisti. Joutaa myös seuraavalle.
- Etulokari
-Sissybar

Nyt aloin vaihtamaan renkaita alle. Etuakselilla ei ollut yhtään rasvaa ja se oli pikkaisen jumissa. Toki rengaskin on ollut tuossa yli 10 vuotta. Sellainen huomio muista merkeistä Guzziin siirtyneenä, että tuo 18 tuuman etuvanne on ihan hemmetin painava. Ilman rengasta levyt paikallaan 9,6 kiloa. Toinen huomio on se, että onko tuo oikeasti symmetrinen vai miksi siinä ei ole pyörimissuuntaa? Jos tuolla oikeasti ajaa meinaisi, niin joku toinen etuvanne saattaisi helpottaa elämää.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada track/scrambler/cross
« Vastaus #1 : Joulukuu 31, 2024, 17:59:32 ip »
Aloitetaan aluvanteesta, oletan.
Painaa, mutta siitä on se hyöty että kulkee nätisti suoraan ja tottelee ns. vasta- eli työntöohjausta nöyrästi. Kannattaa kokeilla. Myös pinnavanneversio löytyy Guzzi-kauppiaan tai muun hyllystä. Uutta kumia huutaa. Laakereista sanoisin että uudet käyttöön jos vanhoista on epäilystä. Laakerikaupassa halvemmat kuin merkkiosana. Kun laitat akselia paikalleen niin voitele se ensin ohuesti että saat toistekin irti. Puhdista nopeusmittarin vaijerin pyöritin. Myös sisältä ja voitele kevyesti kuten vaijerikin sisältä. Toki, jos on jo ruiskumalli niin siinä on eri kilkkeet. Osittain. Silloin moottorinohjauksen säädöt tehdään tietokoneavusteisesti ilmaisohjelmalla.

Keulasta et maininnut. Se, yleensä, jos on paljon ajettu, niinkutsutusti "makaa". Jousen jatkeeksi, tilanteesta riippuen 2 - 5 senttimetrin, tilanteen mukaan, holkit tai investointi uusiin vietereihin. On sitten ohjaus tolkuissaan. Ohjauslaakerien kunto?

Käyntiongelmista: ilmeisesti kaasareilla? Kaasarien purku, puhdistus, kokoonpano ja säätö. Bensiinin energiatiheys on muuttunut sitten pyörän valmistuksen. Siksi voi olla suutinkoon kanssa puuhaa. Vaiko ruiskumalli? Sytytysosastolta katsoisin sytytysanturit, puolat ja tulpanjohdot hattuineen sekä uudet tulpat käyttöön. Mutta kukin kerrallaan omana yksikkönään niin tietää sitten että oliko vikaa ja missä.
Mahdollinen käyntihäiriö voi johtua myös vääristä venttilinsäädöistä tai palaneesta pakoventtiilistä. Tulpan palotilan puoleinen väri kertoo polttoaine-ilmaseoksesta paljon. Nykybensiinillä sen pitää olla kokolailla puhdas. Ei nokea, ei karstaa. Itsellä ei ole kovin paljoa kokemusta ns. pikkulohkoguzzeista kun ei ole ollut kuin kaksi: TT ja NTX.

Tervetuloa "remmiin", vai pitäisikö sanoa kardaaniin kuten meitä muitakin italomeininkiin langenneita on raskautettu!



« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2024, 23:31:43 ip kirjoittanut motomatti »

LPRBenny

  • Viestejä: 4
Vs: Nevada track/scrambler/cross
« Vastaus #2 : Tammikuu 01, 2025, 17:19:38 ip »
Eturenkaasta:

Malli on tämä: https://www.motorcyclespareparts.eu/en/moto-guzzi-parts/2000-nevada-club-750-motorcycles/front-wheel

Plussat ja miinukset:

+ Kymmenen vuotta paikallaan ollut rengas lähtee nähtävästi kromatulta kehältä irti todella helposti ja uusikin on helppo laittaa paikalleen.
+ Kromattu akseli on siisti ja mitoissaan, vaikka edellinen asentaja ei ole kuullutkaan rasvapurkista ja asennus on tehty kuivana

- 18 tuuman eturenkaita ei oikein löydy ja ajamiseen tuo koko on vaan auttamattomasti liian pieni. Pitäisi olla 19 tai 21. Tätä muutosta ei voi tehdä pumppuja vaihtamatta, sillä tilaa ei ole. Jää siis tulevaisuuteen.....
- Vanteen paino on käsittämättömän suuri. 15,2 kg renkaan kanssa sis. levyt. Ilmankos ei keuli
- Ei mitään stefoja ja paska pääsee suoraan laakereille

Plussana vielä mainittava se, että molemmin puolin olevissa jarruissa on molempien puolien jarruletkut vedetty ylös eikä ole mitään patenttia, jossa letku ylittäisi renkaan lokarin tasossa ja pitäisi sisällään sen mahdollisuuden, että letku osuu renkaaseen ja lukitsee etupyörän.

Molemmin puoleiset jarrut on siitä ikävät, että ne joutuu purkamaan myös rengastöissä.




motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevada track/scrambler/cross
« Vastaus #3 : Tammikuu 01, 2025, 18:01:31 ip »
Rengashommista sen verran että tein tällaisen apuvälineen kohtuuhinnalla: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjtSH7B1GDarLVr2Qzd2OYBK3jkYPmplTFcPaGwYwmjneyMmXxNPe4HDcq0_IgT-DwOyoCz0T1zpvxKSaYmoNG4IpuIaXRRyALlzjs51IpuRlAYsPkcbMIDxvnfyiRHOfiyBB1G_NdH6pu_/s640/Rengasty%25C3%25B6t_alusta.JPG

On toiminut kiroilematta enkä renkaanvaihdon vuoksi ole jarrulevyihin kajonnut.

Laakereista: varmaan nuukuuden korostamiseksi ja myyntihinnan alentamiseksi on huulitiivisteet laittamatta. Toisaalta, laakerit ovat suht edullisia ja helpot vaihtaa.
Keulimisesta: hyvä tapa saada voimansiirto hajalle. Ai, mistäkö tiedän...

Keulaputkista: pyrkivät kromipinnat kulumaan etureunoistaan. Siihen on metodi: käännä keulaputkia neljänneskierros niin kulumiskohta vaihtuu ja matka jatkuu. On, tietenkin, eri asia jos haluat isoläpimittaisen rengaskoon pyörääsi. Ensimmäisenä tulee mieleen lokasuojan vaihto jos aikoo käyttää alkuperäiskeulaa. En ole tutkinut mikä halkaisija on keulaputkilla eli mikä pidempi keulamalli sopisi alkuperäisiin ylä- ja alakolmioihin. Kun vaihtaa isompaan rengaskokoon tai pidempiin keulaputkiin niin ohjauksen jättö muuttuu ja ajo-ominaisuudet sitä myötä. MMAF:lta löytyy kätevä keulakulmalaskuri jolla omiin pyöriini olen laskenut ja rakentanut sopivat ohjauskulmat. Nyt en ole aikoihin kirjautunut sivuilleen niin en pääse kuin lukemaan: http://forum.mmaf.fi/forum/
Pääsivu: https://www.mmaf.info/yhdistys/