Mutta mikä on toleranssit näihin väljyyksiin sitähän minä yritän saada selvää eikä mututuntumaa että näin on hyvä eikä se vaikuta mihinkään! Luulis jonkun tietävän joka on konestuksen asiantuntija!
Avaan hieman taustaani koska siihen on, mielestäni, välillisesti viitattu.
Ammatikseni ja myöhemmin harrastuksen kannalta olen myös koneistaja ja sitä oppia saanut sekä -seitsemänkymmentäluvulta prätkien kanssa pelannut ja alan asentajanakin leipääni tienannut. Pääasiassa työura ollut sotilaslentokoneiden ja avaruusalusten kanssa työskentely Suomessa ja ulkomailla puhdastiloissa. Nasan koulutuksen siihen olen saanut. Ohessa johtanut moottoripyöräjärjestöjä. En siis käytä mutua.
Kuten jo aiemmin kerroin että akselivälyksellä ei ole ihmeemmin vaikutusta laakereihin. Jos haluat hifistellä alkuperäisellä akselilla niin takapyörää asentaessa, akselin paikalleen työnnön jälkeen lasketaan hieman painoa takapyörän varaan niin saadaan akselin alapuoli laakereihin välyksettömäksi ja samalla voidaan kiristää akselin päätymutteri haluttuun momenttiarvoon. Ne on ne väliholkit jotka määrittävät takapyörän sijainnin haarukkaan ja perävaihteeseen nähden.
Älä vain säikähdä sitäkään miten väljä on vetourakko josta voima siirtyy perävaihteesta takanapaan. Ennemmin olisin huolissani takapyörän navassa olevan kumikytkimen ja kitkavaimentimen kunnosta ja erityisesti sen akseloinnin suhteen takanapaan. Monilta on unohtunut pikku purkaminen, puhdistus ja voide. Hyvä huoltoväli on renkaanvaihdon kohdalla kun takapyörä on muutoinkin irtaallaan.
Voit myös, halutessasi, tutustua pikku blogiini: motomatti.fi. Tosin se on katkolla tammikuussa -25 ja häipynee bittien taivaaseen.
Aapo jo kerkesikin asian selittämään. Mutta asia sama.