Kirjoittaja Aihe: Akselin ja laakerin välys toleranssi  (Luettu 23060 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Vastaus #15 : Marraskuu 27, 2024, 17:27:47 ip »
Yleensä akselit ovat tasapaksuja päästä päähän. Nykyään näkyy myös sellaisia joissa paksunnokset ovat laakerin kohdalla. Liekö metallin ja painon säästöä...
Se miksi akselissa olisi ohuempi kohta, jos oikein ymmärsin, niin on tapahtunut vikaantumista.
Syynä on aiemmin kiinnileikkautunut laakeri. Silloin kulumaa pitäisi olla myös akselin ympärillä olevien holkkien päissä ellei niitä ole vaihdettu. Tässä tapauksessa on kyse ilmeisestä viasta. Laakerit eivät toimi yhteen jos ne ovat eri läpimittaisissa kohdissa. Aika monta pyörää purkanut ja koonnut mutta moista vikaa ei ole tullut vastaan. Jos ei paikalleen ruostunutta akselia oteta huomioon. Sinänsä akselin paksuudella ei ole merkitystä jos se on tasapaksu tai uudemmissa, ne paksummat laakerikohdat akselilla ovat saman halkaisijaisia.

Päätyholkkien tarkalla pituudella ei ole suurta merkitystä mutta suosittelisin mittaamaan keskiholkin pituuden että se on vähintäänkin sama tai hivenen pidempi kuin laakeripesien "pohjien" väli. Jos keskiholkki on lyhyempi kuin laakeripesien pohjien väli niin laakerivikaa on odotettavissa. Tuo kuluma akselissa viittaa siihen.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Vastaus #16 : Marraskuu 28, 2024, 09:11:44 ap »
Yleensä akselit ovat tasapaksuja päästä päähän. Nykyään näkyy myös sellaisia joissa paksunnokset ovat laakerin kohdalla. Liekö metallin ja painon säästöä...

Onhan siitä sellainen ilo että ruostumaan päässyt akseli tulee helpommin pois. Mutta että (minkään merkin) tehdas miettisi huoltoystävällisyyttä ? Ennenkuulumatonta!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Vastaus #17 : Marraskuu 28, 2024, 11:46:51 ap »
Lainaus
Onhan siitä sellainen ilo että ruostumaan päässyt akseli tulee helpommin pois. Mutta että (minkään merkin) tehdas miettisi huoltoystävällisyyttä ? Ennenkuulumatonta!

Pääosassa Guzzeista on huollon helppoutta mietitty. Vaan siitä on kauan. Otetaan esimerkit: venttiilivälysten säätö. V2-Guzzeissa hyvin ulottuvilla. Poislukien Guzzin useampisylinteriset rivikoneet ja 1400-mallien jotkut kohteet. Mutta otappa vertailukohdaksi kaksisylinterinen, saati nelisylinterinen tonninen rivikone. Ennenkö säätövaiheseen pääsee niin on pitänyt purkaa toimenpiteen edestä pois monia rakenteita. Siitä tuleekin mieleeni entisessä työpaikassani erään japanianmerkin merkkihuollossa pomon lausahdus kun olin aikeissa ryhtyä huolto-ohjeen mukaiseen työhön: ei niitä tarvitse vilkaista, pyyhkäiset vain tiivisteen kohdalle tiivisteliimaa että näyttäisi että siellä on käyty. Saadaan tili ja asiakas on tyytyväinen. Täyskatetuissa malleissa ei tarvinut tehdä sitäkään vähää. Mutta "huolletut" pyörät pestiin aina.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Vastaus #18 : Marraskuu 30, 2024, 11:25:00 ap »
Toivottavasti sorvari osaa ottaa sopivan materiaalin uuteen akseliin lujuuden ja kovuuden suhteen että kierre pitää ja ettei tule muita yllätyksiä, jos jotain sattuu niin pahimmassa tapauksessa voi joku tutkija lautakunta huomata että on omatekonen tappi. Jos olisin tapista huolissani tilaisin kyllä alkuperäiset valmistajalta siinä on materiaali ja toleranssit vuosikymmenien kokemuksella oikein.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Vastaus #19 : Marraskuu 30, 2024, 14:32:41 ip »
Nykyään akselit ovat, pääosin, onttoja putkia, ainakin osittain. Painon ja materiaalin säästöä. Ennen oli umpiakseleita. Se että akseli on putkimainen ei tee siitä erityisesti heikkoa. Kuormitus kun kulkee, fysiikan lakien mukaan, ulkopinnassa.

Ammattisorvari, kun hänelle laitetaan laakeri kouraan sekä työpiirustus mitoituksineen ja kierretyyppeineen, pyyhkäisee rivakkaan sorvillaan lastun pois likimalkaisesti ja viimeksi sitten ohuen lastun joka määrittelee halkaisijan ja jos vielä viitsii niin näyttää hieman hiomakangasta siliämiseen. Kierteen teko on se hitain vaihe. Toki riippuu kovasti siitä onko työväline manuaali vai digitaalinen. Jälkimmäinen vaatii ohjelmointia. Itse teettäisin, jollen jo sorvia omistaisi, manuaalisorvaamossa. Jyrsintäkin tarvitaan jos akselin toiseen päähän halutaan avainpinnat. Minimissään kaksi samansuuntaista.

Pintakäsittely on toinen asia. Kylvetetäänkö akseli sähköisessä kylvyssä esimerkiksi sinkitsemiseksi vai maalataanko vain näkyviin jäävät osuudet. Muu akseli voidellaan ohuesti kauttaaltaan oli pinnoitetta tai ei. Pinnoite kasvattaa hieman läpimittaa joka on otettava koneistettaessa huomioon. Niin nuo alkuperäisakselit näyttävän olevan tehty. Viime kädessä akselin pinnoitteen vahvuus määrittää akselin paksuuden.

mopokuski

  • Viestejä: 14
Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Vastaus #20 : Joulukuu 02, 2024, 21:58:26 ip »
Sorvari sorvasi ja sorvaa kuten motomatti selostaa ja viimeistelee hiomalla viimeiset sadasosasta sovittamalla laakerilla jonka jälkeen akseli pinnoitetaan elektrolyysi käsittelyllä, ei maalata.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Akselin ja laakerin välys toleranssi
« Vastaus #21 : Joulukuu 02, 2024, 22:42:42 ip »
Hyvältä vaikuttaa.