Akku voi olla ihan ehjäkin. Se ei ole aina vika, jos akku on tyhjä, tai ei akun vika. Kuten kaimani tuossa edellä totesi: on ensin katsottava liitokset ja sitten akun varaus. Jos liitokset on kunnossa ja akun varaus täysi: siis lepojännite yli 12,5 V ja valoilla kuormitettunakin n. 12 V ja vielä startilla kuormitettunakin 10 – 11 V, niin akku saattaa olla priima kunnossa. Jos valoillakin, saatika startilla kuormitettuna jännite lysähtää muutamaan volttiin, ja varsinkin jos lepojännite on alle 12 V niin akku on vain tyhjä, eikä se ole välttämättä akun syy. On vain tutkittava: miksi akku ei lataudu?
Jos startilla kuormittaen, vaikka startti ei pyörisikään, akun napajännite ei kunnolla laske, siis jostain 12,5 voltista lähelle 11- tai jopa 10 volttia, niin startti ei kytkeydy, tai sen virta ei kulje ja on etsittävä syy sille. Eikä sekään ole välttämättä akun syy.
Jos todetaan lyijyakun olevan tyhjä tuntemattomasta syystä – on hyvin viisasta irrottaa se ainakin sähköisesti virtapiireistään, mieluiten ottaa se kokonaan pajan lattialle ja ladata hyvällä laturilla, pienellä virralla, n. 0,5 A ja pitkällä ajalla, aivan täyteen lepojännitteeseen 12,9 V, siis levossa mtattuna kun ei ole latausta eikä purkausta ollut n. tuntiin, ja hyvälaatuisella mittarilla, jos mahdollista. Jos lyijyakku seisoo ilman varusta – siis tyhjänä kuten sanotaan – niin se alkaa heti sulfatoitua ja menettää nopesti kapasiteettiaan. Litiumrautafosfaattiakku vaurioituu myös seistessään ilman varausta, mutta hitaasti, siksi siihen on hyvä aina jättää vähintään 5% kapsiteetista – joka tosin on lähes mahdotonta todentaa – mieluummin 10 –20%, silloin se ei ole moksiskaan varastoinnista. Sitä olisi hyvä varata myös korkeintaan 90% täyteen varatessa, jos haluaa maksimoida sen eliniän, ylivaraus tuhoaa sen lähes heti. Lyijyakulle olisi syytä jättää ainakin 50% kapasiteetista, jos se joutuu olemnaan pitempään vajaassa varauksessa, muuten se alkaa sulfatoitua ja olisi siksi hyvä pitää täydessä 100% varauksessa aina. Ylivarauksesta se vain menettää vettä, mutta ei heti tuhoudu.
Ja vielä muutama teesi:
– Täyden akun napajännite on (14,4 V)varauksessa ja (12 V)purkauksesa ja (12,9 V)levossa, siis aina erisuuruinen, koska sillä on sisävastusta.
– Laturin wattimäärä l. teho ei ole se teho, jolla se lataa, eikä se, jolla se syöttää sähköjärjestelmää, vaan se teho jonka se maksimissaa kykenee antamaan.
– Laturin maksimivirta ei ole se virta, jolla se lataa akkua silloin kun se pyörii, vaan se virta jolla se maksimissaan voi syöttää sähköjärjestelmää antojännitteen alenematta. Todellinen (akun)latausvirta määräytyy (laitteiden)kuormitustilanteen ja akun varaustilan mukaan, ohmin lain mukaan.
– Lyhyt koekäyttö ei juurikaan lisää akun varaustilaa. 10%.n varauksen lisäys vaatii jo useamman tunin ajon.
– Varastoinnin aikana lyijyakku purkautuu omapurkausella itsestään, kylmässä vähemmän, lämpimässä enemmän.