Kirjoittaja Aihe: V65 startti  (Luettu 16543 kertaa)

Skunk73

  • Viestejä: 83
V65 startti
« : Syyskuu 15, 2024, 14:38:01 ip »
Käytin tässä pari viikkoa sitten moottorin lämpimäksi.en ajamut ja nyt kun yritin startata niin rele vaan naksahtaa mutta startti ei pyörähdä? Mistä kannattaa aloittaa etsiin vikaa?

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
Vs: V65 startti
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2024, 16:18:38 ip »
Akku on finaaleissa.

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: V65 startti
« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2024, 18:39:00 ip »
Sitä ajattelin mut on 3kk vanha. Voihan tuo olla jo mennykin. Biltema laatua.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V65 startti
« Vastaus #3 : Syyskuu 15, 2024, 19:31:08 ip »
Joskus akun todellista ikää on vaikea määrittää. Ennen oli ja joissain akkumerkeissä on vieläkin valmistusajankohta ja joskus, jopa, hapotuspäivämäärä. Yleensä ei ole asiasta selvyyttä. Valmistuksen jälkeen on kuljetusta, varastointia ja hyllyaikaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: V65 startti
« Vastaus #4 : Syyskuu 15, 2024, 21:09:36 ip »
Akkukaapeli kiinni kunnolla?
Saman johdon toinen pää startissa kunnolla kiinni?
Akkujännite kun virta-avain on taskussa?
Akkujännite kun virrat on päällä?
Akkujännite kun valot on päällä ( jos erillinen valonappula )?
Akkujännitteen alenema kun starttaa?

Kokemuksia akuista:
- Navat niin hapettuneet, ettei virta kulje => huoltoa!
- Kuivavarattu akku hapotettu, mutta ei ladattu sen jälkeen.
- Napa irronnut, kun on väännetty "apinan raivolla" kireälle.
- Purkautuu itsekseen suht. nopeasti.
- Napakatkos, eli napa irti kennossa sisälklä.
- Kennoissa katkos akun sisällä.
- Akun kennojen välinen seinä vuotaa.
- Jäätynyt talvella halki.

Ja huom! Akku voi mennä rikki viikon kuluttua tai kestää 8 vuotta...


s151669

  • Viestejä: 149
Vs: V65 startti
« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2024, 12:45:54 ip »
Sitä ajattelin mut on 3kk vanha. Voihan tuo olla jo mennykin. Biltema laatua.

Biltemalaisissakin on takuu. Osassa kolme vuotta. Yhtään ei ole vielä tarvinnut takuuseen viedä mutta sattunee niitä susikappaleita sinnekin.

Hajakenttä

  • Viestejä: 952
Vs: V65 startti
« Vastaus #6 : Syyskuu 16, 2024, 15:23:53 ip »
Akku voi olla ihan ehjäkin. Se ei ole aina vika, jos akku on tyhjä, tai ei akun vika. Kuten kaimani tuossa edellä totesi: on ensin katsottava liitokset ja sitten akun varaus. Jos liitokset on kunnossa ja akun  varaus täysi: siis lepojännite yli 12,5 V ja valoilla kuormitettunakin n. 12 V ja vielä startilla kuormitettunakin 10 – 11 V, niin akku saattaa olla priima kunnossa. Jos valoillakin, saatika startilla kuormitettuna jännite lysähtää muutamaan volttiin, ja varsinkin jos lepojännite on alle 12 V niin akku on vain tyhjä, eikä se ole välttämättä akun syy. On vain tutkittava: miksi akku ei lataudu?

Jos startilla kuormittaen, vaikka startti ei pyörisikään, akun napajännite ei kunnolla laske, siis jostain 12,5 voltista lähelle 11- tai jopa 10 volttia, niin startti ei kytkeydy, tai sen virta ei kulje ja on etsittävä syy sille. Eikä sekään ole välttämättä akun syy.

Jos todetaan lyijyakun olevan tyhjä tuntemattomasta syystä – on hyvin viisasta irrottaa se ainakin sähköisesti virtapiireistään, mieluiten ottaa se kokonaan pajan lattialle ja ladata hyvällä laturilla, pienellä virralla, n. 0,5 A ja pitkällä ajalla, aivan täyteen lepojännitteeseen 12,9 V, siis levossa mtattuna kun ei ole latausta eikä purkausta ollut n. tuntiin, ja hyvälaatuisella mittarilla, jos mahdollista. Jos lyijyakku seisoo ilman varusta – siis tyhjänä kuten sanotaan – niin se alkaa heti sulfatoitua ja menettää nopesti kapasiteettiaan. Litiumrautafosfaattiakku vaurioituu myös seistessään ilman varausta, mutta hitaasti, siksi siihen on hyvä aina jättää vähintään 5% kapsiteetista – joka tosin on lähes mahdotonta todentaa – mieluummin 10 –20%, silloin se ei ole moksiskaan varastoinnista. Sitä olisi hyvä varata myös korkeintaan 90% täyteen varatessa, jos haluaa maksimoida sen eliniän, ylivaraus tuhoaa sen lähes heti. Lyijyakulle olisi syytä jättää ainakin 50% kapasiteetista, jos se joutuu olemnaan pitempään vajaassa varauksessa, muuten se alkaa sulfatoitua ja olisi siksi hyvä pitää täydessä 100% varauksessa aina. Ylivarauksesta se vain menettää vettä, mutta ei heti tuhoudu.

Ja vielä muutama teesi:
– Täyden akun napajännite on (14,4 V)varauksessa ja (12 V)purkauksesa ja (12,9 V)levossa, siis aina erisuuruinen, koska sillä on sisävastusta.
– Laturin wattimäärä l. teho ei ole se teho, jolla se lataa, eikä se, jolla se syöttää sähköjärjestelmää, vaan se teho jonka se maksimissaa kykenee antamaan.
– Laturin maksimivirta ei ole se virta, jolla se lataa akkua silloin kun se pyörii, vaan se virta jolla se maksimissaan voi syöttää sähköjärjestelmää antojännitteen alenematta. Todellinen (akun)latausvirta määräytyy (laitteiden)kuormitustilanteen ja akun varaustilan mukaan, ohmin lain mukaan.
– Lyhyt koekäyttö ei juurikaan lisää akun varaustilaa. 10%.n varauksen lisäys vaatii jo useamman tunin ajon.
– Varastoinnin aikana lyijyakku purkautuu omapurkausella itsestään, kylmässä vähemmän, lämpimässä enemmän.




Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V65 startti
« Vastaus #7 : Syyskuu 16, 2024, 19:12:10 ip »
Itsellä, kun on useita pyöriä, muistuu aina sillointällöin että pitäisi akkuja varata.
Tänään otin käyttöön pyörän joka oli käytössä viimeksi huhti-toukokuun vaihteessa. Sitten, sydänsuven, toinen kaapeli irrallaan. Olin unohtanut ylläpitolatauksen. Se olisi ollut joskus elokuussa ja kestänyt max muutaman tunnin. No, kaapeli kiinni, bensahana auki, ryyppyvipu taa ja peukalo starttinapille ja toiveikas asenne. Lähti käyntiin hieman vaivaisesti. Akku on kolme vuotta vanha perinneakku mutta laatumerkki. Se muutama kymppi enemmän kuin halpisakusta säästää hermostoa ja muita pakkoliikkeitä. Pitää varmaan puhelin ohjelmoida vihjaamaan parin - kolmen kuukauden välein että muista akku!

Ylläpitolaturi on hyvä laite. Varsinkin sellainen jossa on myös äly. Toisaalta: ei niitä tarvitse koko talven ajan pitää akussa kiinni. Kokemukseni mukaan talvisäilö sujuu näin: akku irti pyörän järjestelmästä. Saa, toki, olla paikoillaan muutoin, lataus vaikka yön yli. Seuraava joskus tammikuussa ja viimeinen ennen pyörän käyttöönottoa keväällä.

Joskus on käynyt niin että koko talven on pidetty tuoreehkoa akkua ylläpitolatauksessa ja kiinni pyörän sähköjärjestelmässä niin keväällä se onkin epäkunnossa kun pitäisi baanalle päästä. Tähän törmään Kerhollani lähes joka kevät: Uusi, kesän ajettu H-D ja ajokauden jälkeen ylläpitolataukseen. Toukokuun alussa ei edes mittarivalot syty. (Sivutoimi joissakin malleissa: aloittavat itsestään varashälyttimen huudatuksen. Se on vain merkiksi siitä että akun varaus on alhainen.)

Toisinaan on ongelma siinä että akku ei lataannu. Syitä voi olla useita mutta yksi tyypillinen on että laturin teho ei riitä. Vaikka laturi on kunnossa. Monissa Guzzimalleissa laturi pyörii kampiakselin nopeutta. Silloin köröttelyajossa ei latausta kauheasti tapahdu. Tyypillinen tilanne on kaupunkiajo: valot ovat päällä, liikenne etenee hitaasti, on useita poikkeamispaikkoja, pyörä sammutetaan käynnistetään useamman kerran asiointia varten ja viimein ei kuulu kuin naks kun pitäisi jatkaa matkaa.

Muistelma: viisikymmentä vuotta sitten akku moottoripyörään maksoi ns. maltaita. Siksi niitä yritettiin säilöä parhaan mukaan. Mahdollisimman viileässä paikassa. Virtaa täynnä oleva akku ei jäädy. Silloin on myös sisäinen purkautuminen minimissään.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
Vs: V65 startti
« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2024, 08:37:14 ap »
Jokos se on hyrähtänyt käyntiin?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V65 startti
« Vastaus #9 : Syyskuu 21, 2024, 11:25:57 ap »
Starteissa, varsinkin vanhoissa ja käytetyissä, voi olla vaivana solenoidin kärkien palaminen tai hiiltyminen yleensä. Silloin syntyy, starttinappia painettaessa, kipinöintiä kärjissä eikä riittävän suuri energiamäärä pääse kulkemaan. Solenoidin voi purkaa mutta tarvitaan tinakolvi jolla sulatetaan tinaukset että solenoidin kärjet saa näkyviin ja kokoonpannessa tarvitaan myös tinaa. Kärjet voi puhdistaa.

Solenoidin sydän eli rautamötti, jota ympäröivä käämi ohjaa, voi olla myös tahmautunut. Sen purkaminen ei ihmeempiä kaluja vaadi.


Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: V65 startti
« Vastaus #10 : Syyskuu 23, 2024, 11:41:07 ap »
Laitoin mittarin kiinni. 12.7v valot päälle tippui n 0.2v.  Kun yritin startata pelkkä naksahdus kuului. Voltit pysyi samana 12.4-12.5v

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V65 startti
« Vastaus #11 : Syyskuu 23, 2024, 12:42:43 ip »
Oire on melko selvä: joko virta jää matkalle tai solenoidissa on vikaa.
Koitahan vielä pitää kättä startin solenoidin päällä kun painat starttinappia. Jos tuntuu selvä tärähdys niin solenoidi toimii muutoin mutta ei kytke kärkiään yhteen. Tietää remontoimista. Tai kollektori ja/tai sen hiilet ovat entiset tai kollektori (Toinen nimi sille on kommutaattori.) on hiiltynyt tai muutoin epäkunnossa. Sen voi sorvata tai hioa suoraksi jos on kulunut. Tässä starttijutussa ei aiempi "mekatsu" ole tiennyt miten pitää korjata: asiassa on epäonnistuttu kokolailla täydellisesti. Näitä on tullut vastaan muitakin. Tässä Bosch: http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html
Solenoidi ohjaa vipuvälitteisesti heittokierrettä eli bendix-laitetta joka käsittää myös keskipakokytkimen.

Akun miinuskaapeli. Herätevirtajohdin irti solenoidista.
Startista plussa irti ja kaksi kiinnityspulttia niin startin saa moottorista kokonaisena irti.
Sitten vain purkamaan. Osia ei ole montaa.
On oletettavaa että noinkin ikääntyneessä käynnistinmoottorissa on muutakin laittamista. Jos on kyse pyörän alkuperäisestä käynnistinmoottorista siinä ei ole alennusvaihdetta. Jos taas on vaihdettu pienempi startti niin kyse on alennusvaihteisesta mallista. Usein merkki on, uudemmassa, alennusvaihteisessa Valeo tai sitten sen halpakopio. Jos on alennusvaihteinen niin vaihdekin on vilkaistava, pudistettava ja laitettava paikoilleen. Valeon kovamuovinen hiilisilta hajoaa varsin helposti jos käsittelee huolimattomasti. http://www.motomatti.fi/2013/04/valeo-kaynnistinmoottorin-tyyppivikoja.html

Jos Bosch on jo kuolemaantuomittu tai on vaihdettu myöhemmin Valeo-merkkinen tai sen halpakopio pyörii vähemmälla akkuvirralla ja käynnistää rivakammin. Myös paino puolittuu. Mikäli on Bosch niin jotkin autosähkölaitehuollot niitä vielä korjaavat. Voi toki itsekin perehtyä ja huollon tehdä niin tulee laite tutuksi ja homma halvemmaksi. Varaosia, ns. korjaussarjoja, saa näihin kaikkiin.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: V65 startti
« Vastaus #12 : Syyskuu 23, 2024, 13:47:40 ip »
Muisti palaa pätkissä...
Stonessa ~20v takaperin oli starttausongelma. Syyksi lopulta selvisi rikkoutunut hiilisilta. Siinä oli selkeä murtuma, joka esti johdinkontaktin. Asia selviää helposti Matin yo. ohjeiden mukaisesti, kun irrottaa ja purkaa startin. Kyseessähän ei varsinaisesti ole mikään vaikea ja monimutkainen kapistus.
Starttihan on hyvin tiiviisti suljettu, mutta solenoidi-bendix -mekanismiin kertyy ajankuluessa hiilipölyä, joka muuttu tahnamaiseksi. Kun sen koko startin kerran puhdistaa ja voitelee kunnolla, niin huolettomia vuosia sen suhteen on edessä.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: V65 startti
« Vastaus #13 : Syyskuu 23, 2024, 14:20:41 ip »
Ennen kuin purat mitään, tarjoa loikkajohdolla sähköä suoraan akun plusnavasta startin solenoidin herätevirtanapaan. Muista laittaa vaihde vapaalle.
Kun volttimittari on olemassa voit myös mitata jännitteet solenoidin eri napojen ja akun miinusnavan väliltä käynnistysyrityksen aikana.
Sohc van Helmi.

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: V65 startti
« Vastaus #14 : Syyskuu 28, 2024, 13:01:49 ip »
Kokeilin pitää kättä startilla mutta en tuntenut mitään. Naksahdus kuuluu jostain tankin alta?? :o