Laitoin mittarin kiinni. 12.7v valot päälle tippui n 0.2v. Kun yritin startata pelkkä naksahdus kuului. Voltit pysyi samana 12.4-12.5v
Kokeilin pitää kättä startilla mutta en tuntenut mitään. Naksahdus kuuluu jostain tankin alta
Solenoidi ei vedä. Koska jännite ei alene tuon enempää se viittaa siihen, että solenoidi ei edes saa ohjausta. Naksaus kuuluu starttireleestä kuten pitääkin siis siihen asti toimii.
Kuten Pekka jo neuvoi: katso volttimittarilla akun miinusnavan ja solenoidin välinen jännite. Siinä startissa on solenoidin pötkylä kyljessä ja selvästi näkyvissä kaksi tulevaa johdinta, paksu ja ohut. Paksuun pitää tulla suoraan akulta +12 V aina, ja ohueen pitää tulla +12 V vain silloin kun startataan. Jos tulee pitää putsata solenoidin ankkuri, se rautapötkylä, joka liikkuu sen sen käämin sisällä. Samalla vaivalla tietysti putsataan ja rasvataan startti mutenkin kuten jo Matti neuvoi.
Jos ei tule solenoidille 12 V starttiohjausta on tutkittava mihin se jää, releen jalkaan vai mihin...
Jos ei ole volttipuntaria niin kokeilulamppukin käy.
(Tuon ikäsellä pyörällä on tietenkin pieni työkalupussi aina satulan alla. Siinä on pari välttämätöntä työkalua ja hiukan lamppuja ja sytytystulppia ym varaosia. Siellä on tietysi myös pari pätkää hyvää johdinta, joissa valmiina päissä abiko/vast liittimet, jonka voi kytkeä siihen varaosa-ajolamppuun ja kas, on saatu aikaan kokeilulamppu, joka voi pelastaa pulasta korpitiellä.)
PS. Jos on se johtimen pätkä niin voi kokeilla, ennen startin purkamista, solenoidin vetoa irrottamalla solenoidin ohuempi johdin solenoidista ja antamalla siihen samaan napaan sillä apujohtimella suoraan akun + 12 V hekeksi. Sartin pitää silloin pyörähtää, jos solenoidi ei ole jumissa.
Huom! turvapiirit eivä tällöin ole käytössä ja on muistetava kääntää vaihde vapaalle. Muuten tulee tapaturma kun pyörä liikahtaa.