Kirjoittaja Aihe: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35  (Luettu 3718 kertaa)

Monti

  • Viestejä: 151
Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« : Heinäkuu 30, 2024, 21:07:07 ip »
Tässä on kaksi asiaa. Eka ongelma: Vaihdoin peräöljyt ja nostin pyörän takapään ylös että sain sen vaateriin. Tankkasin täynteen ja sit kotiin. Seuraavana päivänä ei käy tyhjäkäyntiä kunnolla ja putkessa paukkuu. Teoriani on että kun tankki oli vinossa niin sieltä lähti vaeltamaan moskaa joka on tukkinut tyhjäkäyntisuuttimet.

Nyt sain vihdon rohkeutta ja aikaa irroittaa kaasareista pohjat ja nyt pää- ja tyhjäkäyntisuuttimet on pesussa. Yllätys oli iso kun tyhjäkäyntisuuttimet onkin vain 35. Eikös se ole aika vähän? kun luulin vakion olevan 38 ja on suositeltu 40. Tilaan varmaan tänään isommat mutta kuinka isot?.

Pääsuutin on 105

motomatti

  • Viestejä: 13 374
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2024, 21:32:48 ip »
Jos on pylväsporakone ja 0,40 poranterä voi kairata vanhasta suuttimesta uuden.
Kuvassa näkyy kovin purseinen suuttimen hahlo. Ne voisi viilata pois niin polttoainevirrassa on vähemmän turbulenssia.

Oliko kohokammion pohjalla möhnää?

Monti

  • Viestejä: 151
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #2 : Heinäkuu 30, 2024, 22:04:43 ip »
En hoksannu katsoa mönjää mutta ei ainakaan pistänyt silmään, jaa ja pitänee katsoa suodattimetkin. Koko ajan oppii pikkuhiljaa. Kannattaako noita nyt lähteä porailmaan kun uudet on moposportissa 2,50€ kpl. Ehkä sit tilaan samat, 38 ja 40 niin voin testailla. Tää on 2001 mallia ja just näin listan missä se olis vakiona 32. Mutta onko se sit niin snadi öljykriisin takia?

Koko ajan tyhjäkäynti olla vähän alhaalla mutta helteillä oli yhtenä päivänä ennen peräöljyn vaihtoa tilanne että se nousi normi +/- 1000rpm jonnekin 1500rpm hujakoile ja sit taas asettu.

motomatti

  • Viestejä: 13 374
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2024, 22:36:56 ip »
Lambda-anturi kertoisi puolueettomasti onko seossuhde oikea.
Jos sitä ei ole niin tulppien väri kun on ajettu kunnon lenkki niin että moottoriöljy on saavuttanut asiallisen käyntilämpötilansa. Vähintäänkin 80 astetta. Mutta mieluimmin sadan asteen päälle. Tulpan pitäisi olla karstaton, ei mustaa väriä. Samalla selviää onko kaasuttimissa säätöeroja.

s151669

  • Viestejä: 115
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2024, 07:49:48 ap »
En hoksannu katsoa mönjää mutta ei ainakaan pistänyt silmään, jaa ja pitänee katsoa suodattimetkin. Koko ajan oppii pikkuhiljaa. Kannattaako noita nyt lähteä porailmaan kun uudet on moposportissa 2,50€ kpl.

Jaa ne on  noinkin halpoja. Ajatus oli hommata tai lainata ultraäänipesuri talveksi ja putsata kaasarit sillä. Toisaalta jos noin halpojen suutinten kanssa olisi sama vaihtaa ne suoraan uusiin.

GinTurismo

  • Viestejä: 286
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2024, 10:47:24 ap »
"Koko ajan tyhjäkäynti olla vähän alhaalla mutta helteillä oli yhtenä päivänä ennen peräöljyn vaihtoa tilanne että se nousi normi +/- 1000rpm jonnekin 1500rpm hujakoile ja sit taas asettu."

Imupuolen ilmavuodot kannattanee tarkistaa (kumikurkut, kiristimet).
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 374
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #6 : Heinäkuu 31, 2024, 11:08:34 ap »
Aikoinaan Guzzi käytti surkeaa kumilaatua letkuissaan ja kaasuttimien kurkuissa. Jos ilmenee kummallisia käyntihäiriöitä niin yksi epäiltävä kohde ovat nuo kurkut tai niiden kiinnitys. Ensimmäisenä kavaltaa se että letkunkiristimen vieressä on pienenpieni halkeama mutta sisäpuoli voi olla tällainen: https://4.bp.blogspot.com/-XJSOd6Is_2I/UZ5Yq2g9FhI/AAAAAAAAIvI/DJ58WIS-h4k/s640/Guzzi_imukurkku_hapero2.jpg

Pikkulohkoisessa on tiiviste myös imukanavan ja sylinterikannen välissä mutta siinä on ollut harvemmin vikaa.
Valitettavasti sama kumiosien hapertuminen koskee myös huohotusjärjestelmää. Lähinnä letkuja ja putkia.

Huohotuspuolella oleva vuoto ei ylennsä aiheuta käyntihäiriöitä mutta moottorin pidempiaikaisen käytön suhteen sekin pitäisi pitää kunnossa.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #7 : Heinäkuu 31, 2024, 18:51:56 ip »
Omat kaasaripyörät on saaneet vakiota isommat suuttimet, kun on ollut se aika, eli aikataulutettu kaasareiden purku.
Suuttimia on tilattu reilusti, että voi kokeilla eri vaihtoehtoja.

Jos suositeltu TK-suutin on 40, niin laittaisin omaan vähintään seuraavana pykälän suuttimen, esim. 45.
Kaasarikoneet on sen aikuisten päästöjen takia aika laihalla käyviä ja siihen päälle etanolia sisältävä bensa, niin käyntiinlähteminen paranee viileällä ja tyhjäkäynti voi tuntua hieman "tukevammalta".

Samalla vaihtuisi pääsuutin pykälää isommaksi. Jos nyt 105, niin 110 tai jopa 115. Ehkä kokeilisin ensin 115 ja mutustelisin pers'dynon fiiliksiä.
Sama syy kuin TK-suuttimessa. Tehtaalla laihat säädöt ja bensassa etanolia.
Tämäkin vielä! ! !

Monti

  • Viestejä: 151
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #8 : Heinäkuu 31, 2024, 20:15:01 ip »
Öö tota mikä on "Lambda-anturi" ja mistä tiedän onko 2001 Nevadassa se?

Tilasin Moposportista 38 ja 40 TK suuttimet. Jos saan tämän ongelman kondikseen siirryn seuraavaan vaikka kyllä pyörä on muuten ihan reipas. Ajossa kaikki toimii eikä putkessakaan pauku. Vain tyhjäkäynnillä. En tajua mistä se tuli yhden yön aikana.

No nyt kun olen rohkaistunut kaasareita avaamaan niin eiköhän homma etene. Nyt muistan mitä hannasin. Kurkut vaihdettiin viime kesänä ja se oli yhtä ähellystä ja tarvitsin apua siinä. Luulempa että se johtui siitä että olin ostanu tarvikkeet joiden sisämitta on 35mm. Originaalin 44mm. Hommaan sellaset ensi tilassa niin uskallan irrottaa ne puhdistusta varten.

Kaasari itsessään ei pelota kun olen vanhan Vespani kaasarin purkanut ja pessyt monta kertaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 374
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #9 : Heinäkuu 31, 2024, 21:22:48 ip »
Lambda eli jäännöshappianturi on laite jolla pystyy mittaamaan polttoaineseosta sen palamistuotteista mittaamalla pakokaasun jäännöshappipitoisuutta. Sellainen on melko varma laite saada säädöt kohdalleen.
Nykypyörissä jo pitkään ja bensiini/etanolikäyttöisissä autoissa lambda on pakollinen varuste sillä polttoaine-ilmaseos muodostetaan lambdan takaisinkytkennän avulla joka ohjaa moottorin toimintaa. Tarkoittaa tarkkaa seosta, pientä kulutusta ja vähäisiä päästöjä. Moottori siis toimii hyvällä hyötysuhteella.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #10 : Elokuu 10, 2024, 21:14:42 ip »
Tää on 2001 mallia ja just näin listan missä se olis vakiona 32. Mutta onko se sit niin snadi öljykriisin takia?


Tutun näköinen kuva. Mistä tuon kuvan löysit?

Taidan jatkossa ihan vaan ohjeistaa hankkimaan oman kopion Guzziology-kirjasta ja katsomaan siitä.

Monti

  • Viestejä: 151
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #11 : Elokuu 10, 2024, 23:08:22 ip »
"Tutun näköinen kuva. Mistä tuon kuvan löysit?

Taidan jatkossa ihan vaan ohjeistaa hankkimaan oman kopion Guzziology-kirjasta ja katsomaan siitä."

Facebookissa joku sen näytti. Onko siinä jokin ongelma?

Olen iloinen että tietoa jaetaan ihan suomen kielellä koska edelleen olen Guzzini kanssa aloittelija joka opettelee sen saloja eikä tiedon etsintä ole niin helppoa.

Vaihdon TK suuttimet kokoon 40 ja tein pienen koeajon ja tuntui toimivan ihan hyvin. Muutaman kerran yskäisi ja sit asettu. Ne kurkut ja muut tarkistan heti kun tulee taas sopiva hetki. Työ haittaa harrastusta ja vielä vanhempi Vespani vaatii myös huomiota.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 404
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #12 : Elokuu 15, 2024, 21:49:26 ip »
Ihan ensimmäisenä se sama ohje, kuin aina: kaasarit pöydälle, osiksi ja pesuun. Ei yhtään säätöä, ennen kuin kaikki osat ja kolot on puhdistettu. Säätäminen on hyödytöntä, jos kaasuttimet eivät ole puhtaat. Nuo kaasarit on todella yksinkertaista mallia. Purkaa vaikka yhden kerrallaan, jos pelkää ettei saa kasattua, on malli siinä toisessa. Suuttimet, suutinputki, letkulähtö ja sen siivilä irti, tämän jälkeen kanavat ihan mekaanisesti rassaten auki.
Tuo seilaaminen voi johtua myös sotkusta bensan seassa. Suoravetokaasuttimilla ei ole tavatonta kierrosten heiluminen kuumana. En olisi huolissani.
Mutta kertauksena; puhtaus ennen säätöjä. Voi toimia ihan vakioasetuksilla siivouksen jälkeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Monti

  • Viestejä: 151
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #13 : Elokuu 15, 2024, 23:35:44 ip »
Syyllinen tais löytyä. Toinen imukurkku oli halki. Tilasin uudet ja tein hätäkorjauksen liimalla ja galvanoituvalla teipillä. Varmaan se on haljennut siinä rasituksessa kun pyörä oli kenossa peräöljyn vaihdon takia. Korjauksen jälkeen se toimi kuten aiemmin mutta uusi on aina uusi. Tulee varmaan huomenna.

motomatti

  • Viestejä: 13 374
Vs: Nevadan tyhjäkäyntisuuttimen koko 35
« Vastaus #14 : Elokuu 16, 2024, 09:13:57 ap »
Kumiset imukurkut ovat olleet monelle ongelma. Koska hyviä kumin pehmentimiä ei saa enää, muunmuassa myrkyllisyytensä vuoksi, käyttää lainkaan niin käytetään huonompia. Kumi kovettuu ja kutistuu ja syntyy halkeamia. Myös bensiinin tyypin vaihto nykyiseen ei ole suosiollinen nykyisille kumiosille. Suosittelen vaihtamaan uudet molemmille puolille. Menee taas muutaman vuoden.