Kirjoittaja Aihe: Imuvuoto ?  (Luettu 7581 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 149
Imuvuoto ?
« : Heinäkuu 12, 2024, 20:06:24 ip »
Vaihdoin Nevadan (-98) ilmanputsarin. Tein toki vähän muutakin, fiksailin merkkivaloja - nyt toimii kaikki paitsi latausvalo - ja tasapainotin takarenkaan.

No, muuten meni hyvin mutta taitaa olla imuvuoto jossain, tyhjäkäynti noin 3500rpm. Vähän liikaa. Ryypyllä tasoittuu.

Eipä siinä, tankki pois ja tutkimaan. Venttiilikopista menee letkut sinne etupurkkiin josta valuu öljyt yhtä letkua pitkin "jonnekin" ja menee haitariputki sinne ilmanputsarin puhtaalle puolelle. Mitään vikaa en löytänyt. Tankki penkillä ja pitemmällä bensaletkulla kävi tyhjää kuten pitääkin.

Tankki takaisin, käy tyhjää normaalisti. Ajelulle. Ekat valot -> tyhjäkäynti taas taivaissa.

Mikä jäi huomaamatta ? Tänään ei enää jouda tutkimaan, ensi viikkokin on niin ja näin.

Ai niin, se tankin pohjaan tuleva letku, mihin se oikein menee tankin päässä ? Täyttökauluksen vedenpoistoreikä ? Joku muu, mikä ?

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 15, 2024, 10:00:07 ap »
Vika löydetty. Tulipahan käyttöä ketjunpesusuihkeelle joka kyllä haisee samalta kuin Bräkleeni... suihkaus epäilyttävään kohtaan ja asia varmistui.

Mikä siis vikana ? Seuraa varoittava esimerkki. Monellakin tapaa.

Joku "edellinen mies" - jossakin oli vetänyt sen ylemmältä huohotuspurkilta ilmanputsariin tulevan ruttuputken klemmarilla kiinni ilmanputsariin. Liekö ollut taipumusta irtoiluun ? Joka tapauksessa, koskapa sekä putsari että se ruttuputki ovat ohutta muovia, oli se putsarin nippa soikea. Ja ruttuputkessa vekki.

Ihme että vuoti välistä. No, nyt on sitten sensortin moottorisilikonipatentti että joku toinen kiroaa sitä edellistä miestä joskus. Onneksi tuota putkenpäätä ei ole tarvis irroittaa... toivottavasti.

Alunperinkin olisi pitänyt vetää vaikka pari kierrosta putkiteippiä siihen nipan päälle tai vastaavaa.

Koekäyttö ja -ajo suorittamatta, silikonit kuivaa vasta tunnin päästä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 20, 2024, 12:06:10 ip »
Jokos koeajo on tehty?
Itselläni oli kohtuu uuden, ensimmäistä suvea ajossa, 750 NTX:n kanssa pientä peliä: ne letkut ja haitariputket olivat huonompaa kuin kertakäyttötavara. Piikkiöstä sain uudet takuuseen mutta asia ei siitä muuttunut. Rapistuivat jälleen. Takuu oli ohitse niin kävin mallit mukan letkuliikkeessä (Hydrauliikkaa ja pneumatiikkaa.) ja kudosvahvisteista letkua pääosin. Haaroitukset ja äkkimutkat hitsailin ohutseinäisestä metalliputkesta. Ei enää murheita niillä osin enää eikä tullut kalliiksi.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2024, 20:07:07 ip »
Joo, on.

Huonosti pitää silikonipaikka. Parempi kuin enne mutta... Toki huonosti pitää sen putken toinenkin pää joka on vaan painamalla kiinni. Jarrukliinerillä testaillen pitää myös se haara johon liittyy sylinterikansilta tulevat osat varsin huonosti.

Jotain tarttis tehdä, mitä ?

Onko joku ns. oikonut Nevadan huohotuksesta isommat mutkat hiiteen ? Mitä tuo pikkulohko minimissään tarvitsee huohotukseen ? Letkut sylinterikansista sinne yläpurkkiin josta letku öljypohjaan ? Jotain vielä vähempää ? Ilmanputsarin letku hiiteen ? Suodattimeen ? Johonkin ?

Jos siinä olisi enemmän tilaa niin äkkiäkös noi vetäisi kaikki bensaletkusta ja yleismallin kulmilla.

Asiaan liittyvä sivukysymys - miten noi kaasuvaijerit pitäisi tukea ? Kahvalta tulee yksi vaijeri siihen y-haaraan josta menee vaijeri per mehumaija. Viimeisellä ajolla kehitteli sellaisen vaivan että tyhjäkäynti karkasi taivaisiin paitsi tangon oikealle kääntämällä. Ensin arvelin imuvuodon aiheuttamaksi mutta ilmeisesti kaasuvaijerit päättivät alkaa elämään omaa elämäänsä.

Näppituntuma olisi että sen y-haaran saisi nippusiteellä puolien kohdalle tukevahkosti kiinni, riittänee ? Nyt ei ole kiinni yhtään mitenkään paitsi päistä.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 20, 2024, 20:24:10 ip »
Ei noitten huohotusletkujen pitäisi juurikaan vaikuttaa käyntiin.

Sulla taitaa kaasuvaijeri ohjausta käännettäessä joutua venytykseen, ja sen seurauksena joutokäynti sekoaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 20, 2024, 20:30:37 ip »
Olen samaa mieltä yksinkertaistamisessa: huohotinletku, isohko läpimitaltaan, niin paineen vaikutus siirtää huohotusöljyä vähenee. Letkun yläpää huohotuspurkkiin ja sieltä huohotusöljylle paluuletku öljytilaan mahdollisimman alas öljypinnan alle. Se vähentää ilman ja huohotuksen mukana kulkevan öljysumun edestakaista virtausta. Tällainen ratkaisu on ollut pikkulohkoissa jo seitsemänkymmentäluvulta.

Öljysumun polttaminen on, tietysti, nykypäivää ja vähentää hiilivetypäästöjä mutta karstoittaa jonkun verran ja ilmiö kehittyy, moottorin kuluessa, heikonpaan suuntaan.

Vaijerit ovat lyhytikäisiä. Ottamatta kantaa miksi juuri tässä käy kuin on mainittu voin sanoa että vajerien ikääntyessä, saadessa kosteutta sisäänsä ja ruostuen tai muiden ulkoisten vikojen kuten kolhujen ja äkkimutkien vuoksi voivat jumittaa. Myös kaasutinten luistit voivat takerrella ja vaijerin kuoren päätyholkki voi siten hypätä ulos kolostaan ja tehdä "omia kiihdytyksiään".

Ennen vanhaan vaijereita huollettiin eli katsottiin että suojamuovi ei ole särkynyt, päätyholkit ovat paikoillaan eikä vaijerin säikeet, erityisesti siinä missä ne eivät ole kuoren sisällä, ole kuluneet tai, jopa, pärsineet eli säie on poikki.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 20, 2024, 20:48:55 ip »
Olen samaa mieltä yksinkertaistamisessa: huohotinletku, isohko läpimitaltaan, niin paineen vaikutus siirtää huohotusöljyä vähenee. Letkun yläpää huohotuspurkkiin ja sieltä huohotusöljylle paluuletku öljytilaan mahdollisimman alas öljypinnan alle. Se vähentää ilman ja huohotuksen mukana kulkevan öljysumun edestakaista virtausta. Tällainen ratkaisu on ollut pikkulohkoissa jo seitsemänkymmentäluvulta.

Öljysumun polttaminen on, tietysti, nykypäivää ja vähentää hiilivetypäästöjä mutta karstoittaa jonkun verran ja ilmiö kehittyy, moottorin kuluessa, heikonpaan suuntaan.

Niin, nythän siis kannesta menee letku huohotuspurkkiin josta menee letku öljytilaan. Tartteeko tämän huohotuspurkin päästä ulkoilmaan huohottamaan jotakin kautta vai voiko sen vain kylmästi tulpata ?

Ilmanputsarin päästä tulppaaminen on tässä tapauksessa tietysti selvää.

Vaijerit ovat lyhytikäisiä. Ottamatta kantaa miksi juuri tässä käy kuin on mainittu voin sanoa että vajerien ikääntyessä, saadessa kosteutta sisäänsä ja ruostuen tai muiden ulkoisten vikojen kuten kolhujen ja äkkimutkien vuoksi voivat jumittaa. Myös kaasutinten luistit voivat takerrella ja vaijerin kuoren päätyholkki voi siten hypätä ulos kolostaan ja tehdä "omia kiihdytyksiään".

Ennen vanhaan vaijereita huollettiin eli katsottiin että suojamuovi ei ole särkynyt, päätyholkit ovat paikoillaan eikä vaijerin säikeet, erityisesti siinä missä ne eivät ole kuoren sisällä, ole kuluneet tai, jopa, pärsineet eli säie on poikki.

Ilmeistä vikaa ei tunnu pintapuolisesti löytyvän. Ilman tankkia pyöritellessä näytti kyllä siltä että päätyholkeilla on mahdollisuus hyppiä mihin sattuu. Nippusiteillä asemoituna ilmiö hävisi, varmaan käynyt jotain sellaista.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 21, 2024, 09:02:12 ap »
"Niin, nythän siis kannesta menee letku huohotuspurkkiin josta menee letku öljytilaan. Tartteeko tämän huohotuspurkin päästä ulkoilmaan huohottamaan jotakin kautta vai voiko sen vain kylmästi tulpata ?"

Ei voi tulpata, johonkin on moottoriin syntyvän ylipaineen päästävä purkautumaan.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 21, 2024, 09:10:40 ap »
Tämä selvä.

No, yön yli nukuttu, tämän hetken suunnitelma on tiivistellä vuotavat kohteet. Sitten joskus (tm) kun tarttee vaihtaa taas ilmanputsaria taidan kaivella jostain kartioputsarit ja värkätä huohotuksen uusiksi.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #9 : Heinäkuu 21, 2024, 17:06:25 ip »
Silikonien kuivumista odotellessa - tulipa vaan tässä mieleen että tuo huohotussysteemin vuotohan ei periaatteessa pitäisi - etenkin suoravetokaasareiden kanssa - vaikuttaa käyntiin yhtään mitään.

Sehän on kumminkin kaasuläpän etupuolella.

Jotta mitäs nyt ? Kyllähän tässä joku ongelma on  :-\

Kaasuvaijereissakin tuntuisi olevan välys -> ei pitäisi kantaa.

Imusarjassahan on sellainen ylöspäin osoittava nippa. Josta lähtee letku y-haaralle toiseen kaasariin ja letku jonnekin akun taakse. Mikä letku tuo oikein on ? Muistaakseni nappasin joskus koneen käydessä sen irti eikä ollut mitään vaikutusta.

Huomenna menee iltapäivällä kasaan, siihen asti hyvät neuvot tervetulleita.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #10 : Heinäkuu 21, 2024, 20:02:30 ip »
Useimmissa huohottimissa, yleisesti, homma toimii niin että on öljynerotussäiliö josta huohotuksesta tiivistetty öljy menee öljytilan pohjaan. Siksi sinne että öljy siellä toimii ikäänkuin venttiilinä samalla ottaen huohotukseen tulevan öljyn uudelleen voitelukäyttöön. Öljynerotussäiliöstä lähtee,ylhäältä suhteellisen isoläpimttainen letku joka johdetaan niin ettei sitä myöden mahdollisesti tuleva tiivistynyt öljy tai öljysumu osu takarenkaalle.

Jos huohotus on hyvin runsasta voi epäillä moottorivikaa eli mäntien ohipuhallusta tai tukkeumaa huohotusjärjestelmässä.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #11 : Heinäkuu 22, 2024, 18:12:18 ip »
Jooei.

Nyt meni hermot tuohon rakkineeseen.

Siinähän on suoravetokaasarit - joten ei pitäisi olla mitään väliä kuinka paljon siinä on tai ei ole ilmanputsareita tai saastelaitteita. Vuotaa ne bräkleenillä tutkittuna edelleen suunnilleen joka liitoksesta, ilmanputsarin kannen välistä myös. Vaan kun se on siellä kaasuläpän ulkopuolella, ei voi vaikuttaa.

Ja edelleen tyhjäkäynti 3000rpm. Ryypyllä asettuu, laihalla siis on. Vaijerit ei kanna, liiankin väljällä jo.

Mikä tuossa nyt vielä voi olla vialla ? Kaasarin ruuvit sen puolitoista kierrosta auki mitä ohje neuvoo, lisää avaamalla laskee kierrokset vähän mutta ruuvit jää käteen ennenkuin laskee tarpeeksi.

Imukauloista ei vuoda.

Mysteeriletku menee digipleksille.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2024, 18:40:09 ip »
Ja luistien säätöruuvit on missä asennossa?

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #13 : Heinäkuu 22, 2024, 19:37:58 ip »
Toinen kiinni, toinen inan auki jotta synkka kohdallaan.

Purin kaasarit, ruostetta sihdissä, tukkeutuneita suuttimia. Nyt menee laitos kasaan päin, ilmeisesti ne kaasarin huohotusletkut voi vetää mihin vaan sopivaan suuntaan.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Imuvuoto ?
« Vastaus #14 : Heinäkuu 22, 2024, 21:29:40 ip »
Ja näköjään oli vaan menneet kaasarit samaan aikaan tukkoon kun teki muuta.

Tyhjäkäyntiruuvit on nyt vieläkin tarpeettoman paljon auki - jotain 3.5 kierrosta - mutta käy niinkuin pitää.

Nämä Dellortot yllättää - japanin laitteissa jos on suuttimet tukossa loppuu käynti vallan. Nämä näköjään vetää laihalle ja ylikierroksille. Mielenkiintoista.