Kirjoittaja Aihe: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö  (Luettu 8977 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« : Kesäkuu 25, 2024, 10:48:34 ap »
Eilen ei ollut vielä kovin lämmintä. Parhaimmillaan noin 23 astetta.
Ajelin 1400 Calilla sorapintaisia pikkuteitä hiljalleen muutamia kymmeniä kilometrejä. Myös taajama-ajoa. Ensimmäinen kerta kun öljyn lämpötila nousi yli 130 asteen. Yleensä lämpötila on pysytellyt 90 - 120 välilllä painottuen noin sadan asteen keskilämpöön. Moottoritiellä noin 100km/h vauhdissa lämpötila pysyi vakiona 100 asteen tietämin. Onko muilla ollut kokemuksia öljyn lämpötiloista näillä säillä?

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #1 : Kesäkuu 26, 2024, 13:26:37 ip »
Pari vuotta sitten minulla oli ongelmia lämmönsäätelyn kanssa helteessä. Ongelmat olivat laajempia kuin vain öljyn lämpötila, mutta muistan koneen tulleen todella kuumaksi etenkin Italian laaksoissa, jos oli ruuhkaa ja 30+. Vain alle 25 asteessa vuorilla ja yöllä sain koko systeemin pysymään yllä. Tuo oli vähän eri ongelma lopulta, mutta kirjoitin siitä:

https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8469.msg86262#msg86262


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2024, 14:45:20 ip »
1100 Breva teki semmoista pari kertaa että kun tuli tauko tankkausta varten tai ruokailua ja pyörän jätti helteellä aurinkoon niin ei se siitä käynnistynyt. Piti työntää varjoon ja ottaa vielä santsikahvit niin sieltä heräsi. Kerrat loppuivat kun ymmärsi jättää pyörän aina varjon puolelle. Vikalogiin ei tullut aiheesta mainintaa.

Itse arvelin että lämpötila-anturi ei ole kuumimmassa paikassa mutta kun lämpö pääsee seisovassa ilmanalassa parkkeeratessa johtumaan rakenteiden kautta anturiin niin eipä starttaa.

Bluestone

  • Viestejä: 45
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #3 : Kesäkuu 28, 2024, 06:50:45 ap »
Ei moottoriöljystä, mutta vaihteistoöljystä. Näin helteillä ihmettelin miksi pyörä jättää öljytipan alleen. Tiputtaja paikantui vaihteiston huohotusletkuksi. Tarkastin laatikon öljymäärän ja sitä oli raakasti liikaa. Miten ihmeessä olen itse onnistunut möhlimään sinne liikaa öljyä? Oliko pyörä epähuomiossa sivutuella kun tarkastin ja lisäsin öljyä? Eihän sinne nyt mistään edes pääse lisää, koneesta tai perästä :o

Corone

  • Viestejä: 35
  • V85TT
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2024, 07:38:52 ap »
Eilen V85TT OBD:n kautta katsottuna lämpö oli korkeimmillaan noin 130 ja liikenteessä noin 120 - 125. Lämpötila oli 24 - 25 astetta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #5 : Kesäkuu 28, 2024, 12:43:31 ip »
Öljyhän ei tykkää kahdesta asiasta: käydä kylmänä eli miinusasteista sinne +60 asteeseen. Sen jälkeen voitelu on hyvä pitkälle toistasataa asteiseksi. Ilmajäähdytteisen huonoina puolina on se että kylmällä säällä käy kylmänä ja helteellä kuumana.
Itse olen tykästynyt esteriöljyihin. Niillä on laaja toiminta-alue lämpötilan suhteen. Kun en enää aja talvella niin ei ole perinteisiä öljynvaihtoja enää keväin ja syksyin. Muissa, kuin 1400:ssa eli vanhoissa pyörissäni, käytän moniasteista mineraaliöljyä.

Kuumanakäynnin havaintoja:
California 1400:sen öljynkulutus, mittausteknisesti, on lievää. Se mihin se häviää ei ole aivan varmaa: osa haihtuu tuuliin ja, epäilemättä, pääosa öljyn määrällisestä kulutuksesta kulkeutuu huohotusjärjestelmän kautta öljysymuna läppärungon imukotelon kautta poltettavaksi moottorissa. Siitä päättelin kun imukotelon etuosa on aina öljyinen ja sen vuodatusputkesta tulee, toisinaan, liraus öljyä ja joskus vettä. Jos ei tule saattaa vuodatusputki olla tukossa. Silloin on kertynyt pikku lätäkkö imukotelon pohjalle. Tämä siis kuumana aikana kun kone käy äärilämpötilassa. Vuodatusputkessa tulee olla tulppa alapäässä.

Asian toteamiseksi vaatii hieman askartelua 1400:n imupuolen tutkimiseen: satula pois, akkutilan kansi pois (Kuusi ruuvia joista neljä ristipäätä ja kaksi kuusiokoloa.) akku irti johtimistaan ja nostetaan pois. Sen jälkeen löytyy neljä lattajousihakaa, yksi kummaltakin sivulta ja kaksi päältä. Ne kun napsautetaan auki niin ilmanpuhdistin tulee hollille. Koteloa käännetään yläreunasta taapäin niin sen voi nostaa pois. Samalla näkee onko suodatin saanut osansa öljysumusta. Imukotelo ja se mitä näkyy läppärunkoa voi puhdistaa. Samalla voi todeta toimiiko vuodatuskanava. Letkun alapäässä pitää olla tulppa ja sen kun avaa niin kotelon pohjalla oleva öljy valuu alas.
Jos suodatin on öljyinen niin öljyisyyden määrä ratkaisee. Jos on vain vähän alareunassa tummaa aluetta niin se ei haittaa. Suodattimen saa irti ruuvaamalla muutama ristipääruuvi auki ja silloin näkee suodattimen imupuolen likaisuuden. Lian määrää suodatimessa voi vähentää nätisti likainen puoli pöytää vasten pudotellen. Ainakin raskaimman pölyn saa pois. Yleensä se on hienoa hiekkaa. Tai sitten vain laittaa uuden suodattimen.
Oma kokemus on että kun irrottaa imukotelon kumiset "torvet" imupuolen sisäänvirtausnopeus alenee. Silloin ei pölykään imeydy samalla tavalla ja karkeampi materia ei lähde "laiskan" virtauksen mukaan. Amerikanmaan 1400 porukka on leikannut kotelon takaosan pois. Em. syystä, arvelen. Pelkkien kumitorvien irrotus ei juuri imuääntä muuttanut vaikka melunpoisto lienee niiden tarkoitus.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #6 : Kesäkuu 28, 2024, 19:21:56 ip »
Tänään oli aika hyvä hellesää. Aurinkoa koko päivä ja Annin mittari näytti 31° lämmintä. Öljytikun reikään asennettu öljynlämpömittari näytti parhaimmillaa 120°. Se oli ennätys tämän mittarin aikana. Polttoaineena tavallinen bensiini. Etanolilla olisi varmaan ollut viileämpi öljy. Etanoli olisi juuri näiden lämpimien aikojen polttoaine, mutta Nevadan 14 litran tankki ei riitä. Jakeluverkosto on niin harva. Olisi oltava aina lisäpytty mukana. Viileinä aikona keväällä ja syksyllä etanoli käyttää konetta niin viileänä, että oljynlämpö ei juurikaan nouse 100° tietämille. Silloin on aina hiukan pelko siitä, että kertyy vettä öljyn joukkoon.

Kuskikaan ei tänään tarennut ajaa 100 km/t hiljempaa. Muuten tuli liian kuuma, vaikka ei ole mitään pleksiäkään ja nahkapusero ja kevlarfarkut. Kerran Toskanassa ajelin maaseudulla hitaita pikkuteitä ja lämmintä oli 35°, öljynlämpömittaria ei silloin ollut. Puku oli mustaa nailonia ja kaikki käsineet oli jo märkiä. Avasin hihavetoketjut ja ajoin paljain käsin ja tarkenin juuri ja juuri, mutta Italian aurinko tehi tehtävänsä ja kämmenselät paloivat pahoille rakoille.

Öljynlämpö riippunee muistakin asioista kuin ulkoilman lämpötilasta, luullakseni ajotavasta ja -nopeudesta. Tässä muutamia päiväkirjasta löytyviä arvoja sekä etanolilla, että bensiinillä.

Etanolilla, ilma °c/öljy °c:
18/110
20/100
21/105
24/107
27/110
29/110
32/110

Bensiinillä samoin:
14/95
16/100
18/110
22/110
24/110
28/115
31/120

Mittarin tarkkuus ja sen lukematarkkuus ovat hiukan kyseenalaisia, eikä silmätkään pienelle mittarille ole aivan parhaat.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2024, 19:57:22 ip »
Ehdottomasti off topic: ostin viime kesänä Stormilta ranskalaisten tekemän kuuman kelin ajotakin. On ollut tänäkin kesänä paikallaan. Läpäisee sopivasti tuulta, on viileä ja kuitenkin on kyynär- ja olkasuojat.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #8 : Kesäkuu 28, 2024, 21:50:40 ip »
Hajakentän öljyn käyntilämpöarvot ovat varsin hyviä. Niillä huitteilla milloin synteettinen voiteluöljy on kokolailla parhaimmillaan.

Veden kertymisestä öljyyn: kunhan kone käy edes 80 asteen tietämin ei vettä juuri öljyyn ehdi kertyä. Sitä alemmilla lämmöillä se on mahdollista varsinkin jos ilmankosteus on korkea.
Ajelin 750NTX:llä pari talvea. Öljyä piti vaihtaa usein. Aina kun öljypropun avasi tuli ensin kirkasta vettä, sitten maitomaista emulsiota ja viimeksi öljy. Kolmen kesän ja kahden talve jälkeen moottori oli ihan loppu ja savutti. Sitä en tiedä oliko öljyvuoto palotilaan venttiilinohjureista vai männän ohi. Veikkaan jälkimmäistä sillä pikkulohkoissa on kumiset tiivisteet venttiilinohjureissa. Vaan en tiennyt niiden kuntoa...

Ajonopudella on merkitystä öljyn lämpötilaan: pieni nopeus kuumentaa lämpimällä säällä kovasti vaikka tehoa on käytetty vain vähän. Riippuu pyörän tehosta miten  kovasti se lämpenee mutta suurempaa tehoa käyttäen on nopeuskin yleensä suurempi ja kone jäähtyy hyvin.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #9 : Kesäkuu 28, 2024, 23:57:29 ip »
Tuli näinä kolmena viimeksi kuluneena hellepäivänä (ajolämpötila + 27 - +30 astetta) tehtyä vähän pidempää matkaa, yli 400 km päivittäin. Kun reissun aikataulu oli hieman tiukka, tuli vauhtiakin pidettyä ihan hyvin. Pari kertaa kävi niin, että kun noin reilun tunnin ajorupeaman jälkeen tein lyhyen pysähdyksen ja käynnistin koneen pian uudelleen, syttyi varoitusvaloihin punainen kolmio. Kun sammutin koneen ja käynnistin sen välittömästi uudelleen, tuo punainen varoituskolmio sammui. Mitään muuta häiritsevää en pyörän toiminnassa havainnut. Mikähän tähän voisi olla syynä ? Olisikohan öljy ollut poikkeuksellisen kuumaa ja notkeaa ja jäähdytyksen äkisti loputtua mahdollisesti kuumentua vielä lisää niin, että öljynpaineen anturi ei olisi heti uudelleenkäynnistyksen jälkeen reagoinut lämpötilaan oikein (öljynä Motulin täyssynteettinen 10W-60)?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #10 : Kesäkuu 29, 2024, 18:45:23 ip »
Eikös tässä lisäisi mielenkiintoa tieto (malli) - onko kyseisessä pyörässä öljynjäähdytin vai ei ?  Mutta silti tuntuu samoille huituville öljyn lämpötila nousevan...  Motomattihan rakensi säädön Cali 1400 pyöränsä öljynjäädyttimeen, ehkä muutkin ovat värkkäilleet vastaavia.

En muista ulkoa, mutta kuvittelen, että LeMans:iin (I-IV) asti ei ollut, mutta kun tuli sporttipuolen malli Daytona 1000 (1992), mukaan tuli öljynjäähdytin.  Workshop Manualissa "V10 Centauro/Daytona RS/1100 Sport" vuodelta 1995 on sama kuvaaja, mikä on vielä V11 (1999-2005) Workshop Manualissa.  Taisi olla sen jälkeen monissa malleissa öljynjäähdytin, ainakig Grisossa on näyttävällä paikalla ja V11 Rosso Mandellossa on komea "vaalea verkko" öljlynjäähdyttimen päällä. Service Manualissa kerrotaan, että öljypohjassa on termostaattiventtiili, mikä avaa öljynvirtauksen jäähdyttimeen, kun lämpötila ylittää 71 C.  Kuvaajan mukaan virtausaukko on jokseenkin täysin auki lämpötilassa 83,5 C.
 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2024, 12:06:49 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #11 : Kesäkuu 29, 2024, 20:14:13 ip »
Tänään oli aika hyvä hellesää. Aurinkoa koko päivä ja Annin mittari näytti 31° lämmintä. Öljytikun reikään asennettu öljynlämpömittari näytti parhaimmillaa 120°.


Mie kävin ajelemassa ilmajäähytteisellä Italialaisella, jossa on vain yksi sylinteri. Laskettelin välillä vähän tiukempaa hiekkatiepätkää, jonka takia ajoviima ei ollut ehkä parhaimmillaan jäähdytyksessä mukana.
Öljytikun reikään asennettu mittari näytti näytti parhaimmillaan 85°C.
Joten on niissä eroja, ainakin mittareissa... ;D
Moottoriöljynä on Kuningas D.
Tämäkin vielä! ! !

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #12 : Kesäkuu 29, 2024, 22:09:39 ip »
Mikä öljy on kunigas D?

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #13 : Kesäkuu 29, 2024, 22:49:42 ip »
Mikä öljy on kunigas D?

Moiseen kysymykseen en suostu edes vastaamaan.
Jokaisen motoristin pitää Kuningas D tietää ;D
Tämäkin vielä! ! !

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Hellesää ja moottoriöljyn lämpö
« Vastaus #14 : Kesäkuu 30, 2024, 00:47:07 ap »
Tulipa tosiaan hutiloitua viestini kanssa kun en laittanut pyörän mallia. 1100 Breva vm. 2006 on kyseessä ja öljynjäähdytin pyörässä on.