Öljyhän ei tykkää kahdesta asiasta: käydä kylmänä eli miinusasteista sinne +60 asteeseen. Sen jälkeen voitelu on hyvä pitkälle toistasataa asteiseksi. Ilmajäähdytteisen huonoina puolina on se että kylmällä säällä käy kylmänä ja helteellä kuumana.
Itse olen tykästynyt esteriöljyihin. Niillä on laaja toiminta-alue lämpötilan suhteen. Kun en enää aja talvella niin ei ole perinteisiä öljynvaihtoja enää keväin ja syksyin. Muissa, kuin 1400:ssa eli vanhoissa pyörissäni, käytän moniasteista mineraaliöljyä.
Kuumanakäynnin havaintoja:
California 1400:sen öljynkulutus, mittausteknisesti, on lievää. Se mihin se häviää ei ole aivan varmaa: osa haihtuu tuuliin ja, epäilemättä, pääosa öljyn määrällisestä kulutuksesta kulkeutuu huohotusjärjestelmän kautta öljysymuna läppärungon imukotelon kautta poltettavaksi moottorissa. Siitä päättelin kun imukotelon etuosa on aina öljyinen ja sen vuodatusputkesta tulee, toisinaan, liraus öljyä ja joskus vettä. Jos ei tule saattaa vuodatusputki olla tukossa. Silloin on kertynyt pikku lätäkkö imukotelon pohjalle. Tämä siis kuumana aikana kun kone käy äärilämpötilassa. Vuodatusputkessa tulee olla tulppa alapäässä.
Asian toteamiseksi vaatii hieman askartelua 1400:n imupuolen tutkimiseen: satula pois, akkutilan kansi pois (Kuusi ruuvia joista neljä ristipäätä ja kaksi kuusiokoloa.) akku irti johtimistaan ja nostetaan pois. Sen jälkeen löytyy neljä lattajousihakaa, yksi kummaltakin sivulta ja kaksi päältä. Ne kun napsautetaan auki niin ilmanpuhdistin tulee hollille. Koteloa käännetään yläreunasta taapäin niin sen voi nostaa pois. Samalla näkee onko suodatin saanut osansa öljysumusta. Imukotelo ja se mitä näkyy läppärunkoa voi puhdistaa. Samalla voi todeta toimiiko vuodatuskanava. Letkun alapäässä pitää olla tulppa ja sen kun avaa niin kotelon pohjalla oleva öljy valuu alas.
Jos suodatin on öljyinen niin öljyisyyden määrä ratkaisee. Jos on vain vähän alareunassa tummaa aluetta niin se ei haittaa. Suodattimen saa irti ruuvaamalla muutama ristipääruuvi auki ja silloin näkee suodattimen imupuolen likaisuuden. Lian määrää suodatimessa voi vähentää nätisti likainen puoli pöytää vasten pudotellen. Ainakin raskaimman pölyn saa pois. Yleensä se on hienoa hiekkaa. Tai sitten vain laittaa uuden suodattimen.
Oma kokemus on että kun irrottaa imukotelon kumiset "torvet" imupuolen sisäänvirtausnopeus alenee. Silloin ei pölykään imeydy samalla tavalla ja karkeampi materia ei lähde "laiskan" virtauksen mukaan. Amerikanmaan 1400 porukka on leikannut kotelon takaosan pois. Em. syystä, arvelen. Pelkkien kumitorvien irrotus ei juuri imuääntä muuttanut vaikka melunpoisto lienee niiden tarkoitus.