Kirjoittaja Aihe: Gali 96 käyntionglmat  (Luettu 5900 kertaa)

Jussihapponen

  • Viestejä: 6
Gali 96 käyntionglmat
« : Kesäkuu 14, 2024, 06:41:37 ap »
Misä vika

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2024, 13:21:08 ip »
Kaasuläppien keskinäinen synkroni pielessä, läppäakselien välys eli ilmavuoto. Ilmavuoto voi olla myös kumikurkuissa tai bensiiniä tai muuta kulumaa kaasuläpän asentoponentiometrissä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2024, 21:31:32 ip »
Caleissa on ruiskuaika alkanut aikaisin jos kerran jo 1993 alkoi... GuzziDiag -juttuja kun silmäilee, niin näyttäisi että 1996 lienee ollut malli "1100i" ja ecu P8, TPS PF09.  Alun äänestykseen en tohdi ottaa osaa, koska uskon edelleen ns. "Motomatin ecun vikaantumisen lakiin".  Eli että "ecu ei yleensä mene epäkuntoon, paitsi poikkeustapauksissa - jos ecun arvellaan menneen epäkuntoon, saattaa kyseessä olla väärä tulkinta".

Kun noin paljon todennäköisiä paikkoja on jo katsottu, heittäisin itse kehiin "kaasunasennonilmaisimen" (TPS).  Kulunut niin, että ecu saa väärää tietoa. Tarkalla analogimittarilla millivoltteja mittaamaan, miten viisari värähtää kun kaasua käännetään?  Ja toisena täältä myös tuo Motomatin epäilys laihasta seoksesta (ilmavuodon johdosta).  Kolmantena eculle tietoja antavat "anturit" (olisiko moottorin pyörimisanturit, vanhemmissa malleissa niitä on 2).  P8 tapauksessa eikös ollut se "vilkkuvalo" -vianilmaisu, joka "EFI Manual" (Workshop Manual Electronic ignition) -opuksessa kuvaillaan.  Selviää jos anturivikaa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2024, 19:00:57 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Jussihapponen

  • Viestejä: 6
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2024, 07:22:07 ap »
Tarkennatko Matti tuota bensiiniä tai muuta kulumaa potentiometrissä?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2024, 18:35:05 ip »
http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.html
Tuolla on Motomatin tarinaa asiasta ja mittaamansa käyrä PF09.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2024, 21:05:18 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #5 : Kesäkuu 16, 2024, 15:57:03 ip »
Niissä läppärungoissa joissa potentiometri on läppäakselin alapäässä on mahdollista että sinne kertyvä polttoaine, käyntivirheen aiheuttamana, tekee potentiometrin toiminnasta kovin huonon. Jos potentiometri on akselin yläpäässä tai läppärungon sivussa ei ole ko. vaaraa olemassa.
Osassa Californioita potentiometri on läppäakselin alapäässä mikä voi koitua sen vikaantumiseen.

Jos läppäakselin laakerointi on väljistynyt niin sekin aiheuttaa äkillisiä pikku muutoksia tai katkoksia potentiometrin tuottamaan signaaliin. Se tuntuu nykäisyltä ajon aikana. Potentiometriin voi syntyä myös "kuollut kohta" jonka kohdalla se ei tuota kunnon signaalia. Silloin ei tapahdu tavanomaista ilma-polttoaine-seoksen muodostumista.

Liitinvaivoihinkin olen törmännyt mutta ne ovat joko väkivallan aiheuttamia tai liitinpinnien hapettumisesta. Signaali ei kulje. Se tarkoittaa myös että moottoria ei saa edes käyntiin.

Ettei olla liikaa potentiometrien lumoissa voi ensin ryhtyä sulkemaan pois muita mahdollisia käyntivirheitä aiheuttamia vikoja kuten sytytyksen toiminta ja imuventtiilien tiiveys. Puristuspaineen mittaus on yksinkertainen toimenpide ja ohivuotomittaus myös. Puristuspaineen erona sylinterien välillä yhden ilmakehän ylitys on vian merkki. Ohivuotomittauksella katsotaan imu- ja pakoventtiilien vuoto ja mäntien ohivuoto. Yleensä ohivuotomittaus tapahtuu männän alimmassa asennossa mutta sylinteriin syntyneen naarmun, joka myös vuotoa voi aiheuttaa, sijainti voi olla ylempänäkin sylinterissä. Silloin pitää irrottaa startti ja laittaa vauhtipyörän hammaskehälle lukitsin. Tosin jotkut laittavat vain vaihteen ja takajarrun päälle.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #6 : Kesäkuu 18, 2024, 21:19:12 ip »
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=3793.msg80354#msg80354

Tuolla oli teemasta ”P8 ecu & GuzziDiag”.

Ja:

Ecu P8, ongelma: pätkii ja nykii ankarasti. Säädöt ja synkronointi, eikä miäkään, auta. GuzziDiag -koodaaja (Beard) laitteineen paikalle. Tallentava oskilloskooppi, muutama kierros 1,5mm2 lankaa sytytysjohtimien ympäri ja molemmat oskilloskooppiin. Yhtäkään kipinää ei jäänyt tulematta. GuzziDiag -kiinni. Kuten oli odotettavissa, vikamuistiin ei ollut tallentunut mitään. GuzziDiagin näyttöön kaasuläpät – näytti hyvältä. Vaihto diagramminäyttöön + kaasuläpät hitaasti auki: kuvaajassa näkyi kaksi vikakohtaa. Kun tätä aluetta (kaasuläppä 8-15 astetta auki) tutkittiin tarkemmin, löytyi arvoissa hyppyjä ylöspäin aina arvoon ”täysin auki” saakka  => Tps varmuudella rikki.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #7 : Kesäkuu 18, 2024, 22:52:27 ip »
Kun tässä itse jäähdyttelen niin eräistä laitteista voisin luopua jos joku niitä tykkäisi käyttää ja hieman maksaa.
Tps-testeri olisi niistä vain yksi laite. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgt7ZxRfzKpsOOlxBGzz9N4cIq2h_XI40nK1aoAdaFq0qU-WE7wLjY40GNcsTjqF-VvJvFRtj1ZFpbSFMhX7JrUjZis0UvuaRKZm-oWVy_LFEEPzDyzJo4BN6mQfv2J4MQ8t4fl7JAdX8US/s640/TPS_testeri.JPG

Onhan siinä puutteensa: se ei kirjoita mitään tietokoneen muistiin vaan kaikki pitää naputella talteen. Tai piirtää ruutupaperille.
Mukana tulee läjä adaptereitä eri potikoita varten. Kuvassa testissä on Daytonan tps.

Jussihapponen

  • Viestejä: 6
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #8 : Kesäkuu 24, 2024, 11:16:57 ap »
Nyt tein niin että irroitin tps anturin liittimen pusasin ja irroitin anturin merkkasin ensin asennon,säädettävä malli, ruuvvasin anturin takaisin paikolleen ja pyörä käyntiin. Sehän käy hyvin ja ottaa herkästi kierroksia? Sitten muistin että anturin sähköliitin jäi kiinnittämättä. Liitin kiinni ja uusi käynnistys käy taas miten sattuu. Tps lienee sökö, saako niitä mistä? Miten se toimii myös ilman anturia?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #9 : Kesäkuu 24, 2024, 12:06:50 ip »
Et tainnut koeajaa?
Kyllä moottori käynnistyy vaikka tps eli kaasuläpän asennontunnistin-potentiometri olisi naapuripitäjässä.
Nyt kävi niin että ilman tps:ää mentiin kylmäkäynnistyksen perusseoksella, ilman kuormitusta helpostikin kierroksille mutta kovasti epäilen että seos korkeammilla kierroksilla on ultralaihaa. Jos pyörällä olisi ajettu niin voimaa ei olisi ollut paljokaan tyhjäkäynnin yläpuolella. Laiha ilma-polttoaineseos ei tuota kauheasti voimaa. Jatkossa olisi teho kadonnut senkin vähän mitä tyhjäkäyntikierrosluvun tuott aluksii koska ryypytystoiminto olisi kohta, moottorin lämmettyä, katkaistu ecun parametrien muuttuessa.
Olihan kokeestasi yksi hyvä puoli: ainakin nokka-akselin asentoanturi on kunnossa. Ryyppy toimii myös, ecu on kunnossa ja voi olla muutakin.

Potentiometrin vaihto ei ole kummoinen toimi. Jos, ilmeisesti, kyse on säädettävästä laitteesta niin sen perusasetuksen voi tehdä tavallisen yleismittarin 20V jännitealueella. Nyt en muista juuri tämän potentiometrin tyhjäkäynnin asetusarvoa mutta kyllä se täältä selviää.

Potentiometrin asennonmuutosta rikkaammalle on aikanaan tehty kun bensiinilaatu muuttui. Jotkut liioittelivat ja kävi niin että hetken kulki hyvin mutta bensiiniä saattoi päästä akseliaan myöden potentiometrin sisään. Se särkee laitteen. Myös venttiilivika tai väärä säätö vasemman sylinterin imuventtiiliin voi aiheuttaa bensiinin kertymistä potentiometriin.

Lambdojen lisääminen pakoputkiin, erityisesti lämmitettävien ja koko ajan käytössä olevien, kylmäkäynnistystä lukuun ottamatta, vaikuttaa vähentäneen kaasuläpän asentopotentiometrin vikaantumista. Lisäksi se että potentiometri on joko läppärungon sivussa tai päällä sekä se että läppärunkoja on vain yksi on vähentänyt varaosatarvetta.

Edelleenkin on niin että luullaan potentiometrin olevan laite joka kääntää kaasuläpän akselia. Tähän harhatietoon olen törmännyt useamman kerran. Potentiometrin tehtävä on vain ilmoittaa ecu:lle kaasuläpän kulloisestakin asennosta. Orjalaite on se.

Kaasuläpän tai -läppien asennosta huolehtii vain kuljettajan kaasukäsi tässä pyörämallissa. Vasta reilut kymmenen vuotta sitten tuli markkinoille sähköisesti ohjattu kaasuläppä jossa siinäkin kaasukahva kiersi potentiometriä (Joissakin neljää potentiometriä kuten Cali 1400:ssa.) ja kertoi keskusyksikölle kulloisenkin jännitearvon johon keskusyksikkö ymppäsi mukaan muita parametrejä. Nykypyörässä kuljettaja ei hallitse kaikkea oman tahtonsa mukaan vaan keskusyksikkö, keräämänsä tiedon mukaan, ottaa vastaan sekä kuljettajan pyyntöjä mutta leikkaa niitä EU:n kulloisenakin aikana säätämien päästönormien mukaisiksi.

Tässä hyvin tyypillistä toimintaa kun pyörää pitää syynätä ja mitä mikin ilmoitus, ennen ecu, nyt ajonhallintajärjestelmä, ilmoittaa huoltajalle. http://www.motomatti.fi/2024/06/pitkasta-aikaa-guzzidiag.html

Ecu on vain moottorinhallintajärjestelmä vaan nykyinen on ajonhallintajärjestelmä, moottorinohjauksen ohella, joka hankkii ja tuottaa tietoa pyörän muistakin toiminnoista ja ohjaa niitä tulkiten kuljettajan antamat komennot parhaansa mukaan. On luistonestoa ja abs-jarrut sekä muita mukavia käytännön juttuja pyörän omistamisen ja käyttämisen helpottamiseksi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #10 : Kesäkuu 24, 2024, 15:53:08 ip »
Vähäisellä ymmärrykselläni on vaikea käsittää, miten moottori voi käynnistyä ilman "kaasunasentopotentiometriä" (johto irti), mikä kertoo läppien asennon?  Olisi myös tärkeä varmentaa malli tarkasti, onko vuoden 1996 "1100i" TPS mallia PF09, jos TPS on ostoslistalla?  Siellähän oli niitä kuvia Motomatin blogissa.

EFI manual P8/TPS PF09 kertoo, että kun kaikki "haitat" on irti ja imukurkun läppä on "kops"; -jousellaan vasten kurkkua (asento, mikä ei ole koskaan käytössä kun pyörä on käyttökunnossa), TPS:n pitäisi ilmoittaa arvoa 135-165 mV.  Arvo pitäisi saada pysymään tuossa silloinkin, kun TPS:n kiinnitysruuvit kiristetään (helpommin sanottu kun tehty). Sitten ilmaruuvit kiinni ja läppien top -ruuveja säätäen niin että tyhjäkäynti on lämpimänä tätä säätöä varten 800 rpm samalla kun imu on molemmissa kurkuissa sama.  Tälle kohtaa ei tuossa vanhassa manuaalissa kerrota TPS -arvoa, vaan sanotaan että säädä ilmaruuveista seuraavaksi tyhjäkäynti arvoon 1000-1100 rpm niin että imutasapaino pysyy.

Vähän uudemmissa manuaaleissa (Ecu 15M ja TPS PF03C) kerrotaan että läppien tyhjäkäyntiasennossa niiden pitäisi olla top -ruuveilla säädettynä 3,1-4,1 astetta auki (tarkoittaa PF03C tps:llä 0,49-0,59 V).

Tuosta voisi arvioida että käydäkseen tyhjäkäyntiä normaalisti, ecun pitäisi saada TPS:ltä tieto "540 mV"?  Jos johto on kokonaan irti, ei tule mitään arvoa ?  Ecu ilmeisesti olettaa että "arvo on 150 mV" jos johto on irti  -  tyhjäkäyntiarvon pitäisi normaalisti olla luokkaa "540 mV"?  Aika suuri ero.  Ihme, että käy ollenkaan ?  Ainakaan kierroksia ei voine ottaa, jos kaasua käännettäessä TPS ei liiku (koska johto irti) => läpät liikkuu, ilmaa tulee, polttoainemäärä ei suurene arvosta "tyhjäkäynti" = sammuu?

Ihan kun nyt olisi väärä liitin ollut irti ?  Aikanaan kun rikoin omaa tyhmyyttäni ecun virransyötön TPS:lle niin, että sieltä tuleva jännite oli vain kymmenyksiä tarvittavasta minimistä, ei peli käynnistynyt ollenkaan...  Eikös P8 eculla varustetussa mallissa ole näitä antureita... ilman paine (4), ilman lämpötila (5), 2 x moottorin pyörintä (7+8) ja 1 x moottorin lämpötila (9), mahdollisuuksia on...

https://guzzitek.org/videos/gb/carburation/Injection_SynchroCalif_gb.mp4
(uudemman säätöohje)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2024, 00:11:25 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Jussihapponen

  • Viestejä: 6
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #11 : Kesäkuu 25, 2024, 15:15:21 ip »
Tps anturi on tyyppi PF3C  /00-0227AE  . Kolme nastaa, ABC vastukset A-C0,9ko, A-B 2,3 ko, A-C  3,2 ko...?.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #12 : Kesäkuu 25, 2024, 20:43:28 ip »
Tps:n perusasetus tyhjäkäynnille on se mihin arvoon se on säädetty kaasuläpän akselia kiertämällä tai kiertämällä itse tps:sää jos siinä on säätö. Riippuu mallista. Kolmijohtoiselle tps:lle ei ole, vanhemmissa malleissa, takaisinkytkentää siten että tps häiritsisi käyntiä. Estää ainoastaan ajamisen mutta ei sitä että kierrokset nousevat joksikin aikaa kaasukahvaa kiertämällä ilman kuormitusta mutta laihalla seoksella. Pohjatietona on että kone on kylmä = ryypytys päällä. Kohta lämmettyään on liian laiha seos, ryypytyksen loputtua, että jaksaa käydä tyhjäkäyntiä ja sietää vain hieman kierroksia. Mutta voima puuttuu.
Tps on orjalaite, se ei kierrä kaasuläpän akselia vaan päinvastoin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #13 : Kesäkuu 25, 2024, 20:55:50 ip »
Eivät alkuperäisiä, vaan kopioita. Mutta niiden kerrotaan toimivan (Saksan foorumilta, GD -koodajalta  kopioitu linkki)
https://www.ebay.de/itm/185201794486


USA versio ilmeisesti yksilöllisesti testattu, lappu tulee mukana (?)
http://ca-cycleworks.com/pf3c.html


Alkuperäisvaraosakin on vielä saatavilla.
https://wendelmotorraeder.de/potentiometer_gu01530500-p-1011066.html?ref=expl

Lainaus
anturin sähköliitin jäi kiinnittämättä
Lainaus
Tps:n perusasetus tyhjäkäynnille on se mihin arvoon se on säädetty kaasuläpän akselia kiertämällä tai kiertämällä itse tps:sää

Tuo ei mene jakelun :P.  Jos tps:n johto on kokonaan irti => ecu ei saa mitään mV -tulotietoa, kaasuläppä on ikään kuin
”enemmän kiinni kuin täysin kiinni”. Silti ecu ruiskuttaa jonkin verran polttoainetta ja moottori käynnistyy ::)?

V11 - it defines you.

Jussihapponen

  • Viestejä: 6
Vs: Gali 96 käyntionglmat
« Vastaus #14 : Heinäkuu 10, 2024, 18:05:48 ip »
.Tps vaihdettu, nyt pyörä toimii ja kulkee! Kaikki arvot ei varmaan aivan kohillaan mutta kun en omista diagia enkä kyllä osaisi  sitä käyttääkkään niin näillä mennään ja ollaan tyytyväisiä että guzi pärisee.