Et tainnut koeajaa?
Kyllä moottori käynnistyy vaikka tps eli kaasuläpän asennontunnistin-potentiometri olisi naapuripitäjässä.
Nyt kävi niin että ilman tps:ää mentiin kylmäkäynnistyksen perusseoksella, ilman kuormitusta helpostikin kierroksille mutta kovasti epäilen että seos korkeammilla kierroksilla on ultralaihaa. Jos pyörällä olisi ajettu niin voimaa ei olisi ollut paljokaan tyhjäkäynnin yläpuolella. Laiha ilma-polttoaineseos ei tuota kauheasti voimaa. Jatkossa olisi teho kadonnut senkin vähän mitä tyhjäkäyntikierrosluvun tuott aluksii koska ryypytystoiminto olisi kohta, moottorin lämmettyä, katkaistu ecun parametrien muuttuessa.
Olihan kokeestasi yksi hyvä puoli: ainakin nokka-akselin asentoanturi on kunnossa. Ryyppy toimii myös, ecu on kunnossa ja voi olla muutakin.
Potentiometrin vaihto ei ole kummoinen toimi. Jos, ilmeisesti, kyse on säädettävästä laitteesta niin sen perusasetuksen voi tehdä tavallisen yleismittarin 20V jännitealueella. Nyt en muista juuri tämän potentiometrin tyhjäkäynnin asetusarvoa mutta kyllä se täältä selviää.
Potentiometrin asennonmuutosta rikkaammalle on aikanaan tehty kun bensiinilaatu muuttui. Jotkut liioittelivat ja kävi niin että hetken kulki hyvin mutta bensiiniä saattoi päästä akseliaan myöden potentiometrin sisään. Se särkee laitteen. Myös venttiilivika tai väärä säätö vasemman sylinterin imuventtiiliin voi aiheuttaa bensiinin kertymistä potentiometriin.
Lambdojen lisääminen pakoputkiin, erityisesti lämmitettävien ja koko ajan käytössä olevien, kylmäkäynnistystä lukuun ottamatta, vaikuttaa vähentäneen kaasuläpän asentopotentiometrin vikaantumista. Lisäksi se että potentiometri on joko läppärungon sivussa tai päällä sekä se että läppärunkoja on vain yksi on vähentänyt varaosatarvetta.
Edelleenkin on niin että luullaan potentiometrin olevan laite joka kääntää kaasuläpän akselia. Tähän harhatietoon olen törmännyt useamman kerran. Potentiometrin tehtävä on vain ilmoittaa ecu:lle kaasuläpän kulloisestakin asennosta. Orjalaite on se.
Kaasuläpän tai -läppien asennosta huolehtii vain kuljettajan kaasukäsi tässä pyörämallissa. Vasta reilut kymmenen vuotta sitten tuli markkinoille sähköisesti ohjattu kaasuläppä jossa siinäkin kaasukahva kiersi potentiometriä (Joissakin neljää potentiometriä kuten Cali 1400:ssa.) ja kertoi keskusyksikölle kulloisenkin jännitearvon johon keskusyksikkö ymppäsi mukaan muita parametrejä. Nykypyörässä kuljettaja ei hallitse kaikkea oman tahtonsa mukaan vaan keskusyksikkö, keräämänsä tiedon mukaan, ottaa vastaan sekä kuljettajan pyyntöjä mutta leikkaa niitä EU:n kulloisenakin aikana säätämien päästönormien mukaisiksi.
Tässä hyvin tyypillistä toimintaa kun pyörää pitää syynätä ja mitä mikin ilmoitus, ennen ecu, nyt ajonhallintajärjestelmä, ilmoittaa huoltajalle.
http://www.motomatti.fi/2024/06/pitkasta-aikaa-guzzidiag.htmlEcu on vain moottorinhallintajärjestelmä vaan nykyinen on ajonhallintajärjestelmä, moottorinohjauksen ohella, joka hankkii ja tuottaa tietoa pyörän muistakin toiminnoista ja ohjaa niitä tulkiten kuljettajan antamat komennot parhaansa mukaan. On luistonestoa ja abs-jarrut sekä muita mukavia käytännön juttuja pyörän omistamisen ja käyttämisen helpottamiseksi.