Kirjoittaja Aihe: Kypäräasiaa  (Luettu 14845 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Kypäräasiaa
« : Kesäkuu 14, 2024, 00:17:30 ap »
Kypäräkaupoille pitäisi lähteä kun vanhalla on liikaa ikää. Aika paljon näyttää olevan kypäriä alennusmyynnissä. Taitavat olla vanhaa varastoa ja ehkäpä vanhempien normien vaatimusten mukaisia, jotka pitää myydä pikaisesti pois uudempien alta. Avattava kypärä on hakusessa, se sopii omaan käyttötarpeeseen sekä silmälasien kanssa teutaroimiseen umpikypärää paremmin. Toki tiedostan sen, että umpikypärä on turvallisin kypärämalli. Katselin Sharp-kypärätestien tuloksia ja huomasin avattavien kypärien osalta varsin mielenkiintoisen tiedon, prosenttiluvun, joka kertoo kuinka monessa testitilanteessa kypärän leukaosan lukitus piti leukaosan kiinni. Vaihtelua oli melkolailla. Minusta tuo prosenttiluku on yksi valinnassa huomioon otettava kriteeri, onhan niin, että jos leukaosan lukitus pitää vain 70 %:ssa testitilanteista, voi tilanne tosipaikan tullen olla se, että lukitus ei pidäkään. Silloin voi tehdä leukaan kipeää.   

Kaljee

  • Viestejä: 58
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2024, 02:00:42 ap »
Tuota avattavan leukaosan kiinnipysymistä tiukan paikan tullessa kohdalle minäkin mietin, ja sellainen kuva ainakin muutama vuosi sitten nettiä pöyhiessä jäi että aika kehnoja tuntuvat olevan...  :(  Tuntuu olevan ainakin halvemmissa malleissa pelkästään sääsuoja...
Kestääkö leukaosa sitten ensimmäisen osuman tiehen ja aukeaa sen jälkeen kypärän hankautuessa maata vasten? Tällöinhän on kenties pelastettu jo paljon, leuka lienee verillä muttei kokonaan murskautunut? Vai olenko tämän suhteen liian toiveikas ???

Vaihtoehtona umpikypärä saa minulta käytettävyydeltään täystuomion, silmälasien kanssa näprääminen avattavan kypärän kanssa on vain niin paljon helpompaa etten siitä luovu. Käytettävyys  riippuu tosin itse kypärästä että silmälasien sangoista kuinka sopivat yhteen.

Mutta parempi tuokin on kuin pelkkä avokypärä. Ja liikkuu se pyörä ilman kypärää kuljettajan päässä vielä monessa maailmankolkassa. Itse en tähän pystyisi, ihan jo itikat ja kaikki irtosälä naamalla eivät innosta. Saatika se pahempi tilanne sitten...

Kaaduin tällä viikolla polkupyörällä asfaltille kun olin lenkittämässä koiria. Koirat tekivät vierellä stopin, minä ja pyörä emme ehtineet... Päällä oli huppari, pitkät housut sekä sandaalit sukkien kera... Vasen kämmen hyvin lievästi verillä, mutta erikoisin haava oli tullut vasempaan jalkapöytään varpaiden yläpuolelle. Siihen kohtaan missä sandaali on avoin, sukka oli revennyt ja euron kolikon kokoinen haava tullut. Ei voi käsittää mitenkä tuohonkaan on tuollainen osuma päässyt tulemaan noin pienen vauhdin kaatumisessa. Joten kyllä ne hyvät varusteet vain ovat poikaa. Vaan kylällä nöösit keulivat mankeilla käytännössä uimahousut ajovarusteena, kypärä on kyllä päässä mutta leukahihna auki...

Niin, ja se pyöräilykypärä... Puuttuu minultakin. Joten eipä auta saarnata, syntisiä ja kiviä yms.
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2024, 10:13:15 ap »
Olen harjoitellut perinteisellä tavalla ajovarusteiden käytön ja tärkeyden:
Viimeinen muistikuva on - sinänsä älytön - ajatus  "...onneksi on hyvä kypärä!" Ja sitten pimeni.
Töölön sairaalan epikriisissä lukee:
"Tulee anestesialääkärin saattamana. Kaatunut moottoripyörällä. Asiallinen ajoasu. Ei ruhjeita, haavoja, naarmuja."

Eipä muuta...




Fenix

  • Viestejä: 45
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2024, 12:04:31 ip »
Työkaveri ajoi Guzzilla pikku mällin liikenneympärässä Lahdessa joitain vuosia sitten, ranne murtui ja kypärästä lähti leukaosa irti ja naamaan osumaa. Sanoi ettei osta avattavaa enään koskaan. Itsellä ei avattavaa ole ollut, tällä hetkellä kaksi kypärää käytössä, Arain umpiruukku ja Schubertin avopotta jota tulee käytettyä nurkka-ajossa vaikkei tuo mikään turvallinen tietysti olekkaan mutta ajofiilis on avopotalla aivan toista luokkaa kuin umpisella. Avattavaa ei ole ollut koskaan koska en ole keksinyt mitään järkevää syytä miksi sellainen pitäisi olla ? Helppo laittaa päähän ehkä ?

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #4 : Kesäkuu 14, 2024, 12:43:13 ip »
Kaikkia kolmea kypärien pääryhmää omistan. Avopotta on harvoin matkassa. Umpikypärä vielä harvemmin ns. nakupyöräkäytössä kun sellaisen ajointo ilmenee.  Mukavuussyistä avattava suupertti. Herra Vilénin sanoin: kun halvalla sain. Kaveri oli potan ostanut mutta sovitellessaan ei ollut leukaremmiä kokeillut. Sitten kun kokeili niin painoikin niin kovasti aataminomenaa että ei ajosta mitään tullut. Minulla kyseinen rauhanen saa olla rauhassa. Mutta likeltä se remmi kulkee. Kyseisessä kypärässä on mukavuuksia ja valmiuksia moneen mutta en siihen puhelinta enkä radiota ota riesaksi. Kuuntelen vain vaimeata Guzzin puksutusta ja viiman suhinaa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #5 : Kesäkuu 14, 2024, 15:05:41 ip »
Käytännön kokemusta on...

Arain umpipotta oli ulosajossa kun pläjäytin päin liikennemerkkiä kaarteessa. Sellainen kaksitolppainen pitkä alumiinitaulu, jossa ne nuolet osoittamassa kaarretta. Oli olo kuin kelju-k-kojootilla, josta aina jäi märkä, kojootinmuotoinen pläntti milloin mihinkin kiviseinään. Tunsi kyllä naamassa kuinka visiiri puristui ihoa vasten...

Sairaalareissu siitä tuli, muta naama säilyi ehjänä. Ei sillä, että siinä mitään säilyttämisen arvoista olisi ollut, mutta lääkäri sanoi, että nyt korjattaisiin leukaa, hampaita, nenää ym. mutta onneksi oli se umpipotta.

Koska vakuutuksia oli hyvin piti neuvotella mitä uusitaan kokonaan ja mitä korjataan. Koska en halunnut kuljetella lentokoneessa risaa kypärää, (se tapaturma sattui eteläisessä Ranskassa,) piti osoittaa jotenkin kypärän vauriot, jotta saan uuden. Hoitajaopiskelija Miriam istui kypärän päällä painona kun otin valokuvan, (jota en nyt mistään enää löydä). Vain siten tuli näkyviin halkeama molemmin puolin siinä kapeassa kohdassa visiirin alapuolella sivulla. Se riitti vakuutusyhtiölle ja uusi kypärä korvattiin. Aika kova lukitus olisi pitänyt olla avattavalla mekanismilla.

Kun sairaalassa lääkehumalassa selostin santarmille tapahtumia hän nosteli niitä, jo ensihotajien silpuksi leikkelemä kamppeita, ja kehui: "Teillä pohjoismaalaisilla on hyvät ja turvalliset varusteet. Täälä päin ei mikään muu merkitse kuin ulkonäkö."

Meillä on kaksi silmälasipäistä Arain umpikypärän käyttäjää. Optikkoliikkeessä piti kyllä käydä, mutta rillit saa mainiosti paikoilleen siitä visiirin ikkunasta. Salaisuus on rillien sankojen siinä aivan liimeisimmässä, korvantakusessa kärjessä. Ne pitää taivuttaa loivasti sisään päin niin, että ne ei tökkää kypärän toplinkiin. Muotoiltunakaan lasien käytössä ei huomaa mitään erikoista. Pitää vain mennä sinne optikolle kypärän ja lasien kanssa, että voi sovittaa. Ihan helppo juttu.

Muuten – näkyvyyteen voi kypärällä kovasti vaikuttaa, mallista riippumatta. Se on kovin näkyvä osa silhuetissa. Valitsimme kuskille keltaisen ja markustajalle punaisen potan ja kyllä näkyy. Mustalla kypärällä niin tavalliset eteenajot sivuteiltä ja jopa vastaantulijoiden eteen kääntymiset lähes loppuivat kirkkaanvärisen kypärän myötä.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Jojje

  • Viestejä: 25
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #6 : Kesäkuu 14, 2024, 19:14:23 ip »
British Medical Journalin huhtikuun numerossa 2004 oli tutkimuksesta, jossa oli selvitetty kypärän ulkonäön ja onnettomuuksien korrelaatioita. Kokovalkoisten kypäröitten käyttäjillä oli 15% vähemmän onnettomuuksia verrattuna muunvärisiin.
Edit: muistin prosentin alakanttiin: linkki https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC387473/
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2024, 23:13:18 ip kirjoittanut Jojje »

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #7 : Kesäkuu 14, 2024, 21:40:43 ip »
Kaikkia kypärätyyppejä on ollut itsellä käytössä, tällä hetkellä ei ole umpikypärää.
Guzzilla ajelen yleensä Nolanin N100-5 -avattavalla ja olen ollut tyytyväinen. (näitä saa muuten nyt Motonetistä halvalla kun on uusi malli tullut!)
Pikkulenkit ajelen usein avokypärällä, Grex G4.2 Pro malli mihin kyllä saa halutessaan puolikovan leukasuojan nopeasti kiinni.
Vespalla ajot aina tuolla avokypärällä ja yleensä ilman tuota leukasuojaa.
Umpikypärää tuskin tulee enää hankkimaan, olkoonkin mahdollisesti turvallisempia. Avattavan kypärän kyseessä ollen en kyllä itse hankkisi mitään halpista vaan jonkun tunnetun valmistajan tuotteen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2024, 12:05:29 ip kirjoittanut Sami »
Breva V850
Vespa GTS 250ie

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #8 : Kesäkuu 14, 2024, 23:57:52 ip »
Edellä kerrottu esimerkki kypärän leukaosan irtoamisesta kuulostaa todella pahalta. Tuon yksittäisen tapauksen merkittävyyden arvioimiseksi toki kaipaisi hieman tarkempia tietoja mm. käytetyn kypärän merkistä, mallista ja iästä, sillä avattavissa kypärissä on noiden Sharp-testien perusteella todella suuria laatueroja sen suhteen, miten hyvin kypärän leukaosan lukitus toimi testitilanteissa. Tuo leukaosan lukituksen toimivuutta kuvaava prosenttiluku vaihteli 116 testatun avattavan kypärän osalta välillä 100 % - 17 %. Huonoimmat lukemat osuivat tuntemattomammille kypärämerkeille, mutta myös monella ns. laatumerkin kypärällä tuo luku oli yllättäen vain 70 %. Suosittelen kaikille kypärää hankkiville tutustumista noiden Sharp-testien tuloksiin. Eivät nuo testitkään tietysti mitään ehdotonta totuutta tositilanteiden varalta anna, sillä todellisissa onnettomuustilanteissa lukemattomat muuttujat vaikuttavat siihen, minkälaisia voimia kypärään kohdistuu. Ja vaikka kypärä kestäisikin, kaularanka, rintalasta ja sisäelimet eivät ehkä voimia kestä.   

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #9 : Kesäkuu 15, 2024, 10:53:29 ap »
Urpolla ja Turpolla on molemmilla silmälasit ja oltiin käytetty vuosikymmeniä avattavia kypäriä
kun oltiin oltu siinä uskossa, ettei umpikypärä sovi silmälasien kanssa.
Muutama vuosi sitten joku (en muista kuka) rohkaisi kokeilemalla etsimään sopivat mallit. Niinpä
messuilta sitten löytyi kummallekin sopivat ja siitä lähtien on oltu onnellisia umpikypärän käyttäjiä.
Sopivia malleja ei välttämättä ole kovin paljon. Esimerkiksi kypärän sivuilla korvien kohdalla olevien
urien pitää olla oikealla korkeudella, jotta silmälasien sangat istuvat niihin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #10 : Kesäkuu 16, 2024, 00:50:46 ap »
Kaikki kaatumiset ovat yksilöitä, eikä niiden perusteella voi pitäviä johtopäätöksiä tehdä. Itse kaaduin Kemorassa 80 vauhdista ja pyörin ensin asfaltilla, josta jatkoin myllyä soralla. Nahat otti kipeää ja ukko oli aika hakattu. Kypärässä ei jälkeäkään..
Arkiajot hoidan käytännössä aina avokas päässä, vieläpä nykymittapuulla laiton. Kiva päässä ja kevyt. Endurossa luonnollisesti crossimyssy ja lasit, radalla umpinen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2024, 09:26:28 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #11 : Kesäkuu 16, 2024, 16:50:51 ip »
Onhan kaatumiset yksilöllisiä mutta itse en käytä avokypärää.Kaaduin pahasti turvalleni Itävallassa ja Nolani oli aika naarmuinen.Ois mennyt naama remonttiin ilman umpikypärää.Järkevä käyttää umpikypärää.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #12 : Kesäkuu 16, 2024, 21:27:25 ip »
Osan mukkukypäristäni olen taltioinut. Niistä voi päätellä yhtä ja toista. Vakituiseen en ole kaatuillut vaan ovat olleet, niinkuin onnettomuudet yleensä, yllättäviä. Pari hirvikolaria joissa on ollut monta vaikuttavaa tekijää samaan aikaan. Harvoin ihan yhden syyn takia mukkua tulee. Se tulee paskalla säällä ja, lisäksi, yllättävällä paikalla, kuten kaupungin kadulla jossa remontin takia oli katuvalot pimeänä. Tänään, ajellessani, Teiskon ja Ruoveden perämettillä mutkateitä, metsäkauris katseli, kohta Muroleen kanavan jälkeen itään päin, minua ihan hollilla tien laidassa. Taisin saada tapahtuman tallennettua tankokameran muistiin. Pidän puukkoa matkassa jos tulee rikottua elukkaa sen verran että ei kuole. Kaulaan vaan reipas viilto. Nyt ei tarvinnut ja vakuutusyhtiö pääsi vähällä. Sitten on ne muut ajossa tapahtuneet pöljyydet joiden seurauksena olen ollut syrjällään.
Nykyään tämä ukko on liikenteen tulppa. Teiskossa meni yksipyttyinen jytkytin ohi kaksipäällä niin helkkarin kovaa että huvitti kun kölli näytti keskisormea mennessään. Sukupolvien välinen ero. Itsekin taisin olla aikoinaan, henkisesti, kuusi metriä pitkä ja kuolematon.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #13 : Kesäkuu 16, 2024, 23:22:51 ip »
Pääsääntöisesti avokypärällä mennään.
Kolmas maalarin maalama menossa, joista ensimmäinen pääsetettiin eläkkeelle 17 vuoden ikäisenä, kun sisustus oli varissut pois...

Hyllystä löytyy pari avattavaa. Toinen talvikäyttöön sähkövisiirillä ja toinen kesäkäyttöön.
Jos on kunnon sadetta luvassa, niin sitten lähden avattavalla liikenteeseen, koska silmälasien käyttäjänä ajolasit ja vesisade ei ole paras yhdistelmä.

Sitten on semmoinen enskaumpikypärä, jossa lippa ja avattava visiiri ja tietenkin crossiruukku niihin hommiin.

Kuvassa uusin avopotta.
Maalarille annoin yhden vaatimuksen, joka oli vain valkoista, punaista ja vihreää väriä saa käyttää, vai oisko siinä kolme vaatimusta...
 

Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Kypäräasiaa
« Vastaus #14 : Kesäkuu 17, 2024, 17:24:04 ip »
Aika paljon näyttää olevan kypäriä alennusmyynnissä. Taitavat olla vanhaa varastoa ja ehkäpä vanhempien normien vaatimusten mukaisia, jotka pitää myydä pikaisesti pois uudempien alta.

Aika monella on vähintään pari vuotta vanha kypärä... Joten Jos se viime vuotinen kelpasi viime vuonna, niin miksi se ei kelpaisi tänä vuonna.
Tämäkin vielä! ! !