Kirjoittaja Aihe: Vertaistukea...  (Luettu 16887 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #15 : Kesäkuu 11, 2024, 08:58:55 ap »
Ei sillä ole väliä minkä merkkisellä ajaa. Kunhan ajaa, jollain. Että kannattaa laajentaa maailmankuvaa, voi löytyä paljon parempaa kun arvaakaan.

Tuosta olen tismalleen samaa mieltä. Ajaminen on tärkeintä moottoripyöräharrastuksessa, kaikki muu on toisarvoista. Mulla on menossa jo 51.kausi harrastuksen parissa ja nivelvaivoja lukuunottamatta ajaminen maistuu taas nuoruusvuosien malliin ja kilometrejä kertyy kiitettävästi vaikka pidemmät ulkomaan reissut lienee jo taputeltu. Palasin 20 vuotta takaperin takaisin enduro-pyöriin kun hankin 660 Tenere-jammun. Tämän jälkeen ajelin jonkin aikaa 690-kotarilla kunnes hankin liian painavan 1200 Teneren, jonka vaihdoin voimien huvetessa toissa keväänä 60 kg kevyempään Tenere 700:een. On huomattavasti kevyempi nostaa pystyyn metsäpolulla ja vauhdit on aivan eri luokkaa. Jokainen päivä Teneren satulassa vetää naaman virneeseen kun saa soran lentämään. Tälle kaudelle kilsoja on jo reilut 5000.

Guzzikin on ollut liikenteessä 20:n vuoden tauon jälkeen. Hieman yli tonnin kerkesin ajella kun veri veti takaisin Teneren selkään. Ei Guzzeissa ole enää mielestäni sellaista hohtoa kuin silloin kun hankin oman Guzzini Piikkiöstä 1996. Uudemmat Guzzit ovat toki teknisesti kehittyneitä ja vanhat orgiskuosissa olevat Guzzit pääsääntöisesti rumia ja tehottomia kuten monet muutkin pyörät. Yhden Guzzin voi tallissa säilyttää projektipyöränä, johon voi tarpeen tullen purkaa rakentamisinnostusta. Ei tuota muutenkaan raaski hävittää kun olen sentään pyörän ensimmäinen ja ainoa omistaja.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #16 : Kesäkuu 11, 2024, 23:03:18 ip »
Ikääntyminen tuo myös sopeutumista. Enää taloudessa ei ole kuin yksi ahdettumoottorinen Guzzi. C1400 arki- ja pyhäpyöränä ja rospuuttoaikoina kulkuvälineenä Cali 1000 Trike. Ja pikkupakettiauto mökkiasioita ja talvea varten. Kotitalli, Kerhotila ja Verstas on henkinen kolmiyhteyteni. Toki Vaimolle ja suvullekin on annettava huomiota.

RStone

  • Viestejä: 103
  • "Well, hang in there"
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #17 : Kesäkuu 13, 2024, 09:24:46 ap »
Saa nähdä jääkö Pulteripyörä toistaiseksi edelleen perheeseen vai siirtyykö uudelle ratsastajalle...
Nettimoton ilmoituksia ja myyntibarometriä kun on seurannut niin harvassa ovat tosiostajat ja samat pyörät roikkuvat myynnissä melkein vuositolkulla, poistuvat ja ponnahtavat taas uudelleen pintaan. Olen seurannut yhtä myynnissä olevaa Stelviota varmaankin jo useamman vuoden. Oma ilmoitus on voimassa vielä viikon verran ja sen jälkeen siirryn hiljaiseen myyntiin, kesälelut kun pitää saada myytyä Jussiin mennessä ja sitten vähäinenkin kysyntä lopahtaa.
Onneksi ainakin yksi moottoripyöräilyä harrastanut ikätoveri on ottanut yhteyttä, käytiin melkein tunnin kestänyt puhelinkeskustelu ja sähköposteja vaihdettu edes takaisin ja saattaa ilmestyä koeajolle, ilmeisesti on hidas ja harkitsevainen hämäläinen tekemään päätöksiä.
Eihän kauppoihin tarvita kuin se yksi tosiostaja, enkä renkaanpotkijoita todellakaan kaipaa.
Potkulauta-ampiaisen koeajo on luvassa lähipäivinä. Käsilaukkua en ole vielä hommannut, mutta vyölaukku sentään on vielä tallella (lahja aikanaan MGWC:ltä...)  ;)

Lisäsin ilmoitukseen vielä tämän videon: https://www.youtube.com/watch?v=papgc5GDI-Y


Member of The Clan Moto Guzzi Proud Owners * Basic Instinct * Una Storia Importante * Deep Vibrations * Forza In Movimento

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #18 : Elokuu 10, 2024, 17:04:01 ip »

Eri kokoinen tai eri luokan pyörä pitäisi siis hankkia nykyisen lisäksi eikä sen tilalle. Vaan siinähän se kirjoittajan ongelma sitten olikin...


Oikein ajateltu.

Ekaksi oli  sekalaisia vehkeitä, sitten hävitin ne ja ostin Cali Jackalin.

En ole halunnut sitä hukata, vaan täydentää tallia: Jackalin kaveriksi tuli R1100GS vähän erilaisiin ajohommiin, näiden kaveriksi tuli R1100RT vähän erilaisiin ajohommiin ja sokerina pohjalla V10 Centauro herkutteluun.

Jackal on matkan varrella saanut kylkeensä Velorex 562 pulkan niitä kaikkein oudoimpia ajosuoritteita varten, muut ovat vielä kaksipyöräisiä.

... ja onhan tuolla tallin perällä vielä yksi kevytmoottoripyöräkin, pitäis vaan jaksaa laittaa tuo Cagiva e-Freccia C12 nippuun jossain vaiheessa, nyt kun on täysi setti ehjiä ajoakkujakin. Kaikki osat on tallessa, ei tarvi kuin laittaa kasaan. Vaan kun on mukamas kaikkea muuta tekemistä niin on hieman kestänyt. Tokkopa ketään kiinnostaa vanhan kurpan visiot ja jorinat, mutta laitan tän nyt kuitenkin tähän http://www.evalbum.com/2785


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #19 : Elokuu 11, 2024, 13:24:42 ip »
Freccia on kivannäköinen laite. Tästähän viranomainen tiedusteli päästöarvoja katsastuksen yhteydessä. Taisin minäkin jonkun osan tuohon sorvannut ja asentanut. Myöhemmin tein toisen liki samanlaisen.
Itsellä oli myös hyvin samannäköinen pyörä: Ducati Paso 906. Sarjansa tyylikkäin.
 
Terveiset Yyteristä. Viikonvaihde meni vilkkaasti. Nyt tyhjentelen viinilaatikkoa joka ei kulunutkaan pois. Teltan laitoin kuivumaan tallin perälle ja onnistuin ajamaan sateiden välissä kotiasemiin niin että 1400 Cali ei likaantunut.
Tre - Yyteri väli ottaa noin puolitoista tuntia. Mennentullen keskinopeus 84km/h, kulutus 5,5 litraa sadalle. Sisältää lukuisia pysähtymisiä ja kaupunkiajoa. Tasaisen ajon kulutus olisi noin kaksi kymmenystä pienempi.

Viime viikolla huolsin kaasunasentopotentiometrien liittimet. Eron huomasi: kaasuun vastaaminen on herkempää ja moottori käy hiljaisemmin. Joilla on 1400-mallit kaasuvaijerittomia eivät tee tällä tiedotuksella mitään.

Jussille: kun tulet Tampereelle niin täällä odottaa pärekopallinen Centauron vaihtoehto-osia. Voi myös yöpyä jos matka on ollut raskas.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2024, 16:48:31 ip kirjoittanut motomatti »

RStone

  • Viestejä: 103
  • "Well, hang in there"
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #20 : Elokuu 12, 2024, 16:40:50 ip »
Sain Pulteripyörän vihdoin myytyä Turun suunnalle sitä arvostavaan uuteen perheeseen ja olo tuntuu helpottavalta, mutta samaan aikaan haikealta kun katsoo sen jättämää tyhjää tilaa snickerbovarastossa.
Moto Guzzi on ollut uusio- ja sunnuntaimotoristi aikakauden vuodesta 2002 alkaen The Moottoripyörä, mutta aika aikaansa kutakin. Kotka ei vaan enää lähtenyt vanhan miehen käsissä sellaiseen lentoon kuin olin pari vuotta sitten odottanut. 

Kauppareissujen ja lähimutkien ajamisiin mitä todennäköisimmin vaihtuu saman Piaggio -konsernin Ampiainen, jos vielä ensi keväänä terveyttä riittää.
Testilento pikkukaupunkimme kenkäkauppiaan Rosso Corsa Ampiaisella ainakin sai hymyn huulille eikä pyörän kanssa tarvinnut punnertaa.

Arrivederci amici del Gruppo!

« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2024, 18:48:26 ip kirjoittanut RStone »
Member of The Clan Moto Guzzi Proud Owners * Basic Instinct * Una Storia Importante * Deep Vibrations * Forza In Movimento

Kaljee

  • Viestejä: 56
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #21 : Elokuu 13, 2024, 00:29:26 ap »
Onnistuneista pyöräkaupoista onnittelut! Ihmeen haikeaa näistä elottomista esineistä luopuminen on. Mutta jotain pientä siihen tilalle, niin saattaapi helpottaa... Eihän se hymyn nouseminen korviin ole merkistä kiinni. Vaan se millä ajo maistuu parhaiten juuri siihen kyseiseen hetkeen ;D

MotoJussille: Kaikkein oudoimmat ajosuoritteet vaativat sen kolmannen pyörän ;) Täältä isoa peukkua vaunun pulttaamisesta Guzzin kylkeen!
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #22 : Elokuu 17, 2024, 16:55:50 ip »
Olin juuri todennäköisesti Suomen parhaassa mp-kokoontumisessa, jossa ei jostain syystä Guzzeja näkynyt mutta toimintaa oli sitäkin enemmän. Isoilla adventurer-pyörillä pääsi testaamaan omia rajojaan huippuopettajien johdolla. Pari kertaa vanha "vauhti korvaa taidon" - sanonta ei toiminut kun eturenkaasta lipesi pito pehmeällä alustalla uralla ja crossiradalla. Onneksi ei käynyt pahemmin vaikka joka paikkaa kolottaakin nyt pirusti. Erään kollegan hakivat ambulanssilla sairaalaan.  :-\ Täytyy kyllä myöntää että nuoruuden crossipyöräkokemukset ei paljon paina tässä iässä kun alla on yli 200 kiloinen Tenere. Ei kannata kuitenkaan masentua, vaan karkeampaa rengasta alle ja harjoittelemaan.  :D

https://www.motoadventuredays.fi/


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 174
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #23 : Elokuu 18, 2024, 07:54:43 ap »
Urpoa ja Turpoa kiinnostaa suunnistus enemmän.


@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #24 : Elokuu 18, 2024, 10:16:13 ap »
Urpoa ja Turpoa kiinnostaa suunnistus enemmän.

Tuo varmasti selittää gruppolaisten vähäisen kiinnostuksen off-roadiin  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #25 : Elokuu 18, 2024, 11:13:06 ap »
Ostin joskus navigaattorin.
Ei sillä käyttöä ole ollut juuri lainkaan. Akkunsakin jo kypsynyt. Aluksi sen neuvoja noudatin ja perillekin pääsin. Sittemmin en ole käyttänyt vuosiin ja aina päässyt perille. Joskus on ollut pientä hakua lähiosoitteeseen mutta yleensä ei. Ulkomailla on navista on ollut apua mutta se on niin uusi laite että enemmistö reissuistani tapahtui paperikartalla.
Syynä lienee se että olen sekä moottoripyöräillyt monen tyyppisillä teillä ja, eritoten, vuosia kiertävänä maatalouskoneasentajana, silloin, tietenkin paketti- tai kuorma-autolla. Tuli siis pikkutietkin tutuiksi monella paikkakunnalla. Jos muisti heikkenee sitä tahtia edelleen, kuin se nyt tekee, saatankin tarvita navia muutaman vuoden päästä. Jos ajokorttini saan pitää.
Vanha, taiteltava paperikartta, on takalaukun pohjalla jos sattuu niin että ei viitoituksesta tai tien outoudesta johtuen ei tiedä missä menen. Toisaalta kun vain jatkaa ja käy niin että tie loppuu niin kääntäminen auttaa. Tuli sekin pussinperä tutuksi.
U&T:lle: Pyöristäni on ollut nappularenkaisia liki puolet. En edelleenkään vierasta sorateitä vaikka alla onkin enää vain "silestone"-kumeja. Meno on vain hitaanpaa kuin rupulikumilla.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #26 : Elokuu 25, 2024, 19:09:12 ip »
Itse olen 70+ ja viimeiset kymmenet kolistellut Gustilla, nykyään alla kolmetoista vuotias Cali Vintaasi. Vanhoissa Gusteissa on vikansa ja ihan viaton ei tässä ole itsekään, mutta sopivalla avulla ja hyvillä neuvoilla ne ovat hallinnassa pysyneet. Päivällä sain 230 kilometrin matkalla 450 mittariin, ja vaikka vauhtia pitäessä tulin ;D tuskallisen tietoiseksi syntymävuodesta, ei lapsellista riemua voinut olla tuntematta. Ei näistä romistimista luopuakaan voi.   ;D

TimoEv

  • Viestejä: 2 156
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #27 : Elokuu 25, 2024, 20:46:37 ip »
>>...ei lapsellista riemua voinut olla tuntematta. <<

Tänäänkin koin saman tunteen. Cali hyrrää, aurinko lämmitti, sopivan mutkainen tie Pilpalan Lättikselle. Siellä ~30 pyörää kaffetauolla, meni ja tuli koko ajan. Mukavaa juttuseuraa pöydän ympärillä. Ihmisellä on huonompiakin hetkiä elämässään...

>> Ei näistä romistimista luopuakaan voi.  <<
Ei voi - ei! Vaan jos joskus vielä saisi hommatuksi uuden nykyaikaisen pyörän. En taitaisi luopua siltikään Californiasta. Varsinkin kun siitä ei vaihdossa saa juuri mitään...

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #28 : Elokuu 25, 2024, 20:59:30 ip »
Niin, on olemassa arvoja: kaupallinen arvo, käyttöarvo ja tunnearvo. Voi niitä olla muitakin arvoja mutta mulle ovat riittäneet nuo. Nyt on syvä suhde 1400 Caliin. Olisi pitänyt ostaa jo aiemmin. Ei iso Brevakaan huono ollut. Luotettavuus oli erittäin hyvä ja taloudellinen käyttää. Toisin kuin 1400. Sen talous pilaantuu isohkoon kulutukseen ja työlääseen huollettavuuteen. Tänään tuli kotiappäin Kurikasta. Sää oli hyvä, lämmin ja tuulinen. Kulutuksen sain pysymään muun liikenteen seassa ajaen 5,5 litran tietämin. Brevalla pääsi säännöllisesti neljän litran kulutuksella.

Fenix

  • Viestejä: 44
Vs: Vertaistukea...
« Vastaus #29 : Elokuu 26, 2024, 14:00:22 ip »


[/quote]
... ja onhan tuolla tallin perällä vielä yksi kevytmoottoripyöräkin, pitäis vaan jaksaa laittaa tuo Cagiva e-Freccia C12 nippuun jossain vaiheessa, nyt kun on täysi setti ehjiä ajoakkujakin. Kaikki osat on tallessa, ei tarvi kuin laittaa kasaan. Vaan kun on mukamas kaikkea muuta tekemistä niin on hieman kestänyt. Tokkopa ketään kiinnostaa vanhan kurpan visiot ja jorinat, mutta laitan tän nyt kuitenkin tähän http://www.evalbum.com/2785
[/quote]

Italot hallitsee kyllä muotoilun muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Esim Fiat Multipla  ;D