Samanmoisen Brevan omistajana on mukava kuulla että pyörä vaihtoi omistajaa hyviin käsiin! Onhan tuo sinunkin omistusaikanasi kerryttänyt ihan järkevät "kahvilakilpurin" kilometrit vuosittain. Soratielläkin Brevalla vielä ajaa kohtuu mukavasti, mutta jos yhtään mielii ajaa tien ulkopuolella niin tarkoitukseen parempia laitteita kannattaa tällöin katsella. Minulla sitä virkaa hoitaa tuo itänaapurin sivuvaunupärrä...
Kovaa vauhtia CF Moto ainakin mönkijäpuolella valloittaa markkinoita. Hintaansa nähden riittävä ellei peräti hyvä laatu tekee yleensä kauppansa. Ei tarvitse yhtään "hävetä" ostaneensa Kiinalaisen pyörän. Aivan kuten TunturiTT jo mainitsikin, ne Japanin pikkumallit tulevat usein muualta kuin saarivaltiosta itse. Harkitsin vuosi takaperin työmatkakulkineeksi Hondan CB125F-kevaria, kuluttaisi vähän eikä uuden hinta olisi kuin noin 3500€. Siinähän olisi aitoa Japanin rautaa, ajattelin, kunnes selvisi että kyseinen malli on tehty ennen Intiassa, nykyään Kiinassa. Turha maksaa brändistä tuossa kohtaa, aidon Kiinalaisen saanee edullisemmin. Ja jos Honda laittaa maineensa likoon luottaen Kiinassa valmistettuun pyörään, ei luotto taida olla aivan tuulesta temmattua. Toki asia on eri jos kapitalistinen lyhyen ajan maksimaalinen voittojen tavoittelu on iskenyt Hondankin periaatteisiin

Puoliso osti Kiinalaisen sähkömopon viime vuonna, ja hänen tehdessä papereita toimistossa minä hypistelin samalla Benellin Imperiale nelisatasta. Olisi Italialainen ja vielä edullinen. Ja aivan uusi, saisi vielä köyhäkin ostettua lainaksikin jos oikein kuume iskisi. Paitsi, että on pelkästään suunniteltu Italiassa, ja tehdään Kiinassa. Voimansiirrossakin on jokin ihme kettinki pyörivän akselin sijasta...
Mutta ei ole kallis. 6190€ + toimistomaksu satasesta ylöspäin. Täällä kaukaisessa vähäväkisessä kotimaassamme siis. Ulkomailla taasen hinta alkaa nelosella, ellei peräti kolmosella:
https://germany.benelli.com/product/imperiale-400-e5Saksalainen maksaa samasta kamppeesta ohjevähittäishintana 4549€ sisältäen toimistuskulut. Oletan että tuo hinta toki sisältää jo verot ym. muodollisuudet. Tämän perusteella sisältää:
http://www.benelli-bauer.com/Benelli-Imperiale-400-3Välillä sitä vallan unohtaa, että emmehän me maksa täällä kymppitonnia teknisen laitteen ominaisuuksista ja sen kokoonpanosta. Laite itsessään maksaa arviolta kolmasosan tai korkeintaan puolet siitä. Loput ovat verotusta, kuljetuksia, pakollista jälleenmyyjän voittoa, välikäsiä ja muita kuluja. Kenties myös hienoja lasiseiniä ja marmorilattioita... Ei siinä tarvitse enää ihmetellä, miksei vähemmällä tuosta rahasta voi saada ikuisuuksia kestävää tai ominaisuuksiltaan huippua. Se olisi hyväntekeväisyyttä valmistajan taholta asiakasta kohtaan, tai riistoa työntekijöitänsä kohtaan. Jolloin toiminta loppuisi luultavasti ennen aikojaan...