Kirjoittaja Aihe: Breva tuli, Breva meni  (Luettu 7247 kertaa)

heimoli

  • Viestejä: 68
Breva tuli, Breva meni
« : Toukokuu 18, 2024, 15:33:27 ip »
 Elokuussa 2013 löytyi Tuusulasta kaunis Breva 750 -06 72tkm.
Oli laukut, keskiseisontatuki, ja muutenkin näytti kauniisti pidetyltä.
Siitä alkoi 11v kestänyt taival, joka päättyi tänään kun Breva muuttaa
uuteen talliin 94tkm ajettuna, edelleenkin Nurmijärvellä.
Eipä tullut liikaa sillä ajeltua, ajoon lähtö oli aina niin hankalaa.
Melkein jokaiseen Guzziralliin pääsin sentään piipahtamaan.
Nyt kun olen oman itseni herra, 71v niin päätin talvella että
jos tämä sattuisi olemaan se viimeinen kesä, niin kerrankin
haluaisin ajaa ihan uudella pyörällä, 55v on ajettu vanhoilla
vehkeillä. Plussana niistä on tullut opittua paljon, osa kiitos tällekin
foorumille.
Uudet Guzzit on aika arvokkaita, ja halusin jotain jolla voi vähän
käväistä tieojan toisella puolellakin. Himalajat tuli kokeiltua, 411
oli kuin hanska käteen, mutta 24hp on liian vähän. 450:sen kanssa
en tullut sinuiksi.
Piti sitten lähteä Kiinaan asti ja CF Moto 450MT tulee talliin ensi viikolla.

Täällä Foorumissa olen löytänyt monta highlighttia ja kiitän kaikkia
joiden knowhowta olen saanut imeä.
Uusi Brevan omistaja ilmaantuu Clubin jäseneksi pikapuoliin.

Terveisin
Heimo, Nurmijärvi

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Breva tuli, Breva meni
« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2024, 21:19:16 ip »
Merkin vaihdon vuoksi, pelkästään, ei kannata foorumia hylätä.
Meitä muita jotka osaavat ne muidenkin pyörien metkut, merkistä riippumatta, on varsin monta...
Toki, silloin on jokin muu alusta, jossa keskustelua käydään. Päällisin puolin, kaikki bensiini/etanolikäyttöiset moottoripyörät toimivat varsin identtisesti.

Itseänikin kiinnostaa, nuo idän halpismerkit. Ei niin että itse heti hankkisin vaan odottelen miten asiat ovat. Löytyisikö reippaan sata hummaa kirnuavan matkamallin kuljetinta? Siinä tonnisen tietämillä alle kahdensadan kilon? Eläkeläinen kaipaa jotain köykäisempää.

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: Breva tuli, Breva meni
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2024, 07:45:42 ap »
Nuo Kiinan-pelit näyttävän olevan kokoonsa nähden painavia. Vissiin aineen lujuus korvattu paksuudella.

Kaijus

  • Viestejä: 793
Vs: Breva tuli, Breva meni
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2024, 12:13:02 ip »
Merkin vaihdon vuoksi, pelkästään, ei kannata foorumia hylätä.

Eikä Gruppostakaan tarvitse tuon takia luopua. Guzziralliinkin olet aina yhtä tervetullut.
Meillähän on useampia jäseniä, jotka ajelevat eri syistä muilla merkeillä.

Turvallisia kilometrejä uudella ajokillasi,
terveisin
Kaijus

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Breva tuli, Breva meni
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2024, 22:39:25 ip »
Mp messuilta jäi eniten mieleen CF Moton pyörien laatuvaikutelma. Ovat muuten korkealla tasolla. Ihan voi rehdisti sanoa, että japanilaisten laatu on tavoitettu ja kirkkaasti. Keskikokoiset sporttipyörät vaikuttivat oikein lupaavilta uutuuksilta, hiukan dieettiä saisi ko. pyörille suorittaa, mutta ei pahasti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Breva tuli, Breva meni
« Vastaus #5 : Toukokuu 25, 2024, 10:20:50 ap »
Mp messuilta jäi eniten mieleen CF Moton pyörien laatuvaikutelma. Ovat muuten korkealla tasolla. Ihan voi rehdisti sanoa, että japanilaisten laatu on tavoitettu ja kirkkaasti.

Kieltämättä kiinalaiset pyörät tulevat rynnimään markkinoille hyvän hinta/laatusuhteen avulla. En kuitenkaan lähtisi vielä ylistämään laatua paremmaksi kuin japanilaisten etenkin koska kokemukset kiinalaisista ovat vielä niin vähäiset. Japanilaiset ovat kieltämättä sillassa kun kilpailu kovenee entisestään. Japanilaisten laatu on ainakin vielä huippuluokkaa ja erikoisesti Yamahan. XTZ1200:lla meni 50K ilman muita huolia kuin etuvalopolttimon palaminen ja nyt on alla viimevuotinen "pikku" Tenere 700, jossa kohta mittarissa 20K vailla huolia. Pyörät pääasiassa kovassa soratiekäytössä, ei turhaa pyörän säälimistä ja kiillottelua. Jos jotain negatiivista pitää hakea, niin tietyt huoltotoimenpiteet kuten tulppien vaihto ja erikoisesti venttiilien säätö on työläs suorittaa, koska moottori on nostettu ylös lähelle runkoa ja joutuu purkamaan paljon. Toisaalta, pyörän huoltaminen itse kuuluu harrastukseen ja talvella on hyvää aikaa. Veikkaan ettei kiinalaismerkkienkään huoltaminen ole yhtään helpompaa, ainakaan noiden kotarin lisenssikoneiden.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Breva tuli, Breva meni
« Vastaus #6 : Toukokuu 25, 2024, 17:26:28 ip »
Katselin MP-23 näyttelyssä CF650MT-mallia. Tuntui käteen sopivalta ja pikakatselun myötä laadukkaalta. Tiedä sitten, miten kun lasissa on 50´000km. Varustelu ja tekniikka on nykyaikaista, eikä hintakaan ollut paha. Jos pystyvät pitämääön hinta-laatu -suhteen nykytasolla, niin muut valmistajat repelevät kohta partakarvojaan.
Kiinalaiset pystyvät, jos tahtovat.

Yleisesti ottaen "kiinanlaatu" ei suinkaan muodostu valmistusmaan kautta, vaan valmistajan halusta tehdä laatua. Huono on huono tehdään se missä tahansa. Sähkötekniikassa kiinalaiset tuliva vahvasti markkinoille, eikä laatuun juuri tarvinnut puuttua. Erään komponentin toiminnasta annoin palautetta  tehtaan hepulle, kun kävi. Otti mallin mukaan ja meni kuukausi - tekivät korjaavat toimet.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Breva tuli, Breva meni
« Vastaus #7 : Toukokuu 25, 2024, 22:01:46 ip »
Ihan en myssystä vetele näitä johtopäätöksiä. Honda ja Yamaha ovat jo hyvän aikaa valmistaneet tuotteitaan Thaimaassa ja Taiwanissa. Siellä on jonkin verran motivoituneesta työntekijästä pulaa. Koronan aikaan ottivat pyörä- ja moottoritehtailta porukkaa perämoottoreita tekemään (sisäpiirin tietoa).
Pikkupyörissä (100-500cc) valmistusmaa on monasti halpamaa, ei Japani. Ja se näkyy kyllä laadussa. Vastavuoroisesti kiinalaiset ovat kirineet omaa tuotantolaatuaan, kun tavoitteena on Kiinan ulkoiset markkinat. On nimittäin todella kovaa kyytiä tuupanneet 200-650cc laitteita markkinoille. Esim kiinalaiset moottoritehtaat tekevät moottoreita muillekin. Zongshen esimerkkinä.
Hieno tarina on esim Kove, joka ilmoittautui ”aivan tyhjistä” Dakar-ralliin. Tallin pyörät pääsivät maaliin, ja lähes tuotantomalleilla. Siis ekana vuonna. Siihen ei ole moni muukaan talli pystynyt.
Muilla, paitsi Suomen markkinoilla on myynnissä GPX:n pyöriä, jotka maistuisivat useammalle harrastekurapyöräilijälle. Ovat aika kovassa huudossa maailmalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kaljee

  • Viestejä: 56
Vs: Breva tuli, Breva meni
« Vastaus #8 : Toukokuu 25, 2024, 23:44:51 ip »
Samanmoisen Brevan omistajana on mukava kuulla että pyörä vaihtoi omistajaa hyviin käsiin! Onhan tuo sinunkin omistusaikanasi kerryttänyt ihan järkevät "kahvilakilpurin" kilometrit vuosittain. Soratielläkin Brevalla vielä ajaa kohtuu mukavasti, mutta jos yhtään mielii ajaa tien ulkopuolella niin tarkoitukseen parempia laitteita kannattaa tällöin katsella. Minulla sitä virkaa hoitaa tuo itänaapurin sivuvaunupärrä...

Kovaa vauhtia CF Moto ainakin mönkijäpuolella valloittaa markkinoita. Hintaansa nähden riittävä ellei peräti hyvä laatu tekee yleensä kauppansa. Ei tarvitse yhtään "hävetä" ostaneensa Kiinalaisen pyörän. Aivan kuten TunturiTT jo mainitsikin, ne Japanin pikkumallit tulevat usein muualta kuin saarivaltiosta itse. Harkitsin vuosi takaperin työmatkakulkineeksi Hondan CB125F-kevaria, kuluttaisi vähän eikä uuden hinta olisi kuin noin 3500€. Siinähän olisi aitoa Japanin rautaa, ajattelin, kunnes selvisi että kyseinen malli on tehty ennen Intiassa, nykyään Kiinassa. Turha maksaa brändistä tuossa kohtaa, aidon Kiinalaisen saanee edullisemmin. Ja jos Honda laittaa maineensa likoon luottaen Kiinassa valmistettuun pyörään, ei luotto taida olla aivan tuulesta temmattua. Toki asia on eri jos kapitalistinen lyhyen ajan maksimaalinen voittojen tavoittelu on iskenyt Hondankin periaatteisiin ::)

Puoliso osti Kiinalaisen sähkömopon viime vuonna, ja hänen tehdessä papereita toimistossa minä hypistelin samalla Benellin Imperiale nelisatasta. Olisi Italialainen ja vielä edullinen. Ja aivan uusi, saisi vielä köyhäkin ostettua lainaksikin jos oikein kuume iskisi. Paitsi, että on pelkästään suunniteltu Italiassa, ja tehdään Kiinassa. Voimansiirrossakin on jokin ihme kettinki pyörivän akselin sijasta...

Mutta ei ole kallis. 6190€ + toimistomaksu satasesta ylöspäin. Täällä kaukaisessa vähäväkisessä kotimaassamme siis. Ulkomailla taasen hinta alkaa nelosella, ellei peräti kolmosella: https://germany.benelli.com/product/imperiale-400-e5
Saksalainen maksaa samasta kamppeesta ohjevähittäishintana 4549€ sisältäen toimistuskulut. Oletan että tuo hinta toki sisältää jo verot ym. muodollisuudet.  Tämän perusteella sisältää: http://www.benelli-bauer.com/Benelli-Imperiale-400-3

Välillä sitä vallan unohtaa, että emmehän me maksa täällä kymppitonnia teknisen laitteen ominaisuuksista ja sen kokoonpanosta. Laite itsessään maksaa arviolta kolmasosan tai korkeintaan puolet siitä. Loput ovat verotusta, kuljetuksia, pakollista jälleenmyyjän voittoa, välikäsiä ja muita kuluja. Kenties myös hienoja lasiseiniä ja marmorilattioita... Ei siinä tarvitse enää ihmetellä, miksei vähemmällä tuosta rahasta voi saada ikuisuuksia kestävää tai ominaisuuksiltaan huippua. Se olisi hyväntekeväisyyttä valmistajan taholta asiakasta kohtaan, tai riistoa työntekijöitänsä kohtaan. Jolloin toiminta loppuisi luultavasti ennen aikojaan...
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Breva tuli, Breva meni
« Vastaus #9 : Toukokuu 26, 2024, 08:15:06 ap »

Hieno tarina on esim Kove, joka ilmoittautui ”aivan tyhjistä” Dakar-ralliin. Tallin pyörät pääsivät maaliin, ja lähes tuotantomalleilla. Siis ekana vuonna. Siihen ei ole moni muukaan talli pystynyt.
Muilla, paitsi Suomen markkinoilla on myynnissä GPX:n pyöriä, jotka maistuisivat useammalle harrastekurapyöräilijälle. Ovat aika kovassa huudossa maailmalla.

On totta että pikkupyöriä valmistetaan milloin missäkin ja lähes kaikki mp-merkit taitavat "syyllistyä" tähän. Tarkennan sen verran että tässä yhteydessä puhun lähinnä keskisarjalaisista tai isommista adventurer-pyöristä. Myös Tenere 700-mallia valmistetaan Japanin ulkopuolella (Ranskassa) mutta nämä mallit on tarkoitettu lähinnä Afrikan markkinoille. Kertonee jotain eurooppalaisesta vs japanilaisesta laadusta. Olen myös seurannut mielenkiinnolla Koven esityksiä Dakarissa. Kove on sikäli mielenkiintoinen että 800 Rally-mallia ei ulkonäön perusteella juurikaan erota "alkuperäisestä"eli Tenere 700:sta. Paperilla Kove sen sijaan pesee Tenere 700:n mennen tullen; kuivapainoksi ilmoitetaan 165 kg (Tenere 187 kg), tehoksi 70kw/9000rpm (54,0 kW/9000 rpm) ja väännöksi 80Nm/7500rpm (68,0 Nm/6500 rpm). Täytyy kuitenkin muistaa ettei laatu synny paperilla, vaan luotettava maine on ansaittava käyttäjien keskuudessa.