Kirjoittaja Aihe: Nevadan keula pompottaa  (Luettu 19208 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #30 : Toukokuu 29, 2024, 19:39:23 ip »
Noin yleisesti: keula ei pompota vaikka vaimennus puuttuisi kokonaan. Sillon on kyseessä sisäinen massaero pyörivässä kappaleessa tai epäkeskeisyys. Toki ensinmainitun voi tasapainotuksella hoitaa. Ei ole, juurikaan tullut vastaan omalla kohdalla. Toki pitää ymmärtää että etupyörän renkaassa (Sisäkumissa) tai vanteessa voi olla vikaa ja sivuttaista liikettä. Jopa valmistusvikaa tai jonkin rajun tapahtuman seurauksena. Normivaivat hoituvat varsin pienillä tasapainoitusmassoilla.
Vanteessa, tai renkaan sisällä, voi olla vierasainetta. Vanha vaahtopaikkaus on juminut tai yksinkertaisesti vanteen epäkeskeisyys, tasapainovirhe tai sivuttaisliike. Valupyörissä ei ilmene sivuttaisliikettä mikäli vanne, on ylipäätään, ehyt ja kolaroimaton. Pyörän laakerien kunto on helposti tarkastettavissa tutkimalla laakereiden kunto: pitää pyöriä lähes vastuksetta ja nykimättä eikä saa olla välystä tai ruostetta.

Myös huollot tekevät virheitä. Olen itsekin tehnyt. Tasapainotuskone ei ollut kunnossa. Laakerivika siinä.
Varmaan emme kaikkia mahdollisia rakennevirheitä, vikoja, puutteita tai työssä tapahtuneita erehdyksiä voi torjua täysin.

Jojje

  • Viestejä: 25
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #31 : Toukokuu 29, 2024, 20:25:53 ip »
Lainaus
Yleensä, kiertävällä paineilmavasaralla, asia hoituu koska ruuvin massa on pienempi kuin teleskoopin sisäputken. Kyseinen ase löytynee monelta huoltikselta. Vastaavia on myös sähköisiä kotikäyttöön mutta maksaa nekin.

Noin muutoin sanoisin että suoritustasolla ei ollut ammattitaitoa, laitteita tai, ylipäätään, minkäänlaista kiinnostusta. Et kai maksanut mitään?

Tämä voi raapia sielua: toki tilaajan pitää tietää ja osat kertoa mitä ja miksi pitää tehdä että tulos on tyydyttävä. Eikä mitään ylimääräistä.

Saanko arvata: asentaja oli ottanut työvälineen esiin ja koitettuaan että ruuvi pyörii, on todennut että homma on tehty.
Ei ole outoa: enenevässä määrin perustekniikan tuntemus on, jossain määrin hukassa.
Laitoin kympin kahvikassaan.
Todellisen pitkäaikaisen kokemuksen tuoman ammattitaidon katoaminen on huolestuttavaa. Asioin vain tiskillä, missä selitin että ruuvi pyörii "tyhjää" vaimennintangon kanssa, suorittavaa tahoa tavannut, kiire tuolla näkyi olevan kova.
Tarkemmin ajatellen, panen keulan nippuun niine hyvineen - särkevät vielä. Tämä puoli ei öljyä tihuttanut vielä, kerkiää tuon myöhemminkin. Työpaikaltakin saattaa iskevä väännin löytyä. Ajokelit on hyvät...

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #32 : Toukokuu 30, 2024, 08:26:44 ap »
Joo. Mulla on tuollainen iskevä väännin kotona. Akkuporakoneesta oli aikanaan liian hyvä messutarjous jotta jouduin Ryobin leiriin. Se iskevä mutterinväännin tuli tavallaan ilmaiseksi. Ja kyllä sillä on käyttöä ollutkin vaikkei sekään mikään sateentekijä ole. Kannattaa silti katsella jos sattuisi joskus sopiva tarjous tulemaan.

Sain pölysuojan pois paikaltaan. Olikin erikoinen, siinä on kieleke joka uppoaa teleskoopin alapuoleen sorvattuun uraan. Yleensä nuo on olleet vain paikalleen painettuja. Rakenteessa ei ole muuta vikaa kuin se että jos ei tiedä miten se on tehty on riskinä rikkoa se pölysuoja. Sitten kun tietää niin sieltähän se irtoaa meisselillä kammeten oikeanlaisella otteella.

Piirtoheitinkalvon sai nyt stefan väliin ja sieltä tuli kyllä reilunlaisesti hiekansekaista öljyä. Katsotaan jos tuo mokoma alkaisi pitämään. Uudet stefat on jo tiedusteltu: motonet tarjoilee 40mm putkelle sopivaa kun putki on 38. Stormilla näyttäisi olevan ainakin putken halkaisija oikein.

Nyt kun en viitsisi purkaa keulaa kokonaan (vaikka onkin se iskevä väännin) niin milläs työkalulla tuon stefan parhaiten nappaa yläkautta irti ? Peltiruuvilla tai kahdella ?

Kovasti on kyllä harkinnassa haitarikumit tuohon. Säästäisi jatkossa tiivisteitä ja putkia kun kaikki moska ei menisi väliin.

Mitä siihen pompotukseen tulee: sitä on vielä _vähän_ jäljellä mutta tuntuisi vähenevän. Joko olen tottunut siihen - tai sitten pari vuotta seisonnassa ollut rengas alkaa notkistua tai jotain muuta, mitä ?

Jojje

  • Viestejä: 25
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #33 : Toukokuu 30, 2024, 09:43:51 ap »
Mä olen vääntänyt jollain pyöristetyllä lattaraudan pätkällä tai vastaavalla, viimeksi käteen sattui rengasrauta, jossa sopivasti pyöristetyt päät. Ei ollut kovin tiukassa. Joskus olen jopa sorvannut liukuputken päälle sopivan holkin varmuuden vuoksi sitä suojaamaan vääntökohdasta, mutta saattoi olla liioittelua.
En kokemuksesta huolimatta tiedä, kestääkö ne stefat haitarikumein suojattuna yhtään sen kauemmin, naamioivat vain alkavan vuodon. Tietysti jossain crossivehkeessä eri juttu. Ja ne kumit on aina sottaisen näköiset... 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #34 : Toukokuu 30, 2024, 11:01:30 ap »
Aika monta lovea olen nähnyt teleskoopin alaputken yläreunassa kun sitä vasten väännetty ruuvari, ties mikä muu rauta, on siihen jäljen painanut.

1) On sinänsä makuasia kuinka päin toimia. Voi irrottaa etupyörän, jarrut ja lokasuojan muiden kilkkeiden ohella ja avata ne teleskoopin alapään pultit ja vetää alaputket pois. Tiivisteiden irrrotus on tällöin huomattavasti helpompaa.

2) Toisinpäin toimien hommaa on hiukan enemmän. Aloitus sama kuin edellä mutta ensin merkitään sen hetkinen asento teleskoopin yläputkien osalta etteivät tulisi kootessa samaan asentoon vaan noin neljänneskierros eri kohtaan ettei suht ohut kromaus kulu vain yhdeltä kohtaa jatkossa. Teleskoopin yläpään tulpat löysätään,  teleskooppeja löysätään ylä- ja alakolmioista ja vedetään teleskoopit pois paikoiltaan. Näin ne saadaan työpöydälle ja siinä on paljon mukavampi suorittaa asennusta sekä laskea astiaan, kun ylätulpat ovat irrotetut, jäljellä olevat liemet. (Tämä on toimintatapa nykykeuloilla sillä niissä ei ole alatulppaa josta laskea vanhat liemet pois. On taatusti vähentänyt ongelmia ajettaessa kun homman joutuu tekemään kunnolla purkaen.)

Jälkimmäinen tapa on hankalampi tiivisteiden vaihdon suhteen mutta säästyy alapulttien ja niiden tiivisteiden kanssa puljaamiselta.
Hyvää toimenpiteessä on että siinä saa valutetuksi suurimman osan vanhoista liemistä pois kun kääntää teleskoopit nurinpäin. Voi myös laittaa luraukset uutta öljyä ja siten huuhdella sakkoja pois alaputken pohjasta.

Sitten vinkki: hyvin usein on että keulan jouset ovat antautuneet eli keula makaa hieman lysyssä. Se aiheuttaa ohjaukseen epämääräisyyttä, keulan kantavuus on heikentynyttä ja töyssyt tulevat herkästi "käsille".
Siihen auttaa, jos ei uusia jousia laita, (Jotka nekin "antautuvat" hieman käytön alettua.) muutaman sentin mittaiset jousen läpimittaa lähellä olevasta putkesta katkotut pätkät. (Muutamissa keulamalleissa on jo uutuuden sellaiset mutta voi nekin vaihtaa pidempiin. Liioitella ei pidä sillä keulasta tulee tönkkö eikä vaimenusteho riitä liian lyhyelle joustomatkalle.

Kun keula on oikeassa asennossa ajettavuus paranee eikä synny woblausilmiötä niin herkästi kuin makaavalla keulalla.

Keulaputkien irrotuksesta kokonaan on myös se hyöty että voi löytää myös ohjauksen vaivat esiin. Kun ei ole suurta käännettävää massaa niin keulan laakeroinnin virheet tulevat helposti esiin: ensimmäiseksi tutkitaan että laakereissa ei ole välystä. Jos on niin säädetään laakerit nollavälykselle. Sen jälkeen käännetään ohjausta hitaasti laidasta laitaan molempiin suuntiin ja jos tuntuu nykäyksiä käänneltäessä tai löysä kohta kun ohjaus on suurinpiirtein suorassa niin laakerit pitää vaihtaa. Alalaakerin irrotus vaatii, joissain malleissa, erikoiskaluja tai konepajalaitteita. On hämmästyttävää kuinka paljon ajettavuus muuttuu uusilla laakereilla jos on jo tottunut takertelevaan ohjaukseen.

On monta kertaa kysytty että miksi ohjauksen tarkistuksessa pitää irrottaa vähintäänkin etupyörä. Se on painava limppu ja moisen massan kääntely, vaikka ei maahan koskekaan, peittää ohjauslaakerien vauriot.
Olen ollut tarkka tästä sillä Kerhokaverini menehtyi juuri hankkimallaan pyörällä syöksyessään mutkasta metsään: Onnettomuustutkintalautakunta löysi kaksi vaivaa: kuluneen alalaakerin ohjauksessa sekä keulan huoltamattomuuden. Pyörä oli vain kolme vuotta vanha.

Ilman sähkö- tai paineilmaväännintä saa alapultit auki kun tekee kuin iskuväännin eli laittaa kuusikoloavaimen paikoilleen ja vasaralla naputtelee avaimen varteen. Homma ottaa aikaa. Tai sitten käy K-raudassa tms. liikkeessä hakemassa asianmukaisen työvälineen. Sama kalu toimii myös auton talvi-/kesäpyörien vaihdon yhteydessä sekä monessa muussakin hommassa.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #35 : Toukokuu 30, 2024, 20:27:29 ip »
Piirtoheitinkalvon sai nyt stefan väliin ja sieltä tuli kyllä reilunlaisesti hiekansekaista öljyä. Katsotaan jos tuo mokoma alkaisi pitämään.

Ja kas kehveliä: nyt pitää. Jättää kyllä mustan renkaan putkeen merkiksi siitä mihin asti jousti mutta ei ole putki öljyssä. Pitänee hakea noi stefat varalle mutta ei tartte kesken parhaiden ajokelien ruveta remppaamaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #36 : Toukokuu 30, 2024, 22:06:02 ip »
Optimistinen mieli antaa hyvät yöunet.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #37 : Heinäkuu 03, 2024, 10:34:01 ap »
Tihkuttaa mutta menee ajokauden... stefat on pöydällä.

Niin tai näin, nyt kun pääsi taas ajamaan - on pompotus edelleen paikalla. Suhteellisen tarkasti nopeudessa 64km/h, tulee enemmän esille ja suuremmalla nopeusalueella jos moottorijarruttaa noilla tietämillä, katoaa tai pienenee jos painaa kevyesti etujarrua.

Voisiko se kuitenkin olla kiero tjsp jarrulevy ? Ottaa kerran kierroksella vähän kiinni eli "jarruttaa" mikä painaa keulaa alas, sitten "päästää" mikä nostaa keulaa ylös ? Kevyt painaminen peittää oireen ?

Vai väljä ohjauslaakeri ? Vatkaa moottorijarrulla edestä taakse, kevyt jarrutus vetää välykset yhteen laitaan ?

Joku muu, mikä ? Nyt olisi apukäsiä hollilla niin menen pyörittelemään rengasta ja nykimään keulaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #38 : Heinäkuu 03, 2024, 20:19:11 ip »
Lainaus
Voisiko se kuitenkin olla kiero tjsp jarrulevy ? Ottaa kerran kierroksella vähän kiinni eli "jarruttaa" mikä painaa keulaa alas, sitten "päästää" mikä nostaa keulaa ylös.

Kiero jarrulevy, tyypillisesti, tuntuu jarrukahvassa pumppauksena jarrutuksen aikana ja varsin voimakkaana jousituksen pumppaamisena. Kiero levy siirtää jarrumännät kauemmas levystä joten häiriö tunutuu myös jarrukahvassa pitkänä liikkeenä tai, tarvitsee jopa, uuden puristuksen jarrukahvasta.
Useimmat kuvatun häiriön syy on siinä. Kiero jarrulevy voi aiheuttaa, kierouden määrästä riippuen, myös huonoa jarrupitoa sillä kiero levy siirtää jarrusatuloiden mäntiä liialliseen välykseen jarrulevyn suhteen. Jarrulevyn kierous on helppo tarkistaa: tarvitaan vain ns, heittokello sadasosamillikyvyllä ja sille jarrusatulan tilalle kiinnitettävä jalusta. Edellyttää että pyöränlaakerit ovat hyvässä kunnossa.

Onko nyt tarkastettu etupyörän laakerointi? Laakereita ei ole erikseen suojattu tässä mallissa eli ovat kulutustavaraa. Jos laakereissa on klappia vaikka kymmeneososamillin osia niin se on jo monikertainen jarrulevyn kohdalla ja renkaan ulkokehällä, sivuttaisuunnassa, varsin havaittava liike. Laakerit ovat kulutustavaraa ja Guzzeissa pääosa laakereista on standardilaakereita joita löytyy koneliikkeistä. Eivät ole erityisen arvokkaitakaan. Laakereiden vaihtaminen on pikkuhomma. Toki tarvitsee välineet.

Keulan kunnon suhde pompotukseen on merkittävä. Pienikin virhe keulan toiminassa, kuten mainittu kuluma laakerissa, siirtyy kuljettajan kokemukseksi pompotuksena.

Ehkä asian sivusta: jos ilmenee, pompotuksen ohella, ohjauksen vatkaamista sivuittain jossain tietyssä nopeudessa on ohjauslaakereissa vikaa. Asian on helppo todentaa purkamatta mitään. Korjaus edellyttää laakereiden vaihdon.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #39 : Heinäkuu 03, 2024, 21:27:03 ip »
Kiero jarrulevy, tyypillisesti, tuntuu jarrukahvassa pumppauksena jarrutuksen aikana ja varsin voimakkaana jousituksen pumppaamisena.

Tätä ei ole.

Onko nyt tarkastettu etupyörän laakerointi?

Renkaan ollessa käsissä tuntuivat laakerit normaaleilta, välyksettömiltä ja rahinattomilta. Tuon voinee tarkistaa uudelleen sitten kun ehtii stefaremppaan.

Ehkä asian sivusta: jos ilmenee, pompotuksen ohella, ohjauksen vatkaamista sivuittain jossain tietyssä nopeudessa on ohjauslaakereissa vikaa. Asian on helppo todentaa purkamatta mitään. Korjaus edellyttää laakereiden vaihdon.

Tuota saattaa olla - hyvin hyvin vähän - tai sitten se sekoittuu siihen pompotukseen.

Menetelmällä "keskijalalla, kaveri painaa tarakasta, itse nykii pampuista" - ei kyllä löytynyt minkäänsortin välystä ohjauslaakerista.

Jatketaan havainnointia, kyllä se vika itsensä vielä paljastaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #40 : Heinäkuu 03, 2024, 22:08:49 ip »
Jätin tämän viimeiseksi: onhan keulassa, molemmissa putkissa, oikea määrä vaimenninöljyä? Tosin senkään puute ei aiheuta välitöntä pompotusta. Edelleen veikkaan jotain heittoa tai epäkeskeisyyttä.

Toki hupsumpiakin, mutta harvinaisempia vaivoja on ollut ohjausasioiden ongelmana. Myös takapyörän tai takahaarukan väljistyminen, iskunvaimennuksen puute tai, yksinkertaisesti, takarenkaan kunto voi heijastua kevyessä ajoneuvossa ajettavuuteen etupäässä.
Myös liian jyrkkään säädettu keulakulma voi oireilla kuvatulla tavalla. Se edellyttäisi liian kireälle säädettyjä takajousia tai väärän mittaisia takapään iskunvaimentimia. Myös liian "makaava" keula aiheuttaa ohjaushäiriöitä.  Jouset kuoleentuvat vanhetessaan ja keulakulma jyrkkenee ja tuottaa kuvatun ilmiön ohjauksessa. Usein riittää, pikakorjauksena, hieman pidempi holkki iskunvaimetimien yläpäähän. Pari senttiä saattaa riittää. Uudet jouset kestävät muutaman vuoden, riippuen kuormauksesta, normikäyttöä mutta jouset antautuvat hiljalleen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #41 : Heinäkuu 04, 2024, 08:23:21 ap »
Tuon jarrun pienen laahaamisen voi sulkea pois siten, että ennen ajoon lähtöä vääntää palata satulassa irti levystä. Esim kevyesti ruuvarilla. Siten, että levyn ja palan väliin tulee selkeä rako. Sitten vaan lähtee testiajolle. Muistaa toki sitten, että jarru vaatinee reilumman puristuksen jotta toimii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan keula pompottaa
« Vastaus #42 : Heinäkuu 04, 2024, 09:47:50 ap »
Jätin tämän viimeiseksi: onhan keulassa, molemmissa putkissa, oikea määrä vaimenninöljyä? Tosin senkään puute ei aiheuta välitöntä pompotusta. Edelleen veikkaan jotain heittoa tai epäkeskeisyyttä.

Tässähän ei siis ole perinnekeula vaan samanlainen kuin vaikka Lariossa. Öljyt putkissa on vain liukuholkkien voiteluun. Sinänsä kun etujarrua vasten painaa keulan alas ja päästää nousemaan niin ei se heilumaan jää vaan asettuu nätisti kerrasta.

Toki hupsumpiakin, mutta harvinaisempia vaivoja on ollut ohjausasioiden ongelmana. Myös takapyörän tai takahaarukan väljistyminen, iskunvaimennuksen puute tai, yksinkertaisesti, takarenkaan kunto voi heijastua kevyessä ajoneuvossa ajettavuuteen etupäässä.

Takarengas on uusi mutta tasapainotuksesta ei ole tietoa. Virallisen ohjeen mukaan vaikuttaa vähän hankalasti irrotettavalta. Pakoputket pois, kallista apumiehen kanssa pyörää että saa sujautettua irti... näyttäisi siltä että tulee se sieltä pois jos irrottaa takalokarin jatkeen ja akselikin tullee pois jos irrottaa vaikka iskarin alapäät. Vai saako tuolla konstilla rikottua kardaanin nivelen tai muuta mukavaa ?

Takajousitus on kyllä pehmeähkö. Sikäli hyvä että näillä pomppuisilla kuoppaisilla teillä ei iske kannikoihin. Mutta pompun jälkeen heilahtaa kerran. Pitää perehtyä tuon säätöihin, puuttuu vaan se sopiva haka-avain ja epäilen että vaimennuksen säätökin voi jumittaa.

Myös liian jyrkkään säädettu keulakulma voi oireilla kuvatulla tavalla. Se edellyttäisi liian kireälle säädettyjä takajousia tai väärän mittaisia takapään iskunvaimentimia. Myös liian "makaava" keula aiheuttaa ohjaushäiriöitä.  Jouset kuoleentuvat vanhetessaan ja keulakulma jyrkkenee ja tuottaa kuvatun ilmiön ohjauksessa. Usein riittää, pikakorjauksena, hieman pidempi holkki iskunvaimetimien yläpäähän. Pari senttiä saattaa riittää. Uudet jouset kestävät muutaman vuoden, riippuen kuormauksesta, normikäyttöä mutta jouset antautuvat hiljalleen.

Tuossa suhteessa tuntuisi olevan kuten pitää. Varmuudella ei toki voi sanoa.

Tuon jarrun pienen laahaamisen voi sulkea pois siten, että ennen ajoon lähtöä vääntää palata satulassa irti levystä. Esim kevyesti ruuvarilla. Siten, että levyn ja palan väliin tulee selkeä rako. Sitten vaan lähtee testiajolle. Muistaa toki sitten, että jarru vaatinee reilumman puristuksen jotta toimii.

Kokeilemisen arvoinen temppu. Pitää vaan tehdä ns. tien päällä, kotipihasta ei pääse jarruja käyttämättä kovin pitkälle eikä ainakaan alueelle jossa tuo pompotus esiintyisi. Tulisipa samalla herkistettyä ne jarrut.

No, jarrunesteen vaihtoa suorittamaan. Eilen sain suostuteltua etupään nestesäiliön ruuvit auki. Piripintaan oli täynnä, ei hyvä.