Tuo näyttäisi olevan moottoriöljyn. Saattaa se silti asiansa ajaa. On olemassa Getriebe oil additive myös Liqui molylla. 20 ml tuubi. Ei löydy enää Motonetistä. Eri verkkokaupoissa kyllä. Ja varaosakaupat tilaavat.
Jaa... onkos noitakin moneen öljyyn... Täytyi käydä liiteristä nuo öljypurkit, joita olen käyttänyt. Siinä molucotepullossa on maininta, että se lisää kuormitettavuutta. Vissiinkin se meinaa, että rattaiden välissä pysysisi se voiteluaine, vaikka olisi kova rutistuskin ja pintapaineet. Kerran meinasin jo vaihtaa sellaiseen öljyyn, joka ajaa saman asian, siis kestää sellaisenaan kuormitusta jopa enemmänkin kuin nuo öljyt lisäaineineen. En vaan muista sen öljyn merkkiä, ehkä joku vielä muistaa.
Muuten, tuosta perämurikan huollosta olen jo oppinut, että se on loppujen lopuksi helpointa tehdä verstaan pöydällä. Täytyy vaan saada pyörästä takapyörä riipuksiin tunkilla, nostimella, vinssillä keskituella jne... Sitten pyörän akseli pois ja perämurikan neljä kardaanitunnelin ruuvia auki ja murikka käteen. Helpottaa jos poistaa mökäpöntön siksi aikaa. Ei saa hukata ulos pomppivia sykäysvaimentimen kumeja, ne kerätään lattialta ja pestään. Samalla rasvataan pyörän laakerit, ei sitä muuten tule koskaan tehtyä. Samalla rasvataan kardaaniakselin poorit ja se holkki, ei sitäkään tule muuten tehdyksi. Öljynvalutusastian päällä (entinen muovinen 5 l jäätelörasia on hyvä) poistetaan vanha öljy ja tarkastetaan proppujen tiivisteet. Ilmaproppu putsataan ja liotetaan auki, jos on tukossa. Mittakannuun kaadetaan oikea määrä peräöljyä (hiukan vähemmän kuin käsikirjassa, jos entistä öljyä ei pestä kaikkea pois) ja siihen sekoitetaan molucote. Seos kaadetaan perämurikkaan sen isosta aukosta. Käännetään murikka altaan päällä vaateriin ja tarkastetaan öljypinta, lisätään tai vähennetään niin, että öljypinta on ison aukon alareunan tasalla. Suljetaan luukku ja asennetaan murikka paikoilleen.
Vaikuttaa äkkiseltään monimutkaiselta, mutta olen huomannut, että näin se on helpointa ja lopputulos on paras. Paikallaan voi öljynn kyllä vaihtaa, mutta se on aika viheliäistä sottaamista. Perän saaminan vaateriin paikallaan on myös hankalaa, ja silloin tulee väärä öljymäärä. Ja pyörän laakerin ja kardaanin poorien rasvaus on ne hommat, jotka liian helposti jää tekemättä, ja jos on vähänkin vanhempi pyörä ne kannattaa tehdä joka kevät.
* Öljy 85W-140 1,7 dl
* Öljyproput 12 Nm
* Molycote ruokalusikallinen
* Takapyörän akseli M16 120 Nm
* Vaseliinia laakeriin ja pooreihin