Kirjoittaja Aihe: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.  (Luettu 6765 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 149
Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« : Toukokuu 10, 2024, 13:26:34 ip »
Tarttee vissin sitten ottaa murikka käteen. Liekö tuossa mitään sudenkuoppia ?

Viikonlopun yli taitaa mennä tämäkin homma kun ei tunne stormin eikä motonetin katalogi stefan kokoa ja laakeriliikkeet on lauantaisin kiinni.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2024, 15:14:10 ip »
Ja näyttäisi vuotavan propusta ? Vanteen puoli on kuiva, perämurikan puoli on kuiva lukuunottamatta jotain vanhaa tatimaa alalaidassa, proppu kiiltävän märkä.

Kuuluko tuonne joku tiivisteprikka ? Ei näyttäisi moista olevan.

Ja jos näin niin mistä molykotea tai vastaavaa tänään - huomenna Tampereelta ? Öljyä saanee motonetista.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2024, 15:17:18 ip »
https://www.motonet.fi/tuote/liqui-moly-oil-additive-mos2-300-ml?product=60-8051

olisi hyllyssä, joku vanha ketju antoi ymmärtää että on käytännössä samaa tavaraa ?

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #3 : Toukokuu 10, 2024, 17:26:46 ip »
Kuuluu siihen alumiiniprikka. Paree laittaa joka huollossa uusi. Yläpropussa on ilmaventtiili huohotusta varten. Se kannattaa liottaa auki, ettei tule painetta pönttöön kun lämpö vaihtelee. Se paine saattaa polkea sitä vuotoa. Sivussa, eli takana, on se iso proppu, josta pinta tarkastetaan, siinä on kumitiivisterengas, samoin vaihdelaatikon kyljessä. Osta niitäkin jos kaupoilla käyt. Moottorissa ja vaihdelaatikossa on myös alumiiniproppuja, hiukan eri kokoja. Ota niitäkin tusina kaikkia.

Juuri tuota molya olen aina lusikallisen laittanut.

Sentire la forza!
Terv: Timo

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #4 : Toukokuu 10, 2024, 18:27:12 ip »
Kuuluu siihen alumiiniprikka. Paree laittaa joka huollossa uusi. Yläpropussa on ilmaventtiili huohotusta varten. Se kannattaa liottaa auki, ettei tule painetta pönttöön

WD-40 tms ?

Sivussa, eli takana, on se iso proppu, josta pinta tarkastetaan, siinä on kumitiivisterengas, samoin vaihdelaatikon kyljessä. Osta niitäkin jos kaupoilla käyt.

O-rengas ? Kokotietoa ?

Proppuhan on 17mm kannalla -> M10 ?

Juuri tuota molya olen aina lusikallisen laittanut.

Sitä sitten.

No joo, kaikkihan noi toki selviää kun avaa ja ottaa käteen mutta sitten on taas yksi keskeneräinen työmaa.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2024, 18:49:28 ip »
Tuo näyttäisi olevan moottoriöljyn. Saattaa se silti asiansa ajaa. On olemassa Getriebe oil additive myös Liqui molylla. 20 ml tuubi. Ei löydy enää Motonetistä. Eri verkkokaupoissa kyllä. Ja varaosakaupat tilaavat.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2024, 20:45:14 ip »
Tuo näyttäisi olevan moottoriöljyn. Saattaa se silti asiansa ajaa. On olemassa Getriebe oil additive myös Liqui molylla. 20 ml tuubi. Ei löydy enää Motonetistä. Eri verkkokaupoissa kyllä. Ja varaosakaupat tilaavat.

Jaa... onkos noitakin moneen öljyyn... Täytyi käydä liiteristä nuo öljypurkit, joita olen käyttänyt. Siinä molucotepullossa on maininta, että se lisää kuormitettavuutta. Vissiinkin se meinaa, että rattaiden välissä pysysisi se voiteluaine, vaikka olisi kova rutistuskin ja pintapaineet. Kerran meinasin jo vaihtaa sellaiseen öljyyn, joka ajaa saman asian, siis kestää sellaisenaan kuormitusta jopa enemmänkin kuin nuo öljyt lisäaineineen. En vaan muista sen öljyn merkkiä, ehkä joku vielä muistaa.

Muuten, tuosta perämurikan huollosta olen jo oppinut, että se on loppujen lopuksi helpointa tehdä verstaan pöydällä. Täytyy vaan saada pyörästä takapyörä riipuksiin tunkilla, nostimella, vinssillä keskituella jne... Sitten pyörän akseli pois ja perämurikan neljä kardaanitunnelin ruuvia auki ja murikka käteen. Helpottaa jos poistaa mökäpöntön siksi aikaa. Ei saa hukata ulos pomppivia sykäysvaimentimen kumeja, ne kerätään lattialta ja pestään. Samalla rasvataan pyörän laakerit, ei sitä muuten tule koskaan tehtyä. Samalla rasvataan kardaaniakselin poorit ja se holkki, ei sitäkään tule muuten tehdyksi. Öljynvalutusastian päällä (entinen muovinen 5 l jäätelörasia on hyvä) poistetaan vanha öljy ja tarkastetaan proppujen tiivisteet. Ilmaproppu putsataan ja liotetaan auki, jos on tukossa. Mittakannuun kaadetaan oikea määrä peräöljyä (hiukan vähemmän kuin käsikirjassa, jos entistä öljyä ei pestä kaikkea pois) ja siihen sekoitetaan molucote. Seos kaadetaan perämurikkaan sen isosta aukosta. Käännetään murikka altaan päällä vaateriin ja tarkastetaan öljypinta, lisätään tai vähennetään niin, että öljypinta on ison aukon alareunan tasalla. Suljetaan luukku ja asennetaan murikka paikoilleen.

Vaikuttaa äkkiseltään monimutkaiselta, mutta olen huomannut, että näin se on helpointa ja lopputulos on paras. Paikallaan voi öljynn kyllä vaihtaa, mutta se on aika viheliäistä sottaamista. Perän saaminan vaateriin paikallaan on myös hankalaa, ja  silloin tulee väärä öljymäärä. Ja pyörän laakerin ja kardaanin poorien rasvaus on ne hommat, jotka liian helposti jää tekemättä, ja jos on vähänkin vanhempi pyörä ne kannattaa tehdä joka kevät.

* Öljy 85W-140 1,7 dl
* Öljyproput 12 Nm
* Molycote ruokalusikallinen
* Takapyörän akseli M16 120 Nm
* Vaseliinia laakeriin ja pooreihin


Sentire la forza!
Terv: Timo

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2024, 21:23:27 ip »
Laitetaan sitten tännekin tiedoksi jotta huohottimen prikka ja propun prikka on molemmat 10mm.  Tarkistustulpan O-rengas on 20 ja jotain mm sisähalkaisijaltaan - mitä ei sitten tietty Motonetissä ollut.

Huohottimesta menee ilma läpi puhaltamalla kumpaankin suuntaan, ilmeisesti oikein ? Huomenna jos kerkeäisi vanhat valuttamaan pois.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #8 : Toukokuu 10, 2024, 23:16:28 ip »
"Huohottimesta menee ilma läpi puhaltamalla kumpaankin suuntaan, ilmeisesti oikein ?"

Tämä kiinnostaa minuakin. Eikös siitä silloin mene vaikkapa sadevesi läpi???


s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2024, 08:13:13 ap »
"Huohottimesta menee ilma läpi puhaltamalla kumpaankin suuntaan, ilmeisesti oikein ?"

Tämä kiinnostaa minuakin. Eikös siitä silloin mene vaikkapa sadevesi läpi???

Tulipa sama juttu mieleen. Mitenkähän mahtaa olla ?

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #10 : Toukokuu 11, 2024, 11:29:55 ap »
Ja tosiaan, se huohotinhan on rakenteeltaan sateenvarjo.

Menetelmällä keskituella huohottimesta sisään tarkistusproppu ilmareikänä ei muuten valunut 160ml täytöllä tarkistuspropusta mitään ulos. Varmaan tietty tahii pitkin seiniä ? Kutakuinkin se 160 sieltä tuli laskettua poiskin.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #11 : Toukokuu 11, 2024, 12:17:04 ip »
Lainaus
Ja tosiaan, se huohotinhan on rakenteeltaan sateenvarjo.
On siellä sisällä kuula. Jos on vapaana niin helisee. On niitä varmaan muitakin malleja.

Lainaus
Menetelmällä keskituella huohottimesta sisään tarkistusproppu ilmareikänä ei muuten valunut 160ml täytöllä tarkistuspropusta mitään ulos. Varmaan tietty tahii pitkin seiniä ? Kutakuinkin se 160 sieltä tuli laskettua poiskin.
Laita silti huolto-ohjelmaan ne takanavan ja kardaanin poorien rasvaukset. Keskituki on hyvä juuri siihen.


Sentire la forza!
Terv: Timo

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #12 : Toukokuu 11, 2024, 19:02:03 ip »
Lainaus
Ja tosiaan, se huohotinhan on rakenteeltaan sateenvarjo.
On siellä sisällä kuula. Jos on vapaana niin helisee. On niitä varmaan muitakin malleja.

En kyllä WD-40 käsittelystä huolimatta saanut muuta kilinää aikaan kuin sen kuvun, se pyörii paikallaan. Ehkä niitä on erilaisia tosiaan ? Syksymmällähän sen näkee onko vettä öljyssä...

Lainaus
Menetelmällä keskituella huohottimesta sisään tarkistusproppu ilmareikänä ei muuten valunut 160ml täytöllä tarkistuspropusta mitään ulos. Varmaan tietty tahii pitkin seiniä ? Kutakuinkin se 160 sieltä tuli laskettua poiskin.
Laita silti huolto-ohjelmaan ne takanavan ja kardaanin poorien rasvaukset. Keskituki on hyvä juuri siihen.
[/quote]

Viimeistään rengasta vaihtaessa, ehkä aiemminkin. Pitänee tiedustella olisiko edellinen omistaja rasvannut ne milloin.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #13 : Toukokuu 12, 2024, 16:30:10 ip »
Öljyn määrä herättää kyllä ihmetystä.

Ohjeen mukainen 160ml ei tule takapropusta ulos vaikka tukivarsi keskituella on alaviistossa.

Onkohan tuo nyt riittävästi vai pitäisikö lisätä sen verran että tulee ? Sittenkin se on "vaaka-asennossa vuotaa" -ohjeeseen nähden alitäytetty.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Jaahas. Nevadan perä vuotaa.
« Vastaus #14 : Toukokuu 12, 2024, 19:08:49 ip »
Toissa kesänä olen peräöljyn vaihtanut. Nostimella takapää vaateriin ja huohotinreiästä täyttö ohjeen mukaan AGIP 85W-140 + Molykote-A. Kesti todella pitkään että valu mittareiälle saakka. Tänä kesänä uus vaihto vaikka en paljon ole ehtinyt ajaa, Mutta jo senkin takia että tiedän prikkojen olevan kuparia ja vaihdan samalla alumiinisiin. Muissa on jo.