Kirjoittaja Aihe: Nevadan tyhjäkäynnin säätö  (Luettu 6904 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 149
Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« : Toukokuu 04, 2024, 17:54:17 ip »
Moro,

tyhjäkäynti hukassa parin talven seisonnan jälkeen. Kaasuttelemalla pysyy käynnissä.

Kaasarien kyljessä on isompi ja pienempi ruuvi. Ilmeisesti isomman pitäisi säätää tyhjäkäyntinopeutta ja pienemmän seosta. Kovin suurta vaikutusta ei tunnu olevan, purku ja puhdistus edessä ?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2024, 19:07:56 ip »
Jos tyhjäkäynti oli viime vuonna kohdallaan niin miksi pitäisi säätää? Ei säätäminen puutetta tai vikaa korjaa.

Kohtalainen arvaus. Ilmeisesti talvisäilytyksen aiheuttamia vaivoja.
Mutta ei niin kiire ettei ehtisi vartoomaan kuten, aikanaan, Puolustuslaitoksen hommissa.

Anna olla hana auki pari tuntia ja varmista että bensa pääsee kohokammioihin. Katso ettei vuoda yli. Jos vuotaa yli niin vaiva on astetta vaikeampi. Kun bensiini on liottanut vanhat sakkautumat niin, voi olla että homma korjaantuu itsestään kun sakka sulaa bensiinin joukkoon. Jos ei niin purku ja puhdistustalkoita tiedossa.

Mutta jos on kiirus ja huomenna pitää ajaa välttämättä niin kaasarit pieniksi paloiksi osat erilleen ja ne ultraäänipesuriin. Kun ne siinä vartin, puoli tuntia kuumassa pesuaineessa saavat resonoida niin kuivaus ja kokoonpano. Sen jälkeen säädetään arvot kohdalleen. Purkaessa voi ottaa selvää montako kierrosta ja kierroksen osaa päälle pohjasta on minkäkin ruuvin asento. Pääsee jonkinlaiseen käsitykseen. Tarkempaan säätöön vaaditaan mittausvälineitä ja "kokenutta korvaa". Mitään ruuvia ei saa vääntää väkisin.

Koska nykybensassa on paljon kiintoainetta kuivaessaan niin olen pitänyt kaasuttimet täynnä bensaa. Kaksi, kolme kertaa talven aikana hana auki hetkeksi ja kun häämöttää se ensiajelu niin sama homma ja puolen tunnin seuraaminen varmistaa sen että kaasuttimet eivät tulvi. Ja käynnistys. Tankissa pitää olla tuoretta bensiiniä: sen ylivuotisen bensan voi kuluttaa pois lisäämällä sitä uuden bensan joukkoon. Tai Juhannuskokkoon.

Kaasutinpyörän ja ruiskutuspyörän tankeissa on eroa: ensin mainitussa on kokolailla suora huohotus ulkoilmaan kun taas ruiskutuspelissä on suhteellisen suljettu systeemi. Siksi kaasutinpyörän bensiini pilaantuu nopeammin.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #2 : Toukokuu 04, 2024, 20:03:04 ip »
Jos tyhjäkäynti oli viime vuonna kohdallaan niin miksi pitäisi säätää? Ei säätäminen puutetta tai vikaa korjaa.

Mulle uusi laite, ei tietoa siitä miten on pelannut ennen.

Niin tai näin, homma tuli säätämällä kuntoon. Kas kun epäintuitiivisesti ruuvia sisäänpäin kiertämällä tyhjäkäynti nousi kohdalleen. Tähän saakka kaikissa laitteissa on pitänyt avata ruuvia kierrosten nostamiseksi.

Nyt vain kuulostelua ja laitteeseen tutustumista. Jatkoa varmaan seuraa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #3 : Toukokuu 04, 2024, 20:15:50 ip »
Pitää paikkansa että Lortossa on erilaiset säätötavat kuin Bingissä tai Keihinissä. Ovat eri tyyppisiä kaasuttimia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #4 : Toukokuu 05, 2024, 21:43:04 ip »
Jos kaasareita ei ole muutamaan vuoteen putsattu, kannattaa Dellortot ottaa pöydälle. Jos siis pyörä on seissyt pidempiä siivuja. PHBH:t on helppo ja nopea avata ja putsata. Yksi mehustin kerrallaan niin pieniin osiin, kun menee, osien puhdistus, tarkastus ja takaisin kasaan. Purettaessa kirjaa ylös seosruuvin asetuksen ja neulan uran. Kasatessa alkuun samat säädöt paikalleen ja pyörä ajoon.
Hommaan ei kauaa mene. Perussäätönä säätää luistit samalle korkeudelle, niin ollaan jo pitkällä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2024, 22:48:20 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #5 : Toukokuu 06, 2024, 08:30:10 ap »
Juu, sehän se tuossa varmaan on ennemmin tai myöhemmin edessä. Pitää vaan ensin tasapainottaa etukumi. Pompottaa ikävästi 50 vauhdissa.

Välillä käy nätisti tyhjää n. 1500rpm, välillä tuppaa jäämään kierrokset vallan ylös. Imuvuoto ja laihalla olo tekee saman tapaista mutta siinähän yleensä kierrokset kumminkin laskee itsestään hitaasti. Heiluttelin kaasareita, synkkanippojen letkua ja muita irtoletkuja enkä kyllä löytänyt mitään mikä olisi vaikuttanut asiaan...

Se pikkuruuvi lienee seosruuvi ? Päteekö siihen samat konstit kuin moottorisahan seosruuviin ?

Kaasarit lienee suoravetomallia ? Ainoa kaasuvaijeri siinä päällä ? Synkkaus jostakin vaijerin pituuden säädöstä joka piilee tankin alla ? Tankki irtoaa kun irrottaa penkin ensin ja sitten ruuvin ? Letku + lauta -mallin synkkamittari tuossa jo onkin hollilla. Toki ennen synkkausta pitäisi tarkistaa venttiilit...  kyllä se sadepäiväkin sieltä vielä tulee :)

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #6 : Toukokuu 06, 2024, 08:50:43 ap »
>> Pompottaa ikävästi...<<

Varmaankin tasapainoitus auttaa, en yhtään epäile.
Mun Cali pompottaa lievästi ja myös voblaa, kun irroittaa otteen stongasta. Pompotus häipyi ja voblauskin loppui kun taannoin kokeilin asiaa alle viikon ikäisellä asfaltilla.
Kokeilin asiaa eilen useallakin tienpätkällä ja pompottaa sekä voblaa. Nuo asfaltithan on ylipäätään kurjassa kunnossa. 

Olen myös ihmetellyt monin paikoin tienpinnalla olevia tummempia "kaistyoja". Ihan kuin olisi öljyä levinnyt rengaslinjoille. Kukas tietää käytetäänkö vielä jotain liuosta pölynsidontaan? Yksi poliismp levisi H:gin kadulle ajettuaan liian väkevään liuokseen. Pyörä teisi mennä romuksi.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #7 : Toukokuu 06, 2024, 22:40:16 ip »
Mun 01 Nevadassa ei ainakaan ole vaijereiden säätöä tankin alla. Vain ne jakopalikat. Kaasarin päässä on se säätömutteri. Tyhjäkäynti tasottu kun vaihdettiin molemmat imukurkut. Repeytymät löyty sit ku ne irrotti.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #8 : Toukokuu 06, 2024, 22:43:19 ip »
Enpä tullut ajatelleeksi. Kumi on murtunut monelta. Korjaus on helppo eli vaihtotyö.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #9 : Toukokuu 07, 2024, 08:22:31 ap »
Mun 01 Nevadassa ei ainakaan ole vaijereiden säätöä tankin alla. Vain ne jakopalikat. Kaasarin päässä on se säätömutteri. Tyhjäkäynti tasottu kun vaihdettiin molemmat imukurkut. Repeytymät löyty sit ku ne irrotti.

Eli se on siinä kaasarin päällä missä vaijeri menee sisään ? Ei ole nyt mopo vieressä että voisi tutkia, pdf löytyy mutta siinä on kuvat tehty legopalikan kokoisista pikseleistä ja teksti kertoo että säädä ruuvia A ja B. Dellorton omissa manuaaleissa tuntuu taas olevan kaikki rinnakkaismallit yhdellä kuvalla kuitattu...

Enpä tullut ajatelleeksi. Kumi on murtunut monelta. Korjaus on helppo eli vaihtotyö.

Näyttävät siltä että on vaihdettu joskus hiljan mutta eipä se mitään takaa.

No, tarttisi edellenenkin laitos - luotettava japanialainen - herätellä. Lähti käyntiin helposti mutta vuotaa toisesta kaasarista bensat pytyn päälle. Tänään kärryn kanssa uusi yritys - siinä toivossa että bensa on turvottanut vuotavan tiivisteen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #10 : Toukokuu 07, 2024, 08:40:51 ap »
Juu, sehän se tuossa varmaan on ennemmin tai myöhemmin edessä. Pitää vaan ensin tasapainottaa etukumi. Pompottaa ikävästi 50 vauhdissa.

Välillä käy nätisti tyhjää n. 1500rpm, välillä tuppaa jäämään kierrokset vallan ylös. Imuvuoto ja laihalla olo tekee saman tapaista mutta siinähän yleensä kierrokset kumminkin laskee itsestään hitaasti. Heiluttelin kaasareita, synkkanippojen letkua ja muita irtoletkuja enkä kyllä löytänyt mitään mikä olisi vaikuttanut asiaan...

Se pikkuruuvi lienee seosruuvi ? Päteekö siihen samat konstit kuin moottorisahan seosruuviin ?

Kaasarit lienee suoravetomallia ? Ainoa kaasuvaijeri siinä päällä ? Synkkaus jostakin vaijerin pituuden säädöstä joka piilee tankin alla ? Tankki irtoaa kun irrottaa penkin ensin ja sitten ruuvin ? Letku + lauta -mallin synkkamittari tuossa jo onkin hollilla. Toki ennen synkkausta pitäisi tarkistaa venttiilit...  kyllä se sadepäiväkin sieltä vielä tulee :)

Lautamalli käy oikein hyvin.

Aika monesti kuulee hysteriaa noista imukurkuista. Saa olla ihan todella riekaleinen, että halkeamat on eurooppalaisissa kumeissa läpi asti. Siinä on liki sentti kumia. Kiinalaiset on sitten asia erikseen. He kokkailevat seokseen enemmän muovia ja vähemmän pehmentimiä. Ne pilaantuvat parissa kesässä.
Jos imukurkut jännittävät, sipaisee ne ympäri vaseliinilla. Jos nyt synkat letkulla mitatessa muuttuivat, voi olla imuvuotoa. Myös tyhjäkäynnillä putputellen kurkulle tarjottu nestekaasu/retkikaasu tms voi paljastaa vuodon käynnin muutoksella.
Kannattaa tosiaan putsata kaasarit ensin läpikotaisin, säätää venttiilit ja sitten hoitaa synkkaus. Siinäkin ihan ekana kääntelee ohjaustankoa ääriasennosta toiseen, jolla varmistuu kaasuvaijereiden vapaa liike. On tullut vastaan liian kireitä kaasuvaijereita; synkan jälkeen onkin kierrokset vaellelleet kun kääntää ohjausta esim parkkipaikalla vekslatessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #11 : Toukokuu 07, 2024, 08:57:39 ap »
Jos imukurkut jännittävät, sipaisee ne ympäri vaseliinilla.

Pidetään vinkki mielessä.

On tullut vastaan liian kireitä kaasuvaijereita; synkan jälkeen onkin kierrokset vaellelleet kun kääntää ohjausta esim parkkipaikalla vekslatessa.

Eipä tullut mieleen - saattaisi jopa sopia oireisiin. Helppo tarkistaa.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #12 : Toukokuu 11, 2024, 18:59:41 ip »
Jaahas. Kirjataan nyt tähän jos siitä vaikka jollekin joskus olisi iloa.

Ryyppyvaijeri kantoi. Pahasti. Oli vedetty täysin väärään päähän säätö. Tämä oikeaan välykseen. Aiemmin oli siis ryyppy kaiken aikaa päällä  :o

Pikkuruuvi on tyhjäkäyntinopeuden säätö, ilmeisesti syöttää oikealla suhteella bensaa ja ilmaa. Tehdasasetus puolitoista kierrosta auki. Kumpikin oli aivan kiinni. Tehdasasetukseen.

Iso ruuvi on tyhjäkäyntisynkka. Vedin molemmat täysin kiinni. Nyt kävi tyhjää.

Tee-itse synkkamittarilla isoista ruuveista tyhjäkäynnin synkka kohdalleen, sitten kaasarin päältä säätäen pikkukierrosten synkka kohdalleen.

Tämähän käy nyt niinkuin pitäisi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #13 : Toukokuu 11, 2024, 22:52:41 ip »
Omassa pikkulohkossa oli aikoinaan haastetta saada säädöt kuntoon. Oikeastaan mikään ei toiminut, tänään säädetty ei pitänyt huomenna paikkaansa. Lopullinen syy olikin sitten neulaputkiennja kaasuttimen rungon väliin kertynyt töhkä, joka tukki reikiä miten sattuu. Toinen oli kaasuttimen sisääntulon yhteydessä olevan suodattimen ajoittainen tukkeutuminen. Reipas puhdistus ja hyvä suodatin letkuun korjasi nämä lopullisesti.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2024, 11:18:51 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan tyhjäkäynnin säätö
« Vastaus #14 : Toukokuu 12, 2024, 10:27:58 ap »
Pidetään mielessä. Arvaan kyllä että ennemmin tai myöhemmin noi kaasaritkin joutuu avaamaan.

Säätäminen onneksi on nopeaa nyt kun se on kerran harjoiteltu. Kaikki tarvittava on helposti näkösällä.