Kirjoittaja Aihe: Tarpeellisimmat lisävarusteet  (Luettu 11533 kertaa)

motomatti

Tarpeellisimmat lisävarusteet
« : Maaliskuu 26, 2024, 14:13:24 ip »
Osa pyöristä on jo alkuunsa varusteltu varsin runsaasti ja käyttöaikomuksen mukaan.
Silti on tarvinnut hankkia yhtä sun toista.

Ajovarusteiden ohella olen havainnut että merkittävästi saa hyötyä yllättävän pienistäkin varusteista. Esimerkiksi tuulenohjain pleksin yläreunaan. Poisti normimatkanopeuksissa eli 80 - 100 km/h pyörteilyn kypärän tienoilla. Ei kärsimys kovin iso ollut aiemminkaan mutta nyt saa noissa vauhdeissa olla hiljaisuudessa. Tämä oli 1100 Brevassa: http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-varustelua-ilmanohjain.html
Siitä oppineena laitoin vielä isomman 1400:seen sen isoimman pleksimallin jatkeeksi.

Muita ilmanohjaimia olen viritellyt etuteleskooppien ulkosivuille. http://www.motomatti.fi/2021/03/menneen-kesan-vauriokorjauksia-cali.html Helpottavat kyllä tuulenpainetta eikä niiden aiheuttama pyörteily juurikaan tunnu. Kaatumaraudoissa on levyt eli jaloille ei tule suoraa ajoviimaa mutta lievää pyörteilyä kyllä. Olen ajatellut ryhtyä matkimaan amerikanpyörän vastaavaa rakennetta: aerodynaamisesti muotoiltu "ponttooni" kaatumarautoihin. Silloin voinee ajatella että ilma ohittaisi jalat pyörteilemättä joten etupyörästä roiskuva vesikin kiertäisi jalat. Samalla niihin saisi pikkutavaroille säilytystilaa. Äänentoistoa en pyörääni halua.

Viileillä säillä kahvanlämmittimet ovat olleet pidentämässä taukoväliä. Mutta eivät ehdottoman tärkeät.
Ajosaappaina tavalliset nahkasaappaat tai ns. maihinnousukengät. Riippuu säästä.

Mutta tärkein on geelisatula. Edellisellä satulalla eli alkuperäisellä, ahterissa tuntui matkanteko lievästi ja ensimmäiseen tankkaukseen mennessä oli jo hieman tuskaista. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiKJCwpuHA_GXUqPZCAmIIubj9bLxBD8yPEmmZu77HPZZTR9yK3gMu4cmm9YmzytBVtD2LWlpQhDSF-xB-Y0kRTw7kkh59focIvq78BDWJSD9oHYWy1y5K0W6y7N0t6TEJVSH3b3qI9F2I/s1600/Cali1400_tankki_teipattu_satula_ylh%25C3%25A4%25C3%25A4lt%25C3%25A4.jpg

Ajovarusteista olen mieltynyt tekstiilipukuihin. Tosi kovan sateen varalta minulla on matkassa vanha Rukan kokosadeasu. Sitä tarvitaan kerran - kaksi suvessa ja muutaman kerran teltan pystytyksessä tai pakkaamisessa.

RStone

• "Well, hang in there"
Vs: Tarpeellisimmat lisävarusteet
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2024, 19:50:58 ip »
Pyörien varustelu ja fixaaminen on ollut minulle osa harrastusta ja muutaman edellisen Guzzin kanssa on "mopo lähtenyt lapasestakin". Enempi on kai rakenneltu kuin ajeltu... ;)
Jälkiviisaana voisi sanoa, että hommassa ei ole ollut mitään järkeä, mutta niinhän se on, että moottoripyöräharrastusta ei voi järkisyillä perustella - euroja on mennyt, mutta paheiden summa on vakio, kun ei juo eikä polta...
Joistakin "tuunaamisista" kirjoittelin juttuja aikanaan Il Falconeenkin.

Koskaan ei saa sanoa ei koskaan ja en lähde fundeeraamaan jääkö viime vuoden keväänä hankittu kaksikymppinen California Stone elämäni viimeisimmäksi moottoripyöräksi, mutta lähtökohdin päätin laittaa "jäitä kypärään", että Pulteripyörään teen vain pieniä faceliftejä ja en kasvata sen painoa.
Onneksi pyörä oli ajettuihin kilometreihin nähden yhdellä omistajalla kohtuu hyvin pidetty ja Markun mainitseman putsauksen ja vahauksen sekä paikkamaalausten lisäksi tein seuraavat jutut:
- sivulaukut putsasin ja korjasin niiden maalikolhut sekä kiinnitysraudat maalasin uudelleen (tämän jälkeen ullakolle)
- huonokuntoinen takateline meni metalliromuksi
- kaatumaraudan poistin ja se meni edelleen yhdelle kaverille Evoluzioneensa naarmuuntuneen tilalle
- rispaantunut satulan päällys vaihtui Italiasta eBayn kautta ostettuun ruskeaan Volcanon tekonahkapäällykseen, jonka pikkukaupunkimme mukava suutari Eki punnersi ja niittasi yhdessä ukrainalaisen apulaisensa kanssa paikalleen
- kiinalaisella GPS-nopeusmittarilla heitin vesilintua ja se vaihtui gruppon kautta löytyneeseen Evoluzionen mittariin
- keskituelle vetämisen auttamiseksi löytyi niinikään eBaystä käytetyt Touring-mallin takapenkkiläisen raudat
- sylintereihin pienet suojaraudat ja polvisuojat
- öljytikun tilalle lämpömittarilla varustettu
- Koso-kahvalämppärit ja käsisuojat  sekä kahvapainot ohjaustankoon
- jalkatappien tilalle astinlaudat Stein-Dinseltä
- ohjaustankoon halpiskello ja voltti-lämpömittariyhdistelmä sekä etuputkiin sivuheijastimet
- päiväretkien pientarvikkeita ja -varaosia varten riittää kiinalainen satulalaukku, löytyi eBaystä

Varsinaisten tarpeellisten varusteiden ja tekniikan osalta kulunut eturengas vaihtui paikallisessa Däckmarketissa, uusi Yuasan akku, Booster Plug sekä tuoreet öljyt ja Molykote moottorin, vaihdelaatikkoon ja perämurikkaan.

Ajovehkeissä olen puolestani mieltynyt nahkoihin, mutta aikanaan RM Heinolta hankittu vuorellinen Guzzi-tekstiilitakki on viileämmille ilmoille. Avokypäriä on kaksi, joista toisessa kasvot peittävä visiiri. Enempi kuitenkin silmälasien ja naamaturvallisuuden takia suosin avattavaa mallia. Periaatteena on ollut, että aina ajaessa käytän varusteita, T-paidassa ja farkuissa prassailu ei ole ollut eikä ole mun juttu.
Muutamia vuosia sitten hankitun valkoisen Schubert C3 Pron maalasin ja teippasin nuoruuden idoli Paroni käyttämän kypärän replikaksi.

Jos näistä jutuista olisi jollekin ideanpoikasiksi omiin rakenteluihin... :)

Pulteripyörä olisi ready-to-rock'n roll ja toivottavasti äijällä riittäisi kuntoa ja terveyttä yhteisiin ajoretkiin.
https://www.youtube.com/watch?v=1iWoa-c5ON0&t=16s

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2024, 12:38:29 ip kirjoittanut RStone »

KINDE

« Vastaus #2 : Maaliskuu 28, 2024, 20:01:17 ip »
Moi. Meinaan ehkä jo huomenna hakea Motomatin mainitseman tuulenohjaimen Stormista. . Vaikka en ole pitkä mies niin selkä on ja kypärä suhisee ärsyttävästi mutta kun pikkasen menee kyyryyn niin suhina loppuu, joten päättelin että tuo pikku lippa hoitais homman ja ajomukavuus lisääntyisi. Lisäksi ajattelin laittaa kaatumarautoihin levyt jotka estää veden roiskumisen saappaille.  Eiköhän noilla muutoksilla mukavuus lisäänny merkittävästi.    Edellinen omistaja oli laittanut sellaiset tuulisuojat kahvojen eteen mitä enduroissa näkyy, mutta ne ei ole oikein kivan näköiset, mutta viileällä ja sateella varmaan hyvät, mä siis olen ne poistanut, mutta vähän emmin että pitäiskö euro reissuun laittaa, jos sattuu kovat sateet niin suojaa mukavasti.

motomatti

« Vastaus #3 : Maaliskuu 28, 2024, 20:44:44 ip »
Kinde: olen noita käsisuojia miettinyt. Kaupan hyllyllä olevat modernit suojat ovat, niin moderneja. Muotoilu voi olla hyvä mutta ulkonäkö ei istu. Ehkä pitäisi suunnitella ulkonäöltään tyyliin sopivat.

Tuulenohjaimesta: sen mukana tulee kaksi kiinnitystapaa. Valmistaja suosittelee pleksiin porattuja reikiä. Pakkauksen mukana tulee porausmalline jolla reiät tulevat oikein. Itse en ole raaskinut rei'ittää. Luotan mukana tulleisiin haarukkakiinnittimiin.

Kaatumaraudoissa, ovat peräisin tonnisesta Californiasta. Alunperin kaatumattomat takakaatumaraudat.
Itsellä on ollut levyt kaatumaraudoissa. Ovat sen verran matalat että polviin osuu vesisuihkut kun enemmän sataa. Eli korkeampi alkuperäisrauta asian saattaa, suljettuna, hoitaa asian.

H-D:llä ajava kaverini toi minulle malliksi H-D:n "ponttoonit". Jotain sen tapaista voisi viritellä kunhan olisi asiaan innostusta. Samalla myös ilmanvastus saattaisi vähetä. Tulevalle kaudelle voisi miettiä muutakin "poikkeavaa".

Guzzr

« Vastaus #4 : Maaliskuu 29, 2024, 13:07:16 ip »
lisävarusteet no ehkä:
Tavarateline , sivulaukut,
kate tai tuuli-plexilasi ja keskitukijalka.
Hyvät Mp-ajovaatteet  - jännittävää nähdä jos uushankintavaatteet kestävät
sadevesi kesällä.
Nykyään myös lukot ovat tärkeitä.

Terv. Guzzr

Jukka Laine

• Administrator
  • Kotirintamamotoristi
« Vastaus #5 : Huhtikuu 01, 2024, 09:09:40 ap »
Sportissa on tällä hetkellä kiinni:
- Stelvion kahvasuojat, joihin vois korokepalan laatia yläreunaan
- lisäkatepleksi tuulta ojaamassa, ei kovin tehokas viritys
- kaatumaraudat pytyille ja takavaihteelle. Varsin tarpeelliset, koskapa Kustin saa näppärästi kylelleen 0-vauhissaki. ei heti tule kolhua pyttyihin.
- huggeri takarenkaan roiskeita vaimentamiseksi
- sivulaukut ja takaboksi
- lisäpitkät (led) etuteleskooppeihin kiinnitettynä
- kahvalämppärit
Jaloille vois olla hyväksi jonkin sorttiset roiskesuojat. Erillisiä sadetossuja olen saappaijen päällä käyttäny, toimii.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

« Vastaus #6 : Huhtikuu 01, 2024, 11:58:39 ap »
Varkausturvaan en 1400:n osalta ole kauheasti satsannut.
Jossin nurkissa saattaa olle ns. vannelukko vaan ei sekään ole ollut käytössä kuin Centaurossa.
Kokoontumisajoissa on aina olleet avaimet virtalukossa. Eivät ole sitten lähtiessä jossain pakatun teltan taitteessa.

Italiassa, Triestessä, laitoin Quotaan ketjulukkoa paikalleen kun ohikulkija huomautti että Italiassa ei ole sellaista varasta joka Guzzin veisi. Vaivaa vain olisi siitä.

Sen sijaan ihan kotikylillä jätin Quotan parkkiin huoltiksen nurkalle ja hälytin kytkeytyi minuutin viiveellä päälle virran katkaisun jälkeen. Lähdin baarin puolelle kahvin ja sämpylän nautintaan kun Quotan hälytin aloitti laulunsa. Menin katsomaan mikä sitä rienaa ja siellähän oli isälapsiyhdistelmä jossa lasta nostettiin pyörän satulaan ja siksi alkoi ulvonta. Kolmesta lähteestä. Muksu pelästyi ja kiljui ja muksun oletettu isä suuttui ja huusi minulle kun olin heille aiheuttanut tämän trauman. Huutaa täytyi minunkin kun se perhanan hälyttimen sammuminen olisi vaatinut virta-avaimen ja tappokytkimen naksuttelun joka jäi kahvilan tuolinselustalle tekstiilitakin taskuun.

Sittemmin olen ollut rationaalisempi hälyttimien ja virta-avainten kanssa. Nyt avain löytyy housun oikeasta etutaskusta jos se ei ole virtalukossa.

Yksi epämiellyttävä tapaus sattui Hämeenlinnan torin kupeessa. Olin asioimassa ja häläri rämähti päälle pitämääm jollotustaan. Mitään näkyvää syytä en havainnut. Siinä se vain huusi omiaan. Laitoin avaimen virtalukkoon ja suoritin em. toimet. Ei vaikutusta. Sitten satulan lukko auki ja sieltä kaivamaan akkua näkyviin. Siihenhän sitten pyyhkäisee konstat paikalle ja käskyttivät. En ensin kuullut mutta sitten käskyt kovenivat niin nostin katseeni. Mukavasti siihen konserttiin yleisöäkin kertyi. Pyörä parkui edelleen. Minut siirrettiin sivuun ja ystävällisesti kysäisivät papereita. Olihan niitä ja pyörässä lisää. Siinä melun ohessa sitten katsottiin että mies, paperit ja pyörä ovat pyhä kolminaisuus. Kirjoittivat sakon häiriön aiheuttamisesta yleisellä paikalla. Jotenkin on, sen jälkeen, ollut vastenmielisyyttä hälyttimien suhteen. Sain melun päättymään kun sain akusta sen virtakaapelin irti.

Lopputulema, kokeiltaessa, oli että hälytin alkoi parkua aina kun siihen kytki virran vaikka nk. hälytyspulssia ei tullut liikuttamisesta tai muusta syystä. Rikki oli se. Kesti sentään takuuajan ohi.

RStone

• "Well, hang in there"
« Vastaus #7 : Huhtikuu 01, 2024, 19:05:43 ip »
Muistikuvia on ainakin Moto Guzzin omien varashälyttimien häiriöistä.
Aikanaan uusi omistaja poistatti ex-Norge "Turskani" hälyttimen, kun se oli temppuilut ja lukinnut pysyvästi käynnistyseston.

Työkaverinani ollut turvallisuuspäällikkö Koskenrannan Harri K-ryhmässä kertoi aikanaan "tositarinana", että hän ratkaisi kesämökillään veneen perämoottorin varkauden liimaamalla siihen tarran "ELEKTRONISESTI VARTIOITU".
Naapurien perspyörittäjät hävisivät pitkäkyntisille, mutta Harrin moottori sai olla rauhassa.

Pulteripyörä Stonen varkaudeneston ratkaisin vähän vastaavalla tavalla tankkiin liimatulla tarralla... ;)

motomatti

« Vastaus #8 : Huhtikuu 01, 2024, 21:05:51 ip »
Kiitos ideasta.

Kaljee

« Vastaus #9 : Huhtikuu 03, 2024, 00:09:13 ap »
Löin äsken käsiä yhteen ja huusin heurekaa, nähtyäni RStonen videolla hänen pulteripyöränsä kahvasuojat! Yksinkertaiset, tyylikkäät ja toimivat! Ovatko kaupan hyllyltä vai itse tehdyt? Olen talvella laittanut itäbokseriin ihan retkipatjasta nopeasti väännetyt kahvasuojat olosuhteiden pakosta. Mietin jo kaupastakin jotain sopivaa mutta ovat liian vauhdikkaan näköisiä tuollaiseen vanhaan maamoottoriin... Eivätkä nuo kesälläkään sateella haittaisi Brevassakaan.  8)

Givin pleksiin hankin motomatin suosituksesta keväällä tuollaisen klipsuilla kiinnitettävän tuulenohjaimen. Ei ole vielä päässyt testamaan, joten ajokelejä odotellessa.

Vasen jalkatappi meni syksyllä poikki pyörän kaatuessa pehmellä hiekalla yön aikana paikallaan. Tilasin jo uudenkin, mutta kotimaisesta liikkeestä ilmoittivat etteivät enää saa kyseistä tuotetta. Ainakaan kyseiseen edulliseen hintaan. Olen nyt kahden vaiheilla, maksaako uudesta alkuperäisestä ulkomaille satasen luokkaa vai ostaako tarviketuuninkina kaksi kappaletta puolella tuosta hinnasta. Eipä tuollaista taida millään järkevästi edes korjata.
Hukkaan heitettyä rahaa tuollainen mutta tyhmästä päästä kärsii yleensä juurikin lompakko ::)

Muista lisävarusteista: keskituen kun saisi Brevaan. Noiden kahvasuojien lisäksi. Niin siinä riittäisi onnea taas hetkeksi aikaa. Vaimo tosin valitti satulan kovuutta, itseäni ei ole asia haitannut mutta suurimmat töyssyt toisaalta nousenkin jalkatapeille niin takalistoon ei samanlaisia iskuja välttämättä kohdistu. Joku tyyny täytyisi keksiä tuonne taakse, tai toista penkkiä alkaa haeskelemaan.

Muistan aikoinaan kun paikallisen huoltoaseman pihaan pysäköi vanhempi pariskunta trikellä. Olin itse sisällä kaffeella, ja pariskunta tuli myöskin pitämään taukoa viereiseen pöytään. Pihalle alkoikin kerääntymään kolme tai neljä miestä tuota kummallista laitetta ihmettelemään. Ihan käsin piti kosketella, ei katsominen riittänyt. Triken omistaneen pariskunnan parempi puolisko siinä sitten sisällä ääneen ihmetteli että ei toisten omaisuutta mennä pitelemään ilman lupaa. Ja että eivätkö herrat ulkosalla ymmärrä että varashälytin on kytkeytynyt päälle. Että pikkuisen vielä lisää kun tyrkkää niin alkaa ujellus. Isäntää ei tuntunut herrojen ihailu haittaavan ;D Nainen meni sitten pihalle ilmoittamaan että jos viitsisitte olla pitelemättä...

Mutta uskon tuon jälkeen jos joku menee ja istuttaa lastaan vieraiden pyörien satuloihin. Taatusti olisivat nuokin herrat käyneet vuoron perään testaamassa miltä menopeli tuntuisi istuskella, ellei joku olisi peliin puuttunut. 

Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

RStone

• "Well, hang in there"
« Vastaus #10 : Huhtikuu 03, 2024, 10:29:45 ap »
Kaljee, kahvasuojat löytyivät AliExpressistä ja maksoivat parikymppiä (en löytänyt valitettavasti enää ihan samaa linkkiä)
Taisin aiemmin kirjoittaa näistä ja ensimmäisillä ostamillani heitin vesilintua, kun niiden varret olivat heppoiset, ohutta "peltiä".
Kannattaa etsiä suojat, joissa varret ovat jämäkämmät. Toimivat yllättävän hyvin ja ovat lähes "huomaamattomat"
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-motorcycle-handguards.html?spm=a2g0o.tm1000004803.auto_suggest.2.361c6f3dCPkI1a

motomatti

« Vastaus #11 : Huhtikuu 03, 2024, 11:07:29 ap »
Ennenkuin sain vuokrattua taloyhtiöstä tallin niin T3 seisoi ulkoparkissa moottoripyörille osoitetussa paikassa. (Muut pyörät, vuorollaan,
 Kerholla.) Pikkulapset käyttivät T3:sta sitä kiipeilytelineenä. Myöhemmin sain vuokratuksi samasta taloyhtiöstä tallin. Oli syksy ja auto tallissa. Tuli kevät ja auto siirtyi kadunvarsiparkkiin ja kaksi moottoripyörää, joskus kolmekin, olivat tallissa. Siitä hermostui eräs vanhempi pariskunta ja ryhtyivät kampanjaan saada talli heidän käyttöönsä koska se ei ollut "laillisessa" käytössä autotallina. 1400 oli silloin aivan uusi. Kerroin ystävällisesti että autoni arvo on noin 2000 - 3000€ arvoinen mutta tuo uusin pyöräni on yli 20000€ arvoinen. Yleinen mielipide taloyhtiössä, kuitenkin, määritti pyörän hinnaksi paljon alemman summan. "Koska moottoripyörä on halvempi kuin auto." Esitys oli että pyörä pois ja auto talliin ja jos siellä ei autoa säilytetä niin se on vapaa muiden käyttöön joilla on auto.

Tilanne on ollut, taloyhtiön hallitukselle tekemieni hyvien selvitysten jälkeen, sittemmin niin että olen saanut pitää pyöriäni autotallissa. Tilanne on nyt muuttumassa: taloyhtiö ilmoitti että autotallissa sallitaan vain auton pitäminen paloturvallisuussyistä. Väki ja valta taloyhtiössä on vaihtunut. Molemmat, auto että pyörä, eivät talliin mahdu. Tulee mielenkiintoinen kevät. Parissa muussa tallissa säilytetään mp:tä ympäri vuoden: yhdessä ikääntynyttä japsia ja toisessa viime vuoden mallista, kuusisylinteristä Bemarin matkapyörää. Jälkimmäisen omistajalla on myös nk. tolppapaikka (Joita on vain rajallisesti.) taloyhtiössä koska heillä on niin iso hybridiauto että se ei mahdu ko. kuuskytlukuiseen autotalliin.

Eräät tahot ovat huolissaan siitä kun moottoripyörien tankissa on bensaa ja se voi räjähtää.
Tulee mielenkiintoinen huhtikuun loppu.

Loppukaneetti:
Olen eläkeläinen ja kohta seitenkymppinen mutta minuun suhtaudutaan, tiettyjen tahojen toimesta, kuin pojankloppiin joka ei tiedä mitään mistään enkä ole vastuullinen kansalainen. Kyllä, kuljen ajoittain, kerhoni punamustavalkoinen kerholiivi ylläni. (Värit ovat rekisteröidyt.) Vaikka olen asunut tässä osoitteessa jo toistakymmentä vuotta, ovat eräät tahot hyvinkin hanakoita mustamaalaamaan meikäläistä. Olen, kuulemma, rettelöitsijä, alkoholisti, polkupyörävaras ja autojen naarmuttaja. Kiistän. En tiedä onko "ansiöjärjestys" juuri tuo.

tolind

« Vastaus #12 : Huhtikuu 03, 2024, 11:44:16 ap »
Noista autotallien käyttötarkoituksista joutuu ajoittain osakkaiden/tallien käyttäjien kanssa keskustelemaan. Liitteenä on aika hyvä selvitys siitä mitä tallissa saa ja ei saa puuhata.

KINDE

« Vastaus #13 : Huhtikuu 03, 2024, 12:04:12 ip »
Laittelin pyörään laturin puhelimelle lisälipan plexiin jaa sitten meinasin väkertää tommoset alupellin palat noihin kaatumarautoihin.  Nähtäväksi jää onko noista peltipaloista iloa vai falskaavatko liikaa saumoista.  Halusin niistä kuitenkin hieman kevyemmän näköiset ja metallipintaiset.  Kiinikeet meinasin tehdä rst letkuklemmarista tai ohuesta
lattanauhasta.

motomatti

« Vastaus #14 : Huhtikuu 03, 2024, 12:41:45 ip »
Jos ja kun käytät metallista kiinnikettä niin laita kromiputkeen sille kohtaa vaikka pari kierrosta teippiä tms muuta uhrautuvaa materiaa. Vaikka, mutta näennäisesti, klemmari tai kiinnike, onkin kireällä niin on sellaisia "lyhytaalto"-vibraatioita että metalli metallia vasten kyllä tärisee ja syntyy kromiin harmaa kohta ja jonkin ajan päästä näkyy jo rautapinta. Sitäpaitsi nykykromit ovat kovin ohkoisia kerroksia. Alla ei välttämättä olekaan alusmetalleja vaan rautaa.
Vanha kromaustapa oli hyvä: ensin kuparointi, sitten niklaus ja vasta sen päälle kromi. Nyt vain ohut silaus kromia tai jotain vastaavaa. Joka tapauksessa resonaatio voi aiheuttaa korroosiokohdan.

Jopa nippuside syö, maantiepölyn ystävällisellä avustuksella, kromin alta raudan näkyviin.

Joka tapauksessa: hyvän näköiset roiskesuojat. Pitänevät isoimmat vesimassat kurissa. Toinen, mielestäni merkittävämpi juttu, kun laitoin pyörääni vastaavanlaisen roiskesuojan, se että diabeetikon varpaat käyvät lämpimämpinä. Ei mene tunto koivista ja verikin siellä vielä kiertänee.

Itselläni on etukaatumarautoina California 1000 -mallin muokatut takakaatumaraudat. Suunnittelin niiden kiinnitykset niin että kun kaatuu niin kaatumarauta, tellukseen osuessaan, kiertyy astinlaudan ulkosivulle eli saattaa suojata jalkaa ja pyörää niiltä seuduin eikä kierry pakokäyrän ympärille. Takakaatumarauta on myös omavalmisteeni ja kiertää pyörän takaa toiselle puolelle ja siihen kiinnittyy myös kilpiteline. Tämän kevään tavoite olisi laittaa leditoimiset lisävilkut kaatumarautojen takakulmiin. Alkuperäiset kun ovat 1400:ssa, mielestäni, liian lähekkäin. Jarruvalo on jo kahdennettu takalaukun tavaratelineen yhteyteen. Lisäjarruvalo on Shad-valmiste ja sopii suoraan, muodoltaan tavaratelineen takareunaan mutta kiinnikkeeksi tarvitaan Shad-takalaukun kiinnityslevy. Tavarateline, putkea, on Guzzin valikoimista ja siinä on standardoidut takalaukun kiinnitysreikien paikat.
Blogissani, motomatti.fi, on useitakin ideoimiani rakenteita ja varusteita 1400:seen.

Molemmat, etu- ja takakaatumaraudat, on testattu toispuoleisesti mutta vain staattisen kuormituksen osalta eli kaatui paikoiltaan ojaan lähellä Tolosenmäkeä itään mennessä. Tukkirekan avustuksella. Tuli kovaa vastaan ja perävaunu hieman "oikoi" mutkassa eikä ollut tilaa väistää mutta jarruttamaan ehdin ennen ojaan kellahdusta.