Pyörien varustelu ja fixaaminen on ollut minulle osa harrastusta ja muutaman edellisen Guzzin kanssa on
"mopo lähtenyt lapasestakin". Enempi on kai rakenneltu kuin ajeltu...

Jälkiviisaana voisi sanoa, että hommassa ei ole ollut mitään järkeä, mutta niinhän se on, että moottoripyöräharrastusta ei voi järkisyillä perustella - euroja on mennyt, mutta paheiden summa on vakio, kun ei juo eikä polta...
Joistakin "tuunaamisista" kirjoittelin juttuja aikanaan
Il Falconeenkin.
Koskaan ei saa sanoa ei koskaan ja en lähde fundeeraamaan jääkö viime vuoden keväänä hankittu kaksikymppinen
California Stone elämäni viimeisimmäksi moottoripyöräksi, mutta lähtökohdin päätin laittaa
"jäitä kypärään", että Pulteripyörään teen vain pieniä faceliftejä ja en kasvata sen painoa.
Onneksi pyörä oli ajettuihin kilometreihin nähden yhdellä omistajalla kohtuu hyvin pidetty ja Markun mainitseman putsauksen ja vahauksen sekä paikkamaalausten lisäksi tein
seuraavat jutut:
- sivulaukut putsasin ja korjasin niiden maalikolhut sekä kiinnitysraudat maalasin uudelleen (tämän jälkeen ullakolle)
- huonokuntoinen takateline meni metalliromuksi
- kaatumaraudan poistin ja se meni edelleen yhdelle kaverille Evoluzioneensa naarmuuntuneen tilalle
- rispaantunut satulan päällys vaihtui Italiasta eBayn kautta ostettuun ruskeaan Volcanon tekonahkapäällykseen, jonka pikkukaupunkimme mukava suutari Eki punnersi ja niittasi yhdessä ukrainalaisen apulaisensa kanssa paikalleen
- kiinalaisella GPS-nopeusmittarilla heitin vesilintua ja se vaihtui gruppon kautta löytyneeseen Evoluzionen mittariin
- keskituelle vetämisen auttamiseksi löytyi niinikään eBaystä käytetyt Touring-mallin takapenkkiläisen raudat
- sylintereihin pienet suojaraudat ja polvisuojat
- öljytikun tilalle lämpömittarilla varustettu
- Koso-kahvalämppärit ja käsisuojat sekä kahvapainot ohjaustankoon
- jalkatappien tilalle astinlaudat Stein-Dinseltä
- ohjaustankoon halpiskello ja voltti-lämpömittariyhdistelmä sekä etuputkiin sivuheijastimet
- päiväretkien pientarvikkeita ja -varaosia varten riittää kiinalainen satulalaukku, löytyi eBaystä
Varsinaisten tarpeellisten varusteiden ja tekniikan osalta kulunut eturengas vaihtui paikallisessa Däckmarketissa, uusi Yuasan akku, Booster Plug sekä tuoreet öljyt ja Molykote moottorin, vaihdelaatikkoon ja perämurikkaan.
Ajovehkeissä olen puolestani mieltynyt nahkoihin, mutta aikanaan RM Heinolta hankittu vuorellinen Guzzi-tekstiilitakki on viileämmille ilmoille. Avokypäriä on kaksi, joista toisessa kasvot peittävä visiiri. Enempi kuitenkin silmälasien ja naamaturvallisuuden takia suosin avattavaa mallia. Periaatteena on ollut, että aina ajaessa käytän varusteita, T-paidassa ja farkuissa prassailu ei ole ollut eikä ole mun juttu.
Muutamia vuosia sitten hankitun valkoisen Schubert C3 Pron maalasin ja teippasin nuoruuden idoli Paroni käyttämän kypärän replikaksi.
Jos näistä jutuista olisi jollekin ideanpoikasiksi omiin rakenteluihin...

Pulteripyörä olisi ready-to-rock'n roll ja toivottavasti äijällä riittäisi kuntoa ja terveyttä yhteisiin ajoretkiin.
https://www.youtube.com/watch?v=1iWoa-c5ON0&t=16s