Autopuoleltahan nuo ajoneuvon omat työkalut lienevät hävinneet jo olemattomiin. Saattaa sieltä hinauslenkin vierestä takakontista jokin ruuvimeisselin tapainen ehkä löytyä. Millä avataan se muoviluukku että saadaan se hinauslenkki kierrettyä paikoilleen.
Uuden auton omistaja ei niihin työkaluihin koskisi vaikka niitä olisikin kuinka paljon hyvänsä, juuri siksihän hän on ostanut uuden auton ettei työkaluihin tarvitse koskea... Remonttia tekevällä on sitten laajemmat ja paremmat työkalut omasta takaa. Yhteenvetona, työkalut eivät tuo lisäarvoa eivätkä ole myyntivaltti joten jätetään kokonaan pois. Joko ostaja saa autonsa hitusen halvemmalla tai sitten tehdas saa ripauksen paremman katteen tuotteelleen.
Moottoripyöräilijät ja valmistajat ehkä vielä yrittävät pitää sellaista mainetta tai imagoa yllä että kyllähän näitä (uusia) itse säädellään ja vähän korjaillaan. Niin että pakko on olla työkaluja, kun niitä tullaan käyttämään ja muutkin valmistajat niitä vielä laittavat enemmän tai vähemmän pyöriensä mukana maailmalle. Mielestäni jopa Tekniikan Maailma pyöriä arvostellessaan mainitsee ohimennen mikäli alkuperäistyökalut ovat riittämättömät, ketjun säätöön tai lampun vaihtoon ym. Päähuomiona siis se, että ottavat asian edes esille. Nelipyöräisten puolella asiaan ei edes kiinnitetä huomiota.
Ja mietitään nyt tarkemmin, jos valmistaja laittaisi oikein kunnolliset työkalut pyörän mukana sekä peräti käyttöohjekirjaan selviä ohjeita huoltojen tekemiseen itse. Niin pissataanhan siinä omiin muroihin. Jälkimarkkinat pienenevät, sekä kaikenlaiset nippelinvääntäjät alkaisivat ruuvailla löysälle tai kiristää liiaksi vaikka ja mitä. Ja vikahan ei ole koskaan ollut tekijässä, vaan laitteessa sekä sen valmistajassa

Ja sitten huudellaan pitkin nettiä kuinka surkea tämä ja tuo vehje on... Joten mitä vähemmän työkaluja, sitä vähemmän osaamaton tekijä saa pahaa aikaan.
Töissä sai aikoinaan kuulla kuinka vaikeaksi on ajovalopolttimoiden ja muidenkin polttimoiden vaihto mennyt "nykyautoissa". Kun ennen(?) oli niin helppoa. Tätä on nyt jatkunut jo vuosikymmenen verran. Samanlaisia ne (halogeenipolttimot) ovat olleet vaihtaa, nyt jo museoikään ehtineessä 90-luvun alun autossa kuin vielä tehdastakuun omaavassa kulkineessa. Poikkeuksia toki löytyy, on niitä oikeasti hankaliakin. Mutta yleensä riittää jos edes hieman malttaisi mieltään, sekä katsoisi peilillä tai kännykän kameran avulla että kuinka se polttimo siellä on jousen painamana paikoillaan. Ennen sitä innokasta irti repimistä... Tämä toki olettaen että käden saa mahtumaan niin että mihinkään pääsee edes käsiksi.
Erilaisten vikavalojen syttyminen mittaristoon on luonut tietynlaista uusavuttomuutta sekä täten kysyntää hinaukselle. Kun se vikavalon syttyminen on hinausperuste. Sille vikavalolle kun "ei voi itse mitään", niin samalla vaivallahan se sitten kyyditään hinurin lavalla sinne korjaamolle missä se saadaan kuntoon.
Toisena ääripäänä on se, että moottorinohjauksen vikavaloa tai öljyn määrästä kertovaa valoa ei enää eroteta moottorin öljynpainevalosta!
"Joku valo siellä on aina palanut, nyt syttyi hetki sitten joku toinenkin. Ajoin vielä töihin/kotiin/kaverille, mutta enää ei moottori tahdo käydä ja pitää kummallista ääntä..." Tälläiselle henkilölle tuotteen mukana myydyt työkalut ovat hukkaan heitettyä resurssia. Tai, no juurikin entisöijät saavat taatusti käyttämättömän setin itselleen
Ajoin nyt illalla pienessä vesisateessa tuolla itäraudalla. Valtatiellä numero 3 ajaessa meno alkoikin hyytymään, ja toinen sylinteri putosi pelistä pois. Pimeällä näki hyvin kun kipinät leimusivat puolasta kaikkialle muualle paitsi tulpanjohtoa pitkin sytytystulpalle. Tiesin että pienen matkan päässä olisi levikkeen tapainen, luntahan se olisi täynnä mutta sen verran sain laitoksen sivuun tieltä että olin kokonaan pientareen puolella. Sytytysosien kuivaus sekä parit ärräpäät saivat vikurin taas liikkeelle

Mutta eipä tuossa mukava olisi ollut viettää tuntia tai pari mitään kummoisempaa tehden. Bussipysäkki tai vastaavaa kelpaisi siihen toimintaan kyllä, mutta ihan kiinni tien laidassa pimeällä ei tuntunut kovin mukavalta. Onneksi sentään parkkivalot pelasivat, nekin ovat välillä vähän temppuilleet
