Kirjoittaja Aihe: Prätkien alkuperäistyökalut  (Luettu 3597 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 114
Vs: Prätkien alkuperäistyökalut
« Vastaus #15 : Maaliskuu 14, 2024, 21:47:06 ip »
Laki sanoo että hinaus on suoritettava varoen. Ei, ainakaan minun tietojeni mukaan, ole edelleenkään kiellettyä. Hankalaa se tosin on. Osin vaarallistakin eritoten risteyksissä ja liikenneympyröissä. Olen ollut sekä hinaamassa että hinattavana kun jouduin erään feminiinimotoristin pyörän maantien laidasta hinauttamaan silloiselle Joutsan Shellille. Joskus kolmekymmentä vuotta sitten. Työlästä oli se. Vauhti max 40 km/h.

On siihen ohjekin: hinaavan pyörän perään kiinnitetään köysi keskilinjalle mahdollisimman alas. Hinattavaan se pujotetaan etuteleskooppien välistä emäputken taitse ja siitä vasemalle ohjaustankoon jota vasen käsi puristaa köyden kera. Jos tulisi jotain ongelmaa niin köyden vapauttamalla hinaus päättyy. Ei siis tarvitsisi hinata nurin mennyttä pyörää.

Tuskinpa hinauttaisin 1400 Guzzia mutta suht helppo oli olla 250cc pikku-Viragon satulalla hinattavana.

Toisaalta kakkospyöräni, trike, olisi sekä helppo hinattava että hinaaja.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 150
Vs: Prätkien alkuperäistyökalut
« Vastaus #16 : Maaliskuu 15, 2024, 07:12:57 ap »
Urpo on ollut kerran hinattavana, n. 40 vuotta sitten. SR500:sta katkesi ketjut parin kilometrin päässä kotoa.
Urpo oli sarvissa ja Turpo hinasi autolla. Silloin oli kaatuminen tosi lähellä. Erityisesti kaarteet olivat vaikeita.


TimoEv

  • Viestejä: 2 067
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Prätkien alkuperäistyökalut
« Vastaus #17 : Maaliskuu 15, 2024, 09:02:22 ap »
Niin...olen aina varoitellut kettinkivetoisten hankaluuksista ja vaarallisuudesta.
Eipä oo tommosia kunnon teräskardaanilla...

millegt

  • Viestejä: 572
Vs: Prätkien alkuperäistyökalut
« Vastaus #18 : Maaliskuu 15, 2024, 09:39:55 ap »
Vanhaan aikaan kun jakso harrastaa niin aina kun jonkun pyörän ostin niin testasin että mukana olevilla työkaluilla saa vaihdettua tulpat ja kärjet ja jos mahdollist saa uimurikammion irti, auto puolella lisäksi että saa vaihdettua apulaitehihnan, jos ei onnistunut tehdas setillä lisäsin sinne sopivat työkalut, pitemmillä reissuilla sit vähän enempi mukana pikkunen yleismittari ja johdon pätkiä ja semmosta

Toi hinaus auto kulttuurihan on ihan muuttunu  vuosikymmenissä, 70 luvulla hinurin lavalla oli ajokelvottomia kolariautoja nykyään hinuri hakee kun on akku tyhjä tai rengas menny


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 150
Vs: Prätkien alkuperäistyökalut
« Vastaus #19 : Maaliskuu 15, 2024, 10:09:18 ap »
Niin...olen aina varoitellut kettinkivetoisten hankaluuksista ja vaarallisuudesta.
Eipä oo tommosia kunnon teräskardaanilla...

Kardaani ei voinut siinä reissussa hajota kun Mille GT oli vielä malmina Italiassa. Millen vuoro
tuli muutamaa vuotta myöhemmin 90 -luvulla. Silloin kardaaninivel meni kappaleiksi Lahden tienoilla
matkalla Guzziralliin. Rallijuomat tuli sitten juotua kotona.

Mutta eipä ole vetohihnakaan viaton. Vetelin entiseltä Guzzimieheltä Repeltä napsahti HD:n vetohihna
matkalla Latoajoihin. HD:n hihnanvaihto onkin isompi operaatio, mm. ensiöveto kytkimineen pitää purkaa
alta pois.

Kaljee

  • Viestejä: 43
Vs: Prätkien alkuperäistyökalut
« Vastaus #20 : Maaliskuu 16, 2024, 00:19:17 ap »
Autopuoleltahan nuo ajoneuvon omat työkalut lienevät hävinneet jo olemattomiin. Saattaa sieltä hinauslenkin vierestä takakontista jokin ruuvimeisselin tapainen ehkä löytyä. Millä avataan se muoviluukku että saadaan se hinauslenkki kierrettyä paikoilleen.
Uuden auton omistaja ei niihin työkaluihin koskisi vaikka niitä olisikin kuinka paljon hyvänsä, juuri siksihän hän on ostanut uuden auton ettei työkaluihin tarvitse koskea...  Remonttia tekevällä on sitten laajemmat ja paremmat työkalut omasta takaa. Yhteenvetona, työkalut eivät tuo lisäarvoa eivätkä ole myyntivaltti joten jätetään kokonaan pois. Joko ostaja saa autonsa hitusen halvemmalla tai sitten tehdas saa ripauksen paremman katteen tuotteelleen.

Moottoripyöräilijät ja valmistajat ehkä vielä yrittävät pitää sellaista mainetta tai imagoa yllä että kyllähän näitä (uusia) itse säädellään ja vähän korjaillaan. Niin että pakko on olla työkaluja, kun niitä tullaan käyttämään ja muutkin valmistajat niitä vielä laittavat enemmän tai vähemmän pyöriensä mukana maailmalle. Mielestäni jopa Tekniikan Maailma pyöriä arvostellessaan mainitsee ohimennen mikäli alkuperäistyökalut ovat riittämättömät, ketjun säätöön tai lampun vaihtoon ym. Päähuomiona siis se, että ottavat asian edes esille. Nelipyöräisten puolella asiaan ei edes kiinnitetä huomiota.

Ja mietitään nyt tarkemmin, jos valmistaja laittaisi oikein kunnolliset työkalut pyörän mukana sekä peräti käyttöohjekirjaan selviä ohjeita huoltojen tekemiseen itse. Niin pissataanhan siinä omiin muroihin. Jälkimarkkinat pienenevät, sekä kaikenlaiset nippelinvääntäjät alkaisivat ruuvailla löysälle tai kiristää liiaksi vaikka ja mitä. Ja vikahan ei ole koskaan ollut tekijässä, vaan laitteessa sekä sen valmistajassa  ;D Ja sitten huudellaan pitkin nettiä kuinka surkea tämä ja tuo vehje on... Joten mitä vähemmän työkaluja, sitä vähemmän osaamaton tekijä saa pahaa aikaan. 8)

Töissä sai aikoinaan kuulla kuinka vaikeaksi on ajovalopolttimoiden ja muidenkin polttimoiden vaihto mennyt "nykyautoissa". Kun ennen(?) oli niin helppoa. Tätä on nyt jatkunut jo vuosikymmenen verran. Samanlaisia ne (halogeenipolttimot) ovat olleet vaihtaa, nyt jo museoikään ehtineessä 90-luvun alun autossa kuin vielä tehdastakuun omaavassa kulkineessa. Poikkeuksia toki löytyy, on niitä oikeasti hankaliakin. Mutta yleensä riittää jos edes hieman malttaisi mieltään, sekä katsoisi peilillä tai kännykän kameran avulla että kuinka se polttimo siellä on jousen painamana paikoillaan. Ennen sitä innokasta irti repimistä...  Tämä toki olettaen että käden saa mahtumaan niin että mihinkään pääsee edes käsiksi.

Erilaisten vikavalojen syttyminen mittaristoon on luonut tietynlaista uusavuttomuutta sekä täten kysyntää hinaukselle. Kun se vikavalon syttyminen on hinausperuste. Sille vikavalolle kun "ei voi itse mitään", niin samalla vaivallahan se sitten kyyditään hinurin lavalla sinne korjaamolle missä se saadaan kuntoon.
Toisena ääripäänä on se, että moottorinohjauksen vikavaloa tai öljyn määrästä kertovaa valoa ei enää eroteta moottorin öljynpainevalosta!
"Joku valo siellä on aina palanut, nyt syttyi hetki sitten joku toinenkin. Ajoin vielä töihin/kotiin/kaverille, mutta enää ei moottori tahdo käydä ja pitää kummallista ääntä..." Tälläiselle henkilölle tuotteen mukana myydyt työkalut ovat hukkaan heitettyä resurssia. Tai, no juurikin entisöijät saavat taatusti käyttämättömän setin itselleen ;)

Ajoin nyt illalla pienessä vesisateessa tuolla itäraudalla. Valtatiellä numero 3 ajaessa meno alkoikin hyytymään, ja toinen sylinteri putosi pelistä pois. Pimeällä näki hyvin kun kipinät leimusivat puolasta kaikkialle muualle paitsi tulpanjohtoa pitkin sytytystulpalle. Tiesin että pienen matkan päässä olisi levikkeen tapainen, luntahan se olisi täynnä mutta sen verran sain laitoksen sivuun tieltä että olin kokonaan pientareen puolella. Sytytysosien kuivaus sekä parit ärräpäät saivat vikurin taas liikkeelle ::) Mutta eipä tuossa mukava olisi ollut viettää tuntia tai pari mitään kummoisempaa tehden. Bussipysäkki tai vastaavaa kelpaisi siihen toimintaan kyllä, mutta ihan kiinni tien laidassa pimeällä ei tuntunut kovin mukavalta. Onneksi sentään parkkivalot pelasivat, nekin ovat välillä vähän temppuilleet ;D
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 150
Vs: Prätkien alkuperäistyökalut
« Vastaus #21 : Maaliskuu 16, 2024, 09:28:39 ap »
Töissä sai aikoinaan kuulla kuinka vaikeaksi on ajovalopolttimoiden ja muidenkin polttimoiden vaihto mennyt "nykyautoissa". Kun ennen(?) oli niin helppoa.

Golffin LED-huomiovalon vaihto maksoi n. 1000€. Halogeenimallin uusi lamppu olisi maksanut 5€.


motomatti

  • Viestejä: 13 114
Vs: Prätkien alkuperäistyökalut
« Vastaus #22 : Maaliskuu 16, 2024, 14:09:42 ip »
M-pyöriinkin on tullut ledivaloja ihan 100%. Siis kaikki mahdollinen valopinta. Tiedä sitten ovatko enemmän muotoilun vuoksi vai ovatko hyviäkin valaisimia. Levymäisiä ja nauhamaisia valonlähteitä sekä jännän muotoisia.

Omissa pyörissäni ledejä on suht vähän. Esimerkiksi 1400:ssa on hehkulammpuja vilkuissa, ajovaloissa ja rekisterikilven valoissa. Ajovalon yhteydessä on kahdeksan parkkilediä. Toimivat, ainakin vielä, viime syksynä. Varustettuina isoilla jäähdytinrivoilla. Kaikki kulutus ei siis olekaan vain valoa. Taka- ja jarruvalo ovat myös erillisten pikkuisten ledien nauha. Itse olen lisännyt leditoimisen sumuvalon taakse ja ledeillä pelaavat sumuvalot eteen. Lisäksi on tarviketakalaukun (Shad) mukana tullut leditoiminen lisäjarruvalo joka, yllätyksekseni sopi suoraan takatavaratelineen alapintaan kiinnitysreikiä ja muotoa myöden kuin olisi siihen tarkoitettu. Tavarateline on Guzzin mallistosta.

Tarkoitus olisi laittaa takakaatumarautoihin lisävilkut mahdollismman etäälle toisistaan koska alkuperäiset vilkut ovat todella kapealla toisiinsa nähden. Muutama reikä pitäisi porailla johdon läpivienteihin kaatumarautoihin tai sitten vain piilottaa raudan alapintaan tarralla teipillä tai uretaanilla liimaten tarvittavat hituvirtajohdot. Samalla takalaukun kanteen, sisäpuolelle, pieni "baarivalaisin" lämpimien syysiltojen toivossa.

Taannoin 1400:sta paloi ajovalosta lyhyet valot. Eipä ollutkaan, ns. kädenkäänteessä, tehtävä lampunvaihto.
http://www.motomatti.fi/2022/06/california-1400-gts-ajovalot.html

Olen sitä mieltä, toisin kuin muutama H-D -kerhokaveri, että hyvät valot ovat hyvät. Amerikanpyöriinsä asentamansa polkupyörävalaisimen kokoisia ajovaloja kun, tyylin vuoksi, pitää olla. Heillä se lienee vain harrastus kun itsellä on ollut elämäntapa kohta 50 vuotta tämä pärisevillä kaksipyöräisillä ajaminen. Moposta alkaen.

Lisäys edelliseen: jos jokin, niistä muovivaloksiin vaihtamattomiksi ajatelluista ledeistä kosahtaa eli lopettaa uransa valaisimena en aio odottaa tilausta Italiasta. Kaipa näille tuikuille sentään jokin roti on osaajan käsissä. Pitää vain löytää sellainen. Siihen asti uskon ledien kuolemattomuuteen.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2024, 22:01:39 ip kirjoittanut motomatti »