Kun kerran pyydettiin niin lista laiminlyönneistä huollossa olisi jokin tämän tyyppinen:
Takanavan sysäyksenvaimentimen keskiliukulaakeri takapyörän navan sisällä on jäänyt säännöllisesti huoltamatta ja on saattanut jumiutua. Sen seurauksena vetopyörästö rasittuu kuten vaihteistokin. Saman kohtalon kokee myös kardaanin takapään holkki, ristinivel ja sen laakerit.
Sikäli jopa yllättävää sillä renkaanvaihdon aikana homma sujuisi joka kerran.
http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-takapyoran-navan.htmlVaihteiston kytkinakselin sysäyksenvaimennin on rikki. Varsin tyypillinen vaiva, osin seurausta takapyörän sysäyksenvaimentimien jumittumisesta tai huoltamattomuudesta mutta helppo selvittää purkamatta mitään. Suositus ajossa on käyttää vaihdetta jolla ajokierrosluku on 3000rpm tai ylempi. Alempi kierrosluku aiheuttaa helposti hakkautumia voimansiirtoon kakkosvaihteella ja siitä isommilla. Sysäyksenvaimentimen kunto on tarkastettava pyörä keskituella, ykkönen päällä kone sammutettuna ja pyörittämällä takapyörää. Tyhjä liike ei saa olla pitkä. Jos on reilusti yli 20cm renkaan ulkokehltä mitaten on vaihteiston sisäisen sysäyksenvainmentimen jousi poikki. Tässä eräästä kohteesta kuvia:
http://www.motomatti.fi/2015/12/varavaihteiston-erikoisuuksia.htmlKardaanin etupään kaksoiristinivel on kulunut tai jäänyt voitelematta huollon yhteydessä. Myös kardaanin takapään holkki voi olla kulunut. Kuten myös pinonakselin urat ja kardaanin takapään urat. Haitarikumin tarkistus tai uusinta jos on murtumia tai reikiä.
http://www.motomatti.fi/2018/04/california-ev-2001-kausihuolto.html Ohjauslaakerit ovat olleet rasvaamatta tai saaneet vettä. Myös kuluminen voi tulla kyseen ja esiintyy ohjauksen keskialueella. Edellyttää laakerivaihtoa, miellellään kartiorullalaakereita ja hyvä vedenkestävä vaseliini.
http://www.motomatti.fi/2015/03/carillofornia-trike-ohjauslaakerien-ja.htmlKytkimen painelaakerin kunto ja toiminnantarkastus estää vaihteisto- ja kytkinongelmia. Siinä on oltava toiminnallinen välys eli tyhjä liike aluksi. Vaihteiston takana oleva kytkinvipu on varsin usein jäänyt huoltamatta ja se voi johtaa painelaakerivaurioon hitaasti. Väärä säätö rasittaa kytkintä ja painelaakeria erityisesti: Huom! Kun kytkinvaijerin irrottaa niin kytkinvivun palautusjousi putoaa ja katoaa herkästi. Vaijerin pitää toimia kevyesti. Jos jumittaa niin kytkinremonttia tiedossa.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjGE-g9VybHiTDfgBfRdZ4SEpvW1Meo_dEEndhvjNrMey3ccaFflUMls1QPFDfpRGLtVkoh4s4_2ScQ5gvkXYs56nxB12ea7XRnBf3vtuThltlIdtY0auQ0Kif6eN7SZpAlyGzFqK0xeo4/s1600/Purkupy%25C3%25B6r%25C3%25A4_vaihteisto_kykimen_painelaakeri2.jpgKeulan liukuputket ovat joko kokonaan jääneet huoltamattomiksi tai jos onkin huolettu on jäänyt tekemättä sisäputkien neljänneskierroksen kääntö öljynvaihdon yhteydessä. Näin ei ehdi kromaus kulumaan urille tai kromauksen puhkikuluminen. Kääntöä ei tarvitse tehdä joka öljynvaihdossa. Niissä malleissa joissa on ulkoputken alapäässä tyhjennysruuvi on öljynvaihto suht helppoa mutta myöhemmin ei laskureikiä ei ole ollut vaan puretaan keula kokonaan: etupyörä irti, lokasuoja irti ja teleskoopin alapään syvennökissä olevat ruuvit irti niin vanha öljy tulee pois. Tämä huolto on usein jätetty tekemättä lievän työläyden vuoksi ja voi vaatia hieman erikoistyökaluja.
Jarrunesteet, ajomäärästä ja tavasta riippuen, vaihtoon joka toinen tai kolmas ajovuosi. DOT3 tai 4. Jos on kumiletkut jarruissa niin ne pitää heivata hetimmiten pois ja tilalle metallipunosletkut. Sellaiset joissa on teräspunoksen päällä muovinen suojasukka hankaumia vastaan tai jos ei ole niin voi pinnoittaa kutistesukalla.
Takahaarukan kartiorullalaakerit ja niiden voitelutilanne selviää vain purkamalla. Ovat usein jumiutuneet siten että kuluvat loville. Ennen purkamista mitataan akselitappien ulkonema että laakerointi kootessa on kokolailla samoille seuduille säädetty. Välystä ei saa olla. Mutta ei tiukkakaan. Useimmiten riittää purku, puhdistus, voitelu ja kokoonpano.
On niitä muitakin kohteita mutta nämä ovat, kokemukseni mukaan, laiminlyötyjä kohteita merkkihuolloissakin.