Kirjoittaja Aihe: Isolohkon takanavan korjaaminen  (Luettu 2829 kertaa)

karu

  • Viestejä: 10
Isolohkon takanavan korjaaminen
« : Maaliskuu 10, 2024, 16:33:25 ip »
Moi

Laiminlyöty takanapa oli ruostunut jumiin ja liitteeseen ympäröidyt osat (muiden muassa) on kaput.
Onko kukaan täällä koskaan vaihtanut tuota teräsholkkia (numero 18 kuvassa) napaan?
Löytyykö vinkkiä aiheeseen?

Alkoi houkuttaa vaihtaa nykyiset vanteet (California 1100 i, 1996 Anniversario) EV mallin tubeless-vanteisiin.
Kuinka työläs tuollainen vaihto on ja kuinka esim. jarruosat käy?

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Isolohkon takanavan korjaaminen
« Vastaus #1 : Maaliskuu 10, 2024, 18:07:33 ip »
Miksi pitäisi vaihtaa uuteen? Ei tuo osa normaalisti kulu. Irroitat ja puhdistat, jos ruoste haittaa.

karu

  • Viestejä: 10
Vs: Isolohkon takanavan korjaaminen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 10, 2024, 20:54:05 ip »
Kuten yllä kirjoitin ne ruostuivat jumiin (siis toisiinsa) ja ovat jo luultavasti päässeet uudelleen masuunin lämpöön.

Oliko sulla @ kokemusta tuon holkin vaihdosta tai uuden teosta ja asentamisesta napaan?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon takanavan korjaaminen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 10, 2024, 22:49:33 ip »
Niinno: kyseinen kohde on normi huoltokohde. Ilmeisesti on ollut muita kiireitä tai ei ole ollut halujakaan huolltamiseen. Useat merkkihuollotkaan eivät kiinnitä asiaan riittävästi huomiota. En nyt ryhdy kertomaan millaisia lisää, ajan kanssa, syntyviä oheisvauroita ilmenee jos tilanne jatkuu tai on jo myöhäistä. Nojoo, vaihteisto-ongelmia noin ensteks.

Eiköhän tuosta aihiosta saa vielä toimivan. Holkki on kiinni takanavassa ns.lämpösovitteella. Ei kannata yrittää irroitusta jos ei ole osaamista tai laitteita.
Se ihmetyttää miksi näin, ylipäätään, on voinut käydä? Onko pyörä ulkomaantuontia käytettynä vai onko vain jäänyt huolto tekemättä? Harvoin olen törmännyt aiheeseen. Lähinnä 60-luvun vehkeissä on ollut ko. ongelmia. Se on johtunut tietämättömyydestä.

karu

  • Viestejä: 10
Vs: Isolohkon takanavan korjaaminen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 10, 2024, 23:59:41 ip »
Tuskin tuota on huollettu juurikaan mutta ilmanputsarikotelon kanteen oli kuitenkin leikattu tehoreikä.

Navan kumit ja niiden vastalaippa olivat myös oikein lujassa eikä mikään osa nykäyksenvaimentimessa liikkunut. Perään oli päässyt vettä (pysäköitynä sivutuellaja seisotettu ulkona?) pinioni ja lautaspyörä on kuoppaantuneet. Pinionin boorit on kuluneet. Laakerit on enemmän tai vähemmän naarmuisia ja neulalaakerin rullanpidin on loppu.

Minä vielä ostoreissulla kokeilin, mopo keskituelle nostettuna, käännellä takapyörää ja siten arvoida perävaihteen välyksiä. Serkulla oli tuolloin Centauro ja siltäkin kysyin jotta montakohan astetta rengas saa pyörähtää ennen kuin kauppa jää tekemättä.

Kardaani on varmaan hyvä sille joka ajaa ekat 60 tkm. Ei ehkä sille joka yrittää ajaa ne seuraavat.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Isolohkon takanavan korjaaminen
« Vastaus #5 : Maaliskuu 11, 2024, 10:58:57 ap »
Kardaani on hyvä ihan kaikille, jotka ajavat.
Mikään pyörivä ja pörisevä ei ao. käytössä kestä ilman huolenpitoa. Kuten Matti kirjoitti, niin vaikeutena tai ominaisuutena on, että tällaisten kohteiden huolto ei ole juurikaan missään huolto-ohjeessa. Siitä syystä huoltavat liikkeet ei niitä tee tai edes ehdota tehtäväksi. Monet  omistajat eivät osaa kysyä tai haluaisi maksaa työstä. Osia ei juurikaan kulu. Eikä tämä koske vain Guzzia.

Kokemuksesta tiedän, että jos vähänkin epäilet osaamistasi tai ei ole ao.työkaluja, niin takomalla ei kannata yrittää. Minä taannoin reilun viikon pähkäilin perän purkamisella ja lopulta annoin periksi; Karvisen Kaitsulla oli molemmat - osaaminen ja kalut. Ja hyvä neuvo viedä laakerinirroitukseen moottorikoneistamoon.
Ja rips-raps! Kaksi asiaa meni paikalleen: Perä ja yöunet. Eikä tullut edes kalliiksi.

Ja tästä tuli ajatus: Entäs jos "joku" osaaja / tietäjä listasi ne kohdat, joita pitää huomioida huollon kannalta? Ei varsinaisia huolto-ohjeita, vaan tyyliin " Kun / jos irroitat perän, niin voitele kardaanin pooriholkki!" tai " Kun / jos on takapyörä irti, niin pura vetopuolen napa ja voitele kumit. Voitele myös vetohampaat."
Jos työssä on jokin erikoiskohta, niin siitäkin sopisi kertoa. " Avaa varoen, sisältä lentää jousi läheiseen nokkospehkoon."
Asian voisi julkaista kotisivuilla ja sähköisessä Il Falconessa. ( Kuvien kanssa?)


Osallistun mielelläni talkoisiin.



motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon takanavan korjaaminen
« Vastaus #6 : Maaliskuu 11, 2024, 13:17:46 ip »
Kun kerran pyydettiin niin lista laiminlyönneistä huollossa olisi jokin tämän tyyppinen:

Takanavan sysäyksenvaimentimen keskiliukulaakeri takapyörän navan sisällä on jäänyt säännöllisesti huoltamatta ja on saattanut jumiutua. Sen seurauksena vetopyörästö rasittuu kuten vaihteistokin. Saman kohtalon kokee myös kardaanin takapään holkki, ristinivel ja sen laakerit.
Sikäli jopa yllättävää sillä renkaanvaihdon aikana homma sujuisi joka kerran. http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-takapyoran-navan.html

Vaihteiston kytkinakselin sysäyksenvaimennin on rikki. Varsin tyypillinen vaiva, osin seurausta takapyörän sysäyksenvaimentimien jumittumisesta tai huoltamattomuudesta mutta helppo selvittää purkamatta mitään. Suositus ajossa on käyttää vaihdetta jolla ajokierrosluku on 3000rpm tai ylempi. Alempi kierrosluku aiheuttaa helposti hakkautumia voimansiirtoon kakkosvaihteella ja siitä isommilla. Sysäyksenvaimentimen kunto on tarkastettava pyörä keskituella, ykkönen päällä kone sammutettuna ja pyörittämällä takapyörää. Tyhjä liike ei saa olla pitkä. Jos on reilusti yli 20cm renkaan ulkokehltä mitaten on vaihteiston sisäisen sysäyksenvainmentimen jousi poikki. Tässä eräästä kohteesta kuvia: http://www.motomatti.fi/2015/12/varavaihteiston-erikoisuuksia.html

Kardaanin etupään kaksoiristinivel on kulunut tai jäänyt voitelematta huollon yhteydessä. Myös kardaanin takapään holkki voi olla kulunut. Kuten myös pinonakselin urat ja kardaanin takapään urat. Haitarikumin tarkistus tai uusinta jos on murtumia tai reikiä. http://www.motomatti.fi/2018/04/california-ev-2001-kausihuolto.html

Ohjauslaakerit ovat olleet rasvaamatta tai saaneet vettä. Myös kuluminen voi tulla kyseen ja esiintyy ohjauksen keskialueella. Edellyttää laakerivaihtoa, miellellään kartiorullalaakereita ja hyvä vedenkestävä vaseliini. http://www.motomatti.fi/2015/03/carillofornia-trike-ohjauslaakerien-ja.html

Kytkimen painelaakerin kunto ja toiminnantarkastus estää vaihteisto- ja kytkinongelmia. Siinä on oltava toiminnallinen välys eli tyhjä liike aluksi. Vaihteiston takana oleva kytkinvipu on varsin usein jäänyt huoltamatta ja se voi johtaa painelaakerivaurioon hitaasti. Väärä säätö rasittaa kytkintä ja painelaakeria erityisesti: Huom! Kun kytkinvaijerin irrottaa niin kytkinvivun palautusjousi putoaa ja katoaa herkästi. Vaijerin pitää toimia kevyesti. Jos jumittaa niin kytkinremonttia tiedossa. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjGE-g9VybHiTDfgBfRdZ4SEpvW1Meo_dEEndhvjNrMey3ccaFflUMls1QPFDfpRGLtVkoh4s4_2ScQ5gvkXYs56nxB12ea7XRnBf3vtuThltlIdtY0auQ0Kif6eN7SZpAlyGzFqK0xeo4/s1600/Purkupy%25C3%25B6r%25C3%25A4_vaihteisto_kykimen_painelaakeri2.jpg

Keulan liukuputket ovat joko kokonaan jääneet huoltamattomiksi tai jos onkin huolettu on jäänyt tekemättä sisäputkien neljänneskierroksen kääntö öljynvaihdon yhteydessä. Näin ei ehdi kromaus kulumaan urille tai kromauksen puhkikuluminen. Kääntöä ei tarvitse tehdä joka öljynvaihdossa. Niissä malleissa joissa on ulkoputken alapäässä tyhjennysruuvi on öljynvaihto suht helppoa mutta myöhemmin ei laskureikiä ei ole ollut vaan puretaan keula kokonaan: etupyörä irti, lokasuoja irti ja teleskoopin alapään syvennökissä olevat ruuvit irti niin vanha öljy tulee pois. Tämä huolto on usein jätetty tekemättä lievän työläyden vuoksi ja voi vaatia hieman erikoistyökaluja.

Jarrunesteet, ajomäärästä ja tavasta riippuen, vaihtoon joka toinen tai kolmas ajovuosi. DOT3 tai 4. Jos on kumiletkut jarruissa niin ne pitää heivata hetimmiten pois ja tilalle metallipunosletkut. Sellaiset joissa on teräspunoksen päällä muovinen suojasukka hankaumia vastaan tai jos ei ole niin voi pinnoittaa kutistesukalla.

Takahaarukan kartiorullalaakerit ja niiden voitelutilanne selviää vain purkamalla. Ovat usein jumiutuneet siten että kuluvat loville. Ennen purkamista mitataan akselitappien ulkonema että laakerointi kootessa on kokolailla samoille seuduille säädetty. Välystä ei saa olla. Mutta ei tiukkakaan. Useimmiten riittää purku, puhdistus, voitelu ja kokoonpano.

On niitä muitakin kohteita mutta nämä ovat, kokemukseni mukaan, laiminlyötyjä kohteita merkkihuolloissakin.