Joo, ei ookkaan, näköjään, enää väliosaa kun on jo toi uudempi korotettu öljypohja. Pärjäät siis yhdellä tiivisteellä. Tärkeimmät paikat ovat ne öljypohjassa sisempänä olevat öljykanavien "pylväät".
Öljypohjista sen verran että on ollut varsin yleistä että öljypohja on rikki: se on särkynyt avaustöissä. Ei ole huomattu niitä neljää kuusiokantaista M6-ruuvia siellä jäähdytysripojen väleissä. Öljypohjaa asentaessa ne kiristetään ensin ja sitten reunalla olevat. Tässä tapauksessa metodi ei ole erityisen tärkeä mutta siitä noudattaen on monta muuta kohtaa joka pitää kiristää tietyssä jarjestyksessä ja vaiheittain. Pääosassa sylinterikannet jos tarvitsee aukoa tai vain jälkikiristää iän kartuttua. Uusi tiiviste antaa aina aluksi periksi kun moottori käytetään kuumaksi. Kun se on jäähtynyt on uusintakiristyksen aika. Siinä tarvitaan momenttiavainta. Ei se välttämätön ole jos ei ole tunnettu kovanäppi. Öljypohjassa ei vaan ei ole haitaksi käyttää tätä välinettä. Kunhan ruuvit ja kierteet ovat kunnossa ja kevyesti voideltu. Jos korjaamokirjassa ei mainita momenttiarvoja niin ne voi katsoa vaikka netistä yleistaulukosta ruuvin kierteen materiaalin, nousun ja koon mukaan. Ruuvit ovat, tässä paikassa, ihan sitä halvinta perustavaraa. Pitää myös muistaa että rakenteet ovat pehmeähköä alumiiniä. Sinne äkkinäinen vääntää ruuvin "väärille jengoille". Ruuvin kierteen mitta on tärkeä.
Guzzin rungon ja koneen osalta riittää yleensä kaksi momenttiavainkokoa: pieni avain pieniin ruuveihin (M5, M6, M8) ja isomman momentin omaava juurikin kannenpultteihin ja pyöränakseleihin joissa tarvitaan isompaa vääntöä. Hankkiessa avaimia pitää katsoa että niiden momenttiarvot menevät hieman ristiin. Ei jää epäpääräistä aluetta väliin. Eikä niiden tarvitse olla satasten hintaisia vaan ihan peruslaatua sillä tärkeää on ruuvien keskinäinen momentti vaan ei se että ruuvit tulisivat sadaosalleen mainittuun kireyteen. Siihen kun vaikuttaa kierteen mitta. kierteiden laatu, voitelu tai lukitusliimakin. Kirjoitan siksi tämän tiedon että kovanäppejä on runsaasti ja olen, yhden elämän tarpeiksi, saanut poistaa kantansa menettäneitä kierreosia pois. Menee aikaa ja vaivaa, pitää olla välineet ja osaamista. Silti moisesta on valitettu että sehän on vain pikkujuttu. Kerran olen saanut lykätä pikkujutun takaisin "asiakkaalle" kuin hän hermostui tämän työn tekemisen hinnasta. Sama koskee Helicoil-kierteen asentamista. Sillä on hintansa siksi että välineet ja kierreosat maksavat. Vastineena saan kuulla että asennusvälinesarjan saa muutamalla kympillä IKH:sta.
https://www.ikh.fi/fi/kierteenkorjaussarja-m5-m12-xk6202 Se on alkuperäisen yksinkertaistettu kopio kun lisenssi umpeutui. Itse asiassa halpissetin käyttämiseen tarvitaan enemmän ammattitaitoa kuin alkuperäissetin. Alkuperäinen oli Böllhof-Otalu. Oma sarjani on tehty silloin kun em. firma luopui lisenssistään.
IKH:n sarja sopii tarkalle tekijälle mutta tottumattomalle homma voi olla tuskainen. Siksi itselläni on tämä:
http://www.motomatti.fi/2011/12/kierteen-korjausmenetelma.html Se "syöttää" irtokierteen reikään niin että irtokierre ei hyppää kierteen yli. Se on yleisin virhe. Toinen yleinen virhe on että kierreosan pää jää rakenteen sisään. Se ei ole magneettinen. Muita virheitä kaikkia ei ole vielä keksittykään. Pieleen menneen kierreasennuksen voi nypätä pihdeillä vetämällä ulos. Asennettaessa kierteen yläpää pitää kiertää noin puoli kierrosta tasopinnan alapuolelle.
Jos reikä on matala niin kierreinserttiä voi lyhentää tarpeen mukaan. Kierrettäessä nimelliskoossaan insertti pitenee reilun neljänneksen pituudestaan. Kaikki kierrereiät eivät ole pohjattomia.
On muita kierteenkorjausarjoja mutta niiden asentamiseen ei aina ole tilaa tai niiden lujuus ei riitä. Toki niilläkin on etunsa.
Vielä kierreliimoista koska ne ovat riesa: monesti ostetaan sitä kovinta laatua jonka irrottamiseksi tarvitaan suurta kuumuutta. Keskiluja ja lievä sopii normiasentajalle. Myös terva on hyvä ruuvilukitsin. Ne yleensä aukeavat kun ensin kumauttaa vasaralla napakasti kantaan ja vasta sitten aloittaa toimen avaimella. Ruuvilukitteesta ei ole apua jos kierteissä on rasvaa. Monenlaisessa asennuksessa olen ollut ja usein taistellut ruosteisten (Alumiinikin hapettuu.) kierteiden kanssa mutta myös amatööriasennuksien. Liian lyhyt ruuvi tuottaa vian kuten myös liian pitkäkin.
En ylläolevalla tarkoita että tässä tapahtuisi virheitä aina ja kaikille vaan niitä on tapahtunut aiemmin jostain syystä ja olen saanut niihin törmätä. Mp-kokoontumisissa tämä aihe ei ole hyvä puheenaihe sillä moni on yrittänyt ja saanut pettyä kun ei ole osannut. Helposti tulee riitaa tästä aiheesta.