Kirjoittaja Aihe: California 1100 öljypohjan tiiviste  (Luettu 1996 kertaa)

RStone

  • Viestejä: 88
  • "Well, hang in there"
California 1100 öljypohjan tiiviste
« : Maaliskuu 03, 2024, 18:08:54 ip »
Onkohan jollekin jäänyt hyllyyn ylimääräiseksi/käyttämättömäksi California 1100 öljypohjan tiivistettä (GU14003600)?
Stormilla näyttää olevan tarvikemalli tilaustavaraa ja RE Motorsin verkkokauppa antaa hinnaksi peräti 24,08 €

- Reima
Member of The Clan Moto Guzzi Proud Owners * Basic Instinct * Una Storia Importante * Deep Vibrations * Forza In Movimento

motomatti

  • Viestejä: 13 122
Vs: California 1100 öljypohjan tiiviste
« Vastaus #1 : Maaliskuu 03, 2024, 22:53:06 ip »
Jos löydät kauppiaan hyllystä sopivan paksua ja tarpeeksi ison palan tiivistepaperia niin siitä voi askarrella tiivisteen.
Itse en ole aikoihin ostanut valmistiivisteitä. Vaikka tulisi hieman kömpelön näköinen tiiviste niin ei se ulospäin näy kunhan kanavien öljy- ja ruuvinreiät ovat kohdakkain. Sitten kun tiiviste on paikoillaan ja öljypohja kiinnitetty voi viimeistellä ulkoreunan.

Työvälineiksi tiivistetehtailuun tarvitaan pieni kuulapäävasara, sakset ja mielellään öljy- ja ruuvinreikien kokoiset reikämeistit.
Öljypohjan tiiviste on monikertakäyttöinen kun sen liimaa öljypohjaan tiivisteliimalla ja yläpinnan voitelee vaseliinilla. Irtoaa aina öljypohjan mukana ja eikun takaisin palvelukseen yläpinta voideltuna uudelleen. Tässä video aiheesta. Vehje on eri mutta metodi sama.
https://www.youtube.com/watch?v=0tCIEg39KOs

Jos saat tiivisteen asennusvalmiiksi alle puolen tunnin niin jäät, todennäköisesti, nettopuolelle.
Taisi olla edellinen Californiaan laittamani ö-pohjan tiiviste Biltemasta kun asentelin. Jämäpaloista saa vielä muita, pienempiä tiivisteitä. Eivät ole hintavia nämä tiivisteet: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-osat/oljytulpan-tiivisteet/tiivistepaperi-arkki-04-mm-2000055023

Öljypohjassa tiivisteitä on kaksi: korokeosan yläpuolella yksi ja toinen sen alapinnassa öljypohjaa vasten. Jos yläpuolinen tiiviste on liimattu hyvin niin ei sitä tarvitse vaihtaa. Jos tiiviste rikkuu purkaessa niin kaikki sen jämät on lastalla poistettava perusteellisesti. Kuten myös vanhat liimajäämät. Tiivisteliimaa saa autotarvikeliikkeistä. Siis liimaa, ei mitään massaa joka pursuaa öljytilaankin.

RStone

  • Viestejä: 88
  • "Well, hang in there"
Vs: California 1100 öljypohjan tiiviste
« Vastaus #2 : Maaliskuu 04, 2024, 10:55:29 ap »
Kiitos Matti hyvistä vinkeistä ja hyvä tieto, että tiivisteitä on kaksi! (räjäytyskuvasta en hoksaa kuin tämän #24)

Pulteripyörän aikaisemman omistajan lokikirjan (huoltokirjaa ei ole...) öljyt oli vaihdettu jo hyvän aikaa sitten ja sen jälkeen Stone oli pitkään seissyt RE Motorsin vaihdokkina. Viime kesänä vaihdoin ainoastaan moottoriöljyn (Motul 4T 5W-40), mutta en "laiskana" öljysuodatinta, vaihteistoon ja perään vaihdoin öljyt ja myös Molykote -cocktailin. Tekniikkapuolella antamastasi vinkistä otin vaarin ja laitoin miljoonalaatikosta löytyneet magneetit perä- ja vaihteistoöljyjen "roppuihin", mutta moottoriöljyroppu pitää vaihtaa vielä magneetilla varustettuun, kun siihen ei magneetti ottanut kiinni (seosmetallia?)
Samaa magneetti"kikkaa" käytin myös Douple Trouble nelipuolikkaassa museoHondassakin.







Member of The Clan Moto Guzzi Proud Owners * Basic Instinct * Una Storia Importante * Deep Vibrations * Forza In Movimento

motomatti

  • Viestejä: 13 122
Vs: California 1100 öljypohjan tiiviste
« Vastaus #3 : Maaliskuu 04, 2024, 12:59:17 ip »
Joo, ei ookkaan, näköjään, enää väliosaa kun on jo toi uudempi korotettu öljypohja. Pärjäät siis yhdellä tiivisteellä. Tärkeimmät paikat ovat ne öljypohjassa sisempänä olevat öljykanavien "pylväät".

Öljypohjista sen verran että on ollut varsin yleistä että öljypohja on rikki: se on särkynyt avaustöissä. Ei ole huomattu niitä neljää kuusiokantaista M6-ruuvia siellä jäähdytysripojen väleissä. Öljypohjaa asentaessa ne kiristetään ensin ja sitten reunalla olevat. Tässä tapauksessa metodi ei ole erityisen tärkeä mutta siitä noudattaen on monta muuta kohtaa joka pitää kiristää tietyssä jarjestyksessä ja vaiheittain. Pääosassa sylinterikannet jos tarvitsee aukoa tai vain jälkikiristää iän kartuttua. Uusi tiiviste antaa aina aluksi periksi kun moottori käytetään kuumaksi. Kun se on jäähtynyt on uusintakiristyksen aika. Siinä tarvitaan momenttiavainta. Ei se välttämätön ole jos ei ole tunnettu kovanäppi. Öljypohjassa ei vaan ei ole haitaksi käyttää tätä välinettä. Kunhan ruuvit ja kierteet ovat kunnossa ja kevyesti voideltu. Jos korjaamokirjassa ei mainita momenttiarvoja niin ne voi katsoa vaikka netistä yleistaulukosta ruuvin kierteen materiaalin, nousun ja koon mukaan. Ruuvit ovat, tässä paikassa, ihan sitä halvinta perustavaraa. Pitää myös muistaa että rakenteet ovat pehmeähköä alumiiniä. Sinne äkkinäinen vääntää ruuvin "väärille jengoille". Ruuvin kierteen mitta on tärkeä.

Guzzin rungon ja koneen osalta riittää yleensä kaksi momenttiavainkokoa: pieni avain pieniin ruuveihin (M5, M6, M8) ja isomman momentin omaava juurikin kannenpultteihin ja pyöränakseleihin joissa tarvitaan isompaa vääntöä. Hankkiessa avaimia pitää katsoa että niiden momenttiarvot menevät hieman ristiin. Ei jää epäpääräistä aluetta väliin. Eikä niiden tarvitse olla satasten hintaisia vaan ihan peruslaatua sillä tärkeää on ruuvien keskinäinen momentti vaan ei se että ruuvit tulisivat sadaosalleen mainittuun kireyteen. Siihen kun vaikuttaa kierteen mitta. kierteiden laatu, voitelu tai lukitusliimakin. Kirjoitan siksi tämän tiedon että kovanäppejä on runsaasti ja olen, yhden elämän tarpeiksi, saanut poistaa kantansa menettäneitä kierreosia pois. Menee aikaa ja vaivaa, pitää olla välineet ja osaamista. Silti moisesta on valitettu että sehän on vain pikkujuttu. Kerran olen saanut lykätä pikkujutun takaisin "asiakkaalle" kuin hän hermostui tämän työn tekemisen hinnasta. Sama koskee Helicoil-kierteen asentamista. Sillä on hintansa siksi että välineet ja kierreosat maksavat. Vastineena saan kuulla että asennusvälinesarjan saa muutamalla kympillä IKH:sta. https://www.ikh.fi/fi/kierteenkorjaussarja-m5-m12-xk6202
Se on alkuperäisen yksinkertaistettu kopio kun lisenssi umpeutui. Itse asiassa halpissetin käyttämiseen tarvitaan enemmän ammattitaitoa kuin alkuperäissetin. Alkuperäinen oli Böllhof-Otalu. Oma sarjani on tehty silloin kun em. firma luopui lisenssistään.
IKH:n sarja sopii tarkalle tekijälle mutta tottumattomalle homma voi olla tuskainen. Siksi itselläni on tämä: http://www.motomatti.fi/2011/12/kierteen-korjausmenetelma.html
Se "syöttää" irtokierteen reikään niin että irtokierre ei hyppää kierteen yli. Se on yleisin virhe. Toinen yleinen virhe on että kierreosan pää jää rakenteen sisään. Se ei ole magneettinen. Muita virheitä kaikkia ei ole vielä keksittykään. Pieleen menneen kierreasennuksen voi nypätä pihdeillä vetämällä ulos. Asennettaessa kierteen yläpää pitää kiertää noin puoli kierrosta tasopinnan alapuolelle.
Jos reikä on matala niin kierreinserttiä voi lyhentää tarpeen mukaan. Kierrettäessä nimelliskoossaan insertti pitenee reilun neljänneksen pituudestaan. Kaikki kierrereiät eivät ole pohjattomia.

On muita kierteenkorjausarjoja mutta niiden asentamiseen ei aina ole tilaa tai niiden lujuus ei riitä. Toki niilläkin on etunsa.

Vielä kierreliimoista koska ne ovat riesa: monesti ostetaan sitä kovinta laatua jonka irrottamiseksi tarvitaan suurta kuumuutta. Keskiluja ja lievä sopii normiasentajalle. Myös terva on hyvä ruuvilukitsin. Ne yleensä aukeavat kun ensin kumauttaa vasaralla napakasti kantaan ja vasta sitten aloittaa toimen avaimella. Ruuvilukitteesta ei ole apua jos kierteissä on rasvaa. Monenlaisessa asennuksessa olen ollut ja usein taistellut ruosteisten (Alumiinikin hapettuu.) kierteiden kanssa mutta myös amatööriasennuksien. Liian lyhyt ruuvi tuottaa vian kuten myös liian pitkäkin.

En ylläolevalla tarkoita että tässä tapahtuisi virheitä aina ja kaikille vaan niitä on tapahtunut aiemmin jostain syystä ja olen saanut niihin törmätä. Mp-kokoontumisissa tämä aihe ei ole hyvä puheenaihe sillä moni on yrittänyt ja saanut pettyä kun ei ole osannut. Helposti tulee riitaa tästä aiheesta.

motomatti

  • Viestejä: 13 122
Vs: California 1100 öljypohjan tiiviste
« Vastaus #4 : Maaliskuu 04, 2024, 13:22:11 ip »
Ruuveista sen verran että:
Jos sinkityt ruuvit punertavat niin niistä voi, ajan kanssa tulla vaiva tai ainakin on ikävän näköistä. Kierteen hapettuminen on yleistä. Jos kuumasinkityssä ruuvissa on vaaleaa "hometta" lieriöosassa on se tulevan ruosteen alkusoittoa.

Asiaan on helppo ja edullinen hoito: vaihdetaan ruuvit ruostumattomiin. Niitä saa eri marketeista kuten Puuilo, IKH, Biltema, Motonet ja moni muukin firma. Myös ruuviliikkeet. Niissä lienee oikein merkkiruuveja. Eivät välttämättä olekaan kalliimpia koska myyvät niitä jatkuvasti suuria määriä. Hinta on, useimmiten, kiloittain materiaalista riippuen. Valitettavasti osa ruuviliikkeistä myyvät vain "tiliin" eli satunnainen kävijä saattaa jäädä ilman. Voi tietysti kysyä matalalla äänellä että josko "tiskin alta" -sopimuksella syntyisi kauppa.

RStone

  • Viestejä: 88
  • "Well, hang in there"
Vs: California 1100 öljypohjan tiiviste
« Vastaus #5 : Maaliskuu 04, 2024, 18:25:10 ip »
Kiitos vielä Matti arvokkaista tiedoista poropeukalolle ja muillekin!
Pitääpä olla tarkkana ja kunhan saan Pulteripyörän pihalle niin kevätauringossa voi puuhastella.
Muistatko mikä on pohjapropun kierteen koko, että osaa hommata magneetilla varustetun?
Näyttää olevan Motonet BZ-tarvikeosaa.
Member of The Clan Moto Guzzi Proud Owners * Basic Instinct * Una Storia Importante * Deep Vibrations * Forza In Movimento

motomatti

  • Viestejä: 13 122
Vs: California 1100 öljypohjan tiiviste
« Vastaus #6 : Maaliskuu 04, 2024, 22:26:51 ip »
Omassani tiedän mutta se vaikuttaisi olevan erilainen vallan kun on vuosikymmenet väliä malleilla.
Mutta ota proppu auki niin siitä se selviää. Jos on öljyä sisällä eikä sitä halua valuttaa pois niin pyörä kyljelleen niin ei valu. Siihen voi tarvita riskin kaverin ja kaatumarautoihin suojauksen. Itse olen käyttänyt sopivaksi katkaistua vanhaa polkupyörän päällikumia ja erkkaria.

Jos on työntömitta käytössä ja ruuvaa proppua ulospäin vain sen verran että saa kierteen halkaisijan selville niin voi käydä marketissa asioimassa. Magneettitulppa -haulla löytyy kaikenlaista. Tulppa on todennäköisesti ISO-normin mukainen eli kierteen ulkohalkaisija vain selville. Voi se löytyä kirjallisuudestakin tai joltakulta muulta jolla on samanlainen kulkuneuvo. Tässä yhteydessä voi löytyä tieto varsin pian...

Se alkuperäinen voi olla ontto kierteen sisäpuolen osalta. Ja jos ei ole niin sen parempi: siihen voi porata juuri jämptin tilan sopivalle magneettitapille. Liimaus epoksilla jos ei saa puristusliitosta aikaiseksi. Tai sitten reiällinen magneettilevy joka tarvitsee alkuperäiseen proppuun pienen kierrereiän. Mutta ei läpi asti. Tarjolla on kaikenlaisia vaihtoehtoja: levymäisiä, tappimaisia ja muunmuotoisia.

Kerrottakoon että pyörässäsi on vähintään kolme öljyproppua. Perävaihde, vaihteisto ja moottori. Keuloissa ei ole aikoihin ollut mutta onko pyörässäsi vielä sellaiset? Helpottaa keulan öljynvaihtohuoltoa kovasti. Vähempi purkamista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 384
Vs: California 1100 öljypohjan tiiviste
« Vastaus #7 : Maaliskuu 05, 2024, 18:45:45 ip »
Ei tarvitse kallistaa. Ottaa öljytikun pois ja liittää siihen imurin. Sitten voi pohjaropun ottaa irti, eikä öljy valu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.