Kirjoittaja Aihe: Joko on akut ladattu  (Luettu 10693 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #30 : Maaliskuu 17, 2024, 11:32:48 ap »
Itsekin nojautuisin samaan tietoon. Perusakku vain samaan lokeroon.
Jos on sähkömiehenkykyjä niin toki voi tehdä muutoksia latausjärjestelmään mutta se lienee työlästä ja vaatii valuuttaa.

Kiitos tänksistä.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #31 : Maaliskuu 18, 2024, 02:50:28 ap »
Näyttävät netissä myyvän uusia lataussäätimiä vanhoihin pyöriin, jotka sopii litium-akuille. Voi tulla itselläkin ajankohtaiseksi sellaisen hankinta, kun projektissa on tilasyistä nyt litium-akku.

Sen verran kallis akku kuitenkin, että pitäisi saada useamman vuoden käyttöikä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #32 : Maaliskuu 18, 2024, 09:09:17 ap »
" Saiskos kysyä semmosta asiaa? " sanoi Laurilan Anttoo Pohjantähdessä ( Väinö Linna )
En tällä nyt tarkoita mollata tai ivata ketään.

Tehdas on aikanaan suunnitellut pyörän lyijyakulle ilmeisesti helppouden ja hinnan takia. Yhdistelmä toimii ihan hyvin. Ja akkuja saa vaivattomasti "mistä tahansa", puotien hyllyt notkollaan.
Niin miksi akku pitäisi korvata jollain sellaisella, joka vaatii erityistoimia ja / tai enämpi euroja?
Joskus tuli työmaalla sanomista, kun en halunnut ns. keikalla ryhtyä suunnittelemaan korjausta tehtaan tekosiin: " Meinaan tehdä loppukuukauden jotain muutakin". Minulle riitti, että vehjes tuli sellaiseksi, kuin kovapalkkaiset insinöörit olivat suunnitelleet.
No, asiakas ei kuitenkaan olisi maksanut...


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #33 : Maaliskuu 18, 2024, 10:36:47 ap »
Ylläpitolatauksesta:
Menneenä keväänä Kerholleni ilmestyi kaksi identtistä, uutta moottoripyörää. Pariskunnan pyörät.
Syksystä alkaen talvisäilössä. Pariskunnan herra laittoi molempiin pyöriin ylläpitolaturit töihin. Mainitsin hänelle että pitäisi ottaa akun kaapeli irti sillä kyseisen pyöränmallin järjestelmä kuluttaa virtaa koko ajan. Aivan yleinen käytäntö nykypyörissä. (Asetusten muistien ylläpito, kello, yms. hituvirtaa)
Sanoi ettei tarvitse koska on ylläpitolaturit. Satuin käymään nyt kevättalvella Kerholla omilla asioillani niin tämä nuori herra oli paikalla ja ihmetteli sitä että laturi oli lopettanut lataamisen eikä tarkistuksista huolimatta ryhtynyt ylläpitämään uudelleen kytkettäessä. (Toisessa pyörässä oli asia, ainakin näennäisesti, kunnossa.) Virta-avainta käännettäessä ei tapahtunut mitään. Ei lampun lamppua syttynyt saati edes mittaristossa näkynyt mitään.
Nuori herra ei kestänyt puhutteluani, vaikka aivan asiallisesti opastin häntä jo syksyllä ja nyt lisää, häipyi Kerholta vilkkaasti. Toisaalta: eihän se ole noin uuden pyörän osalta akun hinta kuin promilleja.
Mielenkiintoista nähdä kuka ja koska akun vaihtaa uuteen. Itselläni olisi aikaa vaikka kuinka vaihtohommiin enkä kerhokaveria ihmeemmin rokottaisi taloudellisesti mutta voisin vaikka lyödä vetoa että pyörä lähtee merkkiliikkeeseen autokyydillä ja siellä tehdään homma sopivaan hintaan kuntoon.
Vielä jäi viereen se toinen samanlainen pyörä latureineen ylläpitämään. Toki, voihan olla niin että sattunut maanantaipäiväinen akkumalli tuohon edellämainittuun kulkineeseen.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #34 : Maaliskuu 18, 2024, 13:44:32 ip »
Kuten tiedät, noita "  MINÄ en tarvitse neuvoja!!! " -tyyppejä on joka lähtöön - lumenluonnista alkaen.

En kuulemma voi tietää paateista mitään, kun ei mulla ole paattia...
Ihmetteli sitten myöhemmin, miksi pohjassa kasvaa levää ja näkinkenkiä, vaikka oli myrkkymaalia. En viitsinyt kertoa, että yritin keväällä vähän antaa osviittaa, kun ryhtyi väärää maalia ja väärin käsiteltynä...
Mitäs se mulle osaamattomalle, kun ei ole edes paattia...

Viime yönä täällä etelässä -8! Taidan itsekin vetäytyä uuninpakolle...

RStone

  • Viestejä: 115
  • "Well, hang in there"
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #35 : Maaliskuu 18, 2024, 16:45:57 ip »
Pulteripyörän uutta akkua (Yuasa) on talven aikana säännöllisen epäsäännöllisesti Boschin ylläpitolaturilla latailtu.
Olin jo toivorikas, että olisin saanut pyörän ulos snickerbossa tulille raittiiseen ilmaan, mutta toisin kävi kun talvi palasi.
Timon mainitsemia tyyppejä on monenlaisia, yhdenkin T-paidassa luki "en ole gynegologi, mutta voin silti vilkaista" ;D

Akut ovat mielestäni kulutustavaraa ja tuore akku, parempi mieli. Pulterin vanha akku oli täysin hengetön eikä ottanut mitään latausta vuosi sitten, kun pyörä kotiutui Tammisaareen. Syynä lienee se, että oli seisonut piiiitkään myynnissä RE Motorsilla.

Aikaisemmassa Evoluzionessa oli aikanaan myös vanha akku, se sai ainakin Power Commanderin sekoamaan ja pyörä kävi kuin betonimylly. Uusi akku peliin niin rokkasi taas kunnolla.

Ollaan kärsivällisiä, kyllä se kevät ihan kohta koittaa, muistetaan kuitenkin mitä Tomas Ledin lauloi "Sommaren är kort"  ;)



motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #36 : Maaliskuu 18, 2024, 19:36:21 ip »
Omia pyöriä kerholla tänään fiksasin. Tällaista jopia: http://www.motomatti.fi/2024/03/california-1400-gts-moottorin.html

Huomasin että nyt oli revitty pistokkeet töpseleistä pois molempien pyörien osalta. Siinä ne olivat mytyssä lattialla. Kiirettä pitää nuorisolla...

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #37 : Maaliskuu 18, 2024, 23:52:30 ip »
Asiaa sivuten. Päätin sitten ostaa uuden ja lähetin akkukyselyn kahteen isoon ja tunnettuun alan erikoisliikkeeseen:. Pyöräni on Moto Guzzi Nevada 750. 2001.

Etsin korvaavaa Euroglobe 45170 24Ah 210A. Koko on P185 X L125 X K175 ja mahtuu just ja just.

Ensimmäinen tarjosi puutarha-akkua Yuasa U1R 30Ah 330A. P194 X L126 X K183.

Toinen tarjosi Exide 12N24-3A 24Ah220A. 185x125x175.

Ei tarvinnu paljon miettiä. On erikoisliikkeitä ja erikoisliikkeitä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #38 : Maaliskuu 19, 2024, 09:06:44 ap »
Olen samaa huomoinut että akun koolla ei ole merkitystä kauppiaaan mielestä vaan että saisi kaupaksi.
Kun menee palauttamaan akkua syystä että se ei mahdu menee kauppiaan naama ruttuun ja mainitaan että asiakkaanhan se pitäisi tietää mitä akkukokoa ostaa. Todennäköisesti tähän vielä Kerhollanikin ensi kuussa törmätään. On törmätty ennenkin.

Yleinen käsitys on että isompi on parempi.
Se ei, välttämättä, pidä nykyään paikkaansa. Ei akussa tarvitse olla reservitehoa niin kuin aiemmin syystä että akkutekniikka on parantunut muunmuassa purkauskyvyn muodossa. Toki vakiokokoinen akku vakiokokoisessa telineessään on hyvä.

Isompi akku käynnistää tehokkaasti täyteen ladattuna ja sietää nk. pätkä- tai taajama-ajoa pidempään kuin pieni akku mutta ei, ehkä, lataannukaan koskaan aivan täyteen hitaassa tai pätkittäisessä ajossa kuten pitäisi ja vanhenee nopeasti. Toisaalta: pieni akku lataantuu nopeasti takaisin täyteen tehoonsa ja antaa seuraavaankin starttaukseen hyvän potkun ja kestää varsin hyvin tämänkaltaista vaihtelua.

Toki akuissa on eroja joita tässä ketjussa on jo ruodittu. Pääasia taisi jo tuolla aiemmin tulla esiin eli akku ja laturi ovat pari joiden tulee pelata yhteen. Laturin (Latausjärjestelmän) tulee kyetä lataamaan akku täyteen sen pitkäaikaisen kestävyyden takaamiseksi mutta jos näin ei ole niin akku ei koskaan lataannu täyteen jos akku vaati korkeaa latausjännitettä mutta laturi ei sitä tuota. Voi olla kiinni ihan kymmenesosavolteista.

Olen testannut omissa pyörissäni sekä halpisakkuja ja merkkiakkuja niin olen todennut merkittävän eron. Parikin vuotta kestoiässä voi olla eroa.

Halpisakuista ole todennut seuraavaa: ei löydy ulkomitoiltaan sopivaa eli ei ole standardissa se. Rakenteesta riippuen on vaadittava latausjännite hieman korkeampi kuin mitä pyörän järjestelmä tuottaa tuloksena lyhyt kestoikä. Latautumisen hitaus eli akun latautumiskyky ajallisesti ei riitä pätkäajoon vaan akku toimii alijännitteisenä ja siksi vanhenee ennenaikaisesti vaikka latausjärjestelmä sitä yrittää passata.
Köröttely pikkukierroksilla, niiden hieman jo ikääntyneiden Guzzien osalta, joissa on laturi kampiakselin päässä, ei tuota riittävästi tehoa vaan akku jää "nälkäiseksi". Tämä ilmiö tulee varsin hyvin esille porukalla ajellessa. Karkeasti esittäen: sen mitä bensassa säästää niin akussa häviää. Eikä nämä asiat pelkästään koske Guzzeja vaan monia muitakin merkkejä. Amerikanelokuvista on tullut tapa apinoida kirkonkylän läpi liukuva, harvaan poksutteleva customkuski- ja pyörä jotka coolisti kurvaa kapakan pihaan...

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #39 : Maaliskuu 19, 2024, 09:22:28 ap »
Mites on motomatti. Olisko sun mielestä tolkkua käyttää volttimittaria akun seurantaan. Sit vois latailla jos tuntuu että on tarvis. Mä en kyl ajele pätkäajoja kun sitä varten on Vespa mutta ajopäiviäkään ei tule paljoa enkä kyl hurjastelekaan.

RStone

  • Viestejä: 115
  • "Well, hang in there"
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #40 : Maaliskuu 19, 2024, 10:20:01 ap »
Pulteripyörän ohjaustankoon ruuvasin tämmöisen:
https://www.xlmoto.fi/product/lisavirtalahde-booster-power-supply-usb--voltage-info_pid-PIA-296572
Näytöllä jännite- ja ulkolämpötilainfo ja USB-liitäntä vaikka kapulan tai GPS lataukseen.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #41 : Maaliskuu 19, 2024, 11:02:17 ap »
Paras ja varmasti visuaalinen mittari olisi amppeerimittari. Se kertoo ehdottoman ajantasaisesti muunkin kuin latauksen, nimenomaan myös purkauksen. Siihen liitettynä aikamääre, vaikka pyörän kellosta tai kännykästä tai muuusta ajantiedosta yhdessä voi tulkita laturin tehoa kuinka nopeasti A-mittarin neula näyttää plussaa sen jälkeen kun se on startatessa tai muussa kulutuksessa käynyt miinuksella.

Miinuspuoli on kulutusta ja mittarista näkee jatkuvasti kulutustehontarpeen ja myös kuinka nopeasti viisari kiipeää plussapuolelle. Tämä mittari kertoo vankkumattomasti mikä on minkäkinhetkinen tilanne. Siihen viereen volttimittari niin on sellainen varustus että varmasti tietää pyörän akun hetkellisen tilanteen sekä latauksen tarkan määrän ja voi päätellä koska akku on, kulutuspiikin jälkeen, täynnä ja terveellisessä tilassaan. Amppeerimittarin asennus ei ole yhtä helppoa kuin volttimittarin sillä A-mittarin kaapeleissa kulkee koko järjestelmän virtamäärä.

Toki pelkästä jännite- eli volttimittaristakin voi päätellä akun tilaa. Akku on silloin vajaa kun v-mittari näyttää akun jännitteen olevan alle sen tarvitseman kynnysjänniteen. Arvo on akkumallikohtainen. Eri akkutyypeillä on eri jännitetasoja. Jos latautumiskynnystä ei laturin jännitteentuotto tavoita niin ei siihen akkuun virtaakaan mene. Vanhemmissa Guzzeissa, jos en väärin muista, Bosch hiiliharjageneraattori tuottaa hyvin mutta parit muut hiiliharjattomat magneetot saattavat olla laiskempia puskemaan kunnon virtamäärää akkuun kohtuullisessa ajassa.
Ei ole erityisen kallis sijoitus: https://www.ikh.fi/fi/amppeerimittari-52mm-v361
Toki digitaalisiakin mittareita on tarjolla. Ne eivät ole yhtä yksiselitteisiä kuin vanha kunnon analoginen A-viisarimittari.
A-mittarin ei ole välttämätöntä sijaita mittaristossa vaan se voi olla myös jossain muualla.
A-mittari on hyvä kytkeä niin että kun pyörästä katkaistaan virta niin myös A-mittarille virta katkeaa. Tarvitsee paksuhkot kaapelit.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #42 : Maaliskuu 19, 2024, 12:37:41 ip »
Huoleton on hevoseton mies. Tieto lisää tuskaa. Mitä pää ei tiedä, sitä sydän ei sure.
Sananlaskuja piisaa, osa on oikeassakin. Mittareita käyttäessä pitää tietää hiukan sähköopin perusteita. Akkusähköoppi ei ole aivan helppoa, sen todistaa tämän ikuisuusaiheen suosiokin.

Olen samaa mieltä, että amppeerimittari auttaa parhaiten seuraamaan sähkötalouden tilaa. Se tarvitsee myös vähiten pähkäilyä. Muutaman periaatteen tietäminen riittää, ne Matti jo selittikin.

Koska amppeerimittari on virtamittari se asennetaan virtapiiriin sarjaan. Järjestelmän virta siis menee mittauspiirin läpi, eikä se ole pieni virta. Kannattaa valita mittari, jossa on shunttivastus. Se on isotehoinen ja pienivastuksinen vastuspalikka. Yksinkertaisen miehen mittarissa se shuntti on mittarin rasiassa sisällä. Se ei ole hyvä. Parempi on erillinen shuntti. Silloin ei tarvita paksujen johtojen pitkiä vetoja. Shuntti on akun navassa lähellä, ikään kuin akunnavan jatke. Muu johdotus on hituvirtalankaa ja niiden päässä mittaripaneelissa on mittainstrumentti, joka oikeasti mittaakin millivoltteja. Oheinen mallikuva on Bilteman PDF ohjeesta heidän myymästä tuotteesta, joka ei ole edes hinnan kiroissa.

Volttimittari on helpoin asentaa – väärin. Jos se asennetaan oikein se johdotetaan saamaan mittaussuureensa mahdollisimman läheltä akkua. Muuten sen näyttö vaihtelee sen mukaan paljonko on kulutuskuormaa samassa virtapiirissä jossa se itse on. Se ei ole akun jännite koska siinä on mukana johdotuksen jännitehäviö. Sähköopin mukaan näillä pienillä jännitteillä, 12 voltin nimellisjännitteillä, jännitehäviöt johdotuksessa ovat nimellisjännitteeseen verrattuna merkittäviä. Seurauksena on tulkitsijan hämmennys ja virhepäätelmät ja turha huoli.

Kun volttimittari kytketään omalla langoituksella suoraan akkuun siltä jää puuttumaan ainakin kaksi tärkeää asiaa: suojaava sulake ja virran katkaisu pysäytettäessä. Muuten se kyllä olisi paras. On siis etsittävä kytkentäpisteeksi sellainen sulake, pienin mitä rasiassa on, jossa virta ja siis kulutuskuorma ovat pienimmät. Sen olisi myös oltava sammutuksessa katkeava virtapiiri. Tulee siinäkin pieniä heittoja, mutta kaikkea ei voi saada. Langoitus itse ei ole ongelma, koska sen voi tehdä hituvirtajohdoilla, eikä sen pituudellakaan ole oleellista merkitystä, koska mittarin omakulutus on mitätön.

Ylläpitolatauksesta:
Virheitä voi siinä tehdä ainakin kahdessa asiassa. Voi valita ylläpitoon laturin, joka ei sitä ole. Laturin, joka ainoastaan katkaisee latauksen automaattisesti tavoitejännitteen tultua saavutetuksi. Itsekin sellaiseen haksahdin ja uteliaana sitten sen tutkin. Se katkaisi kyllä virran, eikä yliladannut akkua, mutta ei jättänyt pientä ylläpitovirtaa vaan 12 mA purkausvirtaa. Akku tuhoutui. Toinen virhemahdollisuus on kytkentä akkuun, joka on ajopelissä kiinni. On suuri kiusaus kytkeä käyttäen valmista apuliitintä, tupakansytyttimen plukia tai vastaavaa. Se ei ehkä olekaan tarpeeksi suoraan akun navossa vaan välissä on releitä tai muuta rompetta, joiden toimintalogiikka on tuntematon.

Ylläpitoon on tehtävä suora yhteys akkuun ja virta, tavallisesti n. 40 mA, varmistettava mittaamalla. Tarkka tarvittava virta on määriteltävä mittaamalla ajopelin omakulutusvirta irrottamalla akun napakenkä, hyvästi asetukset, ja mittamalla sarjassa virtamittarilla. Ylläpitovirta pitää olla vain aivan vähän suurempi kuin omakulutus. Pitää muistaa, että omakulutusvirtakin saattaa vaihdella kun ne ajopelit ovat niin viisaita ja omapäisiä nykyisin.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #43 : Maaliskuu 19, 2024, 13:35:22 ip »
Mitä sanoo Hajakenttä suunnitelmastani? "Kun volttimittari kytketään omalla langoituksella suoraan akkuun siltä jää puuttumaan ainakin kaksi tärkeää asiaa: suojaava sulake ja virran katkaisu pysäytettäessä" Tilasin järkevämmän volttimittari/usb palikan jossa on katkaisija. Jos sen kytken suoraan akkuun Ctek välipiuhalla jossa on sulakerasia. Silloin mulla on myös valmiiksi kytkentä jos tarvii latailla Ctek laturilla. Mun omat sähköopit jos niitä käytännön työssä opittuja pikkuasioita voi opeiksi sanoa on 80' luvulta enkä juuri muista edes koko huuruista aikaa. Elämä on kertakaikkiaan liian lyhyt ihan kaiken omaksumiseen ja kysyn siksi viisaammilta. Tykkään kyllä suunnitella ja tehdä asioita niin hyvin kuin taidan.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #44 : Maaliskuu 19, 2024, 15:44:37 ip »
Pulteripyörän ohjaustankoon ruuvasin tämmöisen:
https://www.xlmoto.fi/product/lisavirtalahde-booster-power-supply-usb--voltage-info_pid-PIA-296572
Näytöllä jännite- ja ulkolämpötilainfo ja USB-liitäntä vaikka kapulan tai GPS lataukseen.

Miten olet sen kytkenyt?