Sain edellisistä vastauksista ketjuun käsityksen paljon kuluttavista kohteista ja sitten niistä hituvirtalaitteista. Sekin lienee vain erona että isokokoinen virtatallennin voi olla ladattu täyteen mutta ei sisällä eli ei juuri sillä hetkellä kovasti tarjoa virtaa. Valitettavasti ei volttimittari ole oikea laite, vaikkakin suuntaa antava, kaikissa yhteyksissä. (Minun kielessäni virta on vain energiaa ja kulutusta ja jännitteen alenema vain seuraus, myöhemmin havahdutaan, kun ollaan jo jännän äärellä.) Jännitteen merkittävä alenema paljastuu vasta silloin kun virtaa, tässä tapauksessa energiaa, ei ole merkittävällä määrällä tai nopeudella saatavissa. Siksi tehon mittaus, toisinaan johtaa harhaan. Se kun on sen hetken tulos. Jännitettä mitattaessa hyvyyden tai huonouden ero voi olla vain muutamien kymmenesosavolttien haarukassa.
Jotta hommasta tulee vielä hankalampaa voi ihan pienenpieni akku olla hyvä kuormitusmittauksessa. Silloin mittaus kertoo että kunnossa on mutta ei siinä enää energiaa ole. Asia voi olla myös päivastoin: Iso ja jo kulunut akku voi antaa tehomittauksessa eli virran suhteen huonon tuloksen mutta voi sietää kulutusta vielä pitkään. Nämä kaksi, tietyllä tapaa ristiriitaista tulosta, voi aiheuttaa vääriä hankintoja: hankitaan liian iso akku "varoiksi" mutta sitten ihmetellään kun se kypsyy varsin nopeaan kun ei ehdi koskaan latautua ihan täyteen.
Näin vanhoilla päivillä pitää tutustua myös uuteen teknologiaan. Matemaattisesti ei ihmeempää mutta käytännössä kyllä: pikkuakku, litium. kuluttaa energiansa sekunneissa suurella teholla ja myös latautuu nopeaan. Mikä sen parempaa. Mutta vanha asia on siinäkin voimassa: jos ei latausta tapahdu hetikohta voi akku tappaa itsensä lyhyessä ajassa. Nykyään kun tuota valinnanvaraa on.
Akkuja on keksitty eri tyyppejä lukuisasti mutta ajoneuvokäytössä ovat vakinntuneet perinteisen lyijuakun eri versiot sekä, uutena, litiumakut. Jälkimmäistä testailen mp-käytössä kohta jo toista kautta. Jos homma toimii.
Kokeeksi hankin, kohta vuosi sitten, pyörääni varsin pienitehoisen nykyakun:
http://www.motomatti.fi/2023/04/california-1400-gts-litium.htmlKesä meni harmeitta. Toinen kerta tai ehkä kolmas, tai, peräti viides kerta, toden näyttää. Jälkimmäisen toteutuessa tämä akku on jo hinnaltaan kilpailukelpoinen. Asiaan liittyen: Kerholta lähtiessäni akku lataantuu noin kilometrin matkalla täyteen. Huono puoli on että jos jättää pyörän yli kahdeksi viikoksi seisomaan pitää toinen akkukaapeli irroittaa. Toki asia ei rajaa kaikkia pyöriä. Ohjekirjassa on ohjeet.