Kirjoittaja Aihe: Nevadan etunapa  (Luettu 2326 kertaa)

Hank138

  • Viestejä: 7
Nevadan etunapa
« : Helmikuu 09, 2024, 22:37:17 ip »
Oisko kenelläkään käden ulottuvilla 98(tai vastaavaa) Nevadaa kahdella etujarrulevyllä? Tarvisin etujarrulevyjen etäisyyden toisistaan ja levynkiinnityksen pulttijaon.
Ajatuksena on istuttaa 98 Nevadan etupyörä 88 Lemansiin, löytyy vanne ilman jarrulevyn spacereita ja mietin että yritänkö metsästää alkuperäiset spacerit vai teenkö omasta päästä. Oma pää on jo melko pehmyt niin alkuperäiset voisi olla lujemmat..
Lähinnä mietityttää onnistuisiko alkuperäisillä spacereilla Lemansin jarrujen kanssa bolt-on meiningillä vai joutuuko joka tapauksessa koneistamaan?

motomatti

  • Viestejä: 13 305
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2024, 01:53:33 ap »
Tässähän on nyt dilemma. Mitoista en tiedä mutta lähtisin siitä mikä on etuteleskoopeihin kiinnitettyjen jarrusatuloiden keskietäisyys ja jarrusatuloiden ero jarrulevyjen keskilinjaan nähden. Jarrusatuloiden kiinnitys kun on hyvä tehdä niin että jarrumännät; samalla jarrupalat, kohtaavat toisensa jarrusatulan keskilinjalla. Jos se ei onnistu niin voi teettäää koneistamossa (Tarkkojen piirrustusten mukaan sopivat kiinnikkeet että levyjen etäisyys jarrusatuloiden mäntien liikkeeseen täsmää. Puuhaa on koettu...

Teknisesti, riippuen poikkeamasta, voi pienillä muutoksilla toteuttaa tarkoituksen. Mitoitus on helppoa kun kaikki halutut osat ovat käsissä ja niiden mitoitus on tehty niin ei tarvitse kun koneistusfirman tai muun halukkaan koneistajan apua. Tekemättä ei tämä sovitus jää. esimerkiksi: http://www.motomatti.fi/2015/03/carillofornia-trike-keulamuutostyo.html
Em, hommaan taisi mennä vajaa työpäivä. Kysytty homma vaikuttaa helpommalta kun oli vain yksi etujarru. No, satasia kuluu...

Ylipäätään olen sitä mieltä että tekee isolohkoiseen Guzziin isolohkoisen osilla niin jää vähemmäm ajateltavaa. Hankkii markkinoilta muutamalla kympillä/satasella asianmukaiset osat. Minkäslaisia osia puuttuu...

Hank138

  • Viestejä: 7
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2024, 11:08:59 ap »
Erittäin asiallista asiaa. Mulla tulee satulat pysymään alkuperäisessä kiinnityksessä ja tarkoitus olisi käyttää myös alkuperäiset levyt. Lemansin vanteessa levyjen kiinnityspintojen etäisyys on 110mm, nevadan vanteessa on ne erilliset spacerit, joihin levy tulee kiinni ja ilman niitä napa on kovin kapea. Sitä tässä haen että jos tietäisin nevadan levyjen alkuperäisen etäisyyden voisin hankkia ne alkuperäiset spacerit, jos niissä riittää paksuus ja saisiko niihin tuon lemansin levynkin suoraan kiinni? Piirtäminen ja koneistaminen on tosiaan sitten se toinen vaihtoehto.

Isolohko osilla olisi varmasti helpommalla päässyt. Ei vain sattunut tähän hätään vastaan 18" pinnavannetta, Nevadan vanne ilman spacereita sattui sopivasti löytymään. Niin tosiaan tässä ongelmassa ollaan kun halusin valualumiiinisten tilalle pinnavanteet caferacer rakennelmaan. Muutenhan tuo vanne molahti paikalleen nätisti, levyjen koolaus oikeaan kohtaan ja kiinnitys pitää vain kyhätä.

SPO

  • Viestejä: 7
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2024, 12:00:03 ip »
Tuossa -00 nevadassa levyjen etäisyys 109mm ja pulttijako ristiin mitattuna 106mm.

@

  • Viestejä: 529
  • Death to Stock
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #4 : Helmikuu 10, 2024, 15:13:55 ip »
Ei vain sattunut tähän hätään vastaan 18" pinnavannetta

Tallista löytyy kyllä Calin orgis 18" Akront-vanne.

Hank138

  • Viestejä: 7
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2024, 16:23:37 ip »
Tuossa -00 nevadassa levyjen etäisyys 109mm ja pulttijako ristiin mitattuna 106mm.
Kiitän! Kuulostaisi juurikin sopivalle. Nyt kun löytäisi jostakin ne spacerit

Hank138

  • Viestejä: 7
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #6 : Helmikuu 10, 2024, 16:25:24 ip »
Ei vain sattunut tähän hätään vastaan 18" pinnavannetta

Tallista löytyy kyllä Calin orgis 18" Akront-vanne.

Tämäkin optio toki kiinnostaa. Laitteletko vaikka yv:nä tarkempaa tietoa tuosta

motomatti

  • Viestejä: 13 305
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #7 : Helmikuu 10, 2024, 16:45:43 ip »
Jos on pelkkä vanne niin pitää ottaa huomioon pinnojen eli puolien määrä joka, luonnollisesti, on sama, kuin navassa. Lisäksi reikien suuntaus eli kuinka leveään napaan voi kyseisen vanteen voi pinnata niin ettei tule sivuttaiskuormaa rihdatessa. Eli pinnaa kiristettäessä siihen syntyy sivuttaisvääntöä. Jos pinnojen suuntaus on likimain ookoo niin vanteessa olevia pinnamutterin reikiä voi lievästi suunnata uudelleen jos kyseessä on alumiinivanne. Lisäksi pitää pinnat olla oikean mittaiset. Suosittelen rosterisia: kiiltävät aina eivätkä ruostu ikinä. Mutterit voivat olla kromattuja, punametallisia tai ruostumattomia. Kahden ruostumatton kiertäminen toisiinsa voi olla riskipeliä sillä ne saattavat leikkautua keskenään kiristettäessä. Molybdeeni toimii tässä varsin hyvin.

Varsin moni asentaja osaa rihtaamisen mutta harva ottaa työn vastaan sillä hommassa voi olla kovasti muuttujia. Itsellenikin on tarjottu epäparia rihdattavaksi ja kieltäydyin. Työn tarjoaja harmistui kovin kun sanoin että navassa ja vanteessa pitää olla sama määrä reikiä ja jako siten että pinnojen mitta riittäisi. On todella monia erilaisia tapoja pinnata vanne ja napa toisiinsa. Custompyörissä näkee joskus jopa taidetta tehdyn pinnaamalla erikoisesti mutta rahvas ei asiasta ja sen osaamisesta mitään ymmärrä. Etupyörässä on se hyvä puoli että siinä ei ole offsettiä eli toispuolista rakennetta kuten takapyörissä joskus.

@

  • Viestejä: 529
  • Death to Stock
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #8 : Helmikuu 10, 2024, 17:31:40 ip »
Ei kannata turhaan stressata pinnakulmia ja pinnojen reikien suuntaamista. Kyllä pinnavanne toimii vaikka pinnat eivät ole 100% oikeissa kulmissa ja pinnat jonkin verran nojailevat toisiinsa. Jos tavoittelee täydellisyyttä, niin koko rakenteluinnostus laantuu väkisinkin, koska nykyisin pyörien kustomointi on jo lähes kokonaan ammattilaisten käsissä. Tässä on esimerkiksi 2 sokeaa vannetta, joihin on porattu reiät jälkikäteen. Sen jälkeen vanteiden eloksointi ja pinnaus. Lopputulos ei ole tehdastekoisen veroinen mutta ainakaan perusguzzisti ei ymmärrä koko touhusta hölkäsen pöläystä.  ;D

@

  • Viestejä: 529
  • Death to Stock
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2024, 17:55:03 ip »
Vastaan vielä @Hank138:lle että jos aikoo vaihtaa LeMansiin pinnavanteet, niin kannattaa miettiä koko etupään rakenne ensiksi. LeManseissa on eroja keulan leveyden (tai pikemminikin kapeuden) ja teleskooppiputkien paksuuden (tai pikemminkin kapeuden) välillä.

Minimissään laittaisin 35 mm teleskooppiputkilla varustettuun Lemansiin 40mm:n kolmiopalat, 195mm leveys (löytyy tallista uudet, käyttämättömät), uudet 40 mm teleskooppiputket (löytyy tallista tyydyttävässä kunnossa olevat), uudet etujouset (löytyy tallista uudet, käyttämättömät), uudet iskarit (löytyy tallista paskat käytetyt) ja 40mm Calin alaputket (löytyy tallista). Sen jälkeen tuohon 195mm:n keulaan on helppo hankkia esim. Calin etunapa ja 18" pinnavanne (löytyy tallista).

Jouko S

  • Viestejä: 836
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #10 : Helmikuu 10, 2024, 18:14:07 ip »
Vastaan vielä @Hank138:lle että jos aikoo vaihtaa LeMansiin pinnavanteet, niin kannattaa miettiä koko etupään rakenne ensiksi. LeManseissa on eroja keulan leveyden (tai pikemminikin kapeuden) ja teleskooppiputkien paksuuden (tai pikemminkin kapeuden) välillä.

Minimissään laittaisin 35 mm teleskooppiputkilla varustettuun Lemansiin 40mm:n kolmiopalat, 195mm leveys (löytyy tallista uudet, käyttämättömät), uudet 40 mm teleskooppiputket (löytyy tallista tyydyttävässä kunnossa olevat), uudet etujouset (löytyy tallista uudet, käyttämättömät), uudet iskarit (löytyy tallista paskat käytetyt) ja 40mm Calin alaputket (löytyy tallista). Sen jälkeen tuohon 195mm:n keulaan on helppo hankkia esim. Calin etunapa ja 18" pinnavanne (löytyy tallista).
Motomatti on jälleen oikeassa. En usko nimimerkki @ pinnaus-teorioihin, en höykäsen pöläystä.. Suorastaan vaarallisia mielipiteitä ja perustuu pelkkiin omiin mielipiteisiin. Noilla voi tietysti mennä muutamat tuhannetkin kilometrit, mutta entäs sitten..Vanteissa pitää aina käyttää valmistajan suunnittelemia pinnakulmia, eikä poiketa niistä! Toivon onnea valokuvan vanteille ja sitä kautta nimimerkki @:n terveydelle...

Jouko 

Hank138

  • Viestejä: 7
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #11 : Helmikuu 10, 2024, 18:55:18 ip »
Vastaan vielä @Hank138:lle että jos aikoo vaihtaa LeMansiin pinnavanteet, niin kannattaa miettiä koko etupään rakenne ensiksi. LeManseissa on eroja keulan leveyden (tai pikemminikin kapeuden) ja teleskooppiputkien paksuuden (tai pikemminkin kapeuden) välillä.

Minimissään laittaisin 35 mm teleskooppiputkilla varustettuun Lemansiin 40mm:n kolmiopalat, 195mm leveys (löytyy tallista uudet, käyttämättömät), uudet 40 mm teleskooppiputket (löytyy tallista tyydyttävässä kunnossa olevat), uudet etujouset (löytyy tallista uudet, käyttämättömät), uudet iskarit (löytyy tallista paskat käytetyt) ja 40mm Calin alaputket (löytyy tallista). Sen jälkeen tuohon 195mm:n keulaan on helppo hankkia esim. Calin etunapa ja 18" pinnavanne (löytyy tallista).

Joo 40mm keula on hyvä ja semmonen mulla onkin tuossa. Tämä olis jo näin lähellä, niin pitää koittaa metsästää niitä spacereita tai miksei sitä calin napaakin.

@

  • Viestejä: 529
  • Death to Stock
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #12 : Helmikuu 10, 2024, 19:41:36 ip »
Nim. Joukon kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa kun näyttää siltä että kaikki Guzzin rakentaminen on ikävää, mahdotonta ja käyvän tunteisiin  ;D.

Nuo kuvat LM:sta selventävät asiaa ja näyttävät hienoilta, keulakin näyttää olevan ok. Kuten keskustelussa on jo aikaisemmin käynyt ilmi, niin tuo jarrulevyjen asemoiminen suhteessa puristajiin lienee nyt ainoa ongelma. En usko että siihen on olemassa muuta vaihtoehtoa kuin olemassa olevien osien koneistaminen/lisäosien teetättäminen.  Mulla oli samanlainen projekti kun asensin Caliin uuden 250mm:n (6 asteen rake) keulan + sorvatut spacerit (MYYTÄVÄNÄ!).

motomatti

  • Viestejä: 13 305
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2024, 20:14:02 ip »
Hauska tankkivalinta 80-luvulta. Istuu kuin isä äitin selkään kuten vanha sanonta kuuluu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 396
Vs: Nevadan etunapa
« Vastaus #14 : Helmikuu 12, 2024, 20:23:22 ip »
Sievä projekti.
Itse kun en ole mikään puristi, niin uskallan sekoittaa eri merkkejä keskenään. Koska pidän siitä, että pyörä myös pysähtyy tarvittaessa, tuplasin oman Calin etujarrut. Calin pinnavanteen napaan voi laittaa 320mm levyn molemmille puolille. Hommasin vain toisen ja pari satulaa. Tehdasuudet japanilaiset satulat maksoivat saman verran, kuin yksi käytetty Brembo, niin valinta oli helppo. Toki piti vuolaista alumiinista adapterit. Pääsylkäksi hommasin Yamahan yksikön ja letkut teetin hydrauliikkaliikkeessä. Toimii oikeinkin hyvin.
Keulahan tuollaisessa 2000-luvun Californiassa on aivan asiallinen aihio. 45mm liukuputkilla varustettu peruskeula, mutta säätämällä sai ihan toimivan. Jos olisi ollut 1100 Californian keula, niin olisin sovittanut paikalle jonkun tuoreemman jytymmän haarukan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.