Enpä ole tuota kohtaa purkanut kun ei ole ollut vielä vikaa. Tosin tarvikevaraosa on jo hankittuna. Mutta mitäpä sitä ehyttä korjaamaan.
Vaikuttaa, kuitenkin, tavanomaiselta ratkaisulta. Kytkimen puolella on kolmijohtoinen mikrokytkin ja jarrussa kaksi johdinta. Polkimen asentokytkimen, jonka käyttömekanismi on köppäinen, korvasin painekytkimellä.
Lieriö liikkuu edestakaisin "reiässään" kahvan liikkeiden mukana ja mikrokytkin seuraa sitä ja sytyttelee sekä sammuttelee jarruvaloa. Myös ABS tietänee asiantilan tämän kytkimen kautta.
Joissain muissa, edeltävissä malleissa, on todellakin kuula samassa tehtävässä. Voisin, torstaina, kun käyn Kerholla, vilkaista omaa pyörääni noilta osin. Jos vaikka löytyy vikaa.
Mutta olen korjannut vastaavan rakenteen kytkinkahvan puolelta. Siellä on kahvan jatkeena "lusikka" joka hoitelee mikrokytkimen liikerataa ja kertoo keskusyksikölle missä asennossa kytkin on. En, tosin, ryhtynyt kesken ajokauden odottelemaan varaosaa vaan kävin polkupyörällä paikallisessa elektroniikkaliikkeessä hakemassa kytkimen ja asensin sen edellisen johtosarjaan. Samalla sain paremmin tiivistetyn ja jämäkämmän asentokytkimen. Hieman piti sovitella kun ei ollut ihan samanlainen kuin alkuperäinen eikä johtimien värit ollenkaan samanlaiset mutta kokeilemallahan siitä selvisi.
Kerrottanoon että vika oli mikrokytkimessä. Syy: asentonapin kumisuojus oli murentunut ja lika päässyt hentoiseen asentokytkimeen ja jumittanut sen. Pyörä ei suostunut liikkumaan kun kytkimen asentosignaali ei vaihtunut.