Kirjoittaja Aihe: Guzzin työkalujen koot  (Luettu 1573 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 31
Guzzin työkalujen koot
« : Tammikuu 17, 2024, 14:26:49 ip »
Niin. Japsipyörissä on kiintoavaimien koot (8), 10, 12, 14, 17 ja harvat isommat aika satunnaisia. (4), 5, 6, (8, 10) mm kuusiokoloavaimia tarvitaan ja JIS-ristipää. Noilla ja tulppa-avaimella ynnä jollain pihdeillä hoituu "kaikki".

Mitä kokoja tarvitsee Guzzin kanssa ?

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Vs: Guzzin työkalujen koot
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2024, 15:38:08 ip »
Oletan että puhutaan vain normaalista huoltotarpeesta. Eri malleissa on eri tarpeet.
Kuusiokoloavainsarja ja lenkkiavaimia sekä hylsyjä moneen lähtöön. Työntömitalla selviää tarvittavat avainkoot. Pyörien akselien mutterit ja takahaarukan kiinnitysmutterit ovat sieltä isoimmasta päästä. Etuteleskooppien yläpään mutterit vaativat isohkon hylsyn jossa ei ole sisäpuolista viistettä. Tulppahylsy ja öljynsuodatinavain. Osassa isolohko-Guzzeista on suodatin öljypohjan sisällä. Linjapihdit tarvitaan myös. Esimerkiksi jarrupalojen ja lukkosokkien avaamiseen. Risti- ja talttapäisiä ruuvereita tarvitaan. Lisäksi välysmittasarja säätämiseen.
Mitään erittäin hienoja avainsarjoja ei kannata hankkia mutta kohtuuhintaisia markettisettejä on kauppiailla tarjolla. Kun hankituilla työlkaluilla on omat laatikkonsa joissa on joka kapineelle oma paikkansa niin homma nopeutuu kun ei tarvitse "pakinpohjia" tonkia.

Guzzilla kun on useita mallistoja. Pääosassa ovat isolohkot (Valmistus lopetettu) ja pikkulohkoiset. Sitten nämä uusimmat vesijäähdytetyt pyörät. Näidenkin sarjojen sisällä on vuosien saatossa ollut muuntelua avainkokojen suhteen.

Työkalujen tarve pelkkään perushuoltoon ei ole kovin suuri. Mutta jos tulee jotain isompaa remonttia niin sitten on oltava varsin laaja kaluvalikoima. Korjaamokirjoissa luetellaan ne erikoiskalut joita ei aina marketeista saa.


s151669

  • Viestejä: 31
Vs: Guzzin työkalujen koot
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2024, 18:53:51 ip »
Juu. Lähinnä meinasin että onko se tyypillinen sarja 8, 10, 13, 15, 17 vai jotain muuta ? Kyllähän se sitten selviää kun on kohde edessä ja riippuu aina mallista.

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Vs: Guzzin työkalujen koot
« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2024, 20:31:17 ip »
Kokolailla noin. Ihan vakio eurooppalainen järjestys.

millegt

  • Viestejä: 567
Vs: Guzzin työkalujen koot
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2024, 08:18:58 ap »
JIS standardin japsipulteissa on millin pienemmät avainvälit kun niissä on se "prikka" kaulus siksi M8 on 12 mm kun se on DIN pohjaisissa 13 mm luulenpa että suurinpiirtein kaikissa kiintoavain ja hylsy sarjoissa on millin välein noi avainväli koot

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Vs: Guzzin työkalujen koot
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2024, 01:09:56 ap »
Lenkki- ja kiintoavainten ja hylsyjen lisäksi tarvitaan, riippuen mallisarjasta, kuusiokoloavainsetti ja joissain myös torx-setti. Lisäksi voi olla kaksitoistakulmaisia kantoja mutta harvoin. Italialainen on käyttänyt yleensä aluslevyä joka voi olla aaltolevy, jousialuslaatta (paha alumiinille) ja tavallinen suora aluslaatta. Tähtialuslaattoihin tai ns. lukkolevyihin en ole törmännyt. Joidenkin pulttien kannat saattavat olla kaulukselliset. Ainakin 1400-sarjassa niitä löytyy. Valitettavasti tiedoissani on aukkoja koska en ihan kaikkia kymmenistä mallisarjoista vuosien mittaan näprännyt kuin muutamia. Lentokoneiden tekniikasta saattaisin tietää enemmän...

Itselläni on ollut sellainen tapa kun huollan että vaihdan alkuperäiset ruuvit tai pultit muttereineen ruostumattomaan teräkseen siltä osin kun ei vaadita tarkkaa kiristysmomenttia. Helpottaa seuraavia huoltoja kun ei tarvitse ruosteen kanssa pelata.

Harri Eronen

  • Viestejä: 375
Vs: Guzzin työkalujen koot
« Vastaus #6 : Helmikuu 18, 2024, 11:22:39 ap »
Työkalupakkiin lisäisin myös.7 mm lenkin . On paljon helpompi irrottaa tienpäällä bensapumppu tankin sisältä,jos on sattunut letku irtoamaan. Koskee niitä malliversioita missä pumppu on tankin sisällä.

Hajakenttä

  • Viestejä: 852
Vs: Guzzin työkalujen koot
« Vastaus #7 : Helmikuu 18, 2024, 12:10:10 ip »
Työkalupakkiin lisäisin myös.7 mm lenkin . On paljon helpompi irrottaa tienpäällä bensapumppu tankin sisältä,jos on sattunut letku irtoamaan. Koskee niitä malliversioita missä pumppu on tankin sisällä.

Ei se letku irtoa, jos on tuo 7mm lenkki mukana...


Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Vs: Guzzin työkalujen koot
« Vastaus #8 : Helmikuu 18, 2024, 13:31:13 ip »
Jos ei ole itse näppärä reissuremontoija niin se ei estä pitämästä mukana pientä työkalusettiä. Aivan kaikki tarvittavat kalut eivät mahdu työkalupussukkaan mutta jos on tankki- taka- tai sivulaukut niin niiden pohjalle voi tärkeimpiä kätkeä. Voi käydä niinkin että paikalle tuleekin henkilö joka osaa työkaluja käyttää niin homma sopivilla välineillä onnistuu. Pieni tuubi pikaliimaa ja toinen tiivistemassaa mukaan niin saa jo monta asiaa niilläkin kuntoon. Aika yleinen on venttiilikopan tiivisteen vuoto. Uusi, tai se ehyenä irrotettu, käytetty kaasuvaijeri(t) mukaan. Usein tien laitaan jääminen on jostain pikkuseikasta kiinni. Tulppavaivat olivat ennen yleisiä mutta nykyään ei ole juuri lainkaan sitä vaivaa nykypyörissä. Vaijerien korjaussarjaa olen tarvinnut. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/moottoripyoran-varaosat/mp-vaijerit/vaijerien-korjaussarja-2000022953 Monitoimityökalu näkyy monella olevankin mukana. Toimii vaijerihommiinkin jos on hyvälaatuinen.

Omalla kohtaa yleisin vaiva on ollut rengasongelmat. Ajovalon polttimokin on kärähtänyt pari kertaa. Vanhemmissa pyörissä on ollut vaijerivaivoja. Nippa irronnut vaijerin päästä tai kaasuvaijeri hiertynyt rikki. Pikkujuttuja ja aiheuttavat puuhaa tien varressa hetken aikaa. Matka jatkuu jälleen.

s151669

  • Viestejä: 31
Vs: Guzzin työkalujen koot
« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2024, 10:30:11 ap »
Kuinkas muuten sisägummilliseen renkaaseen tepsii paikkapullo ? Tubeless-vehkeen kanssa olen sellaista raahannut mukana. Ei ole tarvittu - kannatti siis pitää sateenvarjoa reissussa niin ei satanut.

Neulanreiän paikannee ? Täysin räjähtänyttä ei tietenkään. Vai tiivistääkö pinnojen päät ja tekee sisärenkaattoman konversion ;-)

Peukalon pään kokoinen repale ? Tukkeentuu yhdessä ulkokumin kanssa vai ei toivoa ?

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Vs: Guzzin työkalujen koot
« Vastaus #10 : Helmikuu 19, 2024, 10:52:41 ap »
Sisärenkaallisen puhkeamaan on tähän asti auttaneet rengasraudat, paikkaussarja ja pumppu. Siis pyörä irti, päällikumi toisesta reunastaan auki, kumi esille, vuotokohdan etsintä ja paikkaus ja sama toisinpäin. Jokusen kerran tienvarressa tämän tehnyt. Ei ole kummoinenkaan homma jos on harjoitellut. Aikaa menee, tapauksesta riippuen, puolesta tunnista pariin tuntiin. Pumppu tai kaasupatruunat pitää olla matkassa. Muutoin voi joutua jalkaväkeen.

Pyörien rakentelijat näyttävät suosivan pinnapyöriä ja niissä sisärenkaatonta päällikumia. Perinteinen vanteen keskelle pinnattava ei sinällään pidä ilmaa. Jossain näin tarjolla sellaisia pinnoihin tulevia muttereita jossa on ura o-renkaalle. Eli on liki yhtä hyvä kuin umpivanne ja, oletettavasti, vanne myös sisärenkaattomaan käyttöön tehty. 
Myös pikaratkaisuja olen nähnyt eli on kyseisen mutterin kohdalle vanteen sisäpuolelle levitetty jotain tiivistemassaa, ehkä uretaania. Saattaa hyvinkin pitää ilmatiiveyden vaan tulee vastaa kaksi ongelmaa: miten voi liimauksen jälkeen kiristää tai säätää pinnausta ja onko vanne sitä tyyppiä muodoltaan että sopii sisärenkaattomaan käyttöön. Toisin sanoen rengas ei ole kiinni vanteessa niin lujasti kuin olisi sisärenkaattoman vanteen suhteen.

Laiskalle pumppaajalle apua näistä: https://www.storm-motor.fi/merkkikohtaiset-osat/co2-patruunat-renkaanpaikkaussarjaan-2-x-16g/