Kirjoittaja Aihe: Laulua viidennellä!  (Luettu 6614 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
Laulua viidennellä!
« : Marraskuu 21, 2023, 11:30:17 ap »
Ehkä kuitenkin sveitsiläistyyppistä jodlausta piteli T3 Californian viitosvaihde. Ei sentään vielä niin kovaa, etteikö pakoääniä kuule satasen nopeudessa mutta silti. Päätin puuttua moiseen ja vaihtaa viitosen hammasparin. Samalla joutaa vaihtamaan lootasta laakerit, stefat ja kummirenkaat, ettei niiden takia tarvitse hetikohta uutta purkua.

Ajattelin ensin vaihtaa myös kardaanin murtonivelen, mutta kun se ei ole jalkapohjiin kuopissakaan täristellyt eikä sormiin tuntuvaa välystäkään ollut niin taitaa jäädä vielä vanha palvelukseen. Hieman tämmöistä autotallimekatsuharrastelijaa myös haittaa ns. korjaamotyökalujen puute. Jos niitä ostaa yleensä isohkolla hinnalla eikä välttis koskaan toiste tarvitse, on niissä suht huono hyötysuhde.
Työkalupalstalla onkin kaino avunpyyntö asiasta.

Ensimmäinen suurempi harmituskin tuli koettua. Kytkimen käyttötangon takapään painelaakerin 14 rullasta tuli ulos saakka 8. >:( Peltikehikko ja laakerikannet olivat ehjät joten tod.näk. paketti purkautui irroituksen yhteydessä. Täytyy vain tarkastaa sisukset lootasta huolella. Jännityksellä odotan nopeusmittarin alarattaan irroitusta, siellä alapäässä on prikka joka on myös helppo hukata samoinkuin se kuugeli....

Tuosta laakerien irroittamisesta vielä. Tarvitseeko vaiheiston koppaa lämmittää ja jos tarvitsee, miten saa lämmön jakautumaan tasaisesti ilman uunia? En oikein usko, että kotona suostutaan keittiön uunin käyttöön pajatöissä!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2023, 12:13:48 ip »
Lempparilla on jo hyvä ja ennakoiva käsitys miten toimia.

Tähän asti olen saanut laakerit irtoamaan tavallisilla ulosvetäjillä. Siis eräänalaisilla erikoiskaluilla. Sähkötoholla voi koteloa lämmittää ihan rauhassa. Lämpö jakautuu alumiinissa melko tasaisesti. Teräkseen, sen sijaan, saa kunnolla lämpöä vain kaasuliekillä. Tarvitaan, periaatteessa, tulityötila.

http://www.motomatti.fi/2015/11/varavaihteisto-alkoholipyoraan.html
Jutun lopussa on jatkolinkki seuraavaan tarinaan. Lisäksi käytännön linkkejä ja ohjeita.
Pyrin kirjoitamaan, varsinkin nykyään, jutut niin että lukija voi ohjeiden perusteella tehdä itse sen sijaan että minä tekisin. Olen ollut reilut pari kuukautta iloisesti työeläkkeellä.

Tässä kuvia muokatusta ulosvetimestä ja muistakin välttämättömistä työkaluista: http://www.motomatti.fi/2016/12/vanha-5-vaihteinen_28.html

Blogissani on muitakin vaihteistojuttuja. Niitä voi etsi sanahaulla. Näkee millaisia työkaluja tarvitaan. Takakannen laakerien ulkokehät ovat aika kinkkisiä. Harrastajan ei tarvitse ostaa huipputyökaluja. IKH, Biltema varsinkin, Motonet, jopa Clas Ohlson ja muutkin marketit saattavat myydä kohtuuhintaisia kalua harrastajalle. Muunmuassa expansiivinen massaulosvedin on kätevä kalu laakereiden ja akseleiden irrotuksessa. Työkaluja joutunee jonkin verran muokkaamaan. Mielikuvituskin, työkaluja kehitellessä, on hyvä apu.

Allekirjoitan sen mitä nimimerkki lemppari toi esille että työkaluja pitäisi olla enemmän. Omia työvälineitäni en vielä myy enkä lainaa sillä olen nyt täysiaikainen harrastaja. Perikunnalta voi aikanaan kysellä...

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #2 : Marraskuu 22, 2023, 20:39:38 ip »
Silmukka-avain kokeiltu,ei toimi. Hylsyn kanssa sama juttu koska hylsyssä pyöristetty huullos. Huomenna käyn sorvauttamassa hylsyn kannan pois ja oikeaan mittaan jotta itse ulostuloakselista voi pitää vastaan. Siihen hylsyn reunaan pitää hitsata vielä vääntövarsi. Näin jää pois myös se huullos ja hylsyn otepinta pitenee. Leuka rintaan ja kohti seuraavaa vastoinkäymistä.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #3 : Marraskuu 22, 2023, 23:26:02 ip »
Huullokseton, eli sisäpuolen viisteen poistaminen ennakoivasti, vaikka smirkelissä hiomalla, saa kuusikulmaisen hylsyn toimimaan hyvin: kaksitoistakulmaisia vierastan. Vaan ovat käteviä nekin joissain kohteissa mutta saattavat jättää mutteriin ikäviä jälkiä.

Jos taloudessa on kompressori jossa riittää potkua niin paineilmatoimiset työkalut, kuten iskevä väännin, helpottavat hommia mutta huolimattomalla saattaa tulla sutta. Ensin kannattaa harkita että kestääkö avattava kohde kyseisen työkalun käyttöä ylipäätään.

Aikanaan, tuossa jälkimmäisessä linkissäni, näkyvä ulosvetäjä vaati vain pientä muokkausta niin siinä olikin valmiina mitä parhain ja hellävaraisin ulosvetotyöväline juurikin sisäpuolisiin irrotuksiin.

Useimmat erikoistyökalut ovat yllättävän yksinkertaisia valmistaa itsekin. Pelkkä hylsysarja ja viilapenkki-yhdistelmä on purkauttanut monenlaisia krymppisovituksia. Ja mainittu lämpölaajenemisen hyväksikäyttö. Usein pitää käyttää mielikuvitusta. Massaulosvedin eli liukuvasara on sopiviin laajeneviin vetopäihin yhdistettynä myös kätevä. Kohde pitää vain saada liikkumattomaan tilaan. Marketin hyllyltä kohtuuhintaan. Eivät vastaa ammattikalua mutta emmehän me ammattilaisia olekaan. Harrastus vain.

Lämpöjutut ovat tärkeitä: alumiini laajenee enemmän kuin rauta eli laakerikehä alumiinin sisällä löystyy alumiinia lämmitettäessä niin ettei tarvita edes ulosvetäjää. Mutta parempi molemmat yhdessä. Vaihteistot ovat tyypillisiä krymppiliitostekniikan edustajia. Parinkympin kuumailmapuhallin ja jo homma etenee. (Sekin on sitten tulityötä, lain mukaan.)

Vaihteistossa on myös pikku jekkuja. Kaikki hammaspyörät eivät lähde akselistaan voimalla. Tai jos lähtevät niin on ollut niin paljon voimaa että kapine menee rikki: rattaan kohdalla on akselissa jousi joka pukkaa tappia joka menee rattaan vastaavaan reikään. Se aukeaa rautalangan pätkällä. Korjaamokirja sen kertoo mutta silti on tehty prässäämällä osista käyttökelvottomia. Muitakin jekkuja on.

Sitten on ne mekaanikon alut jotka kootessa holvaa lukkoliimaa joka väliin tarpeettomasti. Liimalla on omat kohteensa olemassa mutta jokin tolkku pitää olla. Liimalla on melko turha koota laakerointia valmiiksi väljään laakeripesään jossa edellinen, kiinnileikannut laakeri on pyörinyt pitkään. Vaan onpa näitä näkynyt...

Niin, näina aikoina, on helppo hankkia korjaamokirja kaikkine ohjeineen. Vaikka ei kieltä ymmärtäisi niin kuvat kertovat. ennen kuin isommin alkaa niin korjaamokirja esiin oli se sitten paperia tai nettiyhteyttä, ym. kätevää tapaa noudattaen, tietoa on tarjolla. Tulee halvaksi...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2023, 21:44:39 ip kirjoittanut motomatti »

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #4 : Marraskuu 29, 2023, 14:36:14 ip »
Työkalu teetetty, eli pitkä hylsy sorvattu poikki ja huullospäähän hitsattu 30 sentin varsi. Ulostuloakseliin sieltä kardaanin takapäästä uritettu holkki lukkopihdeillä ja eikun vasaralla napsauttamaan. Ei liikahda mutteri, ei edes lämmöllä avitettuna. Saksan miehen opasvideosta ja Hra Haynesin opuksesta sai käsityksen, että ulostuloakselin mutteri on oikeakätisellä kierteellä. Saman akselin kytkimenpuoleinen pää on samojen lähteiden mukaan vasenkätinen. Voiko joku vahvistaa tiedon, ts. etten ole vääntänyt mutteria koko ajan vielä kovempaan momenttiin. Kuin paljon voi/pitää antaa lämpöä mutteriin jotta aukeaa?

Seuraavaksi uhraan tuon väliholkin ja hitsautan siihenkin varren niin ei ainakaan enää työkalu luista!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #5 : Marraskuu 29, 2023, 16:22:41 ip »
Asia on helppo päätellä kuten on aina pyörivien kohteiden suhteen.
Mites päin takapyörä ajossa pyörii? Silloin kardaani pyörii perän pikkurattaan suuntaan, takaapäin katsottuna vastapäivään. Siinä vastaus.

Kun ei ollut lähikaupassa myynnissä niin tein raudasta tällaisen avaimen tähän tarkoitukseen: http://1.bp.blogspot.com/-YVECYLLiDng/Vl708Hf5AAI/AAAAAAAAN_I/9WykHuHKCMQ/s1600/Talli_vaiteistoty%25C3%25B6v%25C3%25A4line_vaihdeakselimutteriavain3.jpg
Oikeanpuoleinen osa on kiinni viilapenkissä. Tehty jo kertaalleen poisheitetystä kardaanin uraholkista hitsaamalla siihen lyhyt varsi. Vääntötyökalu, joka pyörii em. kalun ympäri on pakotettu putkenpätkästä vasaralla ja siihen hitsattu varsi. Voi käyttää myös kuusikulmaista pitkää hylsyä lyhennettynä. 

Toki muitakin "uusioavaimia" tarvitaan ennenkuin kaikki on purettu osiksi.
Tässä lyhyt yhteenveto: http://www.motomatti.fi/2015/11/tyokaluja-vaihteistoremonttiin.html

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #6 : Joulukuu 01, 2023, 09:22:31 ap »
Uraholkin uhraus työkaluksi, ts. varren hitsaaminen sen kylkeen ratkaisi asian. Ulostuloakselin mutteri antoi jykevän voiman edessä periksi ja kiertyi vasaroimalla auki. Itse jäin miettimään tuota Motomatinkin mainitsemaa vääntömomenttia myöhemmin kokoonpanon yhteydessä. Olisiko syynä kardaanin pyörimissuunnan aiheuttama itsekiristyminen, jos loota on ollut kertaakaan purkamatta koossa vuodesta-79? Toisaalta mutterin kaulus oli lyöty kahdelta puolelta lukitukseksi akselin spooriin eikä sen olisi luullut voivan kiristyä saatikka löystyä.

Posti toi parahiksi uloslyöntivasaran erikokoisine päineen, joten varsinainen purkutyö alkakoon.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2023, 11:51:38 ap »
Itsekirityminen on kokolailla mahdotonta koska mutteri on asennettaessa lukittu siihen asentoon joka pitää koko akselin tavaramäärän kurissa.
Ns. oikeasta vääntömomentista ko. mutteria kohtaan en tiedä. Olen vain vääntänyt kiinni ja naputellut mutterin liepeen lukitukset kahta puolen.
Toki voi pestä kierteet oikein puhtaaksi ja kuivaksi ja käyttää keskilujaa lukitetta em, lukituksen kaveriksi. On sitten seuraavallakin purkajalla puuhaa.

Riippuu pitkästi siitä onko itsellä minkälaiset valmiudet työvälineiden ja tilojen suhteen. Itselleni on kertynyt pienen konepajan verran työkaluja. Lista on pitkä: sorvi on usein tarpeellinen kuten myös jyrsinkone ja hitsauslaitteet sekä pylväsporakone. Sähkötyökaluja iso setti, hiekka- ja lasikuulapuhalluslaitteet, prässi, viilapenkki, särmä/leikkuri/mankeli, pari pakillista sähkötyökaluja. Ostettuja ja itse tehtyjä. Joskus ihan vain yhtä pikkujuttua varten. Lievästi turhauttavaa. Paineilmatyökalut ovat käteviä ja siksi pitää olla iso kompressori. Jne.


lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #8 : Joulukuu 10, 2023, 16:17:40 ip »
Onko näissä vaihteiston laakereissa montakin sellaista, ettei niitä saa SKF:ltä? Saksanmiehen youtube-videossa näin annetaan ymmärtää. Ryhdyn juurikin rupeamaan hilkkeitä tilailemaan ja siinä tulisi samalla postimaksulla semmoiset joita ei kotimaasta löydä.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #9 : Joulukuu 10, 2023, 21:29:52 ip »
Voi, todellakin, olla vaikea löytää täkäläisistä laakeriliikkeeistä. Jotkut tilaavat kyllä. Olen turvautunut SD:n valikoimiin vaikka sieltä laitetaankin alkuperäistyyppisen laakerin sijaan Z-muunnelma edellämainitusta. Usein on niin että laakerineulat, -rullat tai rakenne on erilainen ja usein osia vähemmän tai pienempiä. Ovat kuitenkin korvaavia ja olen tullut niilläkin toimeen.

Laakereista on maallikonkin helppo päätellä, tarkan pesun jälkeen, onko käytetystä laakerista vielä jatkotoimiin. Jos on ruostetta, uria, lovia, syöpymiä tai harmaamattaa teräspintaa vierintäpinnoilla niin tarvitaan uusi. Mutta jotkin laakerit voivat olla useinkin vielä käyttökelpoisia. Perus kuulalaakereita, edullisuutensa vuoksi, ei kannata kierrättää vaan laittaa uusia tilalle. Tyyppillisiä ovat kaksiriviset kytkinakselin kuulalaakerit. Muovihäkkisiä kuula- tai rullalaakereita kaihtakaa. Eivät kestä, ainakaan viisivaihteisissa. Häkin pitää olla terästä tai keltaista metallia.

Omat laakerihankinnat, tyypillisesti on niin että standardilaakerit käyn hakemassa paikallisesta sopimusliikkeestä ja erikoislaakerit SD:ltä tai muualta. Joskus on laakeriliike yllättänytkin. Tiivisteet, pääosin hankin Top-Osasta mutta siellä ei tunneta "kierteellä" varustettua kampiakselin takatiivistettä. Kerran laitoin kierteettömän ja kohta oli taas pyörän katkaisun aika. Voi olla sattumaakin mutta en toista kertaa edes yritä.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #10 : Joulukuu 20, 2023, 16:45:45 ip »
Pitäisikö noiden akselinpuoliskojen olla kiinni toisissaan? Tuohon menee 0,5mm tulkinlehti väliin.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #11 : Joulukuu 20, 2023, 17:25:45 ip »
Puoli tuntia selasin hakusanalla "vaihteisto" blogiani.
Toistaiseksi tein tällaisen löydön: http://1.bp.blogspot.com/-yxDUmUuv3nI/VlXl1e3m4lI/AAAAAAAAN7o/Y9Mmsvi1aeA/s1600/Purkupy%25C3%25B6r%25C3%25A4_vaihteisto_koottu_takakanteen1.jpg

Eikä tuostakaan kuvasta ihan selkeästi näe mutta olen tainnut asiaa ihmetellä itsekin ja lienee siinä jokin rako. En olisi huolissani jos vain paikallaan pysyvät.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #12 : Helmikuu 01, 2024, 15:23:16 ip »
Irroitin vaihteiston kopasta ja takakannesta nuo isot laakerit kytkinakselin etupäästä ja vaihdeakselin? takapäästä. Kumpikin siis kaksirivinen 28-kuulainen SKF 3205 merkinnällä ilman sen kummempaa spesifiä tyyppimerkintää.

Suomen Laakerikeskus Tampereella ei löytänyt vastaavaa joten tiedustelin maahantuojalta eikä sieltäkään sellaista löydy. Enää ei 28-kuulaista valmisteta joten täytynee tyytyä 3205A peruslaakeriin 18 kuugelilla. S+D:n nettimyymälän laakeri on myös 18-kuulainen. Ehkäpä matskut ovat parantuneet 70-luvun jälkeen ja 18 kuulaa riittää. Juutuupissa tosin vanhempi aussiguru varoittaa käyttämästä 18-kuulaisia ja väittää niiden kestävän vain pari vuotta.

En ole vielä kysynyt Agostinilta enkä Lamersilta mutta hinta voi muodostua kovaksi postikulujen kera jos ei muuta tarvitse koska loput vaihteistoon tarvittavat rippeet saa Stein-Dinseltä suht edullisesti.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #13 : Helmikuu 01, 2024, 17:31:51 ip »
Entäs HMB Guzzi ? Ostin sieltä muutama vuosi sitten laakerit ja muut tarvitsemani laatikon osat kun kaikkea ei saanut S & D:ltä


lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Laulua viidennellä!
« Vastaus #14 : Helmikuu 01, 2024, 17:43:52 ip »
HMB:llä myös 18-kuulainen muovihäkillä. TLM:stä löytyi NSK 3205J, 28-kuulainen metallihäkillä, hinta tosin aika suolainen 110€/kpl! Hetken kuukeloinnin jälkeen löysin alankojen maasta laakerien nettimyymälän joka myi tismalleen samaa tuotetta hintaan 51,30/kpl. Postimaksun verran häviän verrattuna Stein-Dinsen tuotteeseen mutta onpahan sitten orkkiksien kaltaiset laakerit.

...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..